Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-03-2003, 14:27
Verwijderd
Of in de tram of op 'n begrafenis of andere gelegenheid..

En d'r zitten een paar arabische jongens type standaard moslim inclusief 1 vuist baard in 'n onbegrijpbaar taaltje te brabbelen.

Erger jij je dan?

En erger je je dan meer of minder aan als een groep mensen een Europese (niet nederlandse dus voor de grapjassen) taal aan het spreken is?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-03-2003, 14:31
Crimson Death
Crimson Death is offline
Ik wel. als een klasgenoot bij mij in de buurt dat doet, doe ik altijd voor de grap "Gamla Gamlaaa, *brabbel brabbel, Moghaaaaameeeed!, Fatma, blablabla*" , dan zegt hij "wattiefoek?!". Naja, dan praat ie wel nederlands, als ik het hem daarna vraag. Zo hinderlijk, net zoiets als geheimtaal op de basisschool
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 14:33
Verwijderd
nee ik erger me niet. ALs ik naar Turkije ofzo verhuis en ik kom een Nederlander tegen, dan praat ik toch ook Nederlands?
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 14:40
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ja, maar als je hier geboren bent, of je woont hier al jaaaaren, en je praat nog steeds een andere taal vind ik dat wel een beetje vreemd. Ik stoor me er ook aan. Bij oudere mensen niet, maar bij jongeren wel. Vooral op school. En eigenlijk gewoon omdat ik het irritant vind klinken. Al is arabisch nog lang niet zo irritant als chinees.
Oud 05-03-2003, 14:41
ruby soho
ruby soho is offline
eerlijk: ja

maar aan de andere kant: idd als je zelf in een ander land bent ga je ook geen moeite doen om met je nederlandse vrienden een andere taal te praten, ook al weet je dat je je daardoor sneller aanpast (je hebt dus jezelf er dus ook deels mee)
k vind wel dat de nederlandse taal gewoon goed aangeleerd moet worden, niet alleen omdat t irritant is voor anderen, maar ook om goed te kunnen functioneren in de maatschappij, jezelf verstaanbaar te kunnen maken/dingen te kunnen regelen/etc. dat vind k gewoon heel belangrijk

wat k wel enorm irritant vind trouwens is wanneer een groepje mensen, uit welk land dan ook naar je gaan zitten staren en wijzen en dan in een andere taal keihard gaan zitten praten en lachen, aargh

en wat k ook niet begrijp: er genoeg jongeren die hier geboren zijn, maar wel buitenlandse ouders hebben en dus thuis ook een andere taal spreken, k snap niet helemaal waarom t nodig is om buitenshuis niet gewoon nederlands te spreken

Laatst gewijzigd op 05-03-2003 om 14:45.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 14:41
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Behoorlijk.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 14:44
Qamra
Qamra is offline
Ja... je zit in Nederland en in Nederlands gezeldschap, ookal zijn ze onbekend, LUL DAN MAAR GEWOON IN HET FUCKING NEDERLANDS!

Maar ja...

Hoewel ik het weer niet erg vind als een buitenlands iemand dingen voor z'n moeder vertaalt... Terwijl dat ook weer op stront slaat...

Niet alleen bij Turken en Marokkanen hoor... Gewoon.. bij iedereen...
Oud 05-03-2003, 14:46
OriginalMisfit
OriginalMisfit is offline
nee nederlanders zijn zeldzaam op mijn school en ik ga toch met niemand op school om die paar uurtjes dat ik er ben

Laatst gewijzigd op 05-03-2003 om 15:01.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 14:47
Verwijderd
Ik erger me er niet aan, maar ik vraag me wel soms af waar ze het over zouden hebben.. als het gepraat nog enigszins rustig is tenminste.. als het zo'n heel hard gekakel is en je zit er ook nog langs, dan is het wel irritant.. mja, dat vind ik bij Nederlanders ook..
Waar ik me wel aan erger zijn groepen Polen die aan mijn kassa komen, in het Pools brabbelen, maar wel steeds jou kant opkijken.. dan weet je gewoon zeker dat ze over jou hebben, maar je verstaat er geen woord van..
En hoewel ik er geen last van heb als mensen een andere taal praten, heb ik dan wel liever een Europese taal, omdat ik het dan meestal nog een beetje kan volgen.. nja, niet dat ik afluister ofzo, maar het klinkt gewoon fijner.. ik weet niet precies hoe ik het uit moet leggen

Laatst gewijzigd op 05-03-2003 om 14:57.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 14:49
Yamyam
Yamyam is offline
Nee ik erger me er niet aan, ik vindt t juist leuk om naar te luisteren want ik houd van buitenlandse taaltjes.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 14:50
Yamyam
Yamyam is offline
Citaat:
Crimson Death schreef:
Ik wel. als een klasgenoot bij mij in de buurt dat doet, doe ik altijd voor de grap "Gamla Gamlaaa, *brabbel brabbel, Moghaaaaameeeed!, Fatma, blablabla*" , dan zegt hij "wattiefoek?!". Naja, dan praat ie wel nederlands, als ik het hem daarna vraag. Zo hinderlijk, net zoiets als geheimtaal op de basisschool
Hahahahaha!
Sorriej ik moest even heel hard lachen.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 14:51
Verwijderd
Ik erger me er dood aan.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 14:51
Verwijderd
Ik erger me er dus duidelijk wel aan, ze praten vaak zo luid en opgewonden en d'r zit gewoon iets in die klanken die ze voortbrengen wat ik zo vreselijk irritant vind.

Helemaal erg wordt het als ze Nederlands praten met exprex van die stoere buitenlandse worden doekoe enzo erdoor heen... Kijk als je niet perfect nederlands kan dat kan ik begrijpen maar die knakkers doen het gewoon expres. Gelukkig heb ik daar niet zoveel last van op HBO.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 14:53
substantial
substantial is offline
ik irriteer me er ook wel eens aan
maarja
ik kan het me enigzins voorstellen dat je met iemand in je eigen taal praat omdat dat gewoon vanzelf gaat en gemakkelijker is
(je denkt dan immers ook in die taal)
Oud 05-03-2003, 14:54
Tóney
Tóney is offline
Wat mij altijd opvalt in de trein is dat veel allochtonen/buitenlanders zo HARD praten als ze bijvoorbeeld met zn drieën of vieren zijn, en vaak zo snel dat het wel lijkt of ze constant ruzie maken.
Laatst bijvoorbeeld 3 chinezen (die volgens mij wel in Nederland woonden) in de trein ongeveer 3 rijen voor mij, maar die lui praten zo hard en snel dat het echt gewoon hinderlijk is en aan de andere kant van het treinstel nog te horen.
Dat erger ik me echt dood aan, ook omdat je het niet kan verstaan.
Oud 05-03-2003, 15:02
spunky
spunky is offline
Citaat:
substantial schreef:
ik kan het me enigzins voorstellen dat je met iemand in je eigen taal praat omdat dat gewoon vanzelf gaat en gemakkelijker is
(je denkt dan immers ook in die taal)
Als dat het geval zou zijn kan ik me er nog in vinden.
Maar het zijn ook jongeren die in Nederland geboren zijn, nog nooit of alleen met vakantie in 'hun' land zijn geweest en dan toch op straat/school/e.d. die buitenlandse taal spreken. En daar kan ik niet tegen. Waarom zou je ingodsnaam? Is dat stoer? Onderscheiden ze zich daarmee?
Want zulke 'vernederlandste' jongeren denken volgens mij echt in het Nederlands hoor...
(Ik heb tenminste een week lang alleen maar Engels gepraat en begon na een paar dagen al in het Engels te denken en te dromen.)
Oud 05-03-2003, 15:28
feline
feline is offline
Nee, ik vind dat niet erg irritant. Al vind ik een taal als frans, italiaans of spaans fijner om naar te luisteren. Omdat ik het leuk vind of ik kan horen waar 't een beetje over gaat en omdat ik het mooiere talen vind.
Wat ik wel vervelend vind is als je met een groepje mensen voor een lokaal staat en twee turkse uit je klas gaan turks praten en een beetje lachen. Ze zullen het vast niet over de rest hebben, maar ik vind het net zoiets als fluisteren in gezelschap, onbeleefd dus.
Oud 05-03-2003, 15:33
karamba
karamba is offline
Deed me denken aan de tv show. Een tijdje geleden daarbij gebeurde zoiets in de lift. Dan is het dubbel irritant. In de lift probeert sowieso niemand te kijken. DAN voel ik me pas klot'n, dan heb ik geen idee waar ik heen moet kijken. In een kleine ruimte waar niemand elkaar kent en dan ook niemand iets zegt. Waarom nou eigenlijk? In andere landen handelen ze anders. Ach het hoort allemaal bij de dingen die absoluut niet tolerant zijn, zo ook als je in een soort geheim taal praat...
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 15:36
Outrageous
Outrageous is offline
Citaat:
eXo schreef:
Of in de tram of op 'n begrafenis of andere gelegenheid..

En d'r zitten een paar arabische jongens type standaard moslim inclusief 1 vuist baard in 'n onbegrijpbaar taaltje te brabbelen.

Erger jij je dan?

En erger je je dan meer of minder aan als een groep mensen een Europese (niet nederlandse dus voor de grapjassen) taal aan het spreken is?
Jah, daar erger ik me dood aan. Als ze hier wonen vind ik het nog erger. Dan hoor je je namelijk aan te passen aan Nederland en de Nederlandse cultuur. Ik vind het onbeschoft om op zo'n manier de Nederlandse cultuur te negeren. Als het om een groep Europese (niet Nederlandse) mensen gaat vind ik het net zo erg, tenzij ze hier op vakantie zijn natuurlijk. Anders vind ik het dus echt ronduit onbeschoft.
Oud 05-03-2003, 15:37
Shibby
Shibby is offline
Citaat:
Noekie schreef:
Ja, maar als je hier geboren bent, of je woont hier al jaaaaren, en je praat nog steeds een andere taal vind ik dat wel een beetje vreemd. Ik stoor me er ook aan. Bij oudere mensen niet, maar bij jongeren wel. Vooral op school. En eigenlijk gewoon omdat ik het irritant vind klinken. Al is arabisch nog lang niet zo irritant als chinees.
Als nederlander ga je (hoop ik) zoiezo niet naar turkije verhuizen.. niet echt aantrekkelijk, behalve als je lekker rijk bent
Oud 05-03-2003, 15:39
<<Latin*Metal>>
<<Latin*Metal>> is offline
nee, want dat doe ik ook.. who fucking cares...wie is een ander om zich aan mijn voertaal te ergeren...ik ben toch zeker niet tegen die persoon aan t praten? Als ik landgenoten tegenkom en ik nou eenmaal liever in een andere taal met ze wil praten dan doe ik dat voor de rest ben ik gewoon Nederlands sprekend

Laatst gewijzigd op 05-03-2003 om 15:53.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 15:41
cha0s
cha0s is offline
nee... irriteert me niet.

heb 't idee dat veel mensen 't irritant vinden omdat ze dan niet stiekem mee kunnen genieten van 't gesprek (in de trein of metro bijv.)
Oud 05-03-2003, 15:44
~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Citaat:
terror koe schreef:
Nee, daar kan ik me nou absoluut niet druk over maken.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 16:20
Hydraul!C FunK
Hydraul!C FunK is offline
Hangt er wel vanaf denk ik.

Op school, nee, maar dit gebeurt ook niet bij mij op school.
Ik zou het wel raar vinden als je met een paar mensen in gesprek bent en ze beginnen inees in een andere taal te spreken.

In de tram, nee, ik ken ze toch niet, boeiend.

Op een begrafenis (?), dan ken je die mensen waarschijnlijk(?), dan is het gewoon brutaal en asociaal als iemand in een andere taal tegen jou te gaan praten. Maar ben jij arabische jongens op een begrafenis tegengekomen?
Oud 05-03-2003, 16:22
Verwijderd
Citaat:
cHa0s schreef:
nee... irriteert me niet.

heb 't idee dat veel mensen 't irritant vinden omdat ze dan niet stiekem mee kunnen genieten van 't gesprek (in de trein of metro bijv.)
Misschien is het dat wel onbewust maar als ik geconcentreerd zit te werken *kuch* achter 'n pc op school dan is het zwaar hinderlijk dat 'gammala gammala' achter je en als ze 'gewoon' nederlands zouden praten zou ik me er minder aan ergeren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-03-2003, 16:23
Verwijderd
Citaat:
Hydraul!C FunK schreef:
Hangt er wel vanaf denk ik.

Op school, nee, maar dit gebeurt ook niet bij mij op school.
Ik zou het wel raar vinden als je met een paar mensen in gesprek bent en ze beginnen inees in een andere taal te spreken.

In de tram, nee, ik ken ze toch niet, boeiend.

Op een begrafenis (?), dan ken je die mensen waarschijnlijk(?), dan is het gewoon brutaal en asociaal als iemand in een andere taal tegen jou te gaan praten. Maar ben jij arabische jongens op een begrafenis tegengekomen?
Jongen het was 'n voorbeeld ik bedoelde gewoon op een -min of meer- openbare plaats.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 16:23
xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
Ja... je zit in Nederland en in Nederlands gezeldschap
oh?

ze praten echt wel alleen hun moedertaal als er iemand is die t verstaat hoor!! wake up!!
Oud 05-03-2003, 16:28
martijn1985
martijn1985 is offline
Nee. ze doen hun best maar.

Wat ik wel erg irritant vind is als ze niet in fatsoenlijk nederlands mij aan kunnen spreken. Dat je van dat steenkolen-nederlands krijgt. Of van die mensen die niet fatsoenlijk bij de kassa kunnen afrekenen en daarom maar helemaal niets zeggen.

Cassière: Goeiemorgen
klant: mblmbl
Cassière: Dat wordt dan totaal *noemt bedrag*
klant: (kijkt op schermpje van cassière en geeft geld)
Cassière: *telt terug*
klant: *begrijpt niets van wat er gezegd wordt*
Cassière: spaart u zegels?
klant: nununu dat moet dan voor 'nee' doorgaan)
Cassière: een prettige dag nog
klant: *zegt niets*

Dat vind ik gewoon onbeschoft. Dat je - als je hier komt wonen - niet de moeite neemt om Nederlands te leren. Dat soort mensen zouden imho meteen uitgezet moeten worden.
Oud 05-03-2003, 16:29
Outrageous
Outrageous is offline
Citaat:
martijn1985 schreef:

Cassière: Goeiemorgen
klant: mblmbl
Cassière: Dat wordt dan totaal *noemt bedrag*
klant: (kijkt op schermpje van cassière en geeft geld)
Cassière: *telt terug*
klant: *begrijpt niets van wat er gezegd wordt*
Cassière: spaart u zegels?
klant: nununu dat moet dan voor 'nee' doorgaan)
Cassière: een prettige dag nog
klant: *zegt niets*

Dat vind ik gewoon onbeschoft. Dat je - als je hier komt wonen - niet de moeite neemt om Nederlands te leren. Dat soort mensen zouden imho meteen uitgezet moeten worden.
Helemaal mee eens
Oud 05-03-2003, 16:34
xliselottex
xliselottex is offline
Dit is echt te erg!! Alsof jij het allemaal beter zou doen enzo
Je weet bovendien helemaal nix van hun af; hoe lang ze hier zijn enzo!! Die mensen willen misschien ook graag hun best doen, maar leren gewoon niet zo snel, of zijn pas net in t land!!
de uitlatingen worden hier steed rascistischer verdomme!!
Oud 05-03-2003, 16:38
rodina
rodina is offline
Citaat:
xliselottex schreef:
Je weet bovendien helemaal nix van hun af; hoe lang ze hier zijn enzo!! Die mensen willen misschien ook graag hun best doen, maar leren gewoon niet zo snel, of zijn pas net in t land!!

Onzin.

Als wij in het buitenland zijn, bijv. Frankrijk wordt er ook van ons verwacht dat wij netjes in het Frans onze escargots bestellen, en in het Frans mensen bedanken etc.

Tuurlijk, je kan niet van mensen verwachten dat ze binnen no time een taal beheersen, maar ze moeten er wel wat voor doen.

Verder stoor ik me er niet zo enorm aan, ja aan dat Fawaka, Chickie blaatblaat handegezwaai gezeik dat wel. maar verder niet.
Oud 05-03-2003, 16:39
Loki
Loki is offline
Ja.

Grappig dat je deze topic begint, want de laatste tijd erger ik me er DOOD aan. Natuurlijk is het voor sommige mensen veel fijner om in hun eigen taal met elkaar te praten (vooral dan voor oudere mensen die nog niet zo lang in Nederland wonen, voor hun is het natuurlijk moeilijk, heel begrijpelijk.), maar doe het dan alsjeblieft NIET als er iemand bij staat die die taal niet verstaat, terwijl je zelf Nederlands kan spreken!
Sinds ik werk kom ik dat zo vaak tegen. Een klant vraagt je iets, je antwoord terug en hij/zij begint uitgebreid te overleggen met iemand anders, in een andere taal (IRRITANT!). En dat niet alleen; ook nog eens hoogst onbeschoft.

Nog zoiets; ik woon naast een syrische familie die hier nu ongeveer 8 jaar woont. Het is een tamelijk groot gezin, en volgens mij zijn ze aardig streng gelovig, 1 dochter is bijvoorbeeld verbannen uit de familie omdat ze niet uitgehuwelijkt wou worden. De kinderen kunnen goed Nederland en zijn aardig sociaal. Maar de ouders.... ze komen nu nog niet eens verder dan "hoe gaat het" en "goed goed" of "niet goed, niet goed". Ze hebben zelf geen baan, en ik zie de vader ( een ontzettende engerd) altijd maar rondslenteren. In het weekend krijgen ze bezoek en zijn ze verschrikkelijk luidruchtig met muziek en geschreeuw.
Dat vraag ik me af; waarom niet een klein beetje integreren? Dan hebben ze gelijk meer kans op een baan, en een beter sociaal leven (ik heb namelijk niet het idee dat ze erg veel vrienden hebben).
Daarom heb ik soms zoiets van "ja, misschien is het wel beter dat asielzoekers niet meer, of iniedergeval minder, worden toegelaten in dit land. We geven ze veel gastvrijheid, kansen op een beter leven, en wat doen ze ermee? NOPPES, NADA!

zo.
Dat moest ik ff kwijt
Oud 05-03-2003, 16:39
Verwijderd
Lastig he? als je niet gesprekken begrijpend kunt afluisteren
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 16:47
Verwijderd
Irritant ja op school..

En dan vooral als ze in jouw richting kijken en dan lachen enzo en dat het echt overduidelijk is dat ze het over jou hebben..Dan wil ik toch wel even weten wat er gezegd wordt..
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 16:59
Verwijderd
Citaat:
Karliene schreef:

En dan vooral als ze in jouw richting kijken en dan lachen enzo en dat het echt overduidelijk is dat ze het over jou hebben..Dan wil ik toch wel even weten wat er gezegd wordt..
Dan moet je daar naar toe gaan en dat vragen.
Voor het zelfde geld kunnen autochtonen dat ook fluisterend doen en vervolgens nog steeds keihard om je lachen.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 17:00
the exploding boy
the exploding boy is offline
Citaat:
terror koe schreef:
Nee, daar kan ik me nou absoluut niet druk over maken.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 17:11
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
xliselottex schreef:
Lieve schat, dit heeft niets met rascisme te maken. Meer met goed fatsoen.

Als ik naar Duitsland ga, spreek ik Duits. Ik kan in Parijs mijn croissants in Frans bestellen. In de Londonse pub vraag ik om 'half a pint of ale'. Met andere woorden: ik pas me aan aan hun taal. En natuurlijk spreek ik tegen mijn reisgenoten gewoon Nederlands. Maar ik vraag ook niet van andere mensen om onder elkaar Nederlands te spreken. Ik verwacht gewoon dat als je in Nederland woont je op een normale manier met de maatschappij mee kunt komen. Als je niet bereid bent om je daarvoor in te zetten, dan hoor je hier niet thuis.

Begrijp me goed: ik vraag niet van iemand dat hij of zij foutloos en accentloos nederlands spreekt. Ik vraag alleen dat hij of zij wel normaal een halfje wit kan bestellen.

Overigens vind ik niet dat je aan de hand van één post het hele forum kunt beoordelen door te zeggen dat 'het hier steeds rascister word'.
Oud 05-03-2003, 17:15
J-roen
J-roen is offline
neuh.
behalve dan als het zou gebeuren als ik met mensen in gesprek zou zijn, die dan onderling in een andere taal zouden gaan spreken, maar dat is gewoonweg onbeschoft.

overigens komt het hier op school gek genoeg meer voor bij de autochtonen (ik woon in Friesland), die hebben daar heel erg last van..
Oud 05-03-2003, 17:34
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef:
Lieve schat, dit heeft niets met rascisme te maken. Meer met goed fatsoen.
Meer met bemoeizucht.

Citaat:

Als ik naar Duitsland ga, spreek ik Duits. Ik kan in Parijs mijn croissants in Frans bestellen. In de Londonse pub vraag ik om 'half a pint of ale'. Met andere woorden: ik pas me aan aan hun taal.
En als jij naar Turkije gaat, ga je dan ook turks spreken? Immers pas je je aan de taal aan.

Citaat:
En natuurlijk spreek ik tegen mijn reisgenoten gewoon Nederlands.
NEE ECHT?!?!?
Citaat:
Maar ik vraag ook niet van andere mensen om onder elkaar Nederlands te spreken. Ik verwacht gewoon dat als je in Nederland woont je op een normale manier met de maatschappij mee kunt komen. Als je niet bereid bent om je daarvoor in te zetten, dan hoor je hier niet thuis.

Begrijp me goed: ik vraag niet van iemand dat hij of zij foutloos en accentloos nederlands spreekt. Ik vraag alleen dat hij of zij wel normaal een halfje wit kan bestellen.
Of jij je irriteert aan mensen die onderling een andere taal gebruiken, daar gaat het over. Jij dus niet. Vanzelfsprekend dat je in de maatschappij geen japans kunt gebruiken om een broodje te bestellen.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 17:42
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
dat zijn de gevolgen die nederland moet dragen voor zijn beleid, ik zal het eerder op de autotone, oudere bevolking afreageren dan op die mensen zelf. Echter de toekomst ligt aan onze voeten we hebben geen keus dan samen die toekomst te gemoet te gaan, daarom schuw ik jullie worden zo. Ik ben bang dat ze een twee scheiding brengen in het nederlandse volk, een wereld waar geen van ons allen iets mee wint.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 17:44
Verwijderd
nee ik versta ze toch niet, van mij mogen mensen rond lopen zoals ze zelf willen, als er een persoon naast me de hele tijd aan me zit of ruzie probeerd te zoeken dan erger ik me er aan ja
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 17:45
Verwijderd
Citaat:
Ninh schreef:

En als jij naar Turkije gaat, ga je dan ook turks spreken? Immers pas je je aan de taal aan.

je zult wel moeten nederlands verstaan ze er niet
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 17:52
LeRatLuciano
LeRatLuciano is offline
Citaat:
Notorious K.I.M schreef:
Jah, daar erger ik me dood aan. Als ze hier wonen vind ik het nog erger. Dan hoor je je namelijk aan te passen aan Nederland en de Nederlandse cultuur. Ik vind het onbeschoft om op zo'n manier de Nederlandse cultuur te negeren. Als het om een groep Europese (niet Nederlandse) mensen gaat vind ik het net zo erg, tenzij ze hier op vakantie zijn natuurlijk. Anders vind ik het dus echt ronduit onbeschoft.

sorry taal en cultuur zijn 2 hele andere dingen en ik vind ook niet dat je die dingen kunt vergelijken

sowieso hoeft niemand zich aan te passen aan onze cultuur,waarom zou iemand zijn geloof en culturele achtergronden niet hier mogen uitoefenen?

Rat
Oud 05-03-2003, 17:58
Verwijderd
Citaat:
Ninh schreef:

Of jij je irriteert aan mensen die onderling een andere taal gebruiken, daar gaat het over. Jij dus niet. Vanzelfsprekend dat je in de maatschappij geen japans kunt gebruiken om een broodje te bestellen.
Mensen die 'irriteren aan' zeggen kunnen maar beter eerst Nederlands leren schrijven

Maar alle gekheid op 'n stokje ik geloof niet dat je 't begrijpt. Ik ben totaal niet geinteresseert in wat ze allemaal te melden hebben alleen ik vind het erg vervelend klinken en bovendien praten ze vaak hard en zijn ze vaak overduidelijk aanwezig. Misschien dat sommige mensen er niet zoveel last van hebben maar ik wed dat de meeste van die mensen niet zoveel situaties meemaken met die knakkers als ik.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 17:58
Verwijderd
Citaat:
Notorious K.I.M schreef:
Jah, daar erger ik me dood aan.
Je leeft anders wel nog
Citaat:
Als ze hier wonen vind ik het nog erger. Dan hoor je je namelijk aan te passen aan Nederland en de Nederlandse cultuur.
Daar heeft iedereen zijn eigen ideeen over, ga ik niet eens op in. Een ding kan ik je wel zeggen, het is niet wettelijk verplicht.

Citaat:
Ik vind het onbeschoft om op zo'n manier de Nederlandse cultuur te negeren.
We hadden het toch over taal? Dat mensen hun geloof, religie en cultuur meenemen beschouw ik eerder als cultuurverijking.
Citaat:
Als het om een groep Europese (niet Nederlandse) mensen gaat vind ik het net zo erg, tenzij ze hier op vakantie zijn natuurlijk. Anders vind ik het dus echt ronduit onbeschoft.
Ik lees hier vaak dat mensen het onbeschoft vinden. Waarom vinden jullie het onbeschoft? Omdat je niet mee kan luisteren met wat mensen zeggen? Dat zegt meer over jezelf dan die mensen.
Zie jij trouwens het verschil tussen iemand die hier op vakantie is en iemand die hier woont? Zo nee, dan kan je maar beter aannemen dat iedereen hier op vakantie is, bespaart je een hoop ergeren.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 18:00
Verwijderd
hahaha, ik word altijd een beetje achterdochtig en dan denk ik zouden ze het over mij hebben? maar dat heeft meer met mijn eigen onzekerheid te maken, dus ik erger me er niet aan...
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 18:06
Verwijderd
Citaat:
eXo schreef:
Mensen die 'irriteren aan' zeggen kunnen maar beter eerst Nederlands leren schrijven
Ergeren aan, excuses.

Citaat:
Maar alle gekheid op 'n stokje ik geloof niet dat je 't begrijpt. Ik ben totaal niet geinteresseert in wat ze allemaal te melden hebben alleen ik vind het erg vervelend klinken en bovendien praten ze vaak hard en zijn ze vaak overduidelijk aanwezig.
'Ze' kun je beter zien als een selecte groep, over een kam scheren doen we niet aan.

Citaat:
Misschien dat sommige mensen er niet zoveel last van hebben maar ik wed dat de meeste van die mensen niet zoveel situaties meemaken met die knakkers als ik.
Verdraagzaamheid! Dat je deze mensen al denigrerend aanduidt met 'knakkers' zegt me al genoeg.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 18:06
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Ninh schreef:
Meer met bemoeizucht.

NEE ECHT?!?!?

Als je het hele topic had gelezen had je gezien dat ik inging op een opmerking. Ik had al antwoord gegeven.

En nee, in turkije praat ik geen turks. Want ik spreek geen turks. Zou ik daarentegen in Turkije gaan wonen dan zou ik eerst een goeie cursus turks nemen.
Oud 05-03-2003, 18:15
Verwijderd
nee, maar wordt wel nieuwsgierug waar ze het over hebben
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 18:18
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef:
En nee, in turkije praat ik geen turks. Want ik spreek geen turks. Zou ik daarentegen in Turkije gaan wonen dan zou ik eerst een goeie cursus turks nemen.
'Zouden' is met gemakzucht spreken. Integratie, je spreekt alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Begrijp goed dat er vele factoren bij spelen, zoals sociaal isolement, gezinsonderhoud, TIJD. Sommige allochtonen, met name de oudere generatie, hebben dit simpelweg niet! Met een beetje geduld, leren ze alsnog over een periode van enkele jaren mondjesmaat Nederlands. Mensen die niet open KUNNEN staan voor integratie is iets heel anders dan mensen die niet WILLEN. Ook ooit in je opgekomen dat sommige allochtonen nou eenmaal prefereren om onderling hun eigen moedertaal te gebruiken ipv het nationale taal? Moedertaal niet verleren kan daar bijvoorbeeld een reden voor zijn, als ik weer op vakantie ga naar Vietnam weet ik in ieder geval dat ik de taal nog spreek.

Laatst gewijzigd op 05-03-2003 om 18:21.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten