Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-03-2003, 12:13
NN
NN is offline
Citaat:
BARON schreef op 19-03-2003 @ 18:22:
jij bent gedoopt in de linkse kerk
Ja hoor, daar gaan we weer.....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-03-2003, 12:21
NN
NN is offline
Ik denk dat in een situatie als een oorlog de echte waarheid ver te zoeken is. De gehele wereld is in twee kampen verdeeld met alle bijbehorende mediamiddelen die hun gedachtegang weet te verwoorden.

Een concretisering voor ons land:
De Nederlander pro-oorlog leest de Telegraaf, Elsevier en stemt VVD/LPF
De Nederlander anti-oorlog leest de Volkskrant, VN en stemt SP/GL/PvdA
Met citaat reageren
Oud 22-03-2003, 12:38
Sokrates
Sokrates is offline
'De' waarheid. Goh, is er eigenlijk wel één waarheid? Jah, dingen die jij empirisch kunt onderbouwen zijn waarheid. Maar vergeet niet dat die waarheid door bepaalde 'soorten' ogen aanschouwd wordt. Daarom ziet men soms 'andere dingen'.

Voorbeeld: Enkele jaren geleden was er opschudding over een Maria-verschijning op een gebouw in Irak. Gelovigen gingen er massaal heen en dachten werkelijk dat het Maria was. Ongelovigen/Atheisten zagen niets anders dan een vlek van de schoonmaker die die middag daar bezig was.

Laten we dit nu paralleliseren naar de huidige situatie in Irak. Irak beweert constant dat de Geallieerde troepen een opmars maken naar Bagdad en dat zij enkele steden hebben overgenomen, waaronder Um al'Asm. De geallieerden (en de journalisten) zeggen dat ze nog zo'n 400 km te gaan hebben naar Bagdad? De waarheid?

De waarheid is altijd het slachtoffer geweest door de tijden heen, maar om nu moord en brand te schreeuwen? De waarheid is dat de werel om je heen gedeeltelijk gelogen is. Het Ahold-debacle is misschien nog het leukste voorbeeld van de afgelopen tijd.

-Sokrates

(yup ik ben terug)
Oud 22-03-2003, 13:25
CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
Gatara schreef op 22-03-2003 @ 10:22:
TIP:

Chinees nieuws laat je vele dingen zien die ik nog niet gezien heb of over gehoord heb via "westerse" kanalen (en ik kijk veel tv nu):

CCTV op:
http://www.dsltv.nl/
ik versta geen chinees en ik heb langzame inet
maar gisteren was er op een turkse zender te zien hoe rumsfield op cnn zei dat ze voor de aanval op badad gebruik hadden gemaakt van turkse vliegvelden en een turkse minister die dat volledig ontkende.

hoe meer leugens ik van de vs hoor hoe meer ik van ze walg
Oud 22-03-2003, 13:26
CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
Sokrates schreef op 22-03-2003 @ 13:38:
(yup ik ben terug)

WHAT THE ...

( )
Oud 22-03-2003, 13:41
Verwijderd
Vandaag ook een leuk stukje in de bijlage van de Volkskrant trouwens, over de structuur van de Amerikaanse propagandamachine. Het steunt globaal op drie pijlers: namelijk ten eerste het Witte Huis met daarin Bush, Rice en nog enkele anderen, ten tweede het Pentagon met Rumsfeld c.s., ten derde een burgerbedrijf genaam Rendon Corp., een civiel mediabeďnvloedingsbedrijf wat onder vrijwel directe controle van het Witte Huis staat.

De manier waarop propaganda daar wordt aangepakt is voor Westerse begrippen welhaast ondenkbaar. Wij kunnen ons niet voorstellen met wat voor fanatisme en kortzichtigheid de propaganda in de VS wordt bedreven. Een hoop mensen geloven er ook zelf in: zodra mensen zélf ergens in geloven wordt de geloofwaardigheid van het materiaal wat ze voortbrengen nog hoger. De media in Amerika zijn sowieso al behoorlijk geneigd tot zelfcensuur, wat het geheel alleen nog maar erger maakt.

Ik geloof niks meer van wat ik op TV zie.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2003, 13:48
CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-03-2003 @ 14:41:
zo ver zou ik ook niet gaan, maar bekijk het van beide kanten.
kijk niet naar westerse nieuws, maar ook nieuws uit het midden oosten of azie.

heb je the conspiracy theory gezien?

Laatst gewijzigd op 22-03-2003 om 13:52.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2003, 13:57
Verwijderd
Nee...
Met citaat reageren
Oud 22-03-2003, 14:06
CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-03-2003 @ 14:57:
Nee...
gaat over een film met mel gibson en julia roberts.
mel gibson speelt een man die in het begin lijkt op een gek. brengt een satteliet van de vs en de aardbevingen in turkije in verband enz. hij lijkt een paranioa gek. hij heeft ook een blad waar 5 mensen op geabboneerd zijn. dat blad gaat dus over zulke dingen. hij wordt dan opeens ontvoerd en verhoord. hij weet te ontsnappen, maar niemand gelooft hem. 4 van zijn abonnees worden vermoord, de 5e werkt natuurlijk voor de cia.

leuke film!
Oud 22-03-2003, 16:05
DEChengst
DEChengst is offline
Lekker belangrijk zeg. Beide kanten liegen tijdens een oorlog dat ze zwart zien. En tenslotte bepaald de winnaar de waarheid. Ik heb dan ook bij voorbaat geen mening over de feiten die naar buiten gebracht worden.
Oud 22-03-2003, 20:45
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
En tenslotte bepaald de winnaar de waarheid
absoluut

who controls the past now, controls the future. Who controls the present now, controls the past.
Oud 22-03-2003, 23:23
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
CraigDavid schreef op 22-03-2003 @ 14:25:
ik versta geen chinees

Het is een internationale chinese zender en gedeeltelijk chinees (manadarijn of cantonees ofzo) en gedeeltelijk engels)
Oud 23-03-2003, 00:36
Joostje
Joostje is offline
over films gesproken: heb net SPaceshipTroopers gekeken, uitstekend commentaar op propagandamachine. Hoewel domme recensenten het als fascistisch afschilderen.

Oja, en dan ook nog dat geval met die nederlandse officier, nou denkt iedereen datnederland militair steunt.

dat is pas propaganda
Oud 23-03-2003, 09:36
Gatara
Gatara is offline
"When the Americans said they had Umm Qasr 2 days ago and the Iraqis said they didn't.. we all went "these lying iraqis, they think we are stupid". Now I guess the Americans are the ones lying..."

www.qhate.com
Oud 23-03-2003, 09:40
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Sokrates schreef op 22-03-2003 @ 13:38:
'De' waarheid. Goh, is er eigenlijk wel één waarheid? Jah, dingen die jij empirisch kunt onderbouwen zijn waarheid. Maar vergeet niet dat die waarheid door bepaalde 'soorten' ogen aanschouwd wordt. Daarom ziet men soms 'andere dingen'.

In deze zin (eerste slachtoffer oorlog is waarheid) betreft het geen subjectieve waarheid (irakis: "veel verzet tegen amerikanen." Amerikanen: "beetje verzet tegen ons"), maar pure contradictieve leugens waarbij je niet weet welke partij juist niet liegt:
Irak: vliegtuig naar beneden gehaald
Amerika: nietes,
of domweg pure leugens:
Amerika: no casualties in northern iraq (deze laatste zet ik als puur voorbeeld neer, dus denk nu niet dat de VS dit werkelijk gezegd heeft)
Oud 23-03-2003, 12:37
CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
Gatara schreef op 23-03-2003 @ 00:23:

Het is een internationale chinese zender en gedeeltelijk chinees (manadarijn of cantonees ofzo) en gedeeltelijk engels) [/B]
als je nou nog probleem 2 oplost dan ben ik heel erg blij:
ik heb (erg) langzame internet.
Oud 23-03-2003, 12:46
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
CraigDavid schreef op 23-03-2003 @ 13:37:
als je nou nog probleem 2 oplost dan ben ik heel erg blij:
ik heb (erg) langzame internet.
Aj

die kan ik niet voor je oplossen
Oud 23-03-2003, 12:53
~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-03-2003 @ 14:41:
Vandaag ook een leuk stukje in de bijlage van de Volkskrant trouwens, over de structuur van de Amerikaanse propagandamachine. Het steunt globaal op drie pijlers: namelijk ten eerste het Witte Huis met daarin Bush, Rice en nog enkele anderen, ten tweede het Pentagon met Rumsfeld c.s., ten derde een burgerbedrijf genaam Rendon Corp., een civiel mediabeďnvloedingsbedrijf wat onder vrijwel directe controle van het Witte Huis staat.

De manier waarop propaganda daar wordt aangepakt is voor Westerse begrippen welhaast ondenkbaar. Wij kunnen ons niet voorstellen met wat voor fanatisme en kortzichtigheid de propaganda in de VS wordt bedreven. Een hoop mensen geloven er ook zelf in: zodra mensen zélf ergens in geloven wordt de geloofwaardigheid van het materiaal wat ze voortbrengen nog hoger. De media in Amerika zijn sowieso al behoorlijk geneigd tot zelfcensuur, wat het geheel alleen nog maar erger maakt.

Vandaar dus dat ze in het journaal zeggen dat je alles met een zekere korrel zout moet nemen, omdat alle amerikaans/britse beelden aan een grote controle is onderworpen..
Misschien is Reuters een objectieve bron?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2003, 12:54
Gatara
Gatara is offline
Search

"I am watching live on Abu Dhabi TV a live man hunt for the pilot who ejected! The reporter is saying that there are claims that more than one plane has been gunned down.
Shit I wouldn't want to be that pilot now!"
3:08 PM

US confirms

CNN has been informed by US army officials that all crew have been accounted for,therefore no one is in the river. So what were we looking at?
3:37 PM

www.qhate.com
Oud 23-03-2003, 13:16
Gatara
Gatara is offline
CNN reporter mag niet meer een blog bijhouden van CNN op zijn persoonlijke website:
http://www.kevinsites.net/

Discussie hierover is gaande op:
http://www.quicktopic.com/20/H/TBpX22kfaSN

Er wordt o.a. opgeroepen tot actie voor persvrijheid:

"I urge all of us to contact CNN at cnn@cnn.com, as gb noted. The feedback page at CNN is here: http://www.cnn.com/feedback/

I hope our voices and opinions will be heard loudly, and Kevin will be able to, at the VERY least, freely publish his reporting in Iraq.

Thank you Kevin for the wonderful service you have done for us all. Blogs are an amazing tool for free publishing, and this concept will continue to develop as long as there continues to be a free flow of information.
(...)"

"03/21/03 GeekPhilosopher editor's note: Kevin's final post states that he was requested to suspend his blog. He is hoping that CNN will allow him to continue it sometime in the future. Kevin has provided his readers with informative and personalized insight into the Iraqi war. We hope that CNN will come to recognize the legitimacy of blogging as a powerful media genre. Email CNN with your opinion.

"First-person account of a solo journalist's life on the front lines of war."

"Note: Kevin Sites is a CNN correspondent, but this is a personal website not affiliated with, endorsed by, or funded by CNN."

E-mail CNN:
CNN@cnn.com
Oud 23-03-2003, 13:56
Joostje
Joostje is offline
vanmorgen interessant gesprek met mediahistoricus. de journalisten die nu door het leger beschermt worden zijn speciaal door het leger vantevoren gescreend op vaderlandsliefde en zulke bullshit.
propaganda = cnn dus
Oud 23-03-2003, 14:04
CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
Gatara schreef op 21-03-2003 @ 10:38:
'Saddam bij aanval gewond'

Uitgegeven: 21 maart 2003 08:50
WASHINGTON - De Iraakse president Saddam Hussein is donderdagochtend bij de eerste bombardementen van Bagdad gewondgeraakt. Dat heeft de Amerikaanse krant Washington Post vrijdag gemeld op gezag van een anonieme functionaris van de regering in Washington. De Amerikaanse regering noch Bagdad heeft het bericht bevestigd.

De Verenigde Staten gaven donderdag toe dat Saddam het mikpunt van de bombardementen is geweest. Hij zou een bijeenkomst met Iraakse leiders hebben bijgewoond.
http://nu.nl/news.jsp?n=123584&c=23

---
Saddam zwaargewond volgens inlichtingendienst

Uitgegeven: 23 maart 2003 09:01
Laatst gewijzigd: 23 maart 2003 09:02

bla bla bla

http://www.nu.nl/news.jsp?n=124305&c=23

hoe vaak kan die man zwaargewond/ dood raken!!?!?!
is hij een soort spiderman of zo

PS:
Saddam Hussein verschijnt weer op televisie
Uitgegeven: 23 maart 2003 13:20

BAGDAD - De Iraakse president Saddam Hussein is zondag weer op de Iraakse staatstelevisie verschenen. De zender toonde beelden van de president in uniform in overleg met belangrijke adviseurs. Saddam lachtte en maakte een ontspannen indruk. In de uitzending werd niet gezegd wanneer de beelden zijn opgenomen.

De Iraakse televisie toonde vrijdag ook al beelden van de leider van het land. Saddam en zijn zoon Qusay verschenen toen in een ruimte met geüniformeerde mannen. Britse kranten berichtten zondag dat Saddam Hussein tijdens de eerste Amerikaanse bombardementen op Bagdad donderdag ernstig gewond is geraakt.

http://www.nu.nl/news.jsp?n=124404&c=23
Reageren

Regels voor berichten