Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Seksualiteit
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-04-2003, 17:41
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 02-04-2003 @ 16:44:
je zegt wel, letterlijk, 'ik wil alleen maar zeggen dat ze kans niet zo klein is als iedereen denkt'... maar dat is de kans wel
en je zegt nergens dat de kans niet te verwaarlozen is... en dan nog, dat is-ie wel.
Het probleem bij deze discussie tussen jou en spacegirl is dat jullie weliswaar de termen "klein" en "verwaarloosbaar" gebruiken, maar dat jullie geen orde van grootte (zeg bijvoorbeeld een kans van 1 op 1000) vermelden, zodat jullie elkaar niet duidelijk kunnen maken wat jullie ieder precies bedoelen. Het is overigens maar zeer de vraag welke orde van grootte een kans zou moeten hebben om als (vrij) klein of verwaarloosbaar beschouwd te kunnen worden. Hoe dan ook: het is mogelijk om ondanks het gebruik van pil en condoom toch zwanger te raken, maar de kans is vrij klein en in zoverre verwaarloosbaar dat een dergelijke situatie zelden voorkomt. De kans ligt weliswaar dicht bij nul, maar is niet gelijk aan nul. Mogelijk komt de spraakverwarring over het begrip "verwaarloosbaar zijn" tussen jullie vandaan uit het feit dat je die kans, omdat die zo dicht bij nul ligt, gemakshalve gelijkstelt aan nul en hem daarom als verwaarloosbaar beschouwt, maar die opvatting is dus niet juist.
Oud 02-04-2003, 19:14
Verwijderd
ik noemde dat wel... ik zei dat als 1000 vrouwen een jaar lang 'regelmatig' sex met de pil hebben, er aan het eind van dat jaar 1 vrouw zwanger is. En wiskundig gezien kun je een kans van 0,1 % inderdaad niet gelijkstellen aan nul, maar in de praktijk is de kans wel verwaarloosbaar. Ik bedoel: er is een kans van 0,1 %, en toch vertrouw ik erop dat ik niet zwanger raak - hoppa, ik verwaarloos de kans
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 05:57
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 02-04-2003 @ 20:14:
ik noemde dat wel... ik zei dat als 1000 vrouwen een jaar lang 'regelmatig' sex met de pil hebben, er aan het eind van dat jaar 1 vrouw zwanger is. En wiskundig gezien kun je een kans van 0,1 % inderdaad niet gelijkstellen aan nul, maar in de praktijk is de kans wel verwaarloosbaar. Ik bedoel: er is een kans van 0,1 %, en toch vertrouw ik erop dat ik niet zwanger raak - hoppa, ik verwaarloos de kans
Zoals ik al zei: de kans is in zoverre verwaarloosbaar dat een dergelijke situatie zelden voorkomt, maar het kan desondanks toch een keer gebeuren, ook al vertrouw je er op dat dat niet het geval is. Wat dat betreft is het dus niet verstandig om de kans, hoe gering dan ook, te verwaarlozen. Zorg er overigens wel voor dat je niet de veel voorkomende denkfout maakt dat het de eerste 999 van de duizend gevallen niet zal gebeuren, maar de duizendste keer wel. Je weet hooguit dat het in 1 van de 1000 keer kan gebeuren, maar niet de hoeveelste van die 1000 keer het "gelukkige" moment zal zijn.
Oud 03-04-2003, 07:58
Saartje*
Saartje* is offline
Citaat:
Dying Bride schreef op 26-03-2003 @ 09:27:
Hebben jullie weleens gehad dat jullie condoom er halverwege geen zin meer in had, en dus scheurde?
Vertel vertel....
3 à 4 keer voorgehad... En dan maar zeggen dat ze die testen huh
Oud 03-04-2003, 13:39
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 03-04-2003 @ 06:57:
Zoals ik al zei: de kans is in zoverre verwaarloosbaar dat een dergelijke situatie zelden voorkomt, maar het kan desondanks toch een keer gebeuren, ook al vertrouw je er op dat dat niet het geval is. Wat dat betreft is het dus niet verstandig om de kans, hoe gering dan ook, te verwaarlozen. Zorg er overigens wel voor dat je niet de veel voorkomende denkfout maakt dat het de eerste 999 van de duizend gevallen niet zal gebeuren, maar de duizendste keer wel. Je weet hooguit dat het in 1 van de 1000 keer kan gebeuren, maar niet de hoeveelste van die 1000 keer het "gelukkige" moment zal zijn.
het gaat niet om 1000 keer, maar om 1000 jáár en ja, ik weet dat het een keer kan gebeuren, maar toch lijkt het mij niet nodig om er rekening mee te houden. Als je al het meest betrouwbare voorbehoedsmiddel (volledige onthouding niet meegerekend) niet meer mag vertrouwen...
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 19:30
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 03-04-2003 @ 14:39:
het gaat niet om 1000 keer, maar om 1000 jáár
Het gaat om 100 keer in een jaar. Het ging om de situatie dat er van de 1000 vrouwen in 1 jaar 1 vrouw zwanger is aan het eind van het jaar. Overigens hoeft dat niet noodzakelijk aan het eind van het jaar te zijn, maar kan het op ieder moment van het jaar bij ieder van die 1000 vrouwen gebeuren, maar ik stel voor om deze discussie verder te laten rusten.

Regels voor berichten