Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-04-2003, 08:52
xcorienx
xcorienx is offline
Evito, wil je dat alleen in Nederland doen of wereldwijd???
Oud 01-04-2003, 09:03
hippie jesse
hippie jesse is offline
ik lust geen vlees, lekker makkelijk hoef je niet eens je best te doen om vegatarish te zijn.

maar, zeg nou zelf, er zijn in nederland een paar dingen die er voor zorgen dat nederland nog lang geen evenwichtig duurzaam land is, dingen die moeten veranderen. DAt zijn dingen als; Auto's die het millieu te veel vervuilen, een superintensieve vleesindustrie, en een asociale consumptie cultuur. en weetje wat ik doe, ik heb een leefregel, stel iedereen zou leven zoals mij , hoe zag de aardkloot er dan uit, vervolgens probeer ik mijn leefstijl zo aan te passen dat de wereld er binnen die regel mooi en evenwichtig uit ziet. Natuurlijk lukt dit mij niet altijd, maar ik probeer op mijn hardst met de hoop dat andere dat misschien ooit van mij overnemen. Ik vind het naif om deze problematiek te negeren.
Oud 01-04-2003, 11:20
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Geen vlees eten is dus wel ongezonder dan iedere dag 75 gram vlees eten. In vlees zitten onder andere belangrijke eiwitten en ijzer. Door geen vlees te eten is het moeilijk je eiwit- en ijzerpeil op het juiste niveau te houden.

Verder: Vlees eten zielig is een achterhaalde stellingname, bedacht door boomknuffelaars. De mens is van nature omnivoor. Dieren volgen hun natuur. De mens is ook een dier, waarom zij die dan zijn natuur niet mogen volgen?
Met citaat reageren
Oud 01-04-2003, 11:25
poesiefox
poesiefox is offline
In de supermarkten zou op dat voorverpakte vlees een plaatje moeten met een gruwelijke afbeelding van de wantoestanden in de bio-industrie.

Let wel, ik ben geen rabiate vleesloze, beesten eten ook beesten, maar waarom moeten wij mensen ze om die paar dooie rotcenten zo treiteren?

Dat maakt ons in feite zelf tot minder dan een beest.
Oud 01-04-2003, 11:31
Martian
Martian is offline
gewone kip bij de AH: 9,38 per kilo (ofzo)
biologische scharrelkip: 21,50 per kilo.

Beetje jammer, zo'n groot prijsverschil...
Oud 01-04-2003, 11:35
Insane Juggalo
Citaat:
Martian schreef op 01-04-2003 @ 12:31:

Ik denk dat het wel goed zou zijn als dat grote prijsverschil tussen biologisch en normaal eens aangepakt wordt. Bijvoorbeeld Europese landbouwsubsidies in het vervolg alleen nog voor biologisch vlees. In principe zou ik het liefst hebben dat die subsidies helemaal gestopt werden, maar dat gebeurt toch niet.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2003, 11:36
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:

Precies, dat bedoel ik nou met die paar dooie rotcenten.

Nou en, dan betaal je wat meer, dan koop je iets anders maar niet, of je koopt gewoon minder vlees.

Evito, de accijns op dier-onvriendelijke produkten, die doorgesluisd word naar een subsidie op diervriendelijke produkten, is een bijzonder goed idee van je.

Net zoiets als de Regulerende Energie Belasting.
Oud 01-04-2003, 11:39
Martian
Martian is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 01-04-2003 @ 12:36:

Nou en, dan betaal je wat meer, dan koop je iets anders maar niet, of je koopt gewoon minder vlees.

Evito, de accijns op dier-onvriendelijke produkten, die doorgesluisd word naar een subsidie op diervriendelijke produkten, is een bijzonder goed idee van je.

Ik vind meer dan het dubbele geen paar dooie rotcenten, maar ik zie je punt. Zo'n accijns is inderdaad een goed idee.
Oud 01-04-2003, 11:47
Insane Juggalo
Citaat:
poesiefox schreef op 01-04-2003 @ 12:36:

Zo'n accijns lijkt me dus niets. Er bestaan al voldoende belastingen, accijnzen etc. De enige juiste oplossing lijkt me het afschaffen van subsidies voor niet-biologische landbouw. Daardoor gaat het percentage van het totale inkomen wat naar belastingen en accijnzen gaat omlaag. Dat is goed voor de economie.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2003, 11:50
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 01-04-2003 @ 12:47:
Zo'n accijns lijkt me dus niets. Er bestaan al voldoende belastingen, accijnzen etc. De enige juiste oplossing lijkt me het afschaffen van subsidies voor niet-biologische landbouw. Daardoor gaat het percentage van het totale inkomen wat naar belastingen en accijnzen gaat omlaag. Dat is goed voor de economie.

Dat krijgen ze er nooit door in het Europarlement. Voor te veel landen is dit een te belangrijke bron van inkomen.

Maar op zich heb je theoretisch gezien wel gelijk. De praktijk blijkt echter taai en weerbarstig.
Oud 01-04-2003, 11:54
Insane Juggalo
Citaat:
poesiefox schreef op 01-04-2003 @ 12:50:
Dat krijgen ze er nooit door in het Europarlement. Voor te veel landen is dit een te belangrijke bron van inkomen.

Maar op zich heb je theoretisch gezien wel gelijk. De praktijk blijkt echter taai en weerbarstig.
Ook als jij accijnzen wil doorvoeren zal dat op Europees niveau moeten worden geregeld. Europa heeft namelijk een open economie. Daardoor zullen Nederlandse boeren weggeconcurreerd worden door buitenlandse boeren en helpt het de biologische veeteelt geen stap verder.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2003, 15:21
Another Way
Another Way is offline
ik vind die veganisten die mensen poberen over te halen maar triest
Met citaat reageren
Oud 01-04-2003, 15:25
Nate
Nate is offline
Waar heeft iedereen het nou helemaal over? Hoe kan dit topic ooit op 2 pagina's zijn uitgekomen, vlees is lekker, en dat is alles wat er echt toe doet. Mensen zijn carnivoren, maar het gaat te ver, blabla voor, yaddayadda tegen, zo kun je een heel eind doorgaan, maar daar is iedereen al eens geweest. Dat teveel vlees ongezond is is al langer bekend; maar een ruim en essentieel deel van de voedselketen des levens leeft ervan, dus 't zal wel ergens goed voor zijn, hmm?

Ik ben een half jaar vegetarisch geweest en het suckte big-time. Wie het vol kan en wil houden moet het vooral doen, maar net zoals je je lieve diertjes (die ondertussen hier en daar elkaar ook wel eens opeten) alle respect toewenst, zo ook ons übercarnivoren, s'il-vous plaît.
Oud 01-04-2003, 16:40
Verwijderd
Citaat:

andersom zou beter zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten