Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-12-2002, 19:20
p-chez
p-chez is offline
Eigenlijk is 90% van wat mensen aanhalen hier, dik gelul. Iedereen neemt maar van alles aan over Friesland, terwijl ze er waarschijnlijk nog nooit geweest zijn.
So what dat Fries is een erkende taal is? Dat wás het trouwens al, het Fries heeft een eigen grammatica, als enige binnen nederland. Ook hoor ik iemand zeggen dat 'zelfs menig allochtoon beter nederlands spreekt dan een Fries'. Ook dat is natuurlijk ongelooflijke onzin.

Dit topic stroomt over met vooroordelen en slap gelul.
Oud 14-12-2002, 19:23
p-chez
p-chez is offline
Citaat:
Morgan schreef:

En ik vind het belachelijk dat Fries wel een taal is en Twents of Sallands of Utregs of Limburgs niet. Het is niet alsof iedereen in Friesland hetzelfde spreekt, dat verschilt net zo goed van plaats naar plaats. Dat je trots bent op je provincie en Fries kan spreken, goed, maar om nou zo belachelijk te doen met een eigen taal en een andere naam... Je kan je ook aanstellen, hoor.
Omdat iets pas een TAAL is als het een eigen GRAMMATICA heeft. Het Fries heeft dat, al die andere die jij noemt niet, dat zijn dus ook niet voor niets dialecten.
Oud 14-12-2002, 19:27
Zoulou
Zoulou is offline
Agree met P-chez... je mag zeker je mening hebben over één of adner provincie... en eens een grapje maken over Friesland kan geen kwaad, maar wat ik lees hier is echt.... poeah....

Slotje pliez
Oud 14-12-2002, 19:28
luckyleo
luckyleo is offline
niks
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 15:24
Alana
Alana is offline
Ach, laat die Friezen toch. Vind 't wel een grappig taaltje en het is verstaanbaar (voor mij tenminste wel), dus waarom zou je erover gaan zitten zeiken. Bovendien zijn niet alle Friezen zulke diehards die hun provincienaam willen veranderen, geen normaal Nederlands spreken, en Fries in het OV verplicht willen stellen, zoals men daar in het verre westen schijnt te denken.

En om even mee te doen aan de Mijn-provincie-is-de-beste-discussie: Oorspronkelijk vertegenwoordig ik Groningen-Stad en over drie jaar doe ik dat weer. Tot die tijd blijf ik lekker kansloos Drents.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 15:26
cin-D
cin-D is offline
Citaat:
Boogie schreef:
Fryslân.

Ik vind het ook een beetje overdreven allemaal.
inderdaad
Oud 15-12-2002, 16:18
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
p-chez schreef:
Ook hoor ik iemand zeggen dat 'zelfs menig allochtoon beter nederlands spreekt dan een Fries'. Ook dat is natuurlijk ongelooflijke onzin.

Nou, als ik eens een xtje NLnet zie ofzo op Ned1 dan versta ik er echt nix van en ik ben dr ook wel eens geweest, dat viel me wel mee, maar toch zijn er wel veel allochtonen die misschien niet beter, maar wel duidelijker nederlands spreken.

En verder boeit het me niet zo wat ze allemaal hebben en doen.. laat ze lekker.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 21:14
IceBaby
IceBaby is offline
Ach jah... Zit zelf de hele dag tussen de Friezen dus ja.. Ben zelf nie Fries (krijg die taal ook m'n strot niet uit) maar voor de rest is het wel ok hier hoor. En er zitten idd zo nu en dan een stel plompe pummels tussen, maar het is allang niet meer wat het geweest is denk ik zo
Zit zelf in Leeuwarden op school en het merendeel van de mensen daar wil volgens mij weg uit dit gebied zodra het kan! (Waaronder ikzelf en vriendinnen..)
Maar ik schat nog zo 'n 100 jaartjes ofzo en er is geen verschil meer tussen Friesland en de rest van NL
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 21:24
Verwijderd
Citaat:
bertbart schreef:
[B]Oja, nu we het toch over dit onderwerp hebben. Ik vind dat we Limburg en Brabant wel aan België kunnen schenken
Ik zie totaal geen verband tussen NB, L en Belgie..
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 21:28
Denise84
Denise84 is offline
nogal overdreven allemaal, maa rverder heb ik er geen mening over
Oud 16-12-2002, 10:10
Mara
Mara is offline
Friesland vind ik op zo'n 10 km van hier..
Maar serieus, ik heb er geen problemen mee. Ik ken genoeg Friezen, en die spreken zowel fries als nederlands. Nederlands met een accent ja, maar dat hebben Amsterdammers, Rotterdammers en mensen uit het zuiden van Nederland ook.

En ook al zijn ze eigenwijs. So what?
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 17:15
Verwijderd
Citaat:
Semyaz schreef:
Bijna net zo erge plek als Ridderkerk
hoe durf je zo over MIJN stad te praten!!!
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 17:24
Verwijderd
Citaat:
McLaren schreef:
Ik zie totaal geen verband tussen NB, L en Belgie..
mmm...
NB en Limburg vind ik netzo kut als Friesland... Dus waarom zouden we die provincies niet aan belgië geven?
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 19:53
$tarlight
$tarlight is offline
Citaat:
gung-ho schreef:
Ik vind meisjes uit Friesland juist leuk, ze hebben zo'n leuk accent.

Gung-ho
danku danku

Weetje, er is niets mis met Friesland, net zoals er niets mis is met de rest van nederland. Misschien een beetje anders, maar veel kan t niet schelen...
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 20:35
Verwijderd
Citaat:
jellerd schreef:
er zit een verschil tussen een dialect en een taal.
En het enige verschil hier is dat de Friezen zo hebben zitten zeuren dat ze hun eigen taal hebben laten maken. Twents heeft ook grammatica en eigen woorden, het is niet zomaar een beetje woorden verbasteren en e's inslikken.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 17:53
Verwijderd
Mensen denken vaak dat álle Friezen (fries-)nationalistisch zijn. De Friezen zijn weliswaar trots op hun taal, maar dat wil niet zeggen dat ze geen Nederlands willen/kunnen spreken.
Wat ik meegekregen heb van dat 'OV-incident' is dat er machinisten waren bij vervoersmaatschappij NoordNet die, wanneer ze bij station Hardegarijp (tussen Leeuwarden en Groningen) waren, deze plaatsnaan niet op z'n Fries wilden/konden uitspreken. Deze machinisten wilde NoordNet straffen (of ontslaan, dat is me niet helemaal duidelijk) omdat enkele jaren geleden is afgesproken dat Hardegarijp officieel (fries) 'Hurdegaryp' heet.
Ik mag dan wel Fries zijn, maar ben het hier helemaal niet mee eens. Ik vind niet dat je die machinisten mag dwingen dit in het Fries uit te spreken en ook denk ik dat het verwarrend wordt voor de treinpassagiers die Nederlands spreken en Hardegarijp alleen met de Nederlandse benaming kennen. Hou het maar gewoon, simpel op 'Hardegarijp'!

Aphro

en nee, zo leuk is het niet als je van jezelf hoort dat je een accent hebt. Erg vervelend soms....
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 18:11
Destrøyer
Destrøyer is offline
Friesland? saaie provincie vol met koppige mensen
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 18:12
qghp
qghp is offline
Citaat:
aphrodite schreef:

Aphro

en nee, zo leuk is het niet als je van jezelf hoort dat je een accent hebt. Erg vervelend soms....

anders up je even brakke topics
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 19:00
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
mat-ice schreef:
anders up je even brakke topics
Ja idd, deze hebben we al eerder gezien.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 19:52
kastdeur
kastdeur is offline
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 20:15
Verwijderd
Zo heb je het over Friezen, zo heb je het over dooien?

jaja, naar Herman Finkers, ik geef me bronnen wel toe
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 20:22
whizzer
whizzer is offline
ik woon in friesland, en het valt best mee hoor ik zelf spreek geen fries, maar iedereen die dat wel doet spreekt ook gewoon nederlands, en tsja, als je een bruisend leven opzoekt moet je niet naar friesland gaan zullen we maar zeggen..........., daarom ga ik hier ook zo snel mogelijk weg
Reageren

Regels voor berichten