Advertentie | |
|
![]() |
|
Ach, laat die Friezen toch. Vind 't wel een grappig taaltje en het is verstaanbaar (voor mij tenminste wel), dus waarom zou je erover gaan zitten zeiken. Bovendien zijn niet alle Friezen zulke diehards die hun provincienaam willen veranderen, geen normaal Nederlands spreken, en Fries in het OV verplicht willen stellen, zoals men daar in het verre westen schijnt te denken.
En om even mee te doen aan de Mijn-provincie-is-de-beste-discussie: Oorspronkelijk vertegenwoordig ik Groningen-Stad en over drie jaar doe ik dat weer. Tot die tijd blijf ik lekker kansloos Drents. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Nou, als ik eens een xtje NLnet zie ofzo op Ned1 dan versta ik er echt nix van en ik ben dr ook wel eens geweest, dat viel me wel mee, maar toch zijn er wel veel allochtonen die misschien niet beter, maar wel duidelijker nederlands spreken. En verder boeit het me niet zo wat ze allemaal hebben en doen.. laat ze lekker. |
![]() |
|
![]() |
Ach jah... Zit zelf de hele dag tussen de Friezen dus ja..
![]() ![]() Zit zelf in Leeuwarden op school en het merendeel van de mensen daar wil volgens mij weg uit dit gebied zodra het kan! (Waaronder ikzelf en vriendinnen..) Maar ik schat nog zo 'n 100 jaartjes ofzo en er is geen verschil meer tussen Friesland en de rest van NL ![]() |
![]() |
|
![]() |
Friesland vind ik op zo'n 10 km van hier..
Maar serieus, ik heb er geen problemen mee. Ik ken genoeg Friezen, en die spreken zowel fries als nederlands. Nederlands met een accent ja, maar dat hebben Amsterdammers, Rotterdammers en mensen uit het zuiden van Nederland ook. En ook al zijn ze eigenwijs. So what? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Mensen denken vaak dat álle Friezen (fries-)nationalistisch zijn. De Friezen zijn weliswaar trots op hun taal, maar dat wil niet zeggen dat ze geen Nederlands willen/kunnen spreken.
Wat ik meegekregen heb van dat 'OV-incident' is dat er machinisten waren bij vervoersmaatschappij NoordNet die, wanneer ze bij station Hardegarijp (tussen Leeuwarden en Groningen) waren, deze plaatsnaan niet op z'n Fries wilden/konden uitspreken. Deze machinisten wilde NoordNet straffen (of ontslaan, dat is me niet helemaal duidelijk) omdat enkele jaren geleden is afgesproken dat Hardegarijp officieel (fries) 'Hurdegaryp' heet. Ik mag dan wel Fries zijn, maar ben het hier helemaal niet mee eens. Ik vind niet dat je die machinisten mag dwingen dit in het Fries uit te spreken en ook denk ik dat het verwarrend wordt voor de treinpassagiers die Nederlands spreken en Hardegarijp alleen met de Nederlandse benaming kennen. Hou het maar gewoon, simpel op 'Hardegarijp'! Aphro en nee, zo leuk is het niet als je van jezelf hoort dat je een accent hebt. Erg vervelend soms.... |
![]() |
|
![]() |
ik woon in friesland, en het valt best mee hoor
![]() ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Beleidszaken |
Het verplaatsen van de saai-topicreeks naar Onzin Verwijderd | 500 | 03-05-2010 09:54 | |
Flora & Fauna |
Jacht op vos in Friesland weer geopent kees17 | 105 | 30-05-2005 16:21 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school? Jabotinsky | 84 | 02-11-2004 01:12 | |
De Kantine |
Allochtonen over autochtonen Beloved | 53 | 04-06-2003 23:36 | |
Verhalen & Gedichten |
mijn verhaal over het korte leven van een jong meisje Verwijderd | 15 | 17-05-2003 22:55 |