Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-04-2003, 21:44
Nate
Nate is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 08-04-2003 @ 22:40:
Kameraad Nate, ik ben benieuwd wie dat gaat betalen. In een laagconjunctuur waarop op ieder departement bezuinigd wordt wil jij 125 tot 450 miljoen Euro extra uitgeven aan studiefinancieringen? Ik vraag mij af of dat topprioriteit heeft.
'T was maar een geintje

Maar desalniettemin vind ik het een goed toekomstig doel. Natuurlijk kun je zoiets niet makkelijk bereiken; daar moeten we naartoe werken. Ik denk zelfs dat het grootste probleem in de afschaffing van bijbanen zou komen te liggen; iemand moet dat opvangen. Echter, alles moet dan anders. Maargoed, wellicht over een generatie of 2.
Oud 08-04-2003, 21:52
chris9 tje
chris9 tje is offline
heb je enig idee wat een jeugdmaandtrajectkaart apeldoorn-enschede kost?

250 euro!!

een jaarkaart is dan (10 x maand) 2500 euro....

en een JEUGDmaandtrajectkaart is tot en met 18 jaar.... dus daarboven nog duurder....
Oud 08-04-2003, 21:52
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Nate schreef op 08-04-2003 @ 22:44:
'T was maar een geintje
Gelukkig.
*haalt opgelucht adem*
Citaat:
Maar desalniettemin vind ik het een goed toekomstig doel. Natuurlijk kun je zoiets niet makkelijk bereiken; daar moeten we naartoe werken. Ik denk zelfs dat het grootste probleem in de afschaffing van bijbanen zou komen te liggen; iemand moet dat opvangen. Echter, alles moet dan anders. Maargoed, wellicht over een generatie of 2.
Afschaffen van bijbanen ben ik geen voorstander van. Verhogen van studiefinanciering op langer termijn (voor een groot gedeelte in de vorm van een lening, maar het 'gift'-gedeelte moet ook omhoog) ben ik voorstander van. Daar staat tegenover dat ik de subsidies naar universiteiten, hoge scholen en MBO-college's wil reduceren tot nul. Alleen zo kunnen we concurrentievervalsing tegengaan en het kwalitatief betere particuliere onderwijs een kans gunnen. Bovendien worden de kosten voor de student inzichtelijk, zodat hij zijn studie serieuzer gaat nemen.
Maar goed, dit is offtopic.
Oud 08-04-2003, 21:54
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
chris9 tje schreef op 08-04-2003 @ 22:52:
heb je enig idee wat een jeugdmaandtrajectkaart apeldoorn-enschede kost?

250 euro!!

een jaarkaart is dan (10 x maand) 2500 euro....

en een JEUGDmaandtrajectkaart is tot en met 18 jaar.... dus daarboven nog duurder....
Mocht er genoeg vraag zijn naar een studenten OV, kan een landelijke studentenvereniging prijsafspraken maken met de Nederlandse Spoorwegen e.a.
Dit zal tegen ongeveer dezelfde voorwaarden zijn als de huidige regeling is, daar de wet van vraag en aanbod opgaat. Bijkomend voordeel is dat de kaarten beter 'op maat' kunnen worden samengesteld.

Voor de mensen die een OV-jaarkaart wensen, blijft die optie dus bestaan. Het is alleen dat je de keuzemogelijkheid krijgt om het niet te kiezen.
Oud 08-04-2003, 22:00
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
k28 schreef op 08-04-2003 @ 20:41:
duyvel: het probleem van te weinig studentenwoningen kan opgelost worden door het OV-beleid aan te pakken. Er zijn (te) weinig studentenwoningen in dichtbevolkte gebieden omdat studenten niet zo rijk zijn, ze kunnen alleen goedkope kamers betalen. In dichtbevolkte gebieden ligt de grond en huizenprijs erg hoog, dus is er automatisch weinig aanbod voor goedkope kamers, laat staan voor véél goedkope kamers.
Het probleem zou kunnen worden opgelost door de mensen die op kamers gaan meer geld te geven, zodat ze duurdere kamers kunnen kopen en er automatisch meer aanbod mogelijk is --> dat is dus een mogelijk effect van het vervangen van een OV door geld.
Probleem is wel dat je hiermee reizen onaantrekkelijk maakt en dus wil stimuleren dat mensen dichterbij hun uni gaan wonen, wat de huizenprijs weer opdrijft. Zoals ik al eerder heb gezegd in deze thread: het idee om door een verandering in de OV-regeling die woningnood aan te pakken is goed, alleen op deze manier niet.
Hier schiet niemand iets mee op. Het probleem is niet dat er alleen dure kamers beschikbaar zijn, maar dat de mensen die een kamer verhuren er minstens 300 euro voor vragen (hier in Amsterdam tenminste, en dan zit je op 3x3 meter zonder eigen badkamer en keuken) Als je volgens jou redenering de OV wilt vervangen door een hogere beurs, werk je als overheid mee aan het uitbuiten van studenten met als gevol dat de prijzen van kamers nog hoger worden. (ze hebben geld, ze komen toch wel) Dat is geen structurele oplossing voor de woningnood. De overheid moet dit soort rare ondoordachte maatregelen absoluut niet doorvoeren, niemand wordt er beter van en het lost niets op, dus waarom zou je? Het gaat toch prima zo? Laat de overheid zich nou eerst maar eens inzetten voor betaalbare woningen. Hier naast het CS staat heel veel grond leeg waar zo een paar torenflats uit gestampt kunnen worden, relatief goedkoop, je moest eens weten hoeveel mensen het heel en weer treinen zat zijn en gewoon in de stad willen wonen waar ze studeren.
Oud 08-04-2003, 22:01
chris9 tje
chris9 tje is offline
hmmz... daar hoef je niet zo moeilijk over te doen, dan moet je gewoon invoeren dat mensen die hun ov niet ophalen daar een vergoeding voor krijgen.....

en uhm... denk je dat zo'n studentenvereniging het voor elkaar krijgt om de prijs van meer dan 2500 euro naar 900 euro terug te brengen??

en uhm... zo'n landelijke studenten vereniging... dat gaat voor mensen die allemaal verschillende afstanden af moeten leggen en dus allemaal verschillende prijzen moeten betalen.... Hoe wil je dat gaan regelen?
Oud 08-04-2003, 22:05
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Laat mensen zelf die keuze maken. Ik snap niet dat je de studenten op dusdanige wijze wilt betuttelen. Leg het mij eens uit waarom je denkt dat we studenten door dit soort gedwongen winkelnering-achtige wijze moeten beperken in hun vrijheid om het geld uit te geven zoals hen goeddunkt.
Omdat het op deze manier prima gaat. Als je in Nederland gaat studeren heb je recht op een prestatiebeurs en een ov kaart, en als je het daat niet mee eens bent ga je maar niet studeren. Wat is nou eigenlijk het probleem waar je tegenaan loopt? De woningnood op deze manier oplossen heb ik bezwaren tegen, zie mn vorige post...
Oud 08-04-2003, 22:09
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Nate schreef op 08-04-2003 @ 22:25:
Zal ik d'r nog eens een vertellen: Geef studenten 900 euro extra stufi én een OV. Nou, oké, 900 is wat veel, maak er 250 extra van. Minstens. En daarna prestatiegericht verhogen. Of verlagen. En verbied studenten om een bijbaantje te hebben.
Waarom in godsnaam een bijbaantje verbieden???
Oud 08-04-2003, 22:46
kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 08-04-2003 @ 22:40:
Kameraad Nate, ik ben benieuwd wie dat gaat betalen. In een laagconjunctuur waarop op ieder departement bezuinigd wordt wil jij 125 tot 450 miljoen Euro extra uitgeven aan studiefinancieringen? Ik vraag mij af of dat topprioriteit heeft.

Ik vermoed dat je geen volledig inzicht hebt in de materie.
Je ontvangt een inkomen van een instelling, in dit geval de overheid. Diezelfde instelling gebied jou een dienst af te nemen van de instelling waarvan je inkomen geniet. Dit is verboden.
Even pragmatisch bekeken is het dus bedenkelijk dat de overheid de studiefinanciering koppelt aan het verplichte afnemen van de dienst 'openbaar vervoer', dat geregeld wordt via de overheid.
Het is totale flauwekul dat je gedwongen wordt om een dienst af te nemen. Je gaf zelf ook al aan dat dit een keuze is.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 22:58
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 08-04-2003 @ 22:54:
Mocht er genoeg vraag zijn naar een studenten OV, kan een landelijke studentenvereniging prijsafspraken maken met de Nederlandse Spoorwegen e.a.
Dit zal tegen ongeveer dezelfde voorwaarden zijn als de huidige regeling is, daar de wet van vraag en aanbod opgaat. Bijkomend voordeel is dat de kaarten beter 'op maat' kunnen worden samengesteld.

Voor de mensen die een OV-jaarkaart wensen, blijft die optie dus bestaan. Het is alleen dat je de keuzemogelijkheid krijgt om het niet te kiezen.
ik neem aan dat je doelt op de LsvB en het ISO...

Die kunnen inderdaad proberen afspraken te maken. Het is maar te hopen dat het gaat lukken. De staat heeft als voordeel dat ze het aantal klanten kan garanderen. Als je van de OV-kaart een keuzekaart maakt kún je dat niet voor hetzelfde tarief doen.
Oud 08-04-2003, 23:07
Nate
Nate is offline
Citaat:
duyvel schreef op 08-04-2003 @ 23:09:
Waarom in godsnaam een bijbaantje verbieden???
Zodat de volledige concentratie uitgaat naar de studie, en de mensen die de baan wél mogen nemen, doen dit met een zeker perspectief op carriere dat een student niet heeft. Trouwe werkcultuur, etcetera. Het werkt in diverse andere landen - het speelde onder andere een belangrijke rol in Japan's succesverhaal.
Oud 08-04-2003, 23:08
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Nate schreef op 09-04-2003 @ 00:07:
Zodat de volledige concentratie uitgaat naar de studie, en de mensen die de baan wél mogen nemen, doen dit met een zeker perspectief op carriere dat een student niet heeft. Trouwe werkcultuur, etcetera. Het werkt in diverse andere landen - het speelde onder andere een belangrijke rol in Japan's succesverhaal.
Offtopic: studenten studeren niet om kennis tot zich nte nemen, studenten studeren om zichzelf te ontwikkelen. Als zij hierbij een bijbaan hebben die in de praktijk brengt wat zij studeren zie ik niet in wat daar mis mee is. Er zijn nog veel meer zaken die je als student naast je studie kunt doen die wél zorgen voor persoonlijke en geestelijke ontwikkeling maar die niet direct wat toevoegen aan de studie
Oud 08-04-2003, 23:15
Nate
Nate is offline
Citaat:
Tampert schreef op 09-04-2003 @ 00:08:
Offtopic: studenten studeren niet om kennis tot zich nte nemen, studenten studeren om zichzelf te ontwikkelen. Als zij hierbij een bijbaan hebben die in de praktijk brengt wat zij studeren zie ik niet in wat daar mis mee is. Er zijn nog veel meer zaken die je als student naast je studie kunt doen die wél zorgen voor persoonlijke en geestelijke ontwikkeling maar die niet direct wat toevoegen aan de studie
Stageprojecten gecoördineerd vanuit de studie (evt. tegen vergoeding) zijn natuurlijk een heel ander verhaal.
Oud 09-04-2003, 00:07
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Nate schreef op 09-04-2003 @ 00:07:
Hmmm, ik ben niet zo gecharmeerd door het Japanse succes verhaal. Japaners werken gem. meer dan 50 uur per week en krijgen veel te weinig vakantiedagen per jaar. En is Japan nou zoveel beter dan wij?
Als een student niet werkt gaat hij echt niet meer tijd aan zijn studie besteden, ik ben daar zelf een goed voorbeeld van En heel veel bedrijfjes en restaurantjes draaien op part-time werkende studenten, die doen dat vaak omdat fulltime mensen niet altijd te krijgen zijn voor bepaalde werkzaaheden. Veel studenten moeten wel werken om hun boeken en hun collegeld te kunnen betalen, als je studenten verbied om te werken zal het aantal zwart-werkers stijgen en het aantal studenten afnemen.. Weer eens een nutteloze maatregel voor een niet bestaand probleem...
Oud 09-04-2003, 01:24
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 08-04-2003 @ 17:40:
Constaterende,
  • Dat studenten de vergoeding voor transport enkel in vorm van de OV-jaarkaart kunnen verkrijgen, en niet in liquide middelen
  • Dat de overheid enkel transport via het openbaar vervoer subsidieert
Overwegende,
  • Dat subsidiëren in natura uit de tijd is
  • Dat is een mening.

• Dat dit concurrentievervalsing is ten opzichte van privaat vervoer

Jazeker

• Dat dit overbodige betutteling van de student is

Dat is een mening.

• Dat dit de individuele vrijheid en keuzes van de student beperkt

Dat is niet waar. Het zet de student alleen aan om een bepaald goed eerder te consumeren dan andere goederen.

• Dat op basis van het Burgerlijk Wetboek, boek 7, artikel 631, lid 2 de “gedwongen winkelnering” (bedingen waarbij de werknemer zich jegens de werkgever verbindt het ontvangen loon of zijn overige inkomsten of een gedeelte daarvan op bepaalde wijze te besteden, en bedingen waarbij de werknemer zich verbindt zijn benodigdheden op een bepaalde plaats of bij een bepaalde persoon aan te schaffen) nietig verklaard wordt

Student = werknemer bij de staat? Nee. NS/ andere treinbedrijven zijn staatsbedrijven? Nee. Onjuist. Verder wordt de student niet gedwongen. Verder, er zijn verschillende treinbedrijven, en je kunt ook met verschillende busmaatschappijen gaan.

Voorts constaterende,
  • Dat de OV-kaart voor studenten de overheid jaarlijks 423 miljoen Euro kost

Zou best eens kunnen...

Voorts overwegende,
  • Dat in plaats hiervan de studiebeurs ongeveer 900 Euro per jaar omhoog kan
  • Leg uit aub?

• Dat dit bureaucratie scheelt

Dat zou kunnen ja

Spreekt als haar mening uit,
  • Dat de OV-jaarkaart voor studenten dient te worden afgeschaft
  • Dat de gelden die daarmee vrijkomen in liquide middelen uitbetaald dienen te worden aan de student
[/B]
Oneens. De stimulatie van de staat om een bepaald goed (treinreizen) te consumeren dient hier een diepere wens van de overheid, namelijk om enerzijds de files op de wegen te beperken, en anderzijds het mileu te bevorderen. Verder is het onmogelijk om een gezond concurrerend treinsysteem op te zetten (te weinig ruimte, onmogelijk om onafhankelijk nieuwe investeringen te doen (rails = duur, verzet bij provinciale staten, gemeenteraden enz), en dient daarom weer geheel in staatshanden te vallen. Totaal vergeten, dat zou betekenen dat ik plusminus 4 dagen in de week een retourtje arnhem - amterdam zou moeten kopen. Hetgeen mijn liquide middelen mij niet toestaan. En de overheid zou er mijns inzoiens zeker wel voor moeten zorgen dat iedereen toegang tot onderwijs heeft?
Oja, nog bedankt voor de ordelijke stelling .

Laatst gewijzigd op 09-04-2003 om 01:28.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 08:59
k28
k28 is offline
Citaat:
duyvel schreef op 08-04-2003 @ 23:00:
Hier schiet niemand iets mee op. Het probleem is niet dat er alleen dure kamers beschikbaar zijn, maar dat de mensen die een kamer verhuren er minstens 300 euro voor vragen (hier in Amsterdam tenminste, en dan zit je op 3x3 meter zonder eigen badkamer en keuken) Als je volgens jou redenering de OV wilt vervangen door een hogere beurs, werk je als overheid mee aan het uitbuiten van studenten met als gevol dat de prijzen van kamers nog hoger worden. (ze hebben geld, ze komen toch wel) Dat is geen structurele oplossing voor de woningnood. De overheid moet dit soort rare ondoordachte maatregelen absoluut niet doorvoeren, niemand wordt er beter van en het lost niets op, dus waarom zou je? Het gaat toch prima zo? Laat de overheid zich nou eerst maar eens inzetten voor betaalbare woningen. Hier naast het CS staat heel veel grond leeg waar zo een paar torenflats uit gestampt kunnen worden, relatief goedkoop, je moest eens weten hoeveel mensen het heel en weer treinen zat zijn en gewoon in de stad willen wonen waar ze studeren.
Waarom zouden die torenflats niet uit de grond gestampt worden? Er is ontzettend veel vraag naar dus het zou dom zijn er niets mee te doen. Ik denk dat grond naast het CS redelijk duur is, en dat die flats dan te duur worden voor studenten, maar ik ken de situatie daar niet.
Verder heb je gelijk, met de oplossing die hier wordt voorgesteld schiet niemand iets op. (zie ook mijn eerdere reply op unexplained). Maar omdat reizen en wonen afhankelijk van elkaar zijn en de overheid in beide moet voorzien (huisvesting / OV) kun je deze dingen best combineren. Hoe? Geen idee nog eigenlijk, ik filosofeerde maar wat.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 09:26
Gatara
Gatara is offline
Gewoon een traject-kaart invoeren.

Dan benadeel je ook niet de mensen die genoodzaakt waren om te studeren op een universiteit 300 km verderop, in plaats van 10 km dichtbij.
Oud 09-04-2003, 09:33
k28
k28 is offline
Citaat:
Gatara schreef op 09-04-2003 @ 10:26:
Gewoon een traject-kaart invoeren.

Dan benadeel je ook niet de mensen die genoodzaakt waren om te studeren op een universiteit 300 km verderop, in plaats van 10 km dichtbij.
En dan komt er een vertraging en dan moet je omreizen via Utrecht, en leg dan maar eens uit aan de conducteur dat je met je trajectkaartje uit Nijmegen niet hoeft te betalen! Zon trajectkaart brengt alleen maar rompslomp met zich mee en zal niet veel goedkoper zijn dan het OV wat er nu is, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 09:41
*Burning water*
*Burning water* is offline
Voor de overheid is een OV-kaart inderdaad niet een erg slimme aanpak: ze zijn duur uit, terwijl er ook veel misbruik van wordt gemaakt (studenten gaan natuurlijk niet alleen heen en weer naar de universiteit/hogeschool met hun kaart). Daarom zouden ze beter een trajectkaart kunnen aanbieden; da's goedkoper en zorgt er toch voor dat het doel, de belemmering door de te overbruggen afstand om te kunnen studeren, kan worden gehaald.
Voor studenten is zo'n gratis-reizen kaart natuurlijk leuk en handig; als ik aan mezelf zou denken, ben ik er dan ook voor dat de OV-kaart gewoon blijft bestaan, zodat ik kosteloos Nederland kan doorkruisen
Oud 09-04-2003, 10:53
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
k28 schreef op 09-04-2003 @ 10:33:
En dan komt er een vertraging en dan moet je omreizen via Utrecht, en leg dan maar eens uit aan de conducteur dat je met je trajectkaartje uit Nijmegen niet hoeft te betalen! Zon trajectkaart brengt alleen maar rompslomp met zich mee en zal niet veel goedkoper zijn dan het OV wat er nu is, lijkt me.
Als je moet omreizen dan behoort dat door gegeven te worden aan conducteurs onderling.
Simpel.

Misschien dat de administratie meer tijd en geld vergt, maar studenten nu overal gratis te laten reizen kost voor de overheid meer dan die enkele student die van Groningen naar Maastricht moet te betalen, terwijl de meesten een afstand van slechts Amsterdam - Eindhoven hoeven te reizen.
Oud 09-04-2003, 12:12
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Gatara schreef op 09-04-2003 @ 11:53:
Als je moet omreizen dan behoort dat door gegeven te worden aan conducteurs onderling.
Simpel.

Misschien dat de administratie meer tijd en geld vergt, maar studenten nu overal gratis te laten reizen kost voor de overheid meer dan die enkele student die van Groningen naar Maastricht moet te betalen, terwijl de meesten een afstand van slechts Amsterdam - Eindhoven hoeven te reizen.
Prijs maandtrajectkaart Amsterdam-Eindhoven: 307 euro
Prijs maandnetkaart : 307 euro
Prijs jaartrajectkaart Amsterdam-Eindhoven: 2495 euro
Prijs ov jaarkaart : 2495 euro

Welk een besparing!

Verder ben ik van mening dat vrijheid om onder andere door Nederland te reizen een belangrijk punt voor de ontwikkeling van studenten kan zijn. Ik denk dat een trajectkaart juist meer rompslomp geeft...

Maar het originele idee, een keuzen tussen 900 euro per jaar extra, en een OV (gesteld dat dat mogelijk is, wat ik betwijfel). Er valt iets voor te zeggen maar ik denk dat dan inderdaad zoals duyvel onder andere stelt het verschil groot word tussen hen die dichtbij studeren of een kamer hebben, en de studenten die dat niet hebben.
Oud 09-04-2003, 15:22
Fortuynist
Fortuynist is offline
Citaat:
Verder ben ik van mening dat vrijheid om onder andere door Nederland te reizen een belangrijk punt voor de ontwikkeling van studenten kan zijn. Ik denk dat een trajectkaart juist meer rompslomp geeft...
Niet te geloven, maar ik ben het helemaal met je eens.
Oud 09-04-2003, 15:59
martijn1985
martijn1985 is offline
@Fortuynist: Ik had het wat die stijl betreft tegen Unexplained, niet tegen jou.

@Unexplained:

ik heb voor jou ff uitgerekend wat ik kwijt zal zijn indien ik geen OV krijg.

ik woon in Emmeloord, ga studeren in Groningen. Das 100 km, het makkelijkst te overbruggen via Interliner 315

thuiswonend:

meest voordeligst is een jaarkaart à € 2238.

Uitwonend:

Stel dat ik 80% van de weekenden naar huis ga.

dan kom ik op de volgende berekening:
0.8 * 17.7 (prijs van een weekendretour) * 52 (weekenden) = 736.32
Maar, dan heb ik alleen dit traject. Alle andere keren dat ik weg wil kan ik daarmee niet bekostigen.

Op jaarbasis ben ik dus vele malen duurder uit als de OVkaart afgeschaft wordt.

Laatst gewijzigd op 10-04-2003 om 12:23.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2003, 16:11
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Gatara schreef op 09-04-2003 @ 11:53:
Simpel.

Een trajectkaart, dat zorgt nog eens voor een hoop bureaucratisch geneuzel zeg. Bovendien zijn de kosten van de eventuele bus/metro/tram tickets hier niet in opgenomen, die maken veel studenten ook om naar hun school te komen.

Doe nou niet zo moeilijk en wees gewoon blij met dit cadeautje van de overheid, of toon mij aan dat er echt ergens een probleem zit met de OV jaarkaart, want ik zie het niet...
Oud 09-04-2003, 18:08
chris9 tje
chris9 tje is offline
jah... ik zie het probleem ook niet hoor....
Oud 09-04-2003, 23:33
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Nate schreef op 09-04-2003 @ 00:15:
Stageprojecten gecoördineerd vanuit de studie (evt. tegen vergoeding) zijn natuurlijk een heel ander verhaal.
er is een verschil tussen een stageproject en een bijbaan die in dezelfde richting gaat als de studie...

en beswtuursfuncties van studieverenigingen, studentenverenigingen, studentenpolitiek, studentenvakbonden, etc. Het is erg goed dat daar ook mensen voor zijn en het voegt een hoop toe aan hun ontwikkeling.
Oud 10-04-2003, 13:12
*Burning water*
Citaat:
k28 schreef op 08-04-2003 @ 20:41:
duyvel: het probleem van te weinig studentenwoningen kan opgelost worden door het OV-beleid aan te pakken. Er zijn (te) weinig studentenwoningen in dichtbevolkte gebieden omdat studenten niet zo rijk zijn, ze kunnen alleen goedkope kamers betalen. In dichtbevolkte gebieden ligt de grond en huizenprijs erg hoog, dus is er automatisch weinig aanbod voor goedkope kamers, laat staan voor véél goedkope kamers.
Het probleem zou kunnen worden opgelost door de mensen die op kamers gaan meer geld te geven, zodat ze duurdere kamers kunnen kopen en er automatisch meer aanbod mogelijk is --> dat is dus een mogelijk effect van het vervangen van een OV door geld.
Probleem is wel dat je hiermee reizen onaantrekkelijk maakt en dus wil stimuleren dat mensen dichterbij hun uni gaan wonen, wat de huizenprijs weer opdrijft. Zoals ik al eerder heb gezegd in deze thread: het idee om door een verandering in de OV-regeling die woningnood aan te pakken is goed, alleen op deze manier niet.
In dichtbevolkte gebieden is de woningnood geloof ik sowieso hoog; er is ook een tekort aan iets duurdere kamers, en een koophuis of iets dergelijks is voor een student, ook met 900 euro extra, onbetaalbaar.
Bovendien willen de meeste studenten in het weekend naar hun ouderlijk huis, en hebben ze alsnog een OV nodig, zij het voor het weekend.
Oud 10-04-2003, 16:22
k28
k28 is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 10-04-2003 @ 14:12:
In dichtbevolkte gebieden is de woningnood geloof ik sowieso hoog; er is ook een tekort aan iets duurdere kamers, en een koophuis of iets dergelijks is voor een student, ook met 900 euro extra, onbetaalbaar.
Bovendien willen de meeste studenten in het weekend naar hun ouderlijk huis, en hebben ze alsnog een OV nodig, zij het voor het weekend.
klopt, en wat vind Unexplained eigenlijk zelf van deze praktische problemen met zijn plan??
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 16:27
geen punt.
geen punt. is offline
Citaat:
k28 schreef op 10-04-2003 @ 17:22:
klopt, en wat vind Unexplained eigenlijk zelf van deze praktische problemen met zijn plan??
Dan moet je zijn posts lezen.
Oud 10-04-2003, 16:44
k28
k28 is offline
Citaat:
meelman schreef op 10-04-2003 @ 17:27:
Dan moet je zijn posts lezen.
heb ik gedaan, maar ik heb geen concreet antwoord kunnen vinden op deze dingen. Jij wel?
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 16:50
geen punt.
geen punt. is offline
Nou, voor dat weekend is er al herhaaldelijk iets gezegd over die afspraken met de NS.

Over dat punt over de woningnood is al herhaaldelijk gezegd dat degenen die wel een woning hebben geen inkomsten mis mogen lopen door het feit dat er mensen geen woning kunnen vinden. Bovendien, voeg ik er zelf ff aan toe, zijn er heel wat scholieren die (denken dat ze) een kamer niet kunnen betalen en blijven daarom thuis. Met die 900 euro wordt dat heel wat makkelijker, alleen is er wel woningnood ja, maar daar hoeven degenen die wel een kamer hebben niet voor te boeten.
Oud 10-04-2003, 17:41
Blitzkrieg Bop
Citaat:
meelman schreef op 10-04-2003 @ 17:50:
Nou, voor dat weekend is er al herhaaldelijk iets gezegd over die afspraken met de NS.

Over dat punt over de woningnood is al herhaaldelijk gezegd dat degenen die wel een woning hebben geen inkomsten mis mogen lopen door het feit dat er mensen geen woning kunnen vinden. Bovendien, voeg ik er zelf ff aan toe, zijn er heel wat scholieren die (denken dat ze) een kamer niet kunnen betalen en blijven daarom thuis. Met die 900 euro wordt dat heel wat makkelijker, alleen is er wel woningnood ja, maar daar hoeven degenen die wel een kamer hebben niet voor te boeten.
lees een van mijn vorige posts eens?

Met 900 euro extra = 75 extra per maand maak je het als overheid echt niet makkelijker om een kamer te betalen, bovendie werkt de overheid op deze manier mee aan het uitbuiten van studenten met als gevolg dat de kamers nog duurder worden.
Oud 11-04-2003, 12:01
*Burning water*
Citaat:
meelman schreef op 10-04-2003 @ 17:50:

Dus zij die zo gelukkig zijn een kamer te vinden, worden daar ook nog eens extra voor beloond? Lijkt me niet echt eerlijk; veel mensen doen genoeg moeite een kamer te bemachtigen, maar het aanbod is nu eenmaal niet toereikend.
Oud 11-04-2003, 12:37
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
ik ben het er niet mee eens, als je de ov afschaft zal je een traject kaart krijgen.
Zelf moet ik voor mijn studie veel heen en weer reizen (excursies, e.d.) en er zullen vast wel meerdere zijn. Ik moet er niet aan denken hoeveel geld het mij gaat kosten als ik die reizen allemaal zelf moet betalen.
Oud 11-04-2003, 12:41
**SanRie**
**SanRie** is offline
wat ongelofelijk debiel en stom!! waarom zouden de studentennou geenov jaarkaart mogen hebben? (sorry k zit op een comp met een baggerspatiebalk ) de meesten hebben het nodig! ik vinnut dus stom

signed,pan...+sanrie
Oud 11-04-2003, 17:31
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Ow en ik vergeet helemaal mijn stages, die heb ik ook door het hele land door
Oud 14-04-2003, 17:03
beuk
beuk is offline
Als die 900 euro klopt, wordt ik er alleen maar beter van. Stel dat ik 25 keer per jaar naar m'n ouders ga, kost dat me zo'n 150 euro ofzo.. tel uit je winst

Alleen wordt het bezoeken van allerlei feestjes in het land dan een stuk duurder..
Oud 17-04-2003, 18:15
blacky
blacky is offline
No way dus, de OV-jaarkaart moet echt wel blijven. Studenten zijn ook altijd de dupe . De ov moet lekker blijven en de stufie ook. Je kan al nauwelijks rondkomen en hoe moet ik dan elke dag naar Utrecht. Het gewoon betalen kan ik niet, want dat is veeeeel te duur. Anders moeten ze maar zorgen dat het openbaar vervoer goedkoper wordt.
Oud 17-04-2003, 19:33
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
blacky schreef op 17-04-2003 @ 19:15:
No way dus, de OV-jaarkaart moet echt wel blijven. Studenten zijn ook altijd de dupe . De ov moet lekker blijven en de stufie ook. Je kan al nauwelijks rondkomen en hoe moet ik dan elke dag naar Utrecht. Het gewoon betalen kan ik niet, want dat is veeeeel te duur. Anders moeten ze maar zorgen dat het openbaar vervoer goedkoper wordt.
Als je daadwerkelijk mijn startpost zou lezen, zie je dat ik ervoor pleit dat studenten de keuze krijgen tussen óf een OV óf het OV uitgekeert in contant geld.
Mijn iets verdergaande plan is dat je het alleen in geld kunt krijgen, en de studentenverenigingen zelf afspraken moeten maken met de NS.
Oud 17-04-2003, 19:44
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Unexplained schreef op 17-04-2003 @ 20:33:
Als je daadwerkelijk mijn startpost zou lezen, zie je dat ik ervoor pleit dat studenten de keuze krijgen tussen óf een OV óf het OV uitgekeert in contant geld.
dat staat er niet in, maar goed. Prima idee!

Citaat:
Mijn iets verdergaande plan is dat je het alleen in geld kunt krijgen, en de studentenverenigingen zelf afspraken moeten maken met de NS.
Dit vind ik dus overdreven. Hou het maar bij je eerste plan.
Oud 19-04-2003, 15:40
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 08-04-2003 @ 17:40:
Constaterende...
A. taal is ervoor om begrijpelijk over te komen, niet om interessant over te komen zoals sommige hoger opgeleide mensen weleens willen denken...door taal te gebruiken die jij gebruikt, valt al gelijk een deel van de groep reagerende mensen weg, denk je niet... of was het je bedoeling dat er selectie plaatsvond...?
B. Bij deze val ik af in de selectie
Oud 20-04-2003, 08:24
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Ik vraag me serieus af of je "de NS" zover kunt krijgen dat ze speciale afspraken gaan maken...
Oud 20-04-2003, 08:42
Verwijderd
ik ben op zich wel voor, maar hoe wil je bewijzen dat je een vergoeding van het ov moet krijgen,en wanneer zouden ze dat dan willen geven? ik bedoel ik wil best dat geld voorschieten maar niet dat ik het aan t einde van het jaar terug krijg ofzo, ik weet immers niet hoe de financiering over een aantal maanden uitziet.

Laatst gewijzigd op 20-04-2003 om 08:45.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2003, 08:58
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 20-04-2003 @ 09:24:
Ik vraag me serieus af of je "de NS" zover kunt krijgen dat ze speciale afspraken gaan maken...
Studenten zorgen voor 20% van de hele omzet van de NS (dus inclusief het goederentransport). Het lijkt mij dat de NS een leuk puntje uit die taart wil.

Citaat:
spacegirl schreef op 20-04-2003 @ 09:42:
ik ben op zich wel voor, maar hoe wil je bewijzen dat je een vergoeding van het ov moet krijgen,en wanneer zouden ze dat dan willen geven? ik bedoel ik wil best dat geld voorschieten maar niet dat ik het aan t einde van het jaar terug krijg ofzo, ik weet immers niet hoe de financiering over een aantal maanden uitziet.
Het lijkt mij verstandig om gewoon 75 Euro per maand bij de studifinanciering te doen.
Oud 20-04-2003, 09:00
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Sithan schreef op 19-04-2003 @ 16:40:
A. taal is ervoor om begrijpelijk over te komen, niet om interessant over te komen zoals sommige hoger opgeleide mensen weleens willen denken...door taal te gebruiken die jij gebruikt, valt al gelijk een deel van de groep reagerende mensen weg, denk je niet... of was het je bedoeling dat er selectie plaatsvond...?
B. Bij deze val ik af in de selectie
Ik ga er vanuit dat de gemiddelde student het woord 'constaterende' wel begrijpt. Geen onredelijk uitgangspunt lijkt mij.
Bovendien legt het een kleine drempel op voor mensen die niet zoveel zinnigs te melden hebben.
Oud 20-04-2003, 10:27
*Burning water*
Citaat:
Unexplained schreef op 20-04-2003 @ 09:58:
Studenten zorgen voor 20% van de hele omzet van de NS (dus inclusief het goederentransport). Het lijkt mij dat de NS een leuk puntje uit die taart wil.
Studenten moeten hoe dan ook naar school. Dat zullen de meesten ook doen, of de NS nu korting geeft of niet. Voor de NS lijkt het me dan voordeliger om geen korting te geven; dan vangen ze meer. Voor studenten is er immers niet een redelijk (betaalbaar) alternatief.
Oud 20-04-2003, 11:31
Joostje
Joostje is offline
unex, kun je ook nog op mijn post ingaan?
Oud 20-04-2003, 11:39
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef op 20-04-2003 @ 09:58:

Het lijkt mij verstandig om gewoon 75 Euro per maand bij de studifinanciering te doen.
dan is het t hopen dat ze het niet invoeren voor mij
Met citaat reageren
Oud 20-04-2003, 13:02
AtHell
AtHell is offline
Ik denk dat je er gewoon van baalt dat je aan een OV vastzit zonder dat je die nodig hebt/er voor dat geld genoeg gebruik van maakt. Ik kan er natuurlijk ook naast zitten maar dat terzijde.

Het is een beetje egoïstisch om te roepen dat het geld dat hieraan besteed wordt veel beter aan 'de student' kan worden gegeven omdat je op die manier de mensen die niet in staat zijn hun studie met woonachtigheid te combineren benadeelt.
Natuurlijk zouden de studenten die een OV niet gebruiken maar toch 'opgedrongen' krijgen de mogelijkheid moeten hebben om deze te annuleren en het geld als studiefinanciëring te krijgen maar dat is weer een heel ander verhaal.
Oud 20-04-2003, 18:27
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 20-04-2003 @ 11:27:
Studenten moeten hoe dan ook naar school. Dat zullen de meesten ook doen, of de NS nu korting geeft of niet. Voor de NS lijkt het me dan voordeliger om geen korting te geven; dan vangen ze meer. Voor studenten is er immers niet een redelijk (betaalbaar) alternatief.
My thoughts exactly. Het verlies van de klandizie van een paar studenten die zo af en toe eens ergens anders heen gaan dan naar school nemen ze dan denk ik voor lief. Bovendien, minder studenten betekent dat de NS minder treinen nodig heeft in de spits. Dit zou de NS ook wel goed uitkomen.
Reageren

Regels voor berichten