Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2003, 19:05
Verwijderd
Citaat:
******** schreef op 11-04-2003 @ 19:50:
ik geloof best dat je goede redenen hebt om dat te denken

maar ik heb ook goede redenen om te vinden wat ik vind
Misschien kun je daar dan ook vanuit gaan als je op me reageert? Want nu lijkt het continu of je denkt dat ik uit m'n nek klets.

Hmm, daar ga ik ook vanuit.

Wat ik me afvraag, heb je het zelf al eens geprobeerd om extra stof te vragen? En of je er zelf ook iets aan om toch interessante stof te kunnen bestuderen ed?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-04-2003, 19:13
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 11-04-2003 @ 20:05:

Wat ik me afvraag, heb je het zelf al eens geprobeerd om extra stof te vragen? En of je er zelf ook iets aan om toch interessante stof te kunnen bestuderen ed?
ik heb het zelf nooit geprobeerd,.. ben gaan kladden tegen de verveling.. die enkele keer dak toch wat wou heb ik uit mezelf extra sommen gedaan
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 19:19
Verwijderd
Citaat:
******** schreef op 11-04-2003 @ 20:13:
ik heb het zelf nooit geprobeerd,.. ben gaan kladden tegen de verveling.. die enkele keer dak toch wat wou heb ik uit mezelf extra sommen gedaan
Je kunt dus niet uit eigen ervaring zeggen dat vragen om extra werk verkeerd uitpakt. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat het (ook) goed uit kan pakken. Ik geloof best en ik weet ook dat het verkeerd uit kan pakken, maar ik weet ook dat het ook goed kan gaan. Kladden, extra sommen maken, achterlijke uitgebreidde werkstukken maken, toch maar vooruitwerken en vervolgens niks doen, kletsen, musjes kijken, enz. zijn ook dingen die goed werken tgegen verveling.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 19:21
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 11-04-2003 @ 20:19:
Je kunt dus niet uit eigen ervaring zeggen dat vragen om extra werk verkeerd uitpakt. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat het (ook) goed uit kan pakken. Ik geloof best en ik weet ook dat het verkeerd uit kan pakken, maar ik weet ook dat het ook goed kan gaan. Kladden, extra sommen maken, achterlijke uitgebreidde werkstukken maken, toch maar vooruitwerken en vervolgens niks doen, kletsen, musjes kijken, enz. zijn ook dingen die goed werken tgegen verveling.
ja het kan ookwle goed gaan.. die andere dingen lijken mij prima tijdelijke oplossingen. maar van dat extra werk vragen is voor mij toch meer nadelen dan voordelen.. maarja je kan okz lef extra werk meenemen
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 19:23
Verwijderd
Citaat:
******** schreef op 11-04-2003 @ 20:21:
ja het kan ookwle goed gaan.. die andere dingen lijken mij prima tijdelijke oplossingen. maar van dat extra werk vragen is voor mij toch meer nadelen dan voordelen.. maarja je kan okz lef extra werk meenemen
Wat zijn de nadelen dan? En wat zijn de voordelen?

En idd, je kan ook zelf extra werk meenemen. Nou moet ik zeggen dat ik dat gedaan heb en een docent aangeboden heeft mij daarmee te helpen (toen ik het er een keer over had) en dat ik dus op die manier 'extra werk' 'kreeg'.

Brieven schrijven onder de les, is btw ook erg leuk en nuttig.
Of er uit gestuurd worden, mag je lekker op de gang zitten ed.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 20:03
Fantôme
Fantôme is offline
dan kan je net zo goed niet komen, als je er iedere les wordt uitgestuurd (hoor mij nou; ik was nog geen 5 minuten bij geschiedenis en kon alweer vertrekken... )
Oud 11-04-2003, 21:17
Verwijderd
Citaat:
hoe weet je of iemand ''hoogbegaafd'' is of gewoon een ''slim kind'' hoogbegaafd is gewoon een aanduiding voor iemand met een iq hoger dan 140 (volgens mij) maar ze hadden die grens net zo goed bij 150 of 130 kunnen leggen. stel dat er zo'n school komt. mijn iq is 138. zou ik daar dan niet heen mogen omdat ik 2 punten te weinig heb???????????

Hoogbegaafdheid begint bij een (officiele) iq uitslag van 140 of hoger, maar of dit betrouwbaar is daar twijfel ik nog wel een aan. Kinderen die voorheen hoogbegaafd werden verklaard, en daarmee al hun eigenaardigheden hadden verklaard blijken nu opeens niet meer hoogbegaafd te zijn omdat voorheen de lat lag bij een score van 130...

Maar dat ik aan het verklaren van hoogbegaafdheid nogal eens twijfel komt niet alleen daardoor. Ik ken iemand die op de basisschool doormiddel van een test hoogbegaafd werd verklaart. Nu zit ze op de Havo en haalt dat waarschijnlijk niet. Dus of het klopt...?

Oja, ik heb dit gestart voor debat op school en ook uit nieuwsgierigheid. Echt heel erg bedankt voor al die reacties!!!
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 21:39
Verwijderd
Citaat:
pierpkeblap schreef op 11-04-2003 @ 22:17:

Maar dat ik aan het verklaren van hoogbegaafdheid nogal eens twijfel komt niet alleen daardoor. Ik ken iemand die op de basisschool doormiddel van een test hoogbegaafd werd verklaart. Nu zit ze op de Havo en haalt dat waarschijnlijk niet. Dus of het klopt...?
dat heeft niks met iq te maken
Met citaat reageren
Oud 12-04-2003, 07:23
Verwijderd
Citaat:
pierpkeblap schreef op 11-04-2003 @ 22:17:
[B] Maar dat ik aan het verklaren van hoogbegaafdheid nogal eens twijfel komt niet alleen daardoor. Ik ken iemand die op de basisschool doormiddel van een test hoogbegaafd werd verklaart. Nu zit ze op de Havo en haalt dat waarschijnlijk niet. Dus of het klopt...?
Dat hoeft idd niks met iq te maken te hebben. Er zijn ook zat mensen die erg slim/hb zijn die op het vmbo zitten en/of zelfs helemaal een opleiding afronden. 't kan met iq te maken hebben, maar het hoeft niet. Iedereen denkt dat een slim/hb-kind zomaar zonder problemen zonder ook maar iets te doen ed gymnasium kan doen met allemaal 10-en, en als er iets niet waar is...
Met citaat reageren
Oud 12-04-2003, 08:57
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 11-04-2003 @ 20:23:
Wat zijn de nadelen dan? En wat zijn de voordelen?
nou,..

voordelen:
-je hebt wat te doen tijdens de les
-je blijft gemotiveerd

nadelen:
-je krijg van die opmerkingen als je om extra werk vraagt. ja opzich is dit niet erg maar ik ken mensen die om soortgelijke dingen zijn gepest en in elkaar zijn geslagen enzo
- er zijn ook andere dingen die je tijdens de les kan doen
Met citaat reageren
Oud 12-04-2003, 09:18
Verwijderd
Citaat:
******** schreef op 12-04-2003 @ 09:57:
nou,..

voordelen:
-je hebt wat te doen tijdens de les
-je blijft gemotiveerd

nadelen:
-je krijg van die opmerkingen als je om extra werk vraagt. ja opzich is dit niet erg maar ik ken mensen die om soortgelijke dingen zijn gepest en in elkaar zijn geslagen enzo
- er zijn ook andere dingen die je tijdens de les kan doen
En wat weegt er voor jou dan zwaarder...? Voor mij wegen de voordelen toch echt veel zwaarder dan de nadelen. Of mensen je er mee gaan pesten ed ligt ook aan hoe je hetzelf brengt, denk ik. En dat mensen gepest/geslagen worden ligt echt niet alleen aan dat extra werk, dat heeft zeer waarschijnlijk meer oorzaken dan alleen dat.

Het tweede 'nadeel' vind ik niet echt een nadeel te noemen (maar das misschoen persoonlijk, natuurlijk)... En als je het als nadeel ziet, bedenk je dan wat je aan die andere dingen hebt.

Nog een ander voordeel:
-je leert misschien ook nog iets nieuws
Met citaat reageren
Oud 12-04-2003, 09:31
huytuneng
huytuneng is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 11-04-2003 @ 14:24:
Waarom kan een middelbare school daar geen aandacht aan besteden? En anders kan er extra geld aan besteedt worden, dat gebeurd ook voor mensen met een handicap, die hebben een 'rugzakje' met extra geld voor extra zorg. Zou misschien ook een begin van een mogelijke oplossing zijn voor hb'ers.

Bij ons op de middelbare school kon het wel...soms buiten de lessen ed, maar het kon wel. En ik denk dat het in het studiehuis helemaal mogelijk moet zijn om er zo iets in te bouwen. Op basisscholen wordt soms de mogelijkheid aangeboden voor hb'ers en voor kinderen die 'gewoon slim' zijn om naast het gewone programme lessen Spaans te volgen.
Daar is geen tijd (tijd van leraren en leraren zelf) en geld voor, maar extra geld daarvoor uittrekken kan idd de start van een goede oplossing zijn.
Bij ons op de middelbare school kon dat namelijk niet.

Op veel basisscholen daarentegen is het idd wel goed geregeld.
Oud 12-04-2003, 17:26
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 12-04-2003 @ 10:18:
En wat weegt er voor jou dan zwaarder...?
voor mij wegen de nadelen zwaarder omdat ik ook andere dingen kan doen in die tijd en ik gewoon gaar word als ik steeds maar bezig ben
Met citaat reageren
Oud 12-04-2003, 18:49
Verwijderd
Citaat:
******** schreef op 12-04-2003 @ 18:26:
voor mij wegen de nadelen zwaarder omdat ik ook andere dingen kan doen in die tijd en ik gewoon gaar word als ik steeds maar bezig ben
Hier zou ik nu een heleboel op/over kunnen zeggen...maar ik ga denk ik maar naar bed...sorry voor deze zeer nutteloze reply.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2003, 18:52
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 12-04-2003 @ 19:49:
Hier zou ik nu een heleboel op/over kunnen zeggen...maar ik ga denk ik maar naar bed...sorry voor deze zeer nutteloze reply.
nu al naar bed?? het is pas 8 uur hoor

ook een zeer nuttelozxe reply maargoed
Met citaat reageren
Oud 12-04-2003, 18:57
Verwijderd
Citaat:
******** schreef op 12-04-2003 @ 19:52:
nu al naar bed?? het is pas 8 uur hoor

ook een zeer nuttelozxe reply maargoed
Ben ziek, zwak en misselijk... 'k ben net 10 minuten wakker oid...maar voel me niet bepaald beter oid...
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 19:50
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-04-2003 @ 19:57:
Ben ziek, zwak en misselijk... 'k ben net 10 minuten wakker oid...maar voel me niet bepaald beter oid...
okay, ik zal eens liev zijn
BETERSCHAP!
kussie! Wendy *die heel veel zin heeft in LONDON morgen!*
Oud 13-04-2003, 21:12
Shinosu
Shinosu is offline
Hoogbegaafdheid betekent niet noodzakelijk dat j alles al weet en alles goed kan. Ikzelf ben hoogbegaafd (klinkt zo akelig arrogant.. ), maar ik heb wel veel moeite met wiskunde, terwijl ik in talen wel heel goed ben.

Een vriend van mij is ook hoogbegaafd, en hij is wel geniaal in alles, maar dan ook alles: muziek, exacte vakken, talen, sport... you name it. Dat verschilt dus ook per kind.

Wat volgens mij wel gelijk is, is dat hoogbegaafden sneller ontwikkelen en mentaal 2 of 3 jaar ouder zijn dan ze eigenlijk zijn. Later lijkt het dat de hoogbegaafdheid weggaat want dan wordt het verschil weggewerkt omdat iedereen dan volwassen wordt.

Klassen overslaan heeft niet echt zin, want als je helemaal bijgewerkt bent, zit je weer met de verveling. En dit stimuleert alleen maar de negatieve reacties van andere leerlingen. Om extra werk vragen is dan wel een oplossing, maar het heeft geen zin als je dat niet tijdens de les mag doen, want dan zit je je nog steeds te vervelen en heb je alleen maar meer huiswerk, terwijl dat de tijd zou moeten zijn dat je je met hobbies bezig houdt.

Zelf doe ik nu als extra vak economie, wat ik tijdens engels mag doen omdat ik daar erg voor loop en de rest hopeloos slecht is (trust me on this). Maar naast de andere leerlingen zijn zelfs de leerkrachten het er niet echt mee eens, vooral die van engels niet. Eerst was mij toegezegd dat ik uit de les mocht om naar economie te gaan, maar dat is steeds verder ingetrokken, waardoor nu alles op zelfstudie aankomt.

Het is allemaal wel een goede les om te leren leren, waar ik nog steeds moeite mee heb. Dit is een probleem waar andere hoogbegaafden ook mee worstelen. Echt stampen, blokken heb je nooit hoeven doen, dus kun je het ook niet! (Zeer lastig voor examens)

Ten laatste (sorry voor de lange post) denk ik dat het niet echt goed is om een aparte school te maken. Als er overal goede voorlichting TEGEN de vooroordelen wordt gegeven, en alle leraren verplicht worden mee te werken, dan moet het toch wel lukken om iets te regelen, toch? Het is goed voor hoogbegaafde mensen om om te gaan met "minder slimmen" want dan leer je tolerantie, acceptatie, en zelfbeheersing. (bijv. als de stuntel van de klas weer eens niet uit zijn woorden komt en dan toch aardig en behulpzaam blijven, kan die persoon ook niks aan doen)

Ok, tot zo ver, anders verveel ik jullie maar tot het uiterste!
Oud 14-04-2003, 17:02
Verwijderd
Citaat:
Ok, tot zo ver, anders verveel ik jullie maar tot het uiterste!
Helemaal niet! Goeie post, heb ik echt wel wat aan!! Dankt!!!!
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 17:24
Verwijderd
Citaat:
Shinosu schreef op 13-04-2003 @ 22:12:
Wat volgens mij wel gelijk is, is dat hoogbegaafden sneller ontwikkelen en mentaal 2 of 3 jaar ouder zijn dan ze eigenlijk zijn. Later lijkt het dat de hoogbegaafdheid weggaat want dan wordt het verschil weggewerkt omdat iedereen dan volwassen wordt.

Klassen overslaan heeft niet echt zin, want als je helemaal bijgewerkt bent, zit je weer met de verveling. En dit stimuleert alleen maar de negatieve reacties van andere leerlingen. Om extra werk vragen is dan wel een oplossing, maar het heeft geen zin als je dat niet tijdens de les mag doen, want dan zit je je nog steeds te vervelen en heb je alleen maar meer huiswerk, terwijl dat de tijd zou moeten zijn dat je je met hobbies bezig houdt.
Als je voor loopt en een klas overslaat, dan loop je minder voor op de kinderen waar je dan bij in de klas komt. Plus dat zij volwassener/ouder zijn, misschien minder kinderachtig, minder pesten enz. De stof wordt niet alleen moeilijk, maar vaak ook op een andere (misschien interessantere) manier aangeboden, iets wat ook veel uit kan maken en waardoor iemand misschien eerder moet leren leren.

Ik heb ook wel eens 'gehoord' ed dat kinderen die hoogbegaafd zijn op intellectueel gebied misschien voor mogen liggen op hun leeftijdsgenoten, maar dat dit op emotioneel gebied lang niet altijd het geval is. Misschien dat dit niet bij alle hoogbegaafden is, maar 't schijnt wel bij (heel) veel het geval te zijn.

Ik denk btw dat het per hb'er verschilt, ieder kind/mens is tenslotte anders. Er zal dus geen standaard oplossing voor zijn.

Maar idd, een nuttige (en zeker geen saaie, vervelende ed) post!
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 14:33
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 10-04-2003 @ 20:10:
Waar wordt 'vmbo', 'havo', 'vwo' door bepaald? Ook door het iq, toch? Moeten we dat ook maar afschaffen dan? En waarom zou er op een school voor hoogbegaafden geen aandacht aan het eq kunnen worden geschonken? (zie ook de vraag onder de vrag hieronder)
dat is niet waar..dat is of je goed kunt leren. het heeft er wel wat mee te maken, maar niet heelveel.. het word er niet doore bepaald, want dan zou je zeggen dat alle hoogbegaafden op gymnasium en atheneum moesten zitten, en dr zitten dr genoeg op t vmbo!

suusjuhh
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 15:59
Verwijderd
Citaat:
~*Suusjuhhhhh*~ schreef op 15-04-2003 @ 15:33:
dat is niet waar..dat is of je goed kunt leren. het heeft er wel wat mee te maken, maar niet heelveel.. het word er niet doore bepaald, want dan zou je zeggen dat alle hoogbegaafden op gymnasium en atheneum moesten zitten, en dr zitten dr genoeg op t vmbo!
Ik denk dat het zowel van iemands iq en van het kunnen leren afhankelijk is. Iemand met een lager iq kan vaak (Dus niet altijd!) minder goed leren en zal dus minder snel op de havo/het vwo terecht komen. Iemand met een hoger iq kan vaak (dus niet altijd!) beter leren en zal dus sneller op de havo/het vwo terecht komen. En het kunnen opslaan van bepaalde stof, het begrijpen van bepaalde stof enz. wordt volgens mij zeker wel bepaald door iemands iq. Of iemand goed kan leren minder, maar de rest zeker wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten