Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-04-2003, 17:22
Verwijderd
Wat vinden jullie voor scholen voor hoogbegaafden? Ik zelf dat die er niet moeten komen, omdat het veel problemen met zicht meebrengt, wat vinden jullie hiervan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-04-2003, 17:31
autodropje
autodropje is offline
Niet echt duidelijke argumentatie, wat voor problemen?
Oud 10-04-2003, 17:40
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Ik denk dat er twee problemen zijn, ongeacht het nut van een dergelijke soort school.

Je zit ten eerste in de huidige samenleving met een behoorlijk lerarentekort. Veel scholen zitten al met vacaturelijst van hier tot Tokio; extra scholen bouwen is daar niet echt gunstig voor.

Ten tweede is de doelgroep wel erg aan de kleine kant. Als ik grofweg even uitga van een simpele, grove aanname dat hoogbegaafdheid qua aantal leerlingen gelijkstaat aan zo'n twintig procent van de gymnasiumleerlingen (dat is een vermoeden van mijn kant), denk ik dat, uitgezonderd stukjes Randstad, geen enkele school een kans van slagen zal hebben.

Bovendien, als een leerling aangeeft zijn of haar klasniveau ver te boven te zijn, moet hij of zij maar een klas overslaan, of om extra stof vragen. Dat kan zowel bij basisscholen als bij middelbare scholen. (Gewoonweg een 'niet zo zeuren' zal wel alle (pseudo)hoogbegaafde mensen hier opfokken. )

(Trouwens, er zijn toch van die hoogniveau-privescholen/-internaten?)
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 17:46
Verwijderd
ah, nou hier is mijn argumentatie (maar ik hoop op weerleggingen en aanvullingen!)

- Een school met alleen hoogbegaafde kinderen zorgt voor een isolement, omdat ze alleen met gelijken worden geconfronteerd. Dit leert ze nooit goed om met bepaalde situaties om te gaan.

-Een school voor hoogbegaafden word bepaald door het IQ, maar het EQ is net zo belangrijk, misschien nog wel belangrijker.

-Hoogbegaafdheid is niet permanent, het word beinvloedt door verschillende factoren.

-Wanneer kinderen die hoogbegaafd zijn zich op een school gaan vervelen moeten ze meer de nadruk op de zwakkere punten leggen en niet alleen het leren e.d. (een hoogbegaafde heeft niet alleen maar sterke punten)

-Van de 2.5% van de hoogbegaafde Nederlanders een school oprichten is onbegonnen werk.

-Aan de hoogbegaafde kinderen zelf word niks gevraagd, een deel wil niet eens naar een apparte school.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 18:53
Balance
Balance is offline
- Hoogbegaafde leerlingen kunnen niet altijd goed leren en dus zitten ze ook niet allemaal op hetzelfde niveau. Zij kunnen dus net zo goed naar een gewone middelbare school gaan.
Oud 10-04-2003, 19:05
Thomas
Thomas is offline
Ik denk niet dat er een nut is om een soort school van dat kaliber op te zetten.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 19:05
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef op 10-04-2003 @ 19:53:
- Hoogbegaafde leerlingen kunnen niet altijd goed leren en dus zitten ze ook niet allemaal op hetzelfde niveau. Zij kunnen dus net zo goed naar een gewone middelbare school gaan.
ja maar hun nivo is wel hoger;

en de reden dat ze op vershcillende nivo's zitten komt ook door onderpresteren.. het gaat te makkelijk dus doen ze dhun best neit, dus halen ze daardoor weer slechte cijfers. niet omdat de ene zoveel slimmer is dan de andere.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 19:06
Verwijderd
ik ben er wel voor alleen zo word de rest van de bevolking benadeelt.. straks komen er opleidingen waar je hoogbegaafd voor moet zijn om het te mogen doen.. nu is het zo dat iedere persoon elke opleiding kjan doen hoewel iemand met mavo er msischien wat harder zn best voor moet doen.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 19:10
Verwijderd
Citaat:
pierpkeblap schreef op 10-04-2003 @ 18:46:
-Een school voor hoogbegaafden word bepaald door het IQ, maar het EQ is net zo belangrijk, misschien nog wel belangrijker.
Waar wordt 'vmbo', 'havo', 'vwo' door bepaald? Ook door het iq, toch? Moeten we dat ook maar afschaffen dan? En waarom zou er op een school voor hoogbegaafden geen aandacht aan het eq kunnen worden geschonken? (zie ook de vraag onder de vrag hieronder)

Citaat:
-Hoogbegaafdheid is niet permanent, het word beinvloedt door verschillende factoren.
Hoogbegaafdheid is niet permanent?

Citaat:
-Wanneer kinderen die hoogbegaafd zijn zich op een school gaan vervelen moeten ze meer de nadruk op de zwakkere punten leggen en niet alleen het leren e.d. (een hoogbegaafde heeft niet alleen maar sterke punten)
Er moet ook aandacht besteedt worden aan de zwakke punten, maar een kind moet ook uitgedaagd worden. En waar kan dat beiden beter op een school waar ze weten waar ze mee bezig zijn en waar kinderen zitten met dezelfde problemen en die dus weten waar het kind mee zit.

Enz. Ik ben tegen zo'n school, maar ik vind je argumenten niet allemaal even goed. Ik zou ze uitgebreider ed kunnen weerleggen, denk ik, maar daar ben ik nu te moe voor, misschien later.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 19:12
Verwijderd
Citaat:
******** schreef op 10-04-2003 @ 20:05:
ja maar hun nivo is wel hoger;

en de reden dat ze op vershcillende nivo's zitten komt ook door onderpresteren.. het gaat te makkelijk dus doen ze dhun best neit, dus halen ze daardoor weer slechte cijfers. niet omdat de ene zoveel slimmer is dan de andere.
Een hoger niveau betekend niet automatisch dat je goed kunt leren. Het onderpresteren kan ook komen doordat iemand idd niet kan leren, hij/zij heeft dat nooit hoeven doen omdat de stof te makkelijk was, en dus nooit leren leren. Als de stof dan moeilijker wordt dan loopt iemand daar tegen aan.

En ik denk dat er ook bij hoogbegaafden mensen tussen lopen die (veel) slimmer zijn dan anderen.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 19:13
Verwijderd
Er zijn btw idd van die privé-scholen, tijd terug een programma over zo'n school gezien.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 19:14
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
je zit dus te denken aan een niveau boven het VWO,
laten we zeggen, VTWO, Voorbereidend Theoretisch Wetenschappelijk Onderwijs?

want ik vind niet dat er een school moet zijn alleen omdat kinderen hoogbegaaft zijn, het moet een school zijn gewoon met een hoger niveau.

ofzo

edit:
via de tweede fase kan je ook een shitload aan keuze vakken er bij doen, word je opleiding ook al zwaarder.

Laatst gewijzigd op 10-04-2003 om 19:29.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 19:16
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 10-04-2003 @ 20:12:

En ik denk dat er ook bij hoogbegaafden mensen tussen lopen die (veel) slimmer zijn dan anderen.
ja dat denk ik ook maar voor alle hoogbegaafden is het havo en vwo nivo eigenlijk te laag

(ok even dat hele goed leren weggelaten dan he)
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 19:17
Verwijderd
Citaat:
EvilSmiley schreef op 10-04-2003 @ 20:14:
je zit dus te denken aan een niveau boven het VWO,
laten we zeggen, VTWO, Voorbereidend Theoretisch Wetenschappelijk Onderwijs?

want ik vind niet dat er een school moet zijn alleen omdat kinderen hoogbegaaft zijn, het moet een school zijn gewoon met een hoger niveau.

ofzo
ja dat lijkt me ookwel wat.. want vwo is voor velen nu tre laag, zeker omdat het vwo de laatste jaren te makkelijk schijtn te zijn

en de naam VTWO lijkt me niet echt dat die gekozen gaat wordne. er bestaat nm al tvwo (tweetalig voorbereidend wetenschappelijk onderwijs) das te verwarrend
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 19:21
Verwijderd
Citaat:
******** schreef op 10-04-2003 @ 20:16:
ja dat denk ik ook maar voor alle hoogbegaafden is het havo en vwo nivo eigenlijk te laag

(ok even dat hele goed leren weggelaten dan he)
Ik weet niet of dat zo is. En er zijn, zoals iemand al zei, vaak mogelijkheden om een klas over te slaan. Sommige scholen hebben verder extra capaciteiten om leerlingen andere vakken extra te laten volgen (ook vakken buiten het schoolprogramma om). En het is ook de verantwoordelijkheid van de persoon zelf, niet alles kan voor je uitgekauwd worden, ga zelf op zoek naar dingen die je interesseren ed, dat moet een volwassene toch ook, kunnen ze het vast leren.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 19:57
Miracle
Miracle is offline
Een leraar van mij vertelde laatst over een jongen die ook hoogebegaafd was en totaal niet kon functioneren in z'n eigen klas (vwo). Hij is toen van school gegaan, k weet alleen helaas niet waar hij toen is heengegaan. M'n leraar vertelde wel dat het een goede beslissing is geweest, omdat het daar nu wel goed gaat. Hij had gewoon een hele andere leefwereld en iedereen vond hem maar een rare jongen... Hij werd buitengesloten (dacht ik) en nou ja.. het ging gewoon niet.

In principe vind ik het slecht, omdat die leerlingen uiteindelijk toch wel moeten wennen aan mensen met andere niveau's. Maar als het voor bepaalde mensen een uitkomst kan bieden vind ik dat ok. Bijv. één school in Nederland zou genoeg zijn. Wel is het lastig doordat de leerlingen veel reistijd kwijt zijn, en als ze er blijven wonen worden ze helemaal geisoleerd en wordt het een internaat oid.
Oud 10-04-2003, 20:00
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef op 10-04-2003 @ 20:57:
Wel is het lastig doordat de leerlingen veel reistijd kwijt zijn, en als ze er blijven wonen worden ze helemaal geisoleerd en wordt het een internaat oid.
Dat is het nadeel van al het speciale onderwijs helaas...kinderen worden vaak gebracht en gehaald met taxi-busjes, ze zijn vrijwel de hele dag van huis.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 20:02
Verwijderd
Citaat:
Waar wordt 'vmbo', 'havo', 'vwo' door bepaald? Ook door het iq, toch? Moeten we dat ook maar afschaffen dan? En waarom zou er op een school voor hoogbegaafden geen aandacht aan het eq kunnen worden geschonken?
-Ja indd het word meestal door het iq bepaald, maar moet helemaal niet worden afgeschaft. Waar ik meer op doelde was de voorbereiding op je komende functie in de maatschappij. Je kunt niet in een maatschappij functioneren wanneer je geen sociale vaardigheden hebt (eq dus). Dit is voor elk niveau belangrijk. Je krijgt er misschien niet een speciaal vak voor, maar word wel bijgebracht doordat een school bepaalde normen en waarden bepaald...

Citaat:
Hoogbegaafdheid is niet permanent?
Het klinkt raar, maar het is wel zo. Wanneer je bijvoorbeeld op je basisschool een drukkende prestatie achtigegerichte sfeer hebt, ben je misschien eerder geneigd harder te werken. Als je vervolgens een een drukke klas komt en vrienden maakt die nooit werken, kunnen ze je daarin in meeslepen. Een beetje een raar voorbeeld, maar je snapt mijn punt. Trouwens, ik had het ook niet zo bedacht maar het is bewezen dat het van verschillende factoren afhangt.

Citaat:
Er moet ook aandacht besteedt worden aan de zwakke punten, maar een kind moet ook uitgedaagd worden. En waar kan dat beiden beter op een school waar ze weten waar ze mee bezig zijn en waar kinderen zitten met dezelfde problemen en die dus weten waar het kind mee zit.
-Die uitdaging zit volgens mij in het letten op hun zwakke punten, door daar meer aan te doen hebben ze meer uitdaging. Maar om daar een speciale school voor te maken vind ik dus voornamelijk om sociale redenen niet logisch

(en wat betreft de vage argumentatie, daar heb je wel gelijk in... Ik hoop dat het nu iets duidelijker is)
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 20:09
Verwijderd
Citaat:
En waarom zou er op een school voor hoogbegaafden geen aandacht aan het eq kunnen worden geschonken?

Omdat ze in een isolement raken met mensen in de zelfde omstandigheden als zijzelf. Bovendien zijn we in Nederland bezig om grotere scholengemeenschappen te stichten dus meer niveau's bijelkaar. Zo leer je omgaan met allerhande type's en situaties naar mijn idee, en leer je niet alleen de up's en down's van hoogbegaafdheid kennen.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 20:11
Verwijderd
- Een school met alleen hoogbegaafde kinderen zorgt voor een isolement, omdat ze alleen met gelijken worden geconfronteerd. Dit leert ze nooit goed om met bepaalde situaties om te gaan.

ja maar dat andere zorgt voro onderpresteren en allerlei andere problemen.. ze ontwikkelen zich niet altijd even goed omdat ze anders zijn

dat word op gewone middelbare scholen nu ook al zo geregeld hoor. alleen voor hoogbegaafden zijn alle nivo;s eigenlijk te laag.. maar niet alleen de hb'ers kunnen profiteren van eennieuw hoger nivo. ook de gewoon slimme mensen kunnen ervan profiteren

nee maar in vergelijking met gewone kinderen heeft de gemiddelde hoogbegaafde gen zwakke punte.. ja wel andere punten maar er word bijvorobeel din de les bijna geen aandacht besteed aan hoogbegaafden omdat ze het toch al weten en ze weinig leren van de uitleg van de leraar. ja ze leren er wel van maar de dommere hebben het harder nodig

-Van de 2.5% van de hoogbegaafde Nederlanders een school oprichten is onbegonnen werk.

maar toch is het geen moeite om en school op te richten voor geestelijk gehandicapten (ok bij hun is het misschien wat harder nodig dan bij hoogbegaafden maar het gaat om het principe)

-Aan de hoogbegaafde kinderen zelf word niks gevraagd, een deel wil niet eens naar een apparte school.

maar een ander deel maar al te graag...
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 20:14
Verwijderd
Citaat:
pierpkeblap schreef op 10-04-2003 @ 21:02:
-Ja indd het word meestal door het iq bepaald, maar moet helemaal niet worden afgeschaft. Waar ik meer op doelde was de voorbereiding op je komende functie in de maatschappij. Je kunt niet in een maatschappij functioneren wanneer je geen sociale vaardigheden hebt (eq dus). Dit is voor elk niveau belangrijk. Je krijgt er misschien niet een speciaal vak voor, maar word wel bijgebracht doordat een school bepaalde normen en waarden bepaald...
Waarom zou een school voor hoogbegaafde kinderen geen waarden en normen bij kunnen brengen? En waarom zouden ze op zo'n school geen aandacht aan eq kunnen besteden (zonder speciale lessen)?

Citaat:
Het klinkt raar, maar het is wel zo. Wanneer je bijvoorbeeld op je basisschool een drukkende prestatie achtigegerichte sfeer hebt, ben je misschien eerder geneigd harder te werken. Als je vervolgens een een drukke klas komt en vrienden maakt die nooit werken, kunnen ze je daarin in meeslepen. Een beetje een raar voorbeeld, maar je snapt mijn punt. Trouwens, ik had het ook niet zo bedacht maar het is bewezen dat het van verschillende factoren afhangt.
Het kind blijft ook dan hoogbegaafd, je iq kan niet opeens lager worden (behalve door een ongeval of een ziekte, als dat je hersenen aantast ed) het komt er op bepaalde momenten alleen niet uit.

Citaat:
-Die uitdaging zit volgens mij in het letten op hun zwakke punten, door daar meer aan te doen hebben ze meer uitdaging. Maar om daar een speciale school voor te maken vind ik dus voornamelijk om sociale redenen niet logisch
Zou jij het prettig vinden als er (vrijwel) alleen op je zwakke punten gelet werd en als je (vrijwel) alleen daar aan mocht werken?
Citaat:

(en wat betreft de vage argumentatie, daar heb je wel gelijk in... Ik hoop dat het nu iets duidelijker is)
't is wel duidelijker, 't was al niet onduidelijk. 'k ben het er alleen nog steeds niet mee eens ed.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 20:15
Verwijderd
Citaat:
pierpkeblap schreef op 10-04-2003 @ 21:09:

Omdat ze in een isolement raken met mensen in de zelfde omstandigheden als zijzelf. Bovendien zijn we in Nederland bezig om grotere scholengemeenschappen te stichten dus meer niveau's bijelkaar. Zo leer je omgaan met allerhande type's en situaties naar mijn idee, en leer je niet alleen de up's en down's van hoogbegaafdheid kennen.
Hmm, maar misschien zijn die grotere scholengemeenschappen juist wel niet zo'n goed plan. Alles wordt massa-productie, leerlingen worden een nummertje, vallen weg in de massa, er is minder persoonlijke aandacht en contact enz.

Er is voor alles iets te zeggen en ook voor alles is een tegen te bedenken.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 20:21
Verwijderd
Citaat:
******** schreef op 10-04-2003 @ 21:11:
dat word op gewone middelbare scholen nu ook al zo geregeld hoor. alleen voor hoogbegaafden zijn alle nivo;s eigenlijk te laag.. maar niet alleen de hb'ers kunnen profiteren van eennieuw hoger nivo. ook de gewoon slimme mensen kunnen ervan profiteren
Ik denk niet dat voor alle hoogbegaafden alle niveau's te laag zijn. En nogmaals: het is net zo goed (zo niet meer) de verantwoording van de personen zelf. Het is hun leven, niet die van de docenten, de overheid of wie dan ook.

Citaat:
nee maar in vergelijking met gewone kinderen heeft de gemiddelde hoogbegaafde gen zwakke punte.. ja wel andere punten maar er word bijvorobeel din de les bijna geen aandacht besteed aan hoogbegaafden omdat ze het toch al weten en ze weinig leren van de uitleg van de leraar. ja ze leren er wel van maar de dommere hebben het harder nodig
Oeh, sorry dat ik het zegt...maar ik vind dit echt overlopen van arrogantie... 'nee maar in vergelijking met gewone kinderen heeft de gemiddelde hoogbegaafde gen zwakke punte..' En 'de dommere' vind ik erg beledigend overkomen.

Is een hoogbegaafd kind geen gewoon kind? Ik vind dat je alle kinderen als 'gewone' kinderen moet behandelen. Alle kinderen zijn speciaal, een 'gewoon' kind net zo goed als een hoogbegaafd kind. En verder heeft een hoogbegaafd kind net zo goed zwakke punten, ieder mens heeft zwakke punten of zijn/haar iq nou 2 is of 200.

Citaat:
maar toch is het geen moeite om en school op te richten voor geestelijk gehandicapten (ok bij hun is het misschien wat harder nodig dan bij hoogbegaafden maar het gaat om het principe)
Er zijn in totaal meer *ik weet niet meer hoe ze dat tegenwoordig noemen* ('geestelijk gehandicapten' 'mag' iig niet meer) dan hoogbegaafden, denk ik. Plus dat een *** vaak niet kan functioneren op een normale school. En ze zijn bezig met Weer Samen Naar School, wat inhoudt dat ze kinderen met een handicap, achterstand, stoornis enz. zo lang mogelijk op het reguliere onderwijs proberen te houden.

Citaat:
maar een ander deel maar al te graag...
tja, zo zijn er zeer waarschijnlijk nog tig groepen in de maatschappij, moeten we alles maar gaan scheiden?
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 20:48
Fantôme
Fantôme is offline
heb je ook voor-argumenten, ik zie alleen maar tegen-argumenten?!! niet dat ik ze zou kunnen verzinnen hoor.
Oud 10-04-2003, 20:57
Verwijderd
Citaat:
... schreef op 10-04-2003 @ 21:48:
heb je ook voor-argumenten, ik zie alleen maar tegen-argumenten?!! niet dat ik ze zou kunnen verzinnen hoor.
Veel hoogbegaafden zullen tegen dezelfde (soort) problemen aanlopen, ze weten dus van elkaar hoe het zit ed...iig meer dan (sommige) anderen, denk ik. In dat opzicht zou het niet verkeerd zijn, denk ik. Ook kunnen ze elkaar uitdagen. Er kunnen in het standaard lesprogramma ook andere lessen/activiteiten opgenomen worden. D'r zijn ook zat voor-argumenten te verzinnen.

Ik ben voornamelijk tegen omdat ze idd in een isolement (kunnen) raken. In de wereld moeten mensen ook met andere mensen samen leven, waarom dit dan in de jeugd voorkomen? Verder proberen ze minder begaafden zoveel mogelijk op het reguliere onderwijs te houden, zouden ze de meer begaafden er van weg halen...beetje krom. Enz.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-04-2003, 21:03
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 10-04-2003 @ 21:57:
Veel hoogbegaafden zullen tegen dezelfde (soort) problemen aanlopen, ze weten dus van elkaar hoe het zit ed...iig meer dan (sommige) anderen, denk ik. In dat opzicht zou het niet verkeerd zijn, denk ik. Ook kunnen ze elkaar uitdagen.
hmm, als ze allemaal de beste willen zijn door elkaar uit te gaan dagen, denk je dan niet dat heel veel van die hoogbegaafde leerlingen faalangst krijgen?! Dat lijkt me nou ook weer niet de bedoeling...(misschien zie ikhet helemaal verkeerd hoor )
Oud 10-04-2003, 21:07
Verwijderd
Citaat:
... schreef op 10-04-2003 @ 22:03:
hmm, als ze allemaal de beste willen zijn door elkaar uit te gaan dagen, denk je dan niet dat heel veel van die hoogbegaafde leerlingen faalangst krijgen?! Dat lijkt me nou ook weer niet de bedoeling...(misschien zie ikhet helemaal verkeerd hoor )
Ik denk dat kinderen/jongeren in het reguliere onderwijs elkaar ook uitdagen ed. En dat hier ook faalangst van komt. Ik denk dat dat dingen zijn waar je bij elke onderwijssoort (bij alles waar meerdere mensen zijn btw) tegen aan zult lopen.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 21:15
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 10-04-2003 @ 22:07:
Ik denk dat kinderen/jongeren in het reguliere onderwijs elkaar ook uitdagen ed. En dat hier ook faalangst van komt. Ik denk dat dat dingen zijn waar je bij elke onderwijssoort (bij alles waar meerdere mensen zijn btw) tegen aan zult lopen.
ja misschien wel, maar toch, als jongeren elkaar daar meer gaan uitdagen, zullen er (neem ik aan) ook meer jongeren zijn die faalangst krijgen. Nu zeg ik niet dat faalangst alleen hierdoor ontstaat...
Oud 10-04-2003, 21:19
Verwijderd
Citaat:
... schreef op 10-04-2003 @ 22:15:
ja misschien wel, maar toch, als jongeren elkaar daar meer gaan uitdagen, zullen er (neem ik aan) ook meer jongeren zijn die faalangst krijgen. Nu zeg ik niet dat faalangst alleen hierdoor ontstaat...
Waarom zou het dan wel alleen daar ontstaan dan, denk je? Ik weet niet of ze elkaar meer uit zouden dagen dan dat andere jongeren zouden doen. Als ze goed begeleidt worden, denk ik niet dat dat het geval hoeft te zijn. En sowieso, waarom zouden zij het meer doen dan anderen?
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 21:20
De Paas Haas
De Paas Haas is offline
heeey mensen.........
hoe weet je of iemand ''hoogbegaafd'' is of gewoon een ''slim kind'' hoogbegaafd is gewoon een aanduiding voor iemand met een iq hoger dan 140 (volgens mij) maar ze hadden die grens net zo goed bij 150 of 130 kunnen leggen. stel dat er zo'n school komt. mijn iq is 138. zou ik daar dan niet heen mogen omdat ik 2 punten te weinig heb???????????
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 21:24
Verwijderd
Citaat:
De Paas Haas schreef op 10-04-2003 @ 22:20:
heeey mensen.........
hoe weet je of iemand ''hoogbegaafd'' is of gewoon een ''slim kind'' hoogbegaafd is gewoon een aanduiding voor iemand met een iq hoger dan 140 (volgens mij) maar ze hadden die grens net zo goed bij 150 of 130 kunnen leggen. stel dat er zo'n school komt. mijn iq is 138. zou ik daar dan niet heen mogen omdat ik 2 punten te weinig heb???????????
Dat ligt er natuurlijk maar net aan welke eisen die school stelt.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 21:26
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 10-04-2003 @ 21:21:
Ik denk niet dat voor alle hoogbegaafden alle niveau's te laag zijn. En nogmaals: het is net zo goed (zo niet meer) de verantwoording van de personen zelf. Het is hun leven, niet die van de docenten, de overheid of wie dan ook.
ja dat weet ik ook wel alleen ik bedoel niet dat de nivo's te laag zijn.. aleen voor veel hoogbegaafden zou een hoger nivo misschien beter zijn

Citaat:

Er zijn in totaal meer *ik weet niet meer hoe ze dat tegenwoordig noemen* ('geestelijk gehandicapten' 'mag' iig niet meer) dan hoogbegaafden, denk ik. Plus dat een *** vaak niet kan functioneren op een normale school. En ze zijn bezig met Weer Samen Naar School, wat inhoudt dat ze kinderen met een handicap, achterstand, stoornis enz. zo lang mogelijk op het reguliere onderwijs proberen te houden.
je hebt ook lichamelijk gehandicapten die wel gewoon op een normale school kunnen functioneren.. ok niet allemaal, maar mensen met een rolstoel bijv wel.. maar zie je die ooit op een normale school?? ik zie ze niet.. en de meeste scholen hebben wel speciaal liften voor die groep mensen aangelegt
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 21:27
Verwijderd
Citaat:
De Paas Haas schreef op 10-04-2003 @ 22:20:
heeey mensen.........
je bent hoogbegaafd als je heel slim bent en 1 punt hebt waarin je uitblinkt geloof ik.. ik denk dat ook extreem slimme kinderen op zulke scholen moeten worden toegelaten. gewoon iedereen voor wie vwo eigenlijk te laag is
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 21:29
Verwijderd
Citaat:
******** schreef op 10-04-2003 @ 22:26:
ja dat weet ik ook wel alleen ik bedoel niet dat de nivo's te laag zijn.. aleen voor veel hoogbegaafden zou een hoger nivo misschien beter zijn
Dan slaan ze een klas over. Of gaan ze een cursus doen bij de vrije universiteit.

Citaat:

je hebt ook lichamelijk gehandicapten die wel gewoon op een normale school kunnen functioneren.. ok niet allemaal, maar mensen met een rolstoel bijv wel.. maar zie je die ooit op een normale school?? ik zie ze niet.. en de meeste scholen hebben wel speciaal liften voor die groep mensen aangelegt
Hmm, die zie je wel eens op een reguliere school, ja. Ik iig wel. Op de eerste middelbare school waar in op zat, zat (op het vwo) ook een jongen die blind was. En op de laatste middelbare school waar ik op het gezeten werkte een docent die volledig verlamd was, hij kon alleen z'n ogen bewegen. Op scholen waar ik stage heb gelopen en waar medestudenten stage lopen kom ik (en zij) ook steeds vaker kinderen met een beperking tegen. Ik vind dat dat moet kunnen, mensen met een handicap kunnen vaak prima (of misschien zelfs beter) functioneren op een 'normale' school. Ook kinderen met het syndroom van Down worden nu, als het even kan, iig in de kleuterklas op het regulier onderwijs geplaats ivm op het speciaal onderwijs.

(Die liften zijn ook voor mensen die slecht ter been zijn (en die lopen er zat rond op het reguliere onderwijs) en voor mensen die bv. een been gebroken hebben en dus tijdelijk met krukken lopen ed.)

Laatst gewijzigd op 10-04-2003 om 21:32.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 21:32
autodropje
autodropje is offline
Ben ook tegen, als hoogbegaafde mensen later een baan krijgen ofzo moeten ze ook met normale mensen om kunnen gaan en dat is denk ik minstens zo belangrijk.
Oud 10-04-2003, 21:42
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 10-04-2003 @ 22:29:
Dan slaan ze een klas over. Of gaan ze een cursus doen bij de vrije universiteit.

klassen overslaan is niet de oplossing.. dat neemt weer andere problemen met zich mee..cursussen kan wel
Citaat:
Leonoor schreef op 10-04-2003 @ 22:29:

Hmm, die zie je wel eens op een reguliere school, ja. Ik iig wel. Op de eerste middelbare school waar in op zat, zat (op het vwo) ook een jongen die blind was. En op de laatste middelbare school waar ik op het gezeten werkte een docent die volledig verlamd was, hij kon alleen z'n ogen bewegen. Op scholen waar ik stage heb gelopen en waar medestudenten stage lopen kom ik (en zij) ook steeds vaker kinderen met een beperking tegen. Ik vind dat dat moet kunnen, mensen met een handicap kunnen vaak prima (of misschien zelfs beter) functioneren op een 'normale' school. Ook kinderen met het syndroom van Down worden nu, als het even kan, iig in de kleuterklas op het regulier onderwijs geplaats ivm op het speciaal onderwijs.

(Die liften zijn ook voor mensen die slecht ter been zijn (en die lopen er zat rond op het reguliere onderwijs) en voor mensen die bv. een been gebroken hebben en dus tijdelijk met krukken lopen ed.)
ow da wist ik neit.. bij mij in amstelveen heb ik nog nooit iemand met een rolstoel gezien.. (ja gezien wel maar nooit op school, en ben toch al bij iets van 3 scholen langsgeweest)
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 10:55
huytuneng
huytuneng is offline
Citaat:
Oeh, sorry dat ik het zegt...maar ik vind dit echt overlopen van arrogantie... 'nee maar in vergelijking met gewone kinderen heeft de gemiddelde hoogbegaafde gen zwakke punte..' En 'de dommere' vind ik erg beledigend overkomen.

Is een hoogbegaafd kind geen gewoon kind? Ik vind dat je alle kinderen als 'gewone' kinderen moet behandelen. Alle kinderen zijn speciaal, een 'gewoon' kind net zo goed als een hoogbegaafd kind. En verder heeft een hoogbegaafd kind net zo goed zwakke punten, ieder mens heeft zwakke punten of zijn/haar iq nou 2 is of 200.
De zwakke punten van een hoogbegaafde liggen meestal niet op het vlak waar een middelbare school aandacht aan kan besteden. Daarnaast worden de zwakke punten vaak niet ontdekt, omdat een leraar op een middelbare school meestal niet genoeg tijd heeft om naast het uitleggen van de stof aandacht te besteden aan andere vaardigheden.
Alleen wat dat betreft (meer aandacht kunnen besteden aan problemen die hoogbegaafden gemeen hebben) zie ik nut in het stichten van een dergelijke school, maar dat vind ik magertjes afsteken t.o.v. de nadelen met als belangrijkste isolement.
De uitdaging vind ik een zwak voor-argument, want uitdaging kun je ook prima buiten school om vinden.
Oud 11-04-2003, 13:24
Verwijderd
Citaat:
huytuneng schreef op 11-04-2003 @ 11:55:
De zwakke punten van een hoogbegaafde liggen meestal niet op het vlak waar een middelbare school aandacht aan kan besteden. Daarnaast worden de zwakke punten vaak niet ontdekt, omdat een leraar op een middelbare school meestal niet genoeg tijd heeft om naast het uitleggen van de stof aandacht te besteden aan andere vaardigheden.
Alleen wat dat betreft (meer aandacht kunnen besteden aan problemen die hoogbegaafden gemeen hebben) zie ik nut in het stichten van een dergelijke school, maar dat vind ik magertjes afsteken t.o.v. de nadelen met als belangrijkste isolement.
De uitdaging vind ik een zwak voor-argument, want uitdaging kun je ook prima buiten school om vinden.
Waarom kan een middelbare school daar geen aandacht aan besteden? En anders kan er extra geld aan besteedt worden, dat gebeurd ook voor mensen met een handicap, die hebben een 'rugzakje' met extra geld voor extra zorg. Zou misschien ook een begin van een mogelijke oplossing zijn voor hb'ers.

Bij ons op de middelbare school kon het wel...soms buiten de lessen ed, maar het kon wel. En ik denk dat het in het studiehuis helemaal mogelijk moet zijn om er zo iets in te bouwen. Op basisscholen wordt soms de mogelijkheid aangeboden voor hb'ers en voor kinderen die 'gewoon slim' zijn om naast het gewone programme lessen Spaans te volgen.

Laatst gewijzigd op 11-04-2003 om 13:29.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 13:30
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 11-04-2003 @ 14:24:
Waarom kan een middelbare school daar geen aandacht aan besteden? En anders kan er extra geld aan besteedt worden, dat gebeurd ook voor mensen met een handicap, die hebben een 'rugzakje' met extra geld voor extra zorg. Zou misschien ook een begin van een mogelijke oplossing zijn voor hb'ers.

Bij ons op de middelbare school kon het wel...soms buiten de lessen ed, maar het kon wel. En ik denk dat het in het studiehuis helemaal mogelijk moet zijn om er zo iets in te bouwen.
omdat sommige mensen niet begrijpen dat hb;ers extra stof enzo nodig hebben om gemotiveerd te blijven. meestal word er aandacht besteed aan de zwakkeren, maar gebrek aan stof maakt van hb;ers soms een zwakkere groep.

bij ons op school word er niks gedaan eraan. ja je kan wel om extra werk vragen maar dan kijkt iedereen je ook weer zo aan
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 13:35
Verwijderd
Citaat:
******** schreef op 11-04-2003 @ 14:30:
omdat sommige mensen niet begrijpen dat hb;ers extra stof enzo nodig hebben om gemotiveerd te blijven. meestal word er aandacht besteed aan de zwakkeren, maar gebrek aan stof maakt van hb;ers soms een zwakkere groep.

bij ons op school word er niks gedaan eraan. ja je kan wel om extra werk vragen maar dan kijkt iedereen je ook weer zo aan
Dan moeten mensen beter voorgelicht worden, ook een mogelijkheid.

Dus? Moet je voor jezelf kiezen of voor anderen? Ik werd ook altijd raar aangekeken. So what? Ik leef toch niet voor hun, maar voor mezelf? Je kunt ook wel een beetje voor jezelf zorgen. Dat moet je ook leren. Misschien juist wel goed dus dat niet alles voorgekauwd wordt.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 14:22
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 11-04-2003 @ 14:35:

Dus? Moet je voor jezelf kiezen of voor anderen? Ik werd ook altijd raar aangekeken. So what? Ik leef toch niet voor hun, maar voor mezelf? Je kunt ook wel een beetje voor jezelf zorgen. Dat moet je ook leren. Misschien juist wel goed dus dat niet alles voorgekauwd wordt.
dus alleen omdat je slim bent moet je maar opmerkingen krijgen enzo.

mensnen vinden betwetertjes niet leuk, niemand vind betwetertjes leuk.. en tja als je om extra stof vraagt kom je wel zo over
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 14:35
Verwijderd
Citaat:
******** schreef op 11-04-2003 @ 15:22:
dus alleen omdat je slim bent moet je maar opmerkingen krijgen enzo.

mensnen vinden betwetertjes niet leuk, niemand vind betwetertjes leuk.. en tja als je om extra stof vraagt kom je wel zo over
Ik zeg niet dat je opmerkingen moet krijgen, ik zeg dat je ze maar voor lief moet nemen als je dat extra werk graag wilt. Ik weet er alles van dat mensen 'betwetertjes' niet leuk vinden, daar hoef je me niets over te vertellen. Het is ook maar net hoe je het zelf brengt, denk ik.

(Waarom denken mensen altijd dat ik totaal niet weet waar ik het over heb...??? )
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 16:17
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 10-04-2003 @ 22:19:
Waarom zou het dan wel alleen daar ontstaan dan, denk je? Ik weet niet of ze elkaar meer uit zouden dagen dan dat andere jongeren zouden doen. Als ze goed begeleidt worden, denk ik niet dat dat het geval hoeft te zijn. En sowieso, waarom zouden zij het meer doen dan anderen?
haha, IK was niet degene die beweerden dat ze het MEER zouden doen als andere jongeren. Ik ging er alleen maar op in, dat ALS ze het meer zouden doen dan anderen.
*goh, op psych (vertrouwenspersoon topic) hebben we ook al zo'n leuk gesprekje *
Oud 11-04-2003, 16:36
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 11-04-2003 @ 15:35:
Ik zeg niet dat je opmerkingen moet krijgen, ik zeg dat je ze maar voor lief moet nemen als je dat extra werk graag wilt. Ik weet er alles van dat mensen 'betwetertjes' niet leuk vinden, daar hoef je me niets over te vertellen. Het is ook maar net hoe je het zelf brengt, denk ik.

(Waarom denken mensen altijd dat ik totaal niet weet waar ik het over heb...??? )
omdat jij doet of het niks is om om extra werk te vragen.

ja sorry maar ik ken mensen die al gepest zijn gworden alleen omdat ze te vaak het goede antwoord in de les wisten (ja ook nog andere dingen maar die kwamen pas later, dit was de hoofdreden) hoe moet dat dan wel niet zijn als je om extra werk gaat vragen.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 18:14
Fantôme
Fantôme is offline
wat zijn we weer liev voor elkaar
hmmmz, mij lijkt het wel eens handig om hoogbegaaft te zijn eigenlijk... maar goed, kan ik niet echt over oordelen, ben het niet. (lekker offtopic bezig weer....) maar je kan ook extra werk vragen zonder dat andere leerlingen erbij zijn.... of GEWOON extra maken als je je verveeld, weten zij toch niet. Of zoek een hobby (en maak al je huiswerk op school) na school ga je dan daar veel tijd aan besteden

(damn, dit is natuurlijk geen topic; hoe ga ik verveling tegen op school als ik hoogebegaaft ben...)

ik heb ook wel altijd problemen ontopic te blijven
Oud 11-04-2003, 18:15
Verwijderd
Citaat:
******** schreef op 11-04-2003 @ 17:36:
omdat jij doet of het niks is om om extra werk te vragen.
Misschien zou je je eens af kunnen vragen waarom ik dat doe ipv meteen maar aan te nemen dat ik zo maar wat uit m'n nek klets. Lijkt me een goed plan iig.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 18:16
Verwijderd
Citaat:
... schreef op 11-04-2003 @ 19:14:
wat zijn we weer liev voor elkaar
hmmmz, mij lijkt het wel eens handig om hoogbegaaft te zijn eigenlijk... maar goed, kan ik niet echt over oordelen, ben het niet. (lekker offtopic bezig weer....) maar je kan ook extra werk vragen zonder dat andere leerlingen erbij zijn.... of GEWOON extra maken als je je verveeld, weten zij toch niet. Of zoek een hobby (en maak al je huiswerk op school) na school ga je dan daar veel tijd aan besteden

(damn, dit is natuurlijk geen topic; hoe ga ik verveling tegen op school als ik hoogebegaaft ben...)

ik heb ook wel altijd problemen ontopic te blijven
Maar je hebt wel gelijk. Je hoeft idd bv. niet om extra werk te vragen waar anderen bij zijn. En je kunt het idd ook gewoon extra maken. Enz. En nogmaals: het gaat er ook om hoe je het zelf brengt.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 18:47
Verwijderd
'Iemand met een IQ van 150 is niet persé veel slimmer dan iemand met een IQ van 130. Een ander IQ zegt meer over 'anders' dan over meer of minder. Hoogbegaafden denken vooral 'anders'.'

http://blake.prohosting.com/pharosfl/mm030206.htm
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 18:50
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 11-04-2003 @ 19:15:
Misschien zou je je eens af kunnen vragen waarom ik dat doe ipv meteen maar aan te nemen dat ik zo maar wat uit m'n nek klets. Lijkt me een goed plan iig.
ik geloof best dat je goede redenen hebt om dat te denken

maar ik heb ook goede redenen om te vinden wat ik vind
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten