Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-04-2003, 17:14
Verwijderd
Citaat:
Martian schreef op 22-04-2003 @ 17:33:
Een nationale feestdag kan je niet zomaar introduceren, dan betekend hij voor niemand iets. Dus kan je het beter zo laten, dan betekend het iig voor sommigen nog iets.

Als je een nationale feestdag wilt.... 6 mei?

geintje, niet huilen
tja, ik denk dat je daar wel gelijk in hebt ook. Als we nu op 22 september ofzo een feestdag gaan houden, dan slaat dat inderdaad nergens op. Maar aan de andere kant: pinksteren/pasen slaat voor mij ook nergens op.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-04-2003, 18:50
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
BARON schreef op 22-04-2003 @ 00:49:

o jeej, islamisering

jongen, bijna alle moslims nemen nu al vrij op suikerfeest of slachtfeest ofzo dus wat boeit t nou als t een officiele vrije dag werd, heeft iederene tenminste vrij
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 20:42
thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 22-04-2003 @ 19:50:
o jeej, islamisering

jongen, bijna alle moslims nemen nu al vrij op suikerfeest of slachtfeest ofzo dus wat boeit t nou als t een officiele vrije dag werd, heeft iederene tenminste vrij
ja toch, anders krijg je alleen maar jaloerse klasgenoten

ontopic: ja tuurlijk wel, het is en blijft iets van Nederland zeg maar, iets van het christelijke geloof,
en ik ga niet graag naar school hoor, dus die vrije dagen heb ik helemaal geen problemen mee
Oud 22-04-2003, 21:47
BARON
BARON is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 22-04-2003 @ 19:50:
o jeej, islamisering

Laat ze eerst dan maar eens verplicht kerstmis invoeren in Irak of Arabië, voordat ze hier de ramadan officieël maken.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 09:58
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Martian schreef op 22-04-2003 @ 15:31:
Weet ik niet, maar de datum voor het Christelijke paasfeest is gebaseerd op het Joodse Pesach-feest.

Toch?
Weet ik niet. Pasen vindt plaats op de eerste zondag na de eerste nieuwe maan in de lente. Maar ik heb geen idee of dat afgeleid is van de datum van het Pesachfeest...
Oud 23-04-2003, 10:00
Envy
Envy is offline
Citaat:
tý schreef op 21-04-2003 @ 13:39:
Veel mensen gaan pasen nu hetzelfde vieren als Kerstmis, terwijl Kerstmis in mijn ogen al overdreven gevierd wordt.

Omdat er in Nederland steeds meer christenen komen kunnen deze dagen net zo goed afgeschaft worden. Alles is dicht op zulke dagen, er is niets te doen. De ware gedachte achter deze dagen is door half Nederland toch al vergeten (of ze hebben het nooit geweten).

Daarom vind ik dat het beter zou zijn om de verplichte 'zondagen': 2e Paasdag, 2e Pinksterdag, 2e Kerstdag af te schaffen en daarvoor in de plaats bijvoorbeeld een nationale feestdag (net zoals Quatorze Juillet in Frankrijk).

O ja, en als we dan toch bezig zijn, kunnen we die nutteloze Koninginnedag ook beter gelijk vergeten, en de koninklijke familie verbannen naar Timboektoe of Verweggistan.
HALOOOO waar ben je mee bezig? DAT ZIJN KOSTABARE VRIJE DAGEN
Oud 23-04-2003, 10:02
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
NN schreef op 22-04-2003 @ 16:19:
Wat mij betreft komt er een soort 'verlofstrippenkaart' voor mensen met mogelijkheden voor vrije dagen. De christen kan ze nemen met pasen, de islamiet met suikerfeest, de atheïst op een moment dat hij/zij graag vrij wil, etc.
Dat vind ik wel een goed idee. Maar dagen zoals Kerst, die het merendeel van de Nederlanders viert, moeten wel blijven bestaan. Gedeeltelijk je eigen vakantiedagen inplannen, geeft iedereen inderdaad de gelegenheid zijn feesten op een vrije dag te vieren.
Op scholen is dat natuurlijk niet te doen. De schoolleiding moet maar beslissen, welke dagen ze vrij geeft en welke niet. Ik denk wel dat ze verantwoordelijk genoeg zijn, om dan op feestdagen, die hun leerlingen willen vieren, vrij geven.
Oud 23-04-2003, 10:24
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
BARON schreef op 22-04-2003 @ 22:47:
Laat ze eerst dan maar eens verplicht kerstmis invoeren in Irak of Arabië, voordat ze hier de ramadan officieël maken.

Met Kerst hebben ze in Turkije vrij en ja t wordt ook gevierd door Turken.

Oeeh dat wist je niet he

(Sommige delen is t zelfs mooier dan hier in NL en er gaan heel veel mensen met kerst winkelen in Turkije)

Bovendien wonen er maar heel weinig west europeanen in irak en die landen, dus dat is appels met peren vergelijken
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 10:29
BARON
BARON is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 23-04-2003 @ 11:24:
Met Kerst hebben ze in Turkije vrij en ja t wordt ook gevierd door Turken.

Oeeh dat wist je niet he

(Sommige delen is t zelfs mooier dan hier in NL en er gaan heel veel mensen met kerst winkelen in Turkije)

Bovendien wonen er maar heel weinig west europeanen in irak en die landen, dus dat is appels met peren vergelijken
Stom Turkje, je noemt ook alleen dat ENE ontwikkelde moslimland! Je noemt nooit alle andere moslimlanden waar men nog in de middeleeuwen leeft.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 10:30
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
BARON schreef op 23-04-2003 @ 11:29:
Stom Turkje, je noemt ook alleen dat ENE ontwikkelde moslimland! Je noemt nooit alle andere moslimlanden waar men nog in de middeleeuwen leeft.

nee jij maakt de fout door ze allemaal op 1 hoop te gooien, terwijl er dus grote verschillen bestaan

Nee idd, die interesseren me niet en velen van die landen vind ik niet echte moslimlanden. Ze zouden eens een beetje een voorbeeld aan Turkije moeten nemen.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 10:56
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Martian schreef op 22-04-2003 @ 15:30:
Dat werkt toch niet op scholen?
Natuurlijk wel, nu kunnen leerlingen ook al voor dingen vrij krijgen (denk bijvoorbeeld aan gelovigen). Het zou ook makkelijk kunnen dat iedereen een paar vrij opneembare dagen heeft. Desnoods sluit je een paar dagen daar van uit ivm tentamens. Lijkt me zelfs bevorderend voor de vakantie druktes. Als je nou 5 van die dagen geeft kunnen leerlingen ook kiezen om een keer een week vrij te nemen, en dan op wintersport te gaan bijvoorbeeld... Verminderd de verkeerschaos met de krokus en de kerst.
Oud 23-04-2003, 11:12
Unexplained
Unexplained is offline
Als liberaal ben ik voorstander van individuele vrijheid.

Mensen moeten zelf maar bepalen of ze vrij willen of niet.
Oud 23-04-2003, 11:18
Martian
Martian is offline
Citaat:
waaromniet? schreef op 23-04-2003 @ 11:56:
Natuurlijk wel, nu kunnen leerlingen ook al voor dingen vrij krijgen (denk bijvoorbeeld aan gelovigen). Het zou ook makkelijk kunnen dat iedereen een paar vrij opneembare dagen heeft. Desnoods sluit je een paar dagen daar van uit ivm tentamens. Lijkt me zelfs bevorderend voor de vakantie druktes. Als je nou 5 van die dagen geeft kunnen leerlingen ook kiezen om een keer een week vrij te nemen, en dan op wintersport te gaan bijvoorbeeld... Verminderd de verkeerschaos met de krokus en de kerst.
lekker.

Vandaag een moeilijke repetitie? Sorry, mijn god as-hashinitjaahaga is jarig, ik neem vrij!
Spreekbeurt niet voorbereid? Vandaag ga ik op het strand liggen!
Problemen met een leraar? Ik knijp er een paar daagjes tussenuit!

En ze missen natuurlijk lesstof. Hoeft niet ernstig te zijn, kan wel. Bovendien word spijbelen volgens mij nog een stuk simpeler als er niet goed op gecontroleerd wordt (neit dat ik daar veel moeite voor moest doen...).
Oud 23-04-2003, 17:48
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Martian schreef op 23-04-2003 @ 12:18:
lekker.

Vandaag een moeilijke repetitie? Sorry, mijn god as-hashinitjaahaga is jarig, ik neem vrij!
Spreekbeurt niet voorbereid? Vandaag ga ik op het strand liggen!
Problemen met een leraar? Ik knijp er een paar daagjes tussenuit!

En ze missen natuurlijk lesstof. Hoeft niet ernstig te zijn, kan wel. Bovendien word spijbelen volgens mij nog een stuk simpeler als er niet goed op gecontroleerd wordt (neit dat ik daar veel moeite voor moest doen...).
Moeilijke proefwerk: moet toch ingehaald.
Spreekbeurt, dan kan je dus geen vrij nemen.
Problemen met een leraar en dan een paar dagen weg zou alleen maar goed zijn, kan iedereen een beetje afkoelen

Dat van die lesstof gaat niet op, je geeft gewoon meer les in z'n algemeen, met flexibele vrije dagen. Iedereen gaat dus in principe evenveel dagen/uren per jaar naar school als nu. Spijbelen hoeft helemaal niet simpeler te worden, gewoon regels opstellen over hoe vrij te vragen cq te melden (en dat ging bij mij ook zo ongeveer vanzelf, dus boeie ).
Oud 23-04-2003, 18:44
NN
NN is offline
Citaat:
Martian schreef op 22-04-2003 @ 16:53:
Dat werkt toch niet op scholen?
In het voortgezet en hoger onderwijs werkt men dusdanig zelfstandig dat dit wel moet kunnen lijkt mij, indien het binnen beperkte grenzen wordt ingevoerd.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 19:32
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
NN schreef op 23-04-2003 @ 19:44:
In het voortgezet en hoger onderwijs werkt men dusdanig zelfstandig

heb je t over leerlingen?

Nou, die werken echt niet zelfstandig, alleen op papier ja...
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 19:34
chris9 tje
chris9 tje is offline
maar uhm,.... kan iemand mij uitleggen waarom de huidige situatie niet goed is?
Oud 23-04-2003, 19:38
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
chris9 tje schreef op 23-04-2003 @ 20:34:

hoe bedoel je?
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 19:45
Verwijderd
Citaat:
Atje85 schreef op 23-04-2003 @ 20:32:
heb je t over leerlingen?

Nou, die werken echt niet zelfstandig, alleen op papier ja...
Ik wou maar even zeggen. Tot hun 18e zijn 't allemaal nog ongedisciplineerde koters, dus in het gareel houden die zooi.

Citaat:
chris 9tje schreef:
Het feit dat ergens discussie over gevoerd wordt, wil niet zeggen dat het dus niet goed is.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 19:46
Martok
Martok is offline
De huidige situatie is niet slecht.
Klinkt misschien als een onnozel idee, maar de staat ofzo nou eens onderzoekt of mensen daar wel trek in hebben.
Je weet dan wat het meerdeel van de bevolking nee zegt tegen bv:
2e paasdag afschaffen en daar inplaats suikerfeest, dan is de meerderheid die beslist(Ja heel democratisch!)
Kan natuurlijk ook omgekeerd.

Maar van mij hoeft dat niet, krijg je in de eerste paar jaar dingen van: Ja maar dat wist ik niet dat 2e Paasdag weg is.
Oud 23-04-2003, 20:21
Verwijderd
Of gewoon een vast aantal dagen die men van te voren in mag vullen (dus moslims op suikerfeest, joden met pesach, christen met pinksteren etc.) en daarbij nog vaste feestdagen. (bijv. rond de jaarwisseling en een vaste herfstvakantie) (als is dat eerste optioneel omdat joden een andere jaartelling hebben). Zo is iedereen tevreden en dan moeten de koters maar wat meer gaan plannen, is goed voor ze.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 23:25
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
Het feit dat ergens discussie over gevoerd wordt, wil niet zeggen dat het dus niet goed is.
neh.. maar als je iets wil gaan veranderen, dan heb je daar wel een reden voor.... het lijkt me dat je de huidige situatie dan niet goed (genoeg) vind...... dus vraag ik me af: wat is er nu precies niet goed dan..... en moet je dit dan helemaal op zn kop zetten (met zo'n strippenkaart) of moet je het gewoon verbeteren ( extra vrije dagen inlassen..)

hmmz.. als dit niet logisch klinkt, dan komt dat omdat ik eigenlijk al had moeten slapen....
Oud 23-04-2003, 23:37
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
chris9 tje schreef op 23-04-2003 @ 20:34:
inderdaad. Dit is veel eens het zoveelste onderwerp waar allerlei oplossingen worden bedacht voor niet bestaande problemen, een veel voorkomend probleem op A&N...
Oud 24-04-2003, 12:17
Multilot
Multilot is offline
maar er wordt toch al vrijgegeven met feestdagen uit andere culturen??
Zo'n suikerfeest bijvoorbeeld (ik zou trouwens niet weten wat het is ofzo) maar toen waren al die mensen die dat vieren niet op school hoor....
(viel dan ook wel heel toevallig op 5 dec., maar dat had er niets mee te maken...)
Oud 24-04-2003, 13:53
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Multilot schreef op 24-04-2003 @ 13:17:
maar er wordt toch al vrijgegeven met feestdagen uit andere culturen??
Zo'n suikerfeest bijvoorbeeld (ik zou trouwens niet weten wat het is ofzo) maar toen waren al die mensen die dat vieren niet op school hoor....
(viel dan ook wel heel toevallig op 5 dec., maar dat had er niets mee te maken...)

Suikerfeest wordt t einde van de Ramadan gevierd. Duurt officieel 3 dagen, meestal wordt als 4 gevierd in bijv. turkije, maar in NL wordt er 1 dag vrij genomen(meer mag ook niet). maar in NL gaat t feest wel weer in t weekend enzo door, dus duurt teigenlijk wel een week of langer
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten