Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-04-2003, 08:31
snoopy
snoopy is offline
ik ben donor. alle bovengenoemde tegenargumenten hebben mij niet kunnen overtuigen om dat te veranderen.
Oud 28-04-2003, 09:06
cha0s
cha0s is offline
ik wou m'n lichaam aan de wetenschap schenken, maar m'n pa was daar pertinent tegen, dus staat er optie C op m'n kaartje: nabestaanden mogen beslissen.
Oud 28-04-2003, 10:34
ekki
ekki is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 25-04-2003 @ 14:02:
Grappig over die stelling heb ik eens een betoog geschreven voor Nederlands.

Ik ben dus ook donor en zou het zeker doen als ik jou was; waarom zou je het niet doen; en net zoals de stelling hierboven... je wil toch ook organen ontvangen als dat nodig is...
ja, ik ben ook donor, heb er geen moment over getwijfeld en m'n ouders weten ook al jaren dat ik donor wil zijn.

in ieder geval zou het mij niet uitmaken dat ze eerder m'n leven zouden stoppen voor mijn organen als ik in coma zou liggen. dat doen ze toch echt alleen als je echt niet meer uit die coma kan komen enzo. het leven wordt in deze wereld (vind ik) toch al veel te lang gerekt, heel vaak. als ik in coma lig en ik kan er niet meer uitkomen en ik ben een 'kasplantje', waarom zou ik dan nog m'n leven uit willen stellen? ik zie daar het nut niet van in. en als anderen nou met organen van mij kunnen leven en ik een maand eerder geen kasplantje meer ben (dus een maand korter als kasplantje leef), dan is het toch goed?

ohja en ze gaan heus niet de stekker uit het stopcontact trekken als er nog kans is voor je om uit die coma te komen en dan een 'normaal' (eventueel aangepast) leven te leiden.

nouja, dat vind ik.
Oud 28-04-2003, 10:40
ekki
ekki is offline
Citaat:
cHa0s schreef op 28-04-2003 @ 10:06:
ik wou m'n lichaam aan de wetenschap schenken, maar m'n pa was daar pertinent tegen, dus staat er optie C op m'n kaartje: nabestaanden mogen beslissen.
zou ik ook niet doen, aan de wetenschap geven.

komen er van die ergotherapie-studentjes naar je arm kijken die van je lichaam is 'gerukt'. bijvoorbeeld dan. ik vind het echt maar niks, ze halen alles van je lichaam wat los en vast zit en ze doen er de meest onnuttige dingen mee (en vast ook nog wel nuttige, maar een groot deel vind ik niet nuttig, er kan namelijk ook HEEL VEEL worden gesimuleerd met de computer, zelfs de 'weerstand' die je voelt als je met een mes in een weefsel snijdt ofzo).

nouja, dat vind ik dan, er zijn vast heel veel argumenten tegen en mijn argumenten zijn ook niet zo heel sterk geloof ik, maar ik zou het gewoon nooit doen.
Oud 28-04-2003, 10:57
Big Brother
Big Brother is offline
Citaat:
Dromer schreef op 27-04-2003 @ 22:13:
Ook ben ik (hoewel dat waarschijnlijk ongegrond is) een beetje huiverig voor het feit dat je als je donor bent misschien ook wel zo gezien wordt als je in coma ligt. Ik wil wel echt dood zijn dan voordat ze wat meenemen.
dat zei ik dus ook al, maar als je er over nadenkt is het best een bullshit stelling
hoe groot is de kans dat je in coma raakt? hoe groot is de kans dat je weer een normaal leven kan leiden als je uit die coma zou komen? hoe groot is de kans dat die arts die jou op dat moment in behandeling heeft zon psychopaat is?
Oud 28-04-2003, 11:58
maaike0
maaike0 is offline
Citaat:
Ik heb pas ook de formulieren gehad en ik twijfel nogal.
Ik vind het moeilijk om te bepalen wat ik nou eigenlijk echt vind. Ik hoor (en lees hier) wel allerlei meningen erover, maar ik weet niet echt waar ik het nou mee eens ben.

Aan de ene kant vind ik het egoistisch van mezelf om niet waar ik kan anderen te helpen. Aan de andere kant is het míjn lichaam, dat hoort niet bij iemand anders, als ik nu zonder schade iets zou kunnen weggeven zou ik dat ook raar vinden.
Ook ben ik (hoewel dat waarschijnlijk ongegrond is) een beetje huiverig voor het feit dat je als je donor bent misschien ook wel zo gezien wordt als je in coma ligt. Ik wil wel echt dood zijn dan voordat ze wat meenemen.
En het is ook zo onnatuurlijk (net als kunstorganen trouwens).

Ben er nog niet uit dus.
Hier ben ik t wel mee eens, ik ben er ook nog niet uit! En hiernaast staan mn ouders er ook niet achter, dat speelt ook wel mee! Uiteindelijk zal ik toch mn eigen keuze maken zonder mn ouders erbij te betrekken.....Nu denken ze misschien nog iets over me te kunnen zeggen, maar uiteindelijk is het mijn lichaam! Maar ik ben er nog niet uit
Oud 28-04-2003, 15:51
Verwijderd
Citaat:
Cat schreef op 25-04-2003 @ 23:57:
In België ben je zowieso donor, daar moet je een blad invullen als je het niet wil.
Dat vind ik een vele betere regeling. Volgens mij zijn er nu te veel mensen geen donor omdat ze het gewoon vergeten in te vullen of geen zin hebben om dat formulier in te vullen!
Met citaat reageren
Oud 28-04-2003, 15:54
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 28-04-2003 @ 11:34:
ja, ik ben ook donor, heb er geen moment over getwijfeld en m'n ouders weten ook al jaren dat ik donor wil zijn.

in ieder geval zou het mij niet uitmaken dat ze eerder m'n leven zouden stoppen voor mijn organen als ik in coma zou liggen. dat doen ze toch echt alleen als je echt niet meer uit die coma kan komen enzo. het leven wordt in deze wereld (vind ik) toch al veel te lang gerekt, heel vaak. als ik in coma lig en ik kan er niet meer uitkomen en ik ben een 'kasplantje', waarom zou ik dan nog m'n leven uit willen stellen? ik zie daar het nut niet van in. en als anderen nou met organen van mij kunnen leven en ik een maand eerder geen kasplantje meer ben (dus een maand korter als kasplantje leef), dan is het toch goed?

ohja en ze gaan heus niet de stekker uit het stopcontact trekken als er nog kans is voor je om uit die coma te komen en dan een 'normaal' (eventueel aangepast) leven te leiden.

nouja, dat vind ik.
Ik heb er ook nooit aan getwijfeld. Zelfs toen ik klein was was ik al donor, dat hadden mijn ouders toen bepaald. Voor alle mensen die zeggen dat ze te jong zijn; das onzin! Je kan je, ookal ben je onder de 18 ookal opgeven als donor.

En nee ik heb ook niet echt het idee dat ze je eerder laten sterven. En ik ken iemand die na zijn coma ook niet meer echt een leuk leven had. Tegenwoordig wordt, idd, je leven soms zo erg gerekt, en uiteindelijk schiet je er weinig mee op. En natuurlijk als er nog hoop is trekken ze er echt de stekker niet uit, daar ben ik ook van overtuigd!
Met citaat reageren
Oud 28-04-2003, 15:57
Verwijderd
Citaat:
cHa0s schreef op 28-04-2003 @ 10:06:
Nee dat lijkt me niks je lichaam aan de wetenschp schenken. Ik ken een jongen en die opa heeft zijn lichaam aan de wetenschap geschonken; toen zijn opa overleden was is er helemaal geen begrafenis geweest of iets. Zo geef je, volgens mij, de omgeving niet echt de kans goed afscheid van je te nemen.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2003, 16:01
Verwijderd
Citaat:
Aan de ene kant vind ik het egoistisch van mezelf om niet waar ik kan anderen te helpen. Aan de andere kant is het míjn lichaam, dat hoort niet bij iemand anders
Jouw lichaam hoort niet bij iemand anders; het is logisch wat je zegt, jouw lichaam is helemaal uniek; van jou. Maar blijf dat wel consequent; in jouw lichaam hoort ook niks van iemand anders, dat ''verpest'' jouw unieke lichaam!. Dus als jij erg ziek wordt en gered kan worden met een donororgaan, zeg dan ook nee!
Met citaat reageren
Oud 28-04-2003, 19:22
Anne
Anne is offline
Weet iemand wat er met je gebeurt als je je huid aan een ander geeft? Ben je daarna nog... eh... zegmaar... toonbaar?
Oud 28-04-2003, 20:00
Breg
Breg is offline
Citaat:
Anneee schreef op 28-04-2003 @ 20:22:
Weet iemand wat er met je gebeurt als je je huid aan een ander geeft? Ben je daarna nog... eh... zegmaar... toonbaar?
ik heb gelezen dat ze alleen huid van je rug en benen halen zodat je aan de voorkant nog toonbaar bent (behalve je benen dan) en je dus ook in een kist kan worden 'gelegd' die bij je bovenlichaam open is.

Ik wil later wel donor zijn, van mij mogen ze alles hebben: inwendige organen, huid, ogen.
Oud 29-04-2003, 09:18
Verwijderd
ik ben nu nog maar 15, maar ik zou het niet willen, alleen misscien voor familie ofzo, ik vind het een raar idee dat ze na je dood in je gaan snijden..
maar voor bijvoorbeeld mijn moeder ofzo, zou ik wel iets van een nier ofzo afstaan, of ruggemerg, omdat dat familie is en ik kan zien dat mensen er dan wat aan hebben...
Met citaat reageren
Oud 29-04-2003, 09:58
Verwijderd
Citaat:
Breg schreef op 28-04-2003 @ 21:00:
ik heb gelezen dat ze alleen huid van je rug en benen halen zodat je aan de voorkant nog toonbaar bent (behalve je benen dan) en je dus ook in een kist kan worden 'gelegd' die bij je bovenlichaam open is.
Ja, idd, ze halen alleen huid weg aan de achterkant van je knieen omdat er daar heel veel van is, van je bovenbenen en van je kont. Voor de rest blijf je toonbaar.

Ik word geen donor, tenzij er iets in m'n leven gebeurt waardoor ik plotseling van gedachte verander. Op dat vlak ben ik gewoon niet sociaal, als ik dood ben dan moet m'n lijf ook dood zijn, en niet stiekempjes nog als hart in iemand anders voort gaan zitten leven. Het lijkt me gewoon niets, klaar.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2003, 10:02
Verwijderd
Citaat:
MevrouwM schreef op 28-04-2003 @ 16:51:
Dat vind ik een vele betere regeling. Volgens mij zijn er nu te veel mensen geen donor omdat ze het gewoon vergeten in te vullen of geen zin hebben om dat formulier in te vullen!
Alsof er nog niet genoeg voor je wordt bepaald, jezus. Ben blij dat ik niet in Belgie woon. Wat dacht je van al die mensen die donor (zouden) worden zonder het te willen, omdat ze ook vergeten zijn dat formulier in te vullen? Dat zullen er een stuk meer zijn dan de mensen die geen donor worden door hun vergeetachtigheid.

Bah.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2003, 12:35
Vice
Vice is offline
Ik word over een paar dagen 18, maar krijg ik dan zo'n formulier opgestuurd of moet je er zelf achterna.
Oud 29-04-2003, 20:51
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 29-04-2003 @ 13:35:
Ik word over een paar dagen 18, maar krijg ik dan zo'n formulier opgestuurd of moet je er zelf achterna.
dan krijg je volgend jaar pas een formulier.
als je je nu al wilt laten registreren, kan je een formulier aanvragen.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2003, 23:00
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
ekki schreef:
zou ik ook niet doen, aan de wetenschap geven.

[...]

nouja, dat vind ik dan, er zijn vast heel veel argumenten tegen en mijn argumenten zijn ook niet zo heel sterk geloof ik, maar ik zou het gewoon nooit doen.
Ik zou 't nog steeds wel willen, maar zou er mijn pa erg veel verdriet mee doen, en dat heb ik er simpelweg niet voor over.
(de situatie die je schetste klonk juist wel droog btw )

Citaat:
MevrouwM schreef:
Nee dat lijkt me niks je lichaam aan de wetenschp schenken. Ik ken een jongen en die opa heeft zijn lichaam aan de wetenschap geschonken; toen zijn opa overleden was is er helemaal geen begrafenis geweest of iets. Zo geef je, volgens mij, de omgeving niet echt de kans goed afscheid van je te nemen.
Je krijgt sowieso nooit echt de kans om goed afscheid te nemen.
De laatste 3 crematies (in 2 jaar tijd ) die ik meemaakte waren allen met dichte kist bijvoorbeeld, dan is 't voor je gevoel alsof hij/zij er helemaal niet in ligt, maar ergens vrolijk rondloopt.
Oud 30-04-2003, 07:56
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
cHa0s schreef op 30-04-2003 @ 00:00:
Je krijgt sowieso nooit echt de kans om goed afscheid te nemen.
De laatste 3 crematies (in 2 jaar tijd ) die ik meemaakte waren allen met dichte kist bijvoorbeeld, dan is 't voor je gevoel alsof hij/zij er helemaal niet in ligt, maar ergens vrolijk rondloopt.
dat bepalen de nabestaanden, hoor... In prinicpe kun je altijd afscheid nemen (tenzij bijv. diegene vermoord is, en er alleen maar stukjes te vinden zijn.), alleen sommige nabestaanden willen dat liever niet, of ze willen daar alleen de naaste familie bij.
Oud 30-04-2003, 13:51
Verwijderd
Citaat:
Paranoide schreef op 29-04-2003 @ 11:02:
Alsof er nog niet genoeg voor je wordt bepaald, jezus. Ben blij dat ik niet in Belgie woon. Wat dacht je van al die mensen die donor (zouden) worden zonder het te willen, omdat ze ook vergeten zijn dat formulier in te vullen? Dat zullen er een stuk meer zijn dan de mensen die geen donor worden door hun vergeetachtigheid.

Bah.
Als mensen echt GEEN donor willen zijn dan vergeten ze het niet op te sturen. Ik bedoel de meeste mensen die in Nederland wel donor willen worden vergeten het toch ook niet op te sturen. En als je sowieso donor bent word je meer gedwongen erover na te denken. Volgens mij zijn er nu een hoop mensen die geen donor zijn omdat ze er niet echt over na hebben gedacht;''dat komt nog wel een keer''... terwijl als je sowieso donor bent MOET je er wel over nadenken of je het echt wilt of niet...
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 17:46
Verwijderd
Ik wil wel donor worden, want ik heb er idd niets aan, maar nu ik dit zo typ word ik mij er van bewust, misschien heb ik het in een volgend leven nog nodig, ik ga er nog ff over nadenken...
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 20:47
ekki
ekki is offline
Citaat:
Paranoide schreef:
...als ik dood ben dan moet m'n lijf ook dood zijn, en niet stiekempjes nog als hart in iemand anders voort gaan zitten leven...
Grappige gedachtengang, hier heb ik nooit aan gedacht. Maar wat zou je dan doen als iemand anders jou een orgaan zou kunnen 'schenken' als je dat nodig had? Zou je dat dan wel willen? Of zou je dan het idee hebben dat je een stukje 'dood' in je zou hebben?

Citaat:
Alsof er nog niet genoeg voor je wordt bepaald. Ben blij dat ik niet in Belgie woon. Wat dacht je van al die mensen die donor (zouden) worden zonder het te willen, omdat ze ook vergeten zijn dat formulier in te vullen? Dat zullen er een stuk meer zijn dan de mensen die geen donor worden door hun vergeetachtigheid.
De mensen die het echt NIET willen denken daar heus wel bewust bij na en zullen heus wel dat formulier insturen. Het is dan toch je eigen schuld als je het niet instuurt? Moet je maar niet zo vergeetachtig zijn.
Zo kunnen er wel heel veel mensen een veel betere kwaliteit van leven krijgen dan in Nederland. Ik vind het een hele goede zaak. Mensen die het bewust NIET willen zullen het wel opsturen.

Citaat:
cHa0s schreef:
Ik zou 't nog steeds wel willen, maar zou er mijn pa erg veel verdriet mee doen, en dat heb ik er simpelweg niet voor over.
(de situatie die je schetste klonk juist wel droog btw )
Ik heb er wel respect voor dat mensen het toestaan om in hun eigen lichaam te laten snijden.
Misschien zou je het later trouwens als je vader er niet meer zou zijn het kunnen overleggen met je familie/vrienden/enz wat zij er van zouden vinden enzo.
Oud 03-05-2003, 17:43
hagelslag
hagelslag is offline
<offtopic>
ik vind t stom dat in belgie iedereen donor is, tenzij de persoon in zn leven zelf actie heeft ondernomen om te zorgen dat hij geen donor is.
(ik vind dat de familie t dan bij het overlijden zou moeten beslissen)
</offtopic>

ik wil zelf wel donor zijn (in feite maakt t me niks uit, wel/niet), maar wat er met me gebeurd na mn dood laat ik toch over aan mn nabestaanden, die van mijn part ook meteen mogen kiezen of ik word gecremeerd of begraven. dat zijn de mensen die nog 'verder' moeten zonder mij, en als ik dan toch doodben mogen ze van mij doen wat ze willen..

<offtopic>nouja, doen wat ze willen...,
een familiegraf lijkt me wel wat, en dan in de zin van 'ik blijf altijd bij je' samen met iemand wegrotten
tjaaaa, dat heeft wel wat.. alleen het woord 'wegrotten' verpest t een beetje
</offtopic>
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 22:08
AlopiA
AlopiA is offline
ik wel, ik bedoel, als ik dood ben, rotten m'n organen toch maar weg. Wat maakt het uit als ik ze niet meer heb.
Mijn familie e.d. moet dan maar respecteren dat ik levens wil redden met mijn organen als ik dood ben.
Oud 06-05-2003, 19:04
kiki is de naam
kiki is de naam is offline
mijn formulier ligt ook al een tijdje te wachten om ingevuld te worden en heb ook al zon brief gehad of ik het soms vergeten was ofzoiets...
maar ik twijfel ook gigantisch... enerzijds...vind ik het lullig, ik bedoel met mijn lichaam wordt verder toch niets meer gedaan en zou ik dus in principe best iets af kunnen staan zeg maar...en ik zou het zelf ook fijn vinden als ik iets nodig had ik het van een ander kon krijgen...
anderzijds...ik vind het stiekem toch maar een gek idee dat er in mij gesneden wordt en er straks iemand anders met een orgaan van me rond loopt...
pfff wordt nog lang over nagedacht...
gebeurt wel na mn examens...
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 21:04
Phileine
Phileine is offline
Ik ben donor. Ik was dat al vanaf mijn twaalfde. Ik heb het altijd al een mooi idee gevonden om er na mijn dood voor te kunnen zorgen dat anderen door kunnen leven.

Ik heb wel aangegeven dat als mijn nabestaanden liever niet willen dat b.v. mijn hart gebruikt wordt, dat dat dan ook niet gebeurd.
Oud 09-05-2003, 22:18
Fantôme
Fantôme is offline
ik ben al sinds mijn 12de donor, en ik heb het net nagevraagd, mn ouders hebben nooit hoeven tekenen hiervoor. en ja, het is wel officieel, ik heb zo'n donorpas.
ze mogen alles hebben wanneer ik dood ben.
Oud 11-05-2003, 07:36
sweetchrissiej
sweetchrissiej is offline
Nou ik zou het wel doen moet je kijke hoeveel mensen je kan helpen en hun leven kan redden. Er zijn echt te wijnig donoren dus...........
Als je dood bent dan heb je die organe toch nie meer nodig!!!
Oud 11-05-2003, 11:32
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
sweetchrissiej schreef op 11-05-2003 @ 08:36:
Nou ik zou het wel doen moet je kijke hoeveel mensen je kan helpen en hun leven kan redden. Er zijn echt te wijnig donoren dus...........
Als je dood bent dan heb je die organe toch nie meer nodig!!!
ben je donor?
je bent 12, dus als het goed is krijg je een formulier thuis.
ik kreeg die wel iig...
maargoed, je kan ook zo'n ding aanvragen/
Oud 11-05-2003, 11:35
sweetchrissiej
sweetchrissiej is offline
Nou ik weet het niet ik geloof van niet eigelijk.
Maar als ik zon ding krijg ga ik hem gelijk invullen.

Regels voor berichten