Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Ik zeg tegen bijna niemand u. Zeker niet tegen familie.
Tegen leraren zeg ik meestal 'jij' maar mijn leraar wiskunde wou dat ik u zei,'k begon dus weer te babbelen in 'u' vorm maar op het einde was ik weer overgeschakeld op jij. Ik vind het zo raar om uit te spreken. Bla. ![]()
||
![]() |
Citaat:
Ik zeg in ieder geval u tegen mijn oma en onbekende volwassenen. Ook noem ik mijn leraren tijdens de les 'u'. Een aantal noem ik buiten de les om of als ik ze bijvoorbeeld bij uitgaan tegenkom gewoon 'je'. Vaak bekijk ik per situatie gewoon wat het best van toepassing is. Maar ik vind het toch lastig omdat er altijd twijfelgevallen zijn zoals collega's en ouders van vrienden. Ik ben nog steeds jaloers op de engelsen die er gewoon niet over na hoeven denken.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik zeg altijd 'u'
te meer omda ik altijd vlaams praat, en 'u' gewoon informele taal is. Leraars letten er ook niet zo op, als je (zag je dat? ik zei je) verder niet onbetamelijk praat, mag je (!) gerust 'ge' en 'gij' gebruiken.. amen.
||
Citaat:
Als een leraar als een klein kind gaat staan te drammen dat je u tegen een leraar zegt, dan verliest hij op dat moment echt al mijn respect. Van met u aanspreken kan dus echt geen sprake meer zijn.
||
![]() |
Citaat:
Op dezelfde manier zou ik nooit op zondag aan mijn fiets ofzo gaan sleutelen...niet omdat ik zo super christelijk ben, maar puur omdat ik weet dat anderen er zich aan zouden ergeren. Maar ja, wat stellen mijn woorden nog voor in deze ver geindividualiseerde samenleving? ![]() |
![]() |
|
NIEMAND
![]() ![]() Zeg je u tegen iemand en hij/zij zegt jij tegen jouw, dan zie ik het voor me als of jij op een krakkemikkig krukje zit en de ander op een troon. Of bijde op een troon, of bijde op zo'n krukje met ander woorden of beide jij, of beide u.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
U of je/jij zeggen. Missy | 73 | 29-08-2010 13:58 | |
De Kantine |
U zeggen. Missy | 89 | 29-10-2008 07:54 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Eindtijd leonkorn | 266 | 01-05-2008 17:54 | |
Verhalen & Gedichten |
Nieuw Verhaal - Mevr. Gein [ H1 ] niam | 7 | 17-06-2005 17:41 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Een indrukwekkende correspondentie tussen Ayaan Hirsi Ali en Job Cohen Gatara | 174 | 27-03-2004 21:52 | |
Algemene schoolzaken |
wanneer u zeggen tegen leraar? duifeltje | 67 | 11-06-2003 18:00 |