Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-05-2003, 01:43
maar
maar is offline
Citaat:
Hermione schreef op 06-05-2003 @ 10:59:
tafelmanieren en andere etiquette-regeltjes zijn er bij mij ingeramd. ook qua taalgebruik. ik ben best netjes.
Ja geldt ook voor mij, blij toe
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-05-2003, 08:12
Kadaver
Kadaver is offline
Citaat:
Hermione schreef op 06-05-2003 @ 19:59:
taalgebruik
"Hey Prof. Dr. Heertjes, aangenaam kennis met jou te maken, volgens mij heb jij meer IQ'tjes als mij...ja toch??? En volgens mij ben jij niet de enigste"

Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 09:15
RammsteinRulez
RammsteinRulez is offline
wij eten wel met mes en vork, maar soms zijn er wel eens wat food fights (thuis dan) moet kunnen vind ik.
als ik bij anderen ben eet ik wel "volgens de regels" al doe ik niet aan "in je linker hand een vork in je rechterhand het mes, zo en zo je bestek vast houden etc."

als ik bij de mac of een snackbar zit dan stouw ik het gewoon naar binnen zonder dat t me interesseert wat anderen vinden.

duzzz
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 12:39
feline
feline is offline
Mijn tafelmanieren zijn goed. Ik smak niet, doe mijn ellebogen niet op tafel, handen ook niet onder tafel, houd mijn bestek en glas goed vast, loop niet zomaar weg van tafel, telefoneer niet tijdens het eten. Bij anderen bied ik altijd aan om te helpen met dekken, afruimen en afwassen.
Als ik uit eten ga, pas ik me aan aan het restaurant. Als het een klein, knus en simpel restaurantje is, ga ik niet moeilijk doen met mijn servet en de manier waarop ik het voorgerechtje eet. Zolang het er maar netjes uitziet.
Oud 09-05-2003, 12:57
Verwijderd
Het allerergste in een restaurant: bellen aan tafel. Voor mensen die dat doen heb ik écht maar één woord: PAUPERS.

Overigens vind ik jas over de stoel hangen ook enorm onbeschoft en bovendien heel ongezellig staan. Je jas hang je in de garderobe en niet over de rugleuning van je stoel, dat doe je maar in de sportkantine maar niet in een restaurant.

Verder vind ik mensen die aangeschoten worden aan het eind van het diner en dan heel luidruchtig gaan lachen en praten ook vervelend. Dat is misschien leuk als je met familie een besloten zaaltje hebt gehuurd, maar als je met andere (onbekende) mensen in een restaurant zit ben je gewoon rustig. Er zijn veel mensen die rustig willen eten.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 15:52
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 07-05-2003 @ 10:37:

Ik heb Van Ditshuyzen
Jep, en het is er ook allemaal behoorlijk ingestampt.
In welke situaties ik me eraan houd is weer een tweede.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 15:59
Verwijderd
Citaat:
gentleman schreef op 09-05-2003 @ 16:52:
Jep, en het is er ook allemaal behoorlijk ingestampt.
In welke situaties ik me eraan houd is weer een tweede.
Hebben is één, de ratio van de regels inzien is twee. Sommige mensen nemen het al te letterlijk: het soort wat een boterham met mes en vork uit de broodmand pakt, of een banaan probeert met mes en vork te schillen. Overetiquettering...vreselijk.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 16:13
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 09-05-2003 @ 16:59:
Hebben is één, de ratio van de regels inzien is twee. Sommige mensen nemen het al te letterlijk: het soort wat een boterham met mes en vork uit de broodmand pakt, of een banaan probeert met mes en vork te schillen. Overetiquettering...vreselijk.
In mijn ogen is de bedoeling van de hele etiquette om je te leren hoe je je behoort te gedragen in bepaalde situaties. Daar hoort mijns inziens niet bij: heel geforceerd op de regeltjes letten en anderen erop beoordelen.

Als ik in een met twee michelin-sterren getooid restaurant zit zal ik me er wel te allen tijden aan houden, en ja, dan beoordeel ik mensen op hun kennis van de etiquette. Ik zal er niks van zeggen, maar ik denk het wel.
Maar als ik ergens wat eet met vrienden heb ik er soms, een beetje crú gezegd, schijt aan en maakt het me allemaal niet zoveel uit.

Kortom: zolang je je niet als een lompe boer gedraagt is er weinig aan de hand
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 16:18
Verwijderd
Citaat:
ik eet wel brood met mes en vork
waarom weet ik eigenlijk niet
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 16:20
hieperdepiep
hieperdepiep is offline
Citaat:
Noé schreef op 09-05-2003 @ 17:18:
ik eet wel brood met mes en vork
waarom weet ik eigenlijk niet
Dat zei nare man niet. Hij zei dat het overdreven was om het brood UIT het mandje te pakken met mes en vork. Ipv gewoon even met je handen..
Oud 09-05-2003, 16:25
Verwijderd
Citaat:
hieperdepiep schreef op 09-05-2003 @ 17:20:
Dat zei nare man niet. Hij zei dat het overdreven was om het brood UIT het mandje te pakken met mes en vork. Ipv gewoon even met je handen..
ik zei ook niet dat nare dat zei
ik kwam er wel op door wat hij zei
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 15:18
Super-Eefjuh
Super-Eefjuh is offline
Ik ging vanaf jongs af aan al uit eten enzow en me ouders hebben me tafel manieren in gestampt.. zo weet ik een heel 10 gangenmenu te eten als ik wil

Maar ik schaam me bijvoorbeeld voor me oom.. die eet verkeerd om.. dus ze vork aan de kant waar een mes hoort en andersom... en hij eet ook nog es als een boer...
en me nichtje ook.. die weet ook niet van tafelmanieren.... ben wel blij dat ik ze weet en eiglijk ook automatisch aan hou..

Jah behalve thuis.. dan wil ik ook nog wel es me vork in me linkerhand stoppe en niet eens de moeite gdoen om em mes te gebruiken als we bijvoorbeeld pasta ofzow eten... maar dat moet kunne.. als dr gasten zijn jah.. dan ligt t weer anders....
Oud 12-05-2003, 22:28
Verwijderd
Citaat:
Kadaver schreef op 08-05-2003 @ 09:12:
"Hey Prof. Dr. Heertjes, aangenaam kennis met jou te maken , volgens mij heb jij meer IQ'tjes als mij...ja toch??? En volgens mij ben jij niet de enigste"

*schudt hoofd* sommige mensen zullen het nooit leren inderdaad

Citaat:
nare man schreef op 07-05-2003 @ 10:37:
Dat hangt van de situatie af. Ik vind het niet erg om thuis te roeien of met m'n mond vol te praten, dat doet toch iedereen.
Roeien hahah ik kan daar NIET tegen als mensen dat doen

Citaat:
thuis moest ik altijd pizza met mes en vork eten

---

Voor de rest.. Ik denk dat 99% van de mensen van zichzelf vind dat ze goede tafelmanieren hebben en ik denk dat de meeste mensen relatief beschaafd eten, maar echt netjes niet.

Want met je mond dicht eten, je handen boven tafel houden en met mes en vork eten vind ik niet onder goede tafelmanieren vallen... Dat vind ik niet meer dan normaal..

Overgens ben ik linkshandig maar eet ik toch met mijn vork in mijn linkerhand (dus vork in mijn 'goede' hand, in tegenstelling tot iemand die rechts is) en ben ik heel streng opgevoed in tafelmanieren.. Als iemand ERGENS door de mand valt in opvoeding is het aan tafel, dat is te garanderen.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 23:39
Verwijderd
Precies. Iedereen kan kauwen zonder te smakken als-ie een beetje z'n best doet, en iedereen kan aanleren dat je je bord niet hoort rond te draaien en niet met bestek in je handen een conversatie hoort te voeren. Het zit 'm echter in de vanzelfsprekendheid van de details, waarin mensen zich onderscheiden. Ik ga er prat op dat ik de regels goed ken, maar ik heb absoluut geen behoefte ze te allen tijde in de praktijk te brengen. Dat vind ik overdreven...misschien zelfs wel parels voor de zwijnen werpen. Waarmee ik me niet neerbuigend wil uitlaten over mijn disgenoten, maar het heeft geen nut je aan de regels te houden als toch niemand ze op waarde weet te schatten. Dan doe ik liever makkelijk en eet de frietjes met m'n handen.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 08:56
Pharmacon
Pharmacon is offline
Ik vind het trouwens belangrijker dat iemand fatsoenlijk eet (niet smakken e.d.) dan dat iemand de vork wel in z'n goede hand houd, of het juiste stuk bestek pakt...
Oud 14-05-2003, 08:27
checko
checko is offline
wat zijn tafelmanieren???
ben nooit zo'n nette eten...eet wel met me mond dicht en ik maak ook geen geluidjes....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten