Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2003, 13:27
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
lovetear schreef op 16-05-2003 @ 14:23:
Ah, volgens mij begrijp ik het nu beter. Je bent alleen je bewustzijn, omdat dat hetgene is wat jou bepaalt, wat jou in je oorsprong, centrum maakt tot iets speciaals. De rest is allemaal aanhang en ben je niet echt. Bedoelen jullie het zo?

Het bewustzijn is je werkelijk zijn.De rest is inderdaad allemaal aanhang en ben je niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-05-2003, 14:40
iamcj
iamcj is offline
Ik ben alles wat mij tot mij maakt.

En dat is van mijn loshangende stukje kleine teennagel net voordat ik hem afknip tot de zin die ik hier typ. En daarom zal ik mijzelf nooit kunnen bevatten.

Hooguit vang ik af en toe een glimp van mezelf op waarbij ik zoiets heb van dat hoort bij mij, of zo kan ik zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 22:23
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 16-05-2003 @ 14:27:
Het bewustzijn is je werkelijk zijn.De rest is inderdaad allemaal aanhang en ben je niet.
Volgens mij heb je wel een beetje gelijk, met dat je vooral je bewustzijn bent. Maar toch hoort 'aanhang' er ook wel bij, zij het in mindere mate, en de manier waarop je met dat bewustzijn omgaat. Het verschilt denk ik per persoon, in hoeverre het bewustzijn op zichzelf je persoonlijkheid uitmaakt. Er zijn immers ook wel mensen met een beperkt bewustzijn. Maar misschien ben jij juist het tegenovergestelde daarvan; in dat geval vind ik het knap dat je zo precies kan zeggen wie je bent.
Oud 16-05-2003, 23:01
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 16-05-2003 @ 14:27:
Hoe zit het dan eigenlijk met mensen die geen of nauwelijks een bewustzijn hebben? Bestaan die dan niet, zijn die niks?

be·wust·zijn (het ~)
1 vermogen tot besef, tot weten en erkennen van het bestaan van zichzelf en van de wereld => bovenbewustzijn, zinnen
2 zintuiglijk besef
Oud 16-05-2003, 23:48
Verwijderd
Het 'zijn' is een waarneming die gedaan wordt door een bepaalde waarnemer. Jij vertelt dingen zoals jij ze waarneemt, maar dat hoeft niet overeen te komen met wat bijvoorbeeld ik waarneem.

Concreet: Piet kan Klaas aardig en behulpzaam vinden. Jan kan Klaas een botte eikel en egoïst vinden. Wat is Klaas nu?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 10:06
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Kazanka schreef op 17-05-2003 @ 00:01:
Hoe zit het dan eigenlijk met mensen die geen of nauwelijks een bewustzijn hebben? Bestaan die dan niet, zijn die niks?

be·wust·zijn (het ~)
1 vermogen tot besef, tot weten en erkennen van het bestaan van zichzelf en van de wereld => bovenbewustzijn, zinnen
2 zintuiglijk besef
Die mensen bestaan natuurlijk wel maar ze denken dat ze een fysiek lichaam zijn en zijn zich niet bewust van hun ware ik.
Je kan je bewustzijn steeds meer vergroten door innerlijke ervaring.
Een bewust mens 'is' en dat betekent dat hij ervaren heeft dat hij als spiritueel wezen verbonden is met de Eenheid. In religieuze termen: hij is zich door ervaring bewust van zijn goddelijke afkomst. Te 'zijn' is dus waar het om draait.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 10:07
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
******** schreef op 17-05-2003 @ 00:48:
Het 'zijn' is een waarneming die gedaan wordt door een bepaalde waarnemer. Jij vertelt dingen zoals jij ze waarneemt, maar dat hoeft niet overeen te komen met wat bijvoorbeeld ik waarneem.

Concreet: Piet kan Klaas aardig en behulpzaam vinden. Jan kan Klaas een botte eikel en egoïst vinden. Wat is Klaas nu?
Klaas is bewustzijn als hij dat zelf ervaren heeft.Al het andere is een mening over wat men van de ander vindt.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 10:09
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 16-05-2003 @ 23:23:
Volgens mij heb je wel een beetje gelijk, met dat je vooral je bewustzijn bent. Maar toch hoort 'aanhang' er ook wel bij, zij het in mindere mate, en de manier waarop je met dat bewustzijn omgaat. Het verschilt denk ik per persoon, in hoeverre het bewustzijn op zichzelf je persoonlijkheid uitmaakt. Er zijn immers ook wel mensen met een beperkt bewustzijn. Maar misschien ben jij juist het tegenovergestelde daarvan; in dat geval vind ik het knap dat je zo precies kan zeggen wie je bent.
Dank je
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 14:42
SuprSoulFighter
SuprSoulFighter is offline
SuprSoulFighter...de naam geeft al prijs, ik ben (vrijwel)altijd bezig met de "ware zelf" , ik zie me ook wel als iemand die niet de behoefte heeft mensen te beoordelen( dat mogen anderen doen) , maar meer als een soort aanvullende factor en op zoek naar innerlijke zuiverhuid. ' k ben nie'so opvallend verschijnsel...hoeft ook niet
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 17:50
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 17-05-2003 @ 11:06:
Die mensen bestaan natuurlijk wel maar ze denken dat ze een fysiek lichaam zijn en zijn zich niet bewust van hun ware ik.
Je kan je bewustzijn steeds meer vergroten door innerlijke ervaring.
Een bewust mens 'is' en dat betekent dat hij ervaren heeft dat hij als spiritueel wezen verbonden is met de Eenheid. In religieuze termen: hij is zich door ervaring bewust van zijn goddelijke afkomst. Te 'zijn' is dus waar het om draait.
en als je niet in de Eenheid geloofd en er dus ook niet mee verbonden kan zijn, dan besta je niet? Zijn dan best veel mensen geloof ik...

En mensen die denken 'God' zelve te zijn, zijn dus volgens zichzelf de as van het bewustzijn van alles wat bestaat?
Reageren

Regels voor berichten