Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-05-2003, 15:59
ABrules
Avatar van ABrules
ABrules is offline
Oké de vraag is dus wie ben jij??? of voor jezelf dan...
Wie ben ik???

komt er iemand verder dan zijn naam???
__________________
No love for myself... and no love for another... The heart, the soul, the life, the passion ...I don't need that shit...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-05-2003, 16:49
mleen
Avatar van mleen
mleen is offline
nee, ik denk niet dat ik verder kom dan mn naam.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 17:18
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Die vraag kan je pas beantwoorden als je dood bent.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 18:02
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
McCaine schreef op 12-05-2003 @ 18:18:
Die vraag kan je pas beantwoorden als je dood bent.
waarom?
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 18:51
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 12-05-2003 @ 19:02:
waarom?
Dan weet je wie je was. Van tevoren is niet te zeggen wie of wat je zult zijn, en wie of wat je bent in perspectief.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 18:54
Verwijderd
Ik kan wel zeggen wat ik ben:

Aaron is correct
aaron is going to talk about reactivity and resistance
aaron is up to/news
aaron is joel’s imaginary friend
aaron is unbelievably cruel to black olives
aaron is heading off to hpu
aaron is psyched
aaron is graduated to high school
aaron is born
aaron is faking it cause he
aaron is right
aaron is finally here
aaron is one of canada
aaron is not your ordinary screensaver
aaron is correct i am also looking for a good fish
aaron is correct i was actually looking at a 2x telephoto lens
aaron is messing things up for himself
aaron is also going on another tour this summer to promote his new album
aaron is the son of tony
aaron is sizzln' and needs to cool down because
aaron is so cute he should get an award for cutest
aaron is editor of the chicago jewish news
aaron is very psyched about bear valley bouldering
aaron is the best
aaron is the 1
aaron is also an enthusiastic fan of basketball and video
aaron is not a stupid white man
aaron is a little extension that makes your mac appear much like os
aaron is running
aaron is currently one of the most popular shareware programs
aaron is a normal adolescent who collects baseball cards and fights with his twin sister angel to see who gets the shower first
aaron is the sexiest man alive
aaron is faking it cause he didn't want his picture taken
aaron is simply the most underrated player in cooperstown
aaron is the best ball player of my era
aaron is featured on the august 2002 issue of korea's entertainment magazine gmv
aaron is creative with a small "c" but not creative with a big "c"
aaron is a very good artist
aaron is not only original ancestor and type of the priests as distinguished from the levites
aaron is
aaron is likely to have tantrums
aaron is an autonomous generator of drawings
aaron is a screen saver unlike any you've ever tried before
aaron is located on the left side of green street approx 1/2 mile
aaron is listening to mike knott
aaron is major league baseball's all
aaron is a fourth grade who is a very good athlete and does extremely well when it comes to relating to other children and adults
aaron is born in mobile
aaron is home
aaron is a former writer for the internet?s premier wrestling website
aaron is indisputably the all
aaron is a visiting assistant professor at the university of cincinnati college of law
aaron is clearly a man with a
aaron is now the hottest guy alive lol
aaron is depicted as moses' elder brother
aaron is charged with one count of distribution of cocaine
aaron is cutting the rabbet in the keel in preparation to lay the first plank or garboard
aaron is confirmed to participate in the 7th annual mark collie celebrity race for diabetes cure
aaron is a loving
aaron is veiling yevgeniya in preparation for the actual wedding ceremony
aaron is quoted as saying
aaron is the lasts of the carter clan
aaron is truly a hooker with a heart of gold
aaron is my silent wonder
aaron is one of canada's top multi
aaron is prepared to step aside
aaron is full of bull
aaron is the first man pamela has ever been with
aaron is spending her afternoons and evenings at hayneville middle school
aaron is here/not here * aaron 's primary focus is on downloading linux > well the stone is not so big
aaron is very close to his mother
aaron is the last of the carter clan
aaron is making is not art
aaron is our pick and definitely "the" perfect pick for valentine's day
aaron is a born dancer
aaron is not a hot
aaron is available from amazon
aaron is focusing on free expression issues and online security
aaron is at once an aged poet at home and struggling with his subject and yet also a young
aaron is the typesetting engine produced by the mat team to print concordances and related products
aaron is in love
aaron is certainly that
aaron is doing this either
aaron is something of an exception to this motif
aaron is bruce and virginia maclaury senior fellow
aaron is a german shepherd police service dog whose work is dedicated to fighting crime and helping people
aaron is working in dr
aaron is the
aaron is now 18
aaron is drawn to the fierce beauty and freedom of the wolves
aaron is petrified; horrified
aaron is a graduate of syracuse university in syracuse
aaron is a navy
aaron is an older brother of moses
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 19:02
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
googlisms

ik kan zeggen wat ik ben, maar niet met woorden.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 19:46
86dagreed
Avatar van 86dagreed
86dagreed is offline
ik ben een mens, en van daaruit volgen al mijn keuzes.
ik kies voor dingen omdat ik een mens ben.
__________________
Never judge a book by its movie.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 20:49
Verwijderd
de fucking beste
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 20:57
Fuck_0FF
Fuck_0FF is offline
Nu ben ik nog niks.
__________________
Een oorlog is nooit zonder doel, doelloos zijn slechts zijn gevolgen.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 21:00
Gwinnie
Avatar van Gwinnie
Gwinnie is offline
lief
vaag
open en tog gesloten
en ik ben moe
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 21:04
Sirenie
Avatar van Sirenie
Sirenie is offline
Ik ben Didi, 18 jaar, onzeker, zeker, druk, rustig, lief, stout, enz.

Nee, ik kan niet zeggen wie ik ben, nu nog niet. Ik ben nog te veel aan het uitzoeken wie ik ben. Ik denk zoiezo, dat je nooit helemaal zeker kunt zijn van jezelf omdat je heel je leven nog verandert. Elke dag leer je dingen, en die neem je mee.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 08:48
ABrules
Avatar van ABrules
ABrules is offline
ja, ik bedoel... ik weet het ook niet...
ik kan wel zeggen van... ik ben aardig, stom, dom, slim en weet ik allemaal wat... maar ik ben geen gedrag
ik kan zeggen ik ben een mens... maar wat maakt mij mens... mijn lichaam??? ik ben geen lichaam...
ik heb ook een naam... maar ik ben toch geen naam...
ik ben toch iets meer???

is het niet vreemd dat mensen allemaal dingen leren op school, en zich zoiets... tja, belangrijks nooit afvragen...
ik vind het best belangrijk... en heel irritant dat ik het niet weet... en waarschijnlijk nooit zal weten... ik kan zoveel ideeën hebben over wat ik ben... maar hoewel ze allemaal waar kunnen zijn zijn ze geen van alleen voldoende...

als je het iemand vraagt... dan geeft ie zijn naam... maar als je zegt dat hij of zij toch wel iets meer is dan een naam, kijken ze je raar aan... en beginnen ze te vragen waarom je erover denkt...
is het niet raar dat mensen er niet over denken... er geen seconde in hun hele leven bij stil staan???
__________________
No love for myself... and no love for another... The heart, the soul, the life, the passion ...I don't need that shit...
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 08:54
Mani
Avatar van Mani
Mani is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 12-05-2003 @ 20:46:
ik ben een mens, en van daaruit volgen al mijn keuzes.
ik kies voor dingen omdat ik een mens ben.
ja dat ben ik ook
__________________
http://www.sultan.org/
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 09:41
ABrules
Avatar van ABrules
ABrules is offline
Citaat:
Mani schreef op 13-05-2003 @ 09:54:
ja dat ben ik ook
een mens dus??? is dat zo, dat omdat je keuzes maakt ben je een mens??? en dieren dan, maken die geen keuzes??? ik bedoel, als een die honger heeft kiest het ervoor om te eten, als het het koud heeft kiest het om warmte op te zoeken... of zijn dat behoeftes???

dat kun je dan ook zeggen dat dieren kiezen om hun behoeftes na te komen??? maar doen wij dan niet hetzelfde??? maken wij geen keuzes om behoeftes te vervullen??? dan zouden we hetzelfde zijn als dieren.... maar wij zijn geen dieren... maar als je puur kijkt naar de wetten van de natuur zijn we dat wel...
maar dat geloof je niet, omdat je voelt dat het niet zo is...

keuzes maken... is tenslotte weer een gedrag... je bent toch niet enkel een gedrag???
__________________
No love for myself... and no love for another... The heart, the soul, the life, the passion ...I don't need that shit...
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 10:38
Verwijderd
Nee. Ik weet het nog niet, ik begrijp mezelf nog niet altijd. Ik weet wie ik ben - mezelf. Maar waarom en hoe? Nee.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 11:29
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
Morgan schreef op 13-05-2003 @ 11:38:
Nee. Ik weet het nog niet, ik begrijp mezelf nog niet altijd. Ik weet wie ik ben - mezelf. Maar waarom en hoe? Nee.
Kun je jezelf wel zijn als je jezelf niet eens begrijpt?
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 12:35
poesiefox
poesiefox is offline
Wat is zijn?

Wanneer BEN je?

Verduidelijk eerst je vraagstelling maar eens. Dan pas kan ik de vraag benatwoorden, zonder dat de vraagsyteller een andere definitie hanteert dan de antwoorder, en voor je het weet heb je dan de meest tragische begripsverwarringen.

Dat gebeurt hier op het forum toch al veel te vaak.
__________________
Pfff. Boeie.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-05-2003, 13:05
Verwijderd
Citaat:
Evito schreef op 13-05-2003 @ 12:29:
Kun je jezelf wel zijn als je jezelf niet eens begrijpt?
Je kunt moeilijk iemand anders zijn, dus ja. Dat ik niet weet waarom ik iets doe, denk, voel, wil niet zeggen dát ik het niet doe, denk, voel op een typische Morgan-manier.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 15:01
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Of ik jou kan vertellen wie ik ben? Ik kan je vertellen hoe ik ben, wat ik ben en(meestal) waarom ik dat ben. Ik denk dat die dingen samen mij maken tot wie ik ben. Dat wat ik heb, maakt dat wat ik ben. Ik kan het je dus wel vertellen, maar het is een heel verhaal.
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 15:14
ranonkel
ranonkel is offline
Ik ben bewustzijn.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 15:15
ABrules
Avatar van ABrules
ABrules is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 13-05-2003 @ 13:35:
Wat is zijn?

Wanneer BEN je?

Verduidelijk eerst je vraagstelling maar eens. Dan pas kan ik de vraag benatwoorden, zonder dat de vraagsyteller een andere definitie hanteert dan de antwoorder, en voor je het weet heb je dan de meest tragische begripsverwarringen.

Dat gebeurt hier op het forum toch al veel te vaak.
Het zijn 3 woorden, hoe moeilijk kun je ze oppakken... ik ga er maar gewoon van uit dat je er bent... aangezien je hier lettertjes kan typen, ben je er...

wanneer ben je? dat is een heel andere vraag... die hier niet relevant is voor mij aangezien ik dat niet vroeg... het belangrijkste woord was... Wie...

Wanneer ben je? Waarom ben je? Hoe moet je leven? Hoe lang ben je er al? Wat ben je als je dood bent? Waarmee is alles begonnen? dat zijn allemaal nog andere vragen... die je hier allemaal zou kunnen aanslepen, maar ik denk dat je daar net zo goed een nieuw topic over zou kunnen openen...
en als je zo wijs bent om met zo een tegenvraag aan te komen, zou je misschien zelf een betere vraag kunnen bedenken...
de antwoorden die ik krijg lijken tot nu toe allemaal op elkaar en zijn allemaal ongeveer zo als ik ze had bedoelt...
het gaat er hier dus niet om of je bent of niet... maar of je volkomen kan uitleggen WIE je bent...
__________________
No love for myself... and no love for another... The heart, the soul, the life, the passion ...I don't need that shit...
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 15:25
ranonkel
ranonkel is offline
Ik ben bewustzijn....
alle andere dingen HEB ik.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 15:28
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 13-05-2003 @ 16:25:
Ik ben bewustzijn....
alle andere dingen HEB ik.
Wat bedoel je precies met het bewustzijn? Ik dacht juist dat dat ook iets is dat je hebt...
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 15:32
ABrules
Avatar van ABrules
ABrules is offline
precies lovetear... is bewustzijn ook niet weer maar een gedrag??? of een onderdeel van wat jij bent??? het is nog niet genoeg he... want er zijn ook veel dingen... in jouzelf waar je je helemaal niet bewust van bent... verklaar dat eens... die dingen zijn er wel... horen die dan niet bij je???
__________________
No love for myself... and no love for another... The heart, the soul, the life, the passion ...I don't need that shit...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-05-2003, 15:37
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
ABrules schreef op 13-05-2003 @ 16:32:
precies lovetear... is bewustzijn ook niet weer maar een gedrag??? of een onderdeel van wat jij bent??? het is nog niet genoeg he... want er zijn ook veel dingen... in jouzelf waar je je helemaal niet bewust van bent... verklaar dat eens... die dingen zijn er wel... horen die dan niet bij je???

Nee,bewustzijn is niet een bepaald gedrag.Ik heb een lichaam en een ziel en ik heb karaktertrekken maar dat BEN ik niet.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 15:54
ABrules
Avatar van ABrules
ABrules is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 13-05-2003 @ 16:37:
Nee,bewustzijn is niet een bepaald gedrag.Ik heb een lichaam en een ziel en ik heb karaktertrekken maar dat BEN ik niet.
juist... dat BEN je niet... maar wat zie jij dan als bewustzijn???
__________________
No love for myself... and no love for another... The heart, the soul, the life, the passion ...I don't need that shit...
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 16:10
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
dat is interessant ranonkel
ik ben het eens met wat je zegt
maar hoe zie jij bewustzijn? een aparte kracht naast het lichaam en de ziel?

edit; en zou je zeggen dat we op momenten dat ons lichaam uitgeschakeld (zoals bewusteloosheid, slaap, narcose (dood)) ons bewustzijn automatisch overschakelt van het lichaam naar de ziel?

Laatst gewijzigd op 13-05-2003 om 17:35.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 16:34
Mani
Avatar van Mani
Mani is offline
Citaat:
ABrules schreef op 13-05-2003 @ 10:41:
een mens dus??? is dat zo, dat omdat je keuzes maakt ben je een mens??? en dieren dan, maken die geen keuzes??? ik bedoel, als een die honger heeft kiest het ervoor om te eten, als het het koud heeft kiest het om warmte op te zoeken... of zijn dat behoeftes???

dat kun je dan ook zeggen dat dieren kiezen om hun behoeftes na te komen??? maar doen wij dan niet hetzelfde??? maken wij geen keuzes om behoeftes te vervullen??? dan zouden we hetzelfde zijn als dieren.... maar wij zijn geen dieren... maar als je puur kijkt naar de wetten van de natuur zijn we dat wel...
maar dat geloof je niet, omdat je voelt dat het niet zo is...

keuzes maken... is tenslotte weer een gedrag... je bent toch niet enkel een gedrag???
ik ben een mens want ik geloof dat. Iedereen wie is Muslim gelooft dat.
Ik maak mijn keuzes want ik geloof in wat ik doe. Een mens is niet een dier hoor dat is helemaal verschillend. Een dier gaat niet op vakanties; ik keuz dat ik op vakanti ga waneer ik mijn examen doe. Hebben dieren examen ook? Of zo... dat heb ik nooit gehoord.
een dier kan niet keuzen om waar te leven of wat te eten (of hij een huisdier is).
__________________
http://www.sultan.org/

Laatst gewijzigd op 13-05-2003 om 22:20.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 17:48
poesiefox
poesiefox is offline
Ik ben volstrekt uniek. Van mij is er geen tweede. Niemand is precies hetzelfde, dus iedereen is uniek. Ik ben ik, dat zegt het al.

Maar vraag me niet wat het betekent om een ik te zijn. Het feit dat ik zelfbesef heb, onderscheidt mij van alle andere wezens die dat niet hebben, zoals dieren of planten. Ik WEET dat ik er ben, dat is een groter idee dan je op het eerste gezicht zou denken.

Zelfbewustzijn heb je nog niet als heel klein kind. Eerst moet je logisch en abstract leren denken, en moet je beseffen dat ik is niet alle anderen. Ik ben mezelf, ik ben van mezelf. Ik beinvloed de anderen en de wereld om me heen, de wereld op zijn beurt vormt mij.

Ik ben dus ik, maar ik ben ook de hele wereld.
__________________
Pfff. Boeie.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 18:10
Kaas
Avatar van Kaas
Kaas is offline
ik ben een mens.
Maar waaruit bestaat een mens, is
dat niet veel belangrijker?
Ik denk dat een mens een materiele en een
immateriele kant heeft. Het materiele
is je lichaam. Het immateriele is hetgene
waar we mee denken. Ik bedoel is het niet
raar, dat we met onze hersencellen denken?
Dat kan volgens mij niet. Ik denk dat onze
hersenen het ontvangen van onze geest ofzo...
ik babbel nu heel vaag, ik weet't
Ik verwar nu een beetje in mijn eigen (be)denksel,
misschien moet ik de anthene maar is goed zetten!
__________________
I'll be there, where ever you are...
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 21:25
ABrules
Avatar van ABrules
ABrules is offline
Citaat:
Mani schreef op 13-05-2003 @ 17:34:
ik ben een mens want ik geloof dat. Iedereen wie is Muslim gelooft dat.
Ik maak mijn keuzes want ik geloof in wat ik doe. Een mens is niet een dier hoor dat is helemaal verschillend. Een dier gaat niet op vakanties; ik keuz dat ik op vakanti ga waneer ik mijn examen doe. Hebben dieren examen ook? Of zo... dat heb ik nooit gehoord.
een dier kan niet keuzen om waar te leven of wat te eten (of hij een huisdier is).
'

kies jij ervoor om examen te doen of op vakantie te gaan??? denk je dat nu echt...
het gaat niet per se om het verschil tussen mens en dier... maar als het daar om gaat... heb je als dier de vrijheid om geen keuzes te MOETEN maken.... het Moeten dat is één van de dingen die voor mijn gevoel mij van mijn menselijkheid berooft...
__________________
No love for myself... and no love for another... The heart, the soul, the life, the passion ...I don't need that shit...

Laatst gewijzigd op 13-05-2003 om 22:18.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 21:53
Kazanka
Avatar van Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 13-05-2003 @ 18:48:
Ik ben volstrekt uniek. Van mij is er geen tweede. Niemand is precies hetzelfde, dus iedereen is uniek. Ik ben ik, dat zegt het al.

Maar vraag me niet wat het betekent om een ik te zijn. Het feit dat ik zelfbesef heb, onderscheidt mij van alle andere wezens die dat niet hebben, zoals dieren of planten. Ik WEET dat ik er ben, dat is een groter idee dan je op het eerste gezicht zou denken.

Zelfbewustzijn heb je nog niet als heel klein kind. Eerst moet je logisch en abstract leren denken, en moet je beseffen dat ik is niet alle anderen. Ik ben mezelf, ik ben van mezelf. Ik beinvloed de anderen en de wereld om me heen, de wereld op zijn beurt vormt mij.

Ik ben dus ik, maar ik ben ook de hele wereld.
Je bent slechts in bepaalde mate uniek.

Punt 1: Je bent een vrouw, daar zijn er miljoenen van
Punt 2: Je denkt, dat doen miljarden mensen
Punt 3: Je denkt dat je uniek bent, dat zijn er ook miljarden
Punt 4: Iedereen is uniek, dus iedereen heeft deze gemeenschappelijke eigenschap


Over de vraagstelling zelf kan ik niet veel nuttigs zeggen. Ik weet niet wie ik ben en wil dat liever ook niet weten ook. Verder dan de benaming 'levend organisme' kom ik niet, ook ben ik daar niet al te zeker over.


@McCaine: Ik had daar ooit een soort topic van gemaakt, met een dergelijke vraagstelling. Conclusie was dat wat jij zegt niet opgaat voor mensen die niet geloven in een vervolg van een soort leven na de dood als de persoon die je volgens de wereld bent.
__________________
IN HET SPROOKJESBOS IS HET OOK WELEENS HOMMELUS !! Arthur Schopenhauer is geniaal.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 08:24
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Evito schreef op 13-05-2003 @ 17:10:
dat is interessant ranonkel
ik ben het eens met wat je zegt
maar hoe zie jij bewustzijn? een aparte kracht naast het lichaam en de ziel?

edit; en zou je zeggen dat we op momenten dat ons lichaam uitgeschakeld (zoals bewusteloosheid, slaap, narcose (dood)) ons bewustzijn automatisch overschakelt van het lichaam naar de ziel?
Het is je 'ik'. oftewel het 'verborgen heiligdom' oftewel de Goddelijke vonk in je ziel.De mens krijgt door dit deel een innerlijk weten van zichzelf. Het is het enige wat je werkelijk bent.
Dit'ik' kan door de bewustzijnsziel alleen maar worden waargenomen door een innerlijke activiteit.De ziel bestaat ook uit een gewaarwordingsziel en een verstandsziel,deze delen geeft de ziel een weten van de buitenwereld.

De slaap is voor velen een toestand van bewusteloosheid;als je je bewustzijnsziel verder ontwikkelt, ga je 'bewust' dromen en vergroot je je bewustzijn.

Laatst gewijzigd op 14-05-2003 om 08:29.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 17:36
ABrules
Avatar van ABrules
ABrules is offline
Euh, ja... goed, ik ben dan een Atheďst, maar als je dat heilige en god weg zou laten... geloof ik dat je filosofie niet veel verschild van die van Aristoteles... die deelde de mens in 3en op... lichaam geest en euh... tja... ziel of persoonlijkheid ofzo...mmmz, weet het niet zo goed...

anyway, ik denk dat je nu meer aan het verklaren bent wat een mens is... als ik het verkeerd heb moet je het maar zeggen...

maar goed... wat je net zei allemaal heel mooi, maar hoe pas je dat in het antwoord in op de vraag van: Wie ben jij??? nou ja, misschien heb ik het verkeerd begrepen kan ook natuurlijk...
__________________
No love for myself... and no love for another... The heart, the soul, the life, the passion ...I don't need that shit...
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 21:32
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
ABrules schreef op 12-05-2003 @ 16:59:
Oké de vraag is dus wie ben jij??? of voor jezelf dan...
Wie ben ik???
Een mens is zijn levensverhaal. En veel verder dan de algemene dingen kom ik niet; ik weet nog niet welke dingen van mijn leven tot nu toe echt belangrijk zullen blijken te zijn. Dus nee, ik kan niet zeggen wie ik precies ben. Wel dingen, uitgangspunten noemen die ik belangrijk vind om naar te leven. Een omschrijving geven van genetische informatie die bij mij tot uitdrukking komt, en hoe ik daar mee omga. Maar volgens mij dekt dat lang niet de lading van wie ik ben.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-05-2003, 12:54
Knutselsmurfie
Avatar van Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Ik kan alleen zeggen wat ik op dit moment ben en dat is vrolijk
__________________
I don't ask for much, but enough room to spread my wings | You can fool some people sometimes, but you can't fool all the people all the time
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 15:29
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 14-05-2003 @ 09:24:
Het is je 'ik'. oftewel het 'verborgen heiligdom' oftewel de Goddelijke vonk in je ziel.De mens krijgt door dit deel een innerlijk weten van zichzelf. Het is het enige wat je werkelijk bent.
Dit'ik' kan door de bewustzijnsziel alleen maar worden waargenomen door een innerlijke activiteit.De ziel bestaat ook uit een gewaarwordingsziel en een verstandsziel,deze delen geeft de ziel een weten van de buitenwereld.

De slaap is voor velen een toestand van bewusteloosheid;als je je bewustzijnsziel verder ontwikkelt, ga je 'bewust' dromen en vergroot je je bewustzijn.
Volgens mij begrijp ik nu een beetje wat je bedoelt. Ik geloof hier niet in, vandaar dat we van mening verschillen. Ik zag het bewustzijn juist als datgene wat mij het vermogen geeft om te beseffen, om te begrijpen. Niet als iets goddelijks, maar als iets typisch menselijks.
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 20:22
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
ABrules schreef op 14-05-2003 @ 18:36:
Euh, ja... goed, ik ben dan een Atheďst, maar als je dat heilige en god weg zou laten... geloof ik dat je filosofie niet veel verschild van die van Aristoteles... die deelde de mens in 3en op... lichaam geest en euh... tja... ziel of persoonlijkheid ofzo...mmmz, weet het niet zo goed...

anyway, ik denk dat je nu meer aan het verklaren bent wat een mens is... als ik het verkeerd heb moet je het maar zeggen...

maar goed... wat je net zei allemaal heel mooi, maar hoe pas je dat in het antwoord in op de vraag van: Wie ben jij??? nou ja, misschien heb ik het verkeerd begrepen kan ook natuurlijk...
Als je vraagt wie ik ben,dan ben ik bewustzijn.Ik probeerde het uit te leggen maar het is heel ingewikkeld. Het gaat erom hoe je jezelf kunt ervaren.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 20:26
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
lovetear schreef op 15-05-2003 @ 16:29:
Volgens mij begrijp ik nu een beetje wat je bedoelt. Ik geloof hier niet in, vandaar dat we van mening verschillen. Ik zag het bewustzijn juist als datgene wat mij het vermogen geeft om te beseffen, om te begrijpen. Niet als iets goddelijks, maar als iets typisch menselijks.
Maar het bewustzijn is er niet om dingen te begrijpen.Het is er om jezelf te ervaren.Niet de buitenwereld ervaren maar je ware zelf. Je kunt het ook bewustzijnsziel noemen.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 20:38
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 15-05-2003 @ 21:26:
Maar het bewustzijn is er niet om dingen te begrijpen.Het is er om jezelf te ervaren.Niet de buitenwereld ervaren maar je ware zelf. Je kunt het ook bewustzijnsziel noemen.
Maar als je bewustzijn er is om jezelf te ervaren, dan is de jezelf toch niet hetzelfde als je bewustzijn?(ik vind dit redelijk ingewikkeld, sorry als ik domme vragen stel)
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 20:45
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
lovetear schreef op 15-05-2003 @ 21:38:
Maar als je bewustzijn er is om jezelf te ervaren, dan is de jezelf toch niet hetzelfde als je bewustzijn?(ik vind dit redelijk ingewikkeld, sorry als ik domme vragen stel)
Nee,je stelt geen domme vragen. Het is inderdaad vrij ingewikkeld maar ik weet helaas niet hoe ik het anders uit moet leggen.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 20:50
ranonkel
ranonkel is offline
Ieder mens is bewustzijn maar velen zullen dit niet ervaren omdat ze de buitenwereld ervaren. Je bent bewustzijn maar je wordt je daarvan pas bewust als je je 'ik' werkelijk kunt ervaren.Is het zo misschien wat duidelijker? Evito kan missschien wel hulp bieden.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 20:51
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 15-05-2003 @ 21:45:
Nee,je stelt geen domme vragen. Het is inderdaad vrij ingewikkeld maar ik weet helaas niet hoe ik het anders uit moet leggen.
Hmm, ok. Dan houd het op. Misschien is er iemand anders die dit duidelijk uit kan leggen?
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 20:59
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
lovetear schreef op 15-05-2003 @ 21:51:
Hmm, ok. Dan houd het op. Misschien is er iemand anders die dit duidelijk uit kan leggen?
De dubbelzinnigheid is juist het leuke van het geheel.

Ik weet nu ook even niet hoe ik het uit moet leggen, ik zal erover nadenken!!
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 21:11
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Evito schreef op 15-05-2003 @ 21:59:
De dubbelzinnigheid is juist het leuke van het geheel.

Ik weet nu ook even niet hoe ik het uit moet leggen, ik zal erover nadenken!!
Ik wacht in spanning.
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 11:18
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Ik denk dat wat ranonkel bedoelt, is dat je de vraag "wie ben jij?" alleen kunt beantwoorden met het enige dat ons een identiteit geeft, ons bewustzijn. Een ander willekeurig voorwerp heeft geen "ik" omdat het geen bewustzijn heeft. Het bewustzijn is de bepalende factor voor het feit of er een "ik" is of niet. We zitten nu in deze fysieke wereld, waardoor we alleen maar door die innerlijke activiteit tot ons bewustzijn kunnen komen, tot ons ware "ik", tot onszelf. Dit lichaam is echter niet wat we zijn. Na onze dood zijn we ook nog bewust en hebben we ook nog een "ik".
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 13:00
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Evito schreef op 16-05-2003 @ 12:18:
Ik denk dat wat ranonkel bedoelt, is dat je de vraag "wie ben jij?" alleen kunt beantwoorden met het enige dat ons een identiteit geeft, ons bewustzijn. Een ander willekeurig voorwerp heeft geen "ik" omdat het geen bewustzijn heeft. Het bewustzijn is de bepalende factor voor het feit of er een "ik" is of niet. We zitten nu in deze fysieke wereld, waardoor we alleen maar door die innerlijke activiteit tot ons bewustzijn kunnen komen, tot ons ware "ik", tot onszelf. Dit lichaam is echter niet wat we zijn. Na onze dood zijn we ook nog bewust en hebben we ook nog een "ik".

Dank je wel voor deze uitleg,Evito
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 13:23
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Evito schreef op 16-05-2003 @ 12:18:
Ik denk dat wat ranonkel bedoelt, is dat je de vraag "wie ben jij?" alleen kunt beantwoorden met het enige dat ons een identiteit geeft, ons bewustzijn. Een ander willekeurig voorwerp heeft geen "ik" omdat het geen bewustzijn heeft. Het bewustzijn is de bepalende factor voor het feit of er een "ik" is of niet. We zitten nu in deze fysieke wereld, waardoor we alleen maar door die innerlijke activiteit tot ons bewustzijn kunnen komen, tot ons ware "ik", tot onszelf. Dit lichaam is echter niet wat we zijn. Na onze dood zijn we ook nog bewust en hebben we ook nog een "ik".
Ah, volgens mij begrijp ik het nu beter. Je bent alleen je bewustzijn, omdat dat hetgene is wat jou bepaalt, wat jou in je oorsprong, centrum maakt tot iets speciaals. De rest is allemaal aanhang en ben je niet echt. Bedoelen jullie het zo?
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 13:26
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
lovetear schreef op 16-05-2003 @ 14:23:
Ah, volgens mij begrijp ik het nu beter. Je bent alleen je bewustzijn, omdat dat hetgene is wat jou bepaalt, wat jou in je oorsprong, centrum maakt tot iets speciaals. De rest is allemaal aanhang en ben je niet echt. Bedoelen jullie het zo?
Ja. Het maakt je niet alleen tot iets speciaals, maar eigenlijk alleen al tot "iets"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Weet gewoon even niet meer wie ik ben
Jason2
12 03-08-2011 08:24
De Kantine Van wie kreeg jij je laatst PM/sms/brief/e-mail/telefoontje?
Sperzieboon
221 08-08-2008 07:40
Levensbeschouwing & Filosofie Dat zijn een hoop beestjes...
akumabito
498 23-12-2006 23:08
Verhalen & Gedichten Geef je mening over deze tekst
lestat080
31 29-03-2004 16:23
Liefde & Relatie Bang dat ze verliefd wordt op een vriend van mij...
t68i
14 01-12-2003 09:43
Levensbeschouwing & Filosofie moslims
zweedsmeisje
136 14-05-2002 16:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:35.