Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2003, 10:28
Verwijderd
Citaat:
Quistnix schreef op 16-05-2003 @ 09:23:

Fout, mensen zijn van nature fruiteters.
*schudt hoofd* Als dat zo was, was het niet nodig dat vegetariers vleesvervangers eten. We moeten ook andere stoffen dan alleen vitamines.

En verder ben ik geen vegetarier. Vlees is veel te lekker. We hebben geloof ik over het algemeen geen bio-industrie vlees.
Op de boerderijen die ik ken, hebben de dieren trouwens een prima leven. Helaas is dat niet overal zo...
En wij hebben échte scharreleieren; van onze eigen kippen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-05-2003, 10:59
Sirenie
Sirenie is offline
Ik denk dat hij met fruit ook groenten en noten bedoelt.

niet dan?

Ik weet het niet hoor, het maakt voor mij niet uit. Ik eet geen dier, dat is voor mij het criterium en ik ben nog niet ziek dus ik blijf er nog lekker mee doorgaan.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 20:27
Verwijderd
Citaat:
Sirenie schreef op 16-05-2003 @ 11:59:
Ik denk dat hij met fruit ook groenten en noten bedoelt.

niet dan?

Ik weet het niet hoor, het maakt voor mij niet uit. Ik eet geen dier, dat is voor mij het criterium en ik ben nog niet ziek dus ik blijf er nog lekker mee doorgaan.
Dat kan niet echt
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 21:36
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 15-05-2003 @ 22:57:
Hoogbegaafd, ach wat. Tegenwoordig is elke snot uit z'n neus etende peuter hoogbegaafd man. De criteria (of -um he,) mogen wel weer worden bijgeschaafd.
Goede post.
Oud 17-05-2003, 02:30
MickeyV
MickeyV is offline
Als dat zo was, was het niet nodig dat vegetariers vleesvervangers eten. We moeten ook andere stoffen dan alleen vitamines.

U kunt het evenzeer invers bekijken, m'n waarde. Dat is: vlees is vleesvervangervervanger. Nee, zonder gekheid, vleesvervanger is een naam die men geeft aan plantaardige producten die die voedingsstoffen bevatten die ook in vlees zitten. U bekijkt de zaken vanuit de premisse dat vlees de norm moet zijn. Derhalve zegt u: vleesvervanger. Met evenveel recht kan men stellen dat plantaardig voedsel de norm is, immers, met dien kunnen we uitstekend in onze behoeften voorzien. In dat licht is vlees een plantenvervanger en bovendien een weinig fraaie of efficiënte.

In wezen borduurt u weer voort op de idee dat vleeseten kennelijk tot de natuur behoort en dat de mens daartoe gedisponeerd is, derhalve: vreet er maar op los. Maar onze verlichte vriend Evito heeft er reeds op gewezen, dat contemplatie en reflectie nu juist tot de menselijke natuur behoort. Verantwoorde, daaruit voortvloeiende, weloverwogen keuzes zijn derhalve natuurlijk. Het gaat deswege niet aan vlees eten te rechtvaardigen met een beroep op de natuurlijkheid van dien nu het, gezien de menselijke natuur, zo natuurlijk nog niet is.

Kortom, u moet zich schamen.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 10:40
Evito
Evito is offline
^ Dit is een toffe post.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 10:52
Sirenie
Sirenie is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 17-05-2003 @ 03:30:
Als dat zo was, was het niet nodig dat vegetariers vleesvervangers eten. We moeten ook andere stoffen dan alleen vitamines.

U kunt het evenzeer invers bekijken, m'n waarde. Dat is: vlees is vleesvervangervervanger. Nee, zonder gekheid, vleesvervanger is een naam die men geeft aan plantaardige producten die die voedingsstoffen bevatten die ook in vlees zitten. U bekijkt de zaken vanuit de premisse dat vlees de norm moet zijn. Derhalve zegt u: vleesvervanger. Met evenveel recht kan men stellen dat plantaardig voedsel de norm is, immers, met dien kunnen we uitstekend in onze behoeften voorzien. In dat licht is vlees een plantenvervanger en bovendien een weinig fraaie of efficiënte.

In wezen borduurt u weer voort op de idee dat vleeseten kennelijk tot de natuur behoort en dat de mens daartoe gedisponeerd is, derhalve: vreet er maar op los. Maar onze verlichte vriend Evito heeft er reeds op gewezen, dat contemplatie en reflectie nu juist tot de menselijke natuur behoort. Verantwoorde, daaruit voortvloeiende, weloverwogen keuzes zijn derhalve natuurlijk. Het gaat deswege niet aan vlees eten te rechtvaardigen met een beroep op de natuurlijkheid van dien nu het, gezien de menselijke natuur, zo natuurlijk nog niet is.

U hebt gelijk, eerwaarde vriend
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 11:59
Evito
Evito is offline
Trouwens MickeyV, waar heb jij zo ongelooflijk koel leren praten?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 12:14
snarl
snarl is offline
hier nog een
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 13:23
MickeyV
MickeyV is offline
Een liefde voor de taal legt de bodem voor een mooie tuin. (literair talent heb ik, ondanks een fatsoenlijke woordenschat, niet).

Wat houdt je afscheid trouwens in? Zeg je deze scholierensite gedag?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 13:32
Evito
Evito is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 17-05-2003 @ 14:23:
Een liefde voor de taal legt de bodem voor een mooie tuin. (literair talent heb ik, ondanks een fatsoenlijke woordenschat, niet).

Wat houdt je afscheid trouwens in? Zeg je deze scholierensite gedag?
Inderdaad. Deze webstek biedt op dit moment en vermoedelijk ook in de toekomst te weinig uitdaging voor mij. Misschien zal ik op goed advies nog eens terugkomen om mijn filosofie met nieuwelingen te kunnen delen. Dat kan geen kwaad. Krijt echter niet, misschien ziet u allen mij nog eens via een ander medium terug.

TV ofzo.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 14:18
Just Johan
Just Johan is offline
Vergeet mij niet!
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 14:46
Verwijderd
Ik vind het nog steeds uitermate irritant taalgebruik
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 16:08
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
*meldt*

Levenslang vegetariër, net als m'n ouders, en halve familie...
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 16:11
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 17-05-2003 @ 03:30:

Ohh, het is een advocaat in opleiding...
Dat verklaart alles.

Hoewel ik eerst dacht dat 't een priester in opleiding was ofzo... "m'n waarde" enzo...
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 16:20
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 17-05-2003 @ 17:11:
Ohh, het is een advocaat in opleiding...
Dat verklaart alles.

Hoewel ik eerst dacht dat 't een priester in opleiding was ofzo... "m'n waarde" enzo...

Mickey V, you're so cool!

Oh, FA, je moest eens weten hoezeer de advocaten in opleiding tekeer gaan tijdens hun NOVA weekendjes. Werkelijk, ik heb mijn wederhelft nog nooit zo brak thuis zien komen.
Oud 17-05-2003, 16:28
DaWeZ
DaWeZ is offline
Ik ben half vegetarier, maar niet echt om de reden van de dierenlevens. In vlees zitten eiwitten, die eiwitten blijven in je lichaam en die gaan naarmate je ouder wordt rotten. Door dat rotten kan je allerlei ziektes en kwalen. Ik eet zo'n 1 a 2 keer in de week vlees en dat vind ik genoeg.
Heb wel respect voor de vegetariers, maar de veganisten vind ik toch zwaar overdreven..
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 16:33
VoRaZ
VoRaZ is offline
Ik ben eigenlijk vegetarier omdat ik geloof dat de mensheid de verkeerde kant op gaat. Ik streef naar een hogere maatschappij en om dat te bereiken is het nodig dat er naar meer "menselijkheid" worden gestreefd. (dat is echt m'n lievelingswoord aan het worden btw )

Ik vind gewoon dat als we het kúnnen laten van zo'n barbaarse gewoonte te leven, dat we dat dan moeten doen ook. We hebben het niet meer nodig, economisch noch lichamelijk.

Laatst gewijzigd op 17-05-2003 om 20:45.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 16:52
Upke
Upke is offline
Ik ben vegetarier, alleen ik eet wel vlees.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 17:52
Sirenie
Sirenie is offline
Citaat:
VoRaZ schreef op 17-05-2003 @ 17:33:
Ik ben eigenlijk vegetarier omdat ik geloof dat de mensheid de verkeerde kant op gaat. Ik streef naar een hogere maatschappij en om dat te bereiken is meer "menselijkheid" worden gestreefd. (dat is echt m'n lievelingswoord aan het worden btw )

Ik vind gewoon dat als we het kúnnen laten van zo'n barbaarse gewoonte te leven, dat we dat dan moeten doen ook. We hebben het niet meer nodig, economisch noch lichamelijk.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 19:39
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 17-05-2003 @ 17:20:
Mickey V, you're so cool!

Oh, FA, je moest eens weten hoezeer de advocaten in opleiding tekeer gaan tijdens hun NOVA weekendjes. Werkelijk, ik heb mijn wederhelft nog nooit zo brak thuis zien komen.
Ik ken nare man.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 20:48
VoRaZ
VoRaZ is offline
Citaat:
Evito schreef op 17-05-2003 @ 14:32:
Inderdaad. Deze webstek biedt op dit moment en vermoedelijk ook in de toekomst te weinig uitdaging voor mij. Misschien zal ik op goed advies nog eens terugkomen om mijn filosofie met nieuwelingen te kunnen delen. Dat kan geen kwaad. Krijt echter niet, misschien ziet u allen mij nog eens via een ander medium terug.

TV ofzo.
Kalm aan jochie...

Dit zie ik als een uitdaging
Oud 17-05-2003, 21:00
MickeyV
MickeyV is offline
Ik voor mij zal Evito, een sprankelende, deugdzame knaap (), deerlijk missen. Wellicht dat hij zich ooit nog tot een bezoek zal verwaardigen. En Evito, als je nog aldoor zoekt naar een geschikte studie als vervanging voor Klassieke Talen, dan heb ik nog een, meer voor de hand liggende, suggestie die je misschien minder rap zult afwijzen: Rechten!

Wenden wij ons wedermaals tot de congregatie van verzamelde vegetariërs. Is de hedendaagse vegetariër nog altijd een linkse rakker?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 21:03
Evito
Evito is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 17-05-2003 @ 22:00:
Ik voor mij zal Evito, een sprankelende, deugdzame knaap (), deerlijk missen. Wellicht dat hij zich ooit nog tot een bezoek zal verwaardigen. En Evito, als je nog aldoor zoekt naar een geschikte studie als vervanging voor Klassieke Talen, dan heb ik nog een, meer voor de hand liggende, suggestie die je misschien minder rap zult afwijzen: Rechten!

Wenden wij ons wedermaals tot de congregatie van verzamelde vegetariërs. Is de hedendaagse vegetariër nog altijd een linkse rakker?
Nee, nee, rechten wil ik niet.

Ik denk dat veel vegetariërs links zijn, maar zeker niet allemaal!
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 21:03
Just-Rian
Just-Rian is offline
Here i ammmmm
Oud 17-05-2003, 21:50
Verwijderd
Citaat:
Evito schreef op 17-05-2003 @ 22:03:
Nee, nee, rechten wil ik niet.

Ik denk dat veel vegetariërs links zijn, maar zeker niet allemaal!
Deze ook inderdaad.
Heeft er wel wat mee te maken, het kan zijn dat je een bepaalde mentaliteit hanteert die zich op meerdere gebieden uit.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 22:32
MickeyV
MickeyV is offline
Ik kan mij het vegetarisme juist (ook) erg goed binnen het kader van een liberale ideologie voorstellen, om voor de hand liggende redenen.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 22:40
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 17-05-2003 @ 23:32:
Ik kan mij het vegetarisme juist (ook) erg goed binnen het kader van een liberale ideologie voorstellen, om voor de hand liggende redenen.
Leven en laten leven als lijfspreuk?
Oud 18-05-2003, 00:03
MickeyV
MickeyV is offline
Het is niet zo dat ik lijfspreuken heb, maar langs zulke lijnen zou ik denken ja. Zo bekeken is de rechtste ideologie bij uitnemendheid de stroming die geëigend is voor, en in zoverre dus ook overeenstemt met, het vegetarisme. Als ik mij niet vergis, is er toch ook bij de VVD een (prominent) lid dat zich inzet voor een en ander?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 12:50
VoRaZ
VoRaZ is offline
Misschien kan een van jullie mij verlichten en uitleggen wat er zo bijzonder is aan Evito, behalve zijn arrogante houding en spraakgebrek.
Oud 18-05-2003, 14:02
poesiefox
poesiefox is offline
Hij heeft een krankzinnig gevoel voor humor, is origineel, en snel van begrip.

Maar hij is ook serieus, heeft een hele aparte levensfilosofie voor zichzelf uitgedokterd, en het knapste is nog wel dat het hem aardig lukt om daarnaar te leven, ondanks dat hij zich daarvoor redelijk veel moet ontzeggen.

Ik persoonlijk vind hem daarom knotsgek, maar dat is meer omdat ik het met dit ascetische onderdeel van zijn filosofie niet eens ben.

En ik vind hem lichtelijk wereldvreemd, te star in zijn opvattingen, te hard voor zichzelf, te superieur in zijn houding naar de wereld die hij zegt lief te hebben, maar in wier diepste krochten hij niet wenst af te dalen. Ik vraag me dus af of het liefde of een soort hoofdschuddend en vergevend medelijden is.

Soms heb ik het idee dat hij ons allemaal te min vindt, maar te stom om iets te kunnen verwijten, en daarom zou ik hem het liefst een flink pak rammel geven, maar hij is toch te eigenwijs en te dwars om te luisteren.
Oud 18-05-2003, 14:06
metalfreakske
metalfreakske is offline
Ik eet heel graag vlees maar probeer het toch wat te beperken. Als ik alleen woon ga ik dan ook probere om niets van vlees meer te eten. Veganisme is voor mij dan weer niet zo moeilijk buiten dan dat ik geen eieren meer zou mogen eten. Aan kaas, melk enzo ben ik toch allergisch dus...
Oud 18-05-2003, 14:07
Evito
Evito is offline
Citaat:
VoRaZ schreef op 18-05-2003 @ 13:50:
Misschien kan een van jullie mij verlichten en uitleggen wat er zo bijzonder is aan Evito, behalve zijn arrogante houding en spraakgebrek.
Hmmm...

Spraakgebrek?

Bedoel je dat ik onbegrijpelijk praat?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 14:22
poesiefox
poesiefox is offline
Dat klonk erg negatief, dus let the record show dat Evito onbetwist met stip op 1 in mijn lijstje favoriete forummers staat.
Oud 18-05-2003, 14:34
VoRaZ
VoRaZ is offline
Ik weet niet veel over je en ik zal aannemen dat je fans hier gelijk hebben wat betreft je originaliteit en slimheid, enz. Maar een zodanige zelfliefde doet mij toch vermoeden dat je niet zó verlicht bent als je zelf aangeeft. Immers, hoe meer je leert, hoe meer je beseft dat je meer moet leren. Toch? Ik kan me moeilijk voorstellen dat jij degene bent die de wijsheid in pacht heeft. Hoe dan ook, een toontje lager zingen kan geen kwaad.
Oud 18-05-2003, 14:40
MickeyV
MickeyV is offline
Nee maar. Dat was niet mis, poesie. Zou je alle werkwoordsvormen in de verleden tijd zetten, dan zou een zeer vakkundig gewrochte grafrede het resultaat zijn.

En in zekere zin sterft Evito ook,...althans voor ons, die hem zo beminnen.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 14:46
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 18-05-2003 @ 15:40:
Nee maar. Dat was niet mis, poesie. Zou je alle werkwoordsvormen in de verleden tijd zetten, dan zou een zeer vakkundig gewrochte grafrede het resultaat zijn.

En in zekere zin sterft Evito ook,...althans voor ons, die hem zo beminnen.
Maar hij leeft door in een betere wereld....namelijk irl. Dat werd wel eens tijd.

En waarschijnlijk zit ik er ver naast in mijn 'analyse.'
Oud 18-05-2003, 15:05
Evito
Evito is offline
Gevoel voor humor, originaliteit en snelheid van begrip heb ik wel. Arrogant ben ik niet. Ik heb vertrouwen in mezelf en in wat ik geloof. Ik ben iemand die wil verkondigen wat hij gelooft, en hoe zou ik nooit ooit geloofwaardig kunnen zijn, als ik er niet voor de volle 100% in geloofde?

Maar je moet het ook voelen om te weten dat het waar is.

`Verlicht` klinkt als een Jezus, waarmee ik me geenszins wil vergelijken. Kon ik me daar maar mee vergelijken. Maar ik zal mijn doel niet lager stellen dan het zijne, omdat ik weet dat ik vertrouwen moet hebben in wat ik zeg, en denk en voel en in de mogelijkheid de wereld te veranderen. Zonder dat vertrouwen kom je er niet.

`Verlicht` in de zin van dat ik een inzicht heb dat niet veel mensen hebben; ja. Maar dat hoeft me niet arrogant te maken. Zeker niet als je weet dat ik het me ten doel stel andere mensen ook van dit inzicht op de hoogte te stellen en hen te doen voelen hoe goed spiritualiteit voelt, en liefde. Een kenmerk van arrogantie is dat men een eigenschap bezit, zich daarvan bewust is, en die eigenschap voor zichzelf wil houden, daarmee anderen afschermende en hopende dat anderen die eigenschap niet vergaren. Dat is zeer zeker niet mijn bedoeling.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 15:08
Evito
Evito is offline
Citaat:
VoRaZ schreef op 18-05-2003 @ 13:50:
MickeyV en ik mogen elkaar trouwens vooral graag vanwege onze gedeelde voorliefde voor taal, en de Latijnse taal. Natuurlijk vind ik ook hem een zeer deugdzame jongeman.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 15:09
Evito
Evito is offline
Maar goed, dit topic ging niet over mij. Drama en hoogdravende woorden vind ik mooi, maar grafredes in de tegenwoordige tijd gaan mij wat te ver op dit moment.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 15:11
VoRaZ
VoRaZ is offline
Je moet absoluut niet een standpunt aanhangen als je er niet compleet achter staat. Maar je weet ook nooit zeker wat er goed is en wat niet. Daarover bestaan alleen meningen, geen feiten. Het is daarom lijkt me verstandig om ernaar te handelen dat je niets weet, niet naar wat je denkt te weten.

Ik had het verder over jouw arrogantie tegen anderen, afgezien van je levensvisie. Of je probeert iemand te overtuigen of niet is niet van belang.
Oud 18-05-2003, 15:13
Evito
Evito is offline
Citaat:
VoRaZ schreef op 18-05-2003 @ 16:11:
Je moet absoluut niet een standpunt aanhangen als je er niet compleet achter staat. Maar je weet ook nooit zeker wat er goed is en wat niet. Daarover bestaan alleen meningen, geen feiten. Het is daarom lijkt me verstandig om ernaar te handelen dat je niets weet, niet naar wat je denkt te weten.

Ik had het verder over jouw arrogantie tegen anderen, afgezien van je levensvisie. Of je probeert iemand te overtuigen of niet is niet van belang.
Wat betreft dat laatste; zou je mij in PM voorbeelden kunnen sturen van mijn vermeende arrogantie?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 15:40
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Evito schreef op 18-05-2003 @ 16:09:
Maar goed, dit topic ging niet over mij. Drama en hoogdravende woorden vind ik mooi, maar grafredes in de tegenwoordige tijd gaan mij wat te ver op dit moment.

Ik gaf geen grafrede, dat maakt Mickey V. ervan. Ik was alleen eerlijk. Soms ben ik dat namelijk.
Oud 18-05-2003, 16:43
MickeyV
MickeyV is offline
Ooh, maar dat was geenszins neerbuigend bedoeld, juffrouw poesiefox, en bovendien niet volkomen ernstig. Uw stukje was een zeer bekwaam gecomponeerd hoogstandje met weliswaar enkele dissonanten ("knotsgek" e.d. zijn wat te volkse, niet buitengewoon fraaie woorden), maar toch van dien aard, dat Evito trots mag zijn dat hij anderen tot zulks weet te moveren en inspireren.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 16:53
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 18-05-2003 @ 17:43:
Ooh, maar dat was geenszins neerbuigend bedoeld, juffrouw poesiefox, en bovendien niet volkomen ernstig. Uw stukje was een zeer bekwaam gecomponeerd hoogstandje met weliswaar enkele dissonanten ("knotsgek" e.d. zijn wat te volkse, niet buitengewoon fraaie woorden), maar toch van dien aard, dat Evito trots mag zijn dat hij anderen tot zulks weet te moveren en inspireren.

Hij vindt het anders maar niks, geloof ik. Gelukkig kon jij literaire kwaliteiten ervan nog wel inzien.

Laatst gewijzigd op 18-05-2003 om 18:13.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 21:51
MickeyV
MickeyV is offline
Natuurlijk wel! Evito was er erg blij mee.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 21:56
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 18-05-2003 @ 22:51:
Natuurlijk wel! Evito was er erg blij mee.

Dat waag ik te betwijfelen, hij heeft me vanavond flink af lopen zeiken.
Oud 18-05-2003, 22:52
MickeyV
MickeyV is offline
Ach, dat is niet ongewoon, dat een bepaalde gemoedsaandoening zich in een daaraan tegenovergestelde expressie uit.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 23:18
poesiefox
poesiefox is offline
Nou, als dit zijn expressie van blijdschap is dan wil ik niet bij hem in de buurt zijn als-ie voor het eerst vader is geworden. Die gaat dan geen sigaren uitdelen, maar staven dynamiet. Geen beschuit met muisjes, maar met rattengif! De hele kraamkliniek brandt-ie plat.
Oud 18-05-2003, 23:24
MickeyV
MickeyV is offline
Nou, net zo min als feitelijke depressies vaak tot zulke uitkomsten leiden, zal Evito in jouw voorbeelden tot zulke praktijken gebracht worden. Ik ben trouwens, vergeef me de wat kinderlijke nieuwsgierigheid, wel benieuwd naar wat Evito je wel niet naar het hoofd geslingerd heeft.......
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten