Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Kan iemand misschien een exact en volledig antwoord geven op de twee volgende vragen? Ik weet deze nl niet zeker, het komt uit de Sovjet-unie module:
- Welk gevolg had de collectivisatie op korte en op lange termijn voor de boeren? - Hoe legde de Stalinconstitutie het monopolie van de communistische partij vast? Alvast bedankt! |
![]() |
||
Citaat:
een 'cordon sanitaire' politiek = de westerse landen stuenden de kapitalistische landen in Oost-Europa die nabij de Sovjet Unie lagen. Ze wilden ze "schoon"-->"sanitair" houden. dit was in de 20er jaren, en één van de redenen wat Stalin tot zijn hervormingen bracht. *Smilodon doet haar huiswerk goed vanavond ![]()
|
![]() |
Okay, iemand antwoorden op deze vragen. ;-).
1. Verschillen tussen beleid van Lenin en Stalin. 2. Verschillen tussen beleid van Stalin en Brezjnev. Brezjnev liet volgens mij weer de kerk toe, deed niet zo streng aan censuur en deed geen zuiveringen. Maar dit is nogal oppervlakkig volgens mij en zijn lang niet alle verschillen. |
![]() |
|
ja.. je moet stalin met brezjnev vergelijken...in opstel... en ik vind het belachelijk dat velen hier nix van weten...schande gewoon....--> dat school het niet doorgaf...... ach ja... ik wist het wel...
maar hoe lan g moet het opstel zijn? en moet je alle jaartallen... belangrijke weten?
||
Citaat:
![]() geboorteaantallen daalde sterk... stalin had door dat dit slecht was voor de maak van de sovjetmens, dus ging hij op de conservatieve ( traditionele) tour en men kreeg het tegenovergestelde.. 2, Stalin was argwanend , en deed wel aan zuiveringen, zodat de sterke jonge mensen over bleven..ook deed hij bijna alles met terreur... --> moet ffies weer sovjet unie leren ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
"Bij de distributie van schaarse goederen en middelen door de staat werd de kolchozbevolking feitelijk vergeten. Voor gebruiksartikelen en aanvullende levensmiddelen waren de boeren aangewezen op de steeds slechter bevoorraadde kolchozwinkel. De traditionele ambachten en de huisnijverheid in de dorpen waren tijdens de collectivisatie verdwenen. De boeren werden aan de grond gebonden door de invoering van een verplicht binnenlandse paspoort. Er heerste vaak armoede en ondervoeding.
Aan het einde van de jaren dertig vormden vrouwen ca 60% van de arbeidskrachten in een kolchoz. " Hier staat dus eigenlijk: "Bij de distributie van schaarse goederen en middelen door de staat werd de collectieve bevolking feitelijk vergeten. Voor gebruiksartikelen en aanvullende levensmiddelen waren de boeren aangewezen op de steeds slechter bevoorraadde collectieve winkel. De traditionele ambachten en de huisnijverheid in de dorpen waren tijdens de collectivisatie verdwenen. De boeren werden aan de grond gebonden door de invoering van een verplicht binnenlandse paspoort. Er heerste vaak armoede en ondervoeding. Aan het einde van de jaren dertig vormden vrouwen ca 60% van de arbeidskrachten in een collectief bedrijf/samenleving. ?? Of niet? Vooral die laatste vond ik erg raar. Ik dacht dat een kolchoz een persson was ![]() ![]() Oh en, bij ons was het in de klas ook niet gezegt, ik kwam er pas achter toen ik hier het forum in dook. ![]()
||
Citaat:
![]() het is bij ons nooit gezegd ![]() ![]() ![]() enne AJMouse, thanks! Daar heb ik nog eens wat aan ![]()
|
![]() |
Nou, bij het VWO krijg je zoiezo een opstel, en dat gaat naar alle waarschijnlijkheid over de verschillen tussen Brezjnev en Stalin, wij hebben daar al een keer een proefopdracht van de leraar over gekregen en hij heeft zelf een antwoordmodel gemaakt, echt super!!
De info moet je dus weten, ze vragen bijvoorbeeld: "Noem de verschillen tussen de periode Brezjnev en de periode Stalin op het gebied van de landbouw, de persoonlijkheden, de positie van de vrouwen, de verschillen tussen de terreur etc. Zoiets! Suc6! ________________ Wat is het verschil van de positie van vrouwen en de landbouw precies? thnx
|
![]() |
Ja ik las dat veel mensen nou willen weten hoe het met het opstel zit,ik wist het wel maar kwam er net achter dat bij Rusland op blz 77 een proefexamen staat met een voorbeeld van een opdracht van zo'n betoog schrijven!Zo krijg je alvast een beter beeld van een opdracht die je morgen zou kunnen verwachten!Hoop dat jullie er iets aan hebben!Suc6 allemaal!
![]()
|
![]() |
Landbouw
Stalin Nep afgeschaft 5-jaren plannen -> weigering boeren -> collectivisatie -> weigering -> terreur -> weigering -> eigen stukje land Breznjnev Via plannenstelsel veel aandacht -> 25% van landbouw investeringen naar landbouw, kolchozboeren loon en prijs voor producten aanzienlijk beter maar autarkie lukte niet en landbouw bleef slecht functioneren. Te hoge eisen werkte corruptie in de hand De persoonlijkheden Stalin machtswellusteling die het leuk vond om mensen te treiteren en te terroriseren, onverklaarbaar gedrag en zenuwinzinkingen leidden tot zuiveringen. Brezjnev geen machtswellusteling maar hield wel van privileges, regeerde via consensus Binnenlands beleid Stalin Stalin was een alleenheerser, door het verbod op vereniging was het onmogelijk de CP te bedreigen. Stalin was de rode tsaar en vernieuwde zijn partijtop regelmatig door zuiveringen Brezjnev Regeerde via consensuspolitiek, macht lag in handen van een kleine groep politieke elite die hebben getracht Brezjnev zo lang mogelijk aan de macht te houden om hun privileges niet te verliezen. De positie van de vrouwen Stalin Midden jaren 30 moesten vrouwen weer middelpunt v/h gezin worden door slecht geboortecijfer. Ook moesten ze op het land blijven werken (dubbele belasting) Brejznev Situatie ongewijzigd De verschillen tussen de terreur (nationaal en internationaal) Stalin(nationaal) Willekeurige mensen werden slachtoffer van zijn brute beleid, vermeende slachtoffers werden door de OCPOE (later NKVD) opgepakt en berecht onder artikel 58. Mensen hadden spullen naast de deur staan want elk nacht konden de raven je op komen halen Breznjev(nationaal) Zolang men zich aanpaste aan de opvattingen v/d partij en de staat, kon men een ongestoord leven leiden, werken en genieten van vrije tijd Stalin(internationaal) Stalin hield de landen met veel terreur bij elkaar waardoor ze zich wijselijk rustig hielden Brezjnev(internationaal) Men hoopte dat eventuele verlangens naar onafhankelijkheid verdwijnen zouden dankzij de aantrekkingskracht v/h communisme -> niet dus Meer speelruimte maar gezag door russificeren v/h onderwijs en 2e man in de partij altijd een rus. het is al laat maar toch
|
![]() |
Maakt niet uit dat het zo laat is .ik ben nog wel ff bezig met leren ben bezig met Nederland en hun gezagsdragers
![]() ![]() ![]() succes morgen allemaal
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Op sovchozenboerderijen werkte men in loondienst (ze werden bijna niet in geld uitbetaald, meer in natura) Dit is ook een beetje laat maar ja... |
![]() |
|
Zucht. Heb je eindelijk een beetje info over politiek Stalin - Brezjnev gaat t daar niet over!! GRMBL wat een KUTEXAMEN!!
Ik heb t echt vernaaid denk ik ![]() Weet iemand t antwoord op de allereerste vraag, waarom de bolsjewieken een kleine groep waren?
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
tlijkt me tog dat iedere partij de grootste wil zijn... ik heb toen maar iets opgeschreven dat ze dan alleen de beste hadden en die dan previlleges kregen ofsow.... ![]()
||
Citaat:
ik heb als antwoord: er mocht geen partijvorming zijn binnen de partij, daarom werd de partij zo klein mogelijk gehouden om dat tegen te gaan
|
![]() |
ik heb als antwoord: er mocht geen partijvorming zijn binnen de partij, daarom werd de partij zo klein mogelijk gehouden om dat tegen te gaan [/B][/QUOTE]
damn... daar was ik nou nooit op gekomen... ' ![]() ![]() ![]() ik heb mn 4,5 egt niet gehaald...
|
Ehm ja het was anders dan ik verwacht had (niet qua vragen of brongebruik maar gewoon in totaal).
Of het positief of negatief uitkomt, wacht ik af want ik ga geen examens meer nakijken, ik weet toch niet meer precies wat ik allemaal heb opgeschreven. Ik heb keiveel geschreven dus om dat nou helemaal over te schrijven... ![]() |
![]() |
||
Citaat:
damn... daar was ik nou nooit op gekomen... ' ![]() ![]() ![]() ik heb mn 4,5 egt niet gehaald... [/B][/QUOTE] hmmm tsjah,... er werd gevraagd naar een ideologische reden, ik weet niet of het verbod op partijvorming nu een ideologische reden of politieke reden is
|
|
|