Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-06-2003, 15:09
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb gestemd op nee, ik eet niet veel vlees maar het vlees wat ik eet vind ik ook wel lekker (meestal dan). Ik zou er geen problemen mee hebben om parttime vega te wezen maar helemaal geen vlees lijkt me niets.
Oud 06-06-2003, 16:38
damaetas
damaetas is offline
dit stond vandaag in de krant. ikzelf ben een 'vleesverlater' zoals ze dat hier mooi noemen, ik eet gewoon graag vlees

vegetarisch dieet bewezen gezond

(hvde) 06/06/2003

Als u dacht dat vegetariërs a) aanstellers zijn of b) ongezond bezig, dan heeft u in beide gevallen ongelijk. Toch volgens de Amerikaanse en Canadese vereniging van diëtisten, die in een gezamenlijke verklaring stellen dat een evenwichtige vegetarische voeding een gezond alternatief is voor het gebruikelijkere carnivore menu. En dat voor álle leeftijden, dus ook voor baby's en opgroeiende jeugd.

Vegetarisch eten zit in de lift. Ongeveer vier procent van de volwassen Canadezen en drie procent van de Amerikanen ziet tegenwoordig af van vlees en vis, melden de diëtisten, en dat aantal stijgt. Ook bij ons in Europa is vegetarisme niet langer gereserveerd voor wereldvreemde geitenwollensokkentypes. De betere bedrijfsrestaurants hebben tegenwoordig een vegetarische keuzemogelijkheid op de kaart, op bruiloften kun je steeds vaker voor het veggie-menu opteren en ook in de kant-en-klaarafdeling van het warenhuis wordt de vegetariër niet langer aan zijn lot over gelaten. Vegetarisch eten is hierdoor vertrouwder geworden, waardoor ook het aantal 'vleesverlaters' is toegenomen: mensen die de biefstuk niet elke weekdag laten staan, maar wel minder vaak vlees op het menu zetten en geregeld een vegetarische dag inlassen.

Zulke deeltijdvegetariërs aarzelen vaak om voltijds vegetarisch te gaan eten, omdat ze vrezen dan voedingsstoffen te kort te komen of ziek te worden. Voor die vrees is geen grondslag, volgens de verzamelde Noord-Amerikaanse diëtisten in het Journal of the American Dietetic Association. Zij stellen uit eigen onderzoek vast dat vegetariërs juist gezondheidswinst boeken, omdat ze minder (ongezonde) verzadigde vetten en cholesterol innemen, en meer (gezonde) koolhydraten, vezels, magnesium, kalium, foliumzuur en vitaminen C en E. Een gevolg is dat ze beter op hun ideale gewicht blijven, een lagere bloeddruk en een lager cholesterolgehalte hebben en minder kans maken op suikerziekte, prostaatkanker en darmkanker.

Dat vegetarisme bewezen goed is voor de gezondheid, kan mensen over de streep halen die nu nog aarzelen vlees van het menu weg te strepen, omdat ze nadelige gevolgen voor hun gezondheid vrezen. Informatie over hoe zo'n volwaardig vegetarisch menu eruitziet, hebben de diëtisten geplaatst op www.adajournal.org en op http://www.dietitians.ca/news/highli...ositions.html. Maar de zekerste manier om bij een gezond vegetarisch dieet uit te komen, zo vinden ze, is door de hulp in te roepen van een gediplomeerd diëtist.

©Copyright De Standaard
Oud 06-06-2003, 23:24
TechXP
TechXP is offline
Ik was vanaf mijn 12e ongeveer vegetarier geworden.

Ben vooral lacto-ovo vegetarier geweest (dat houd in dat je nog wel melk en eieren at)
Dit heb ik tot vorige week volgehouden en ben toen over gestapt naar een veganistisch leven. Dat is o.a. ook geen wol meer dragen, honing eten e.d.
Een logische stap verder vind ik.

Citaat:
Ik mag vanwege bepaalde allergieen al niet alles eten, als ik dan ook vlees nog zou laten staan, zou ik ontzettend veel vervangers voor vanalles-en-nog-wat moeten nemen... Dat kost meer moeite dan 'gewoon vlees eten'. Vooral praktische reden dus.
Welke allergieen heb je?
Ik zie veel dat veel producten die voor geschikt zijn voor vegetariers, vaak ook geschikt zijn voor mensen met allergien, zoals glutenallergie e.d.
En als je dan toch vlees wilt blijven eten, zou ik zeggen dat je dan moet proberen zoveel mogelijk biologische vlees te nemen. En ook vooral scharreleieren e.d.

Citaat:
Ff voor de duidelijkheid; veganisten hebben ook geen leren schoenen, geen wollen truien whatever, ze eten niet alleen geen dierlijk producten, maar ze gebruiken ze ook niet. Ze zijn totaal onafhankelijk van dieren.
Maarehm, dan ist dat ff duidelijk.
Duidelijk ja! Misschien nog een toevoeging erop: een veganist is niet automatisch iemand die op linkse politieke partijen stemt!

Citaat:
Ik eet eigenlijk alles wat eetbaar is
Er zijn veel producten eetbaar, maar ik denk niet dat jij die zo lekker vind!
Oud 08-06-2003, 18:33
Verwijderd
agh, mens is vleeseter dus ehm tsja...ent is lekker....en jah die bio-industrie is misgien wel beetje jammer, maar jah vlles is wel heel erg lekker dus ik heb nee gedaan
Met citaat reageren
Oud 08-06-2003, 18:42
neobamboom
neobamboom is offline
part time.
in het begin heb ik een hapje broodje vleeswaar genomen, maar ik vind het verder niet nodig om vlees te eten, dus dat gebeurt ook niet meer.
maar vis eet ik wel, maar het liefst zo min mogelijk
Oud 09-06-2003, 00:55
Nobucta
Nobucta is offline
Deze poll is totaal niet representatief. Vegetratiers klikken veel sneller op dit topic.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2003, 13:22
Pietura
Pietura is offline
Nee, vlees is lekker.
Oud 09-06-2003, 17:34
Verwijderd
Citaat:
Nobucta schreef op 09-06-2003 @ 01:55:
Deze poll is totaal niet representatief. Vegetratiers klikken veel sneller op dit topic.
kan zijn, was gewoon benieuwd

als je het representatief wilt hebben moet je zelf maar een onderzoek met een controlegroep ed gaan houden, maar daar heb ik domweg de tijd niet voor.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2003, 21:13
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ja, ben eigenlijk altijd al vegetarisch.

M'n ouders ook, m'n zussen en hun gezinnen ook...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten