Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-06-2003, 10:10
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 12-06-2003 @ 10:20:
Maar Poesiefox..na alles wat ik gelezen heb,kan het niet zo zijn dat jij een atheist bent. Ik weet denk ik waar de schoen wringt,ik wil je daar graag een PM over sturen als jij daar open voor staat.

Hm, ik ben eerder tegen gevestigde godsdienstSYSTEMEN, met dogma's die voor waar moeten worden gehouden en die het fundament zijn waar de hele heilsleer op gefundeerd is. Ik kan niet meegaan in alle consequenties van een godsdienst, en daarmee bedoel ik alle godsdiensten ter wereld, oud of nieuw.

Monotheisten, polytheisten paganisten en new age eclectici die daarin grasduinen en hier en daar wat wegsnaaien en combineren tot weer wat nieuws. Allemaal zeggen ze wat anders. Allemaal claimen ze gelijk te hebben. Allemaal gaan ze uit van iets hogers dan zijzelf, iets meer tussen hemel en aarde, denken ze de zin van het leven en met name het lijden te hebben gevonden. Gatfer!

Ik begrijp het maatschappelijk nut van godsdienst in de geschiedenis, maar sinds de opkomst van de moderne staat is de kerk als organisatie overbodig geworden. Als hoeder van normen en waarden is zij ingehaald door de staat.

Ben natuurlijk reuze benieuwd waar jij denkt dat mijn anti-godsdienst schoen wringt. Denk erom, ik was al overtuigd en discussierend atheist/anti-clericalist op mijn achtste.
Oud 12-06-2003, 10:10
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
hatefukk schreef op 12-06-2003 @ 11:05:
Kerel, LEZEN. Ik zeg impliceer nergens dat je achter de kerk staat. Ik stel alleen dat mijn bezwaren nog steeds geldig zijn.
Als je een aantal posts terug het stukje zou lezen dat ik quote, zou je zien dat DAT is waar ik op doel. De verachting van het leven zelf dat zo kenmerkend is voor deze "godsdienst van de liefde" in al zijn weerzinwekkende vormen. Dit fundament vind ik ook in jouw posts terug en dit is waar ik mijn pijlen op richt. Hoe je deze decadentie in wilt vullen is mijn zaak verder niet.

Ik denk dat Rico zeker niet doelt op verachting van het leven.Hij vindt het belangrijk 'anders' in het leven te staan.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 10:14
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 12-06-2003 @ 11:10:
Ik denk dat Rico zeker niet doelt op verachting van het leven.Hij vindt het belangrijk 'anders' in het leven te staan.
Inderdaad. Ik zei dus 'het in leven willen blijven at all costs', 'wat dan ook', de constante drang naar het fysieke en het Aardse, zoals dieren dat kennen vanuit hun primaire instinct. De overlevingsdrang. Ik denk dat dat is wat Poesiefox bedoelde, en dat is wat ik bedoelde toen ik zei dat ik dat juist niet de Goddelijke vonk vond. Het leven is weliswaar nuttig, maar je moet er ook niet teveel aan hangen, zo bedoel ik het niet. Ik veracht het leven niet, maar ik wil mij hier niet handhaven op alle mogelijke manieren, zoals door moord of doodslag, door bedrog, door persoonlijke verrijkingen...
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 10:28
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 12-06-2003 @ 11:14:
Inderdaad. Ik zei dus 'het in leven willen blijven at all costs', 'wat dan ook', de constante drang naar het fysieke en het Aardse, zoals dieren dat kennen vanuit hun primaire instinct. De overlevingsdrang. Ik denk dat dat is wat Poesiefox bedoelde, en dat is wat ik bedoelde toen ik zei dat ik dat juist niet de Goddelijke vonk vond. Het leven is weliswaar nuttig, maar je moet er ook niet teveel aan hangen, zo bedoel ik het niet. Ik veracht het leven niet, maar ik wil mij hier niet handhaven op alle mogelijke manieren, zoals door moord of doodslag, door bedrog, door persoonlijke verrijkingen...

Jouw leven is evenveel waard als dat van alle anderen. Er is geen reden om jezelf daarbij achter te stellen of op te offeren als het op overleven aankomt. Er is een evenwicht tussen wat goed is voor jou maar slecht voor anderen, en omgekeerd. Op dat punt moet je je hele leven een beetje schipperen.

Wat ik bedoelde is niet het vecht of vlucht principe dat bij overleven at all costs hoort. Ik bedoel ook niet een bewustzijn, want je kan mij niet wijsmaken dat een bacterie bewust is. Maar het leeft wel.

Life force zit in alle levensvormen, in alle organismen. Het zorgt ervoor dat de levensvorm op zichzelf functioneert. Het is productief, plant zichzelf en dus zijn DNA voort en evolueert.

Het gemiddelde rotsblok heeft alleen zijn kristalrooster, en van evolutie is geen sprake. Water blijft drie moleculen.

Maar een bacterie wordt resistent tegen antibiotica.
Oud 12-06-2003, 10:28
hatefukk
hatefukk is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 12-06-2003 @ 11:14:
Dat bedoel ik nu juist!!! Die verachting waarmee over het leven gesproken wordt!! La décadence, la décadence!! LEZEN en NADENKEN, ik spreek toch geen chinees? Eenvoudiger kan ik het simpelweg niet uitleggen.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 10:31
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
hatefukk schreef op 12-06-2003 @ 11:28:
Dat bedoel ik nu juist!!! Die verachting waarmee over het leven gesproken wordt!! La décadence, la décadence!! LEZEN en NADENKEN, ik spreek toch geen chinees? Eenvoudiger kan ik het simpelweg niet uitleggen.
Nu kan ik je echt niet meer serieus nemen...ik leg het op een zeer kalme en duidelijke manier uit, en volgens mij doe jij je best om me verkeerd te begrijpen...
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 10:31
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 12-06-2003 @ 11:28:
Jouw leven is evenveel waard als dat van alle anderen. Er is geen reden om jezelf daarbij achter te stellen of op te offeren als het op overleven aankomt. Er is een evenwicht tussen wat goed is voor jou maar slecht voor anderen, en omgekeerd. Op dat punt moet je je hele leven een beetje schipperen.

Wat ik bedoelde is niet het vecht of vlucht principe dat bij overleven at all costs hoort. Ik bedoel ook niet een bewustzijn, want je kan mij niet wijsmaken dat een bacterie bewust is. Maar het leeft wel.

Life force zit in alle levensvormen, in alle organismen. Het zorgt ervoor dat de levensvorm op zichzelf functioneert. Het is productief, plant zichzelf en dus zijn DNA voort en evolueert.

Het gemiddelde rotsblok heeft alleen zijn kristalrooster, en van evolutie is geen sprake. Water blijft drie moleculen.

Maar een bacterie wordt resistent tegen antibiotica.
Het is totaal geen opoffering!!!! Het leven onbewust leven is opoffering want het brengt je niets.
Als je in het leven heel dicht bij je ware kern mag komen is dat een zegen! Waarom wordt er zo vaak gedacht dat we dit allemaal tegen ons zin doen? Het is in een woord 'geweldig'!
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 10:47
hatefukk
hatefukk is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 12-06-2003 @ 11:31:
Nu kan ik je echt niet meer serieus nemen...ik leg het op een zeer kalme en duidelijke manier uit, en volgens mij doe jij je best om me verkeerd te begrijpen...
Laat me het nog vereenvoudigder stellen: Je verkiest die zogenaamde "goddelijke" vonk boven het leven zelf. Het idee dat hieraan ten grondslag is is dat het leven "zondig" is. Een mooi voorbeeld hiervan is de wijze waarop je over de "overlevingsdrang" (een ongelukkige term maar dat is een andere discussie) spreekt, als zijnde "barbaars", ondergeschikt aan jouw zogenaamde "goddelijke natuur". DIT is de fundamentele verwerping van het leven zelf. Dit probeer ik duidelijk te maken.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 10:47
hatefukk
hatefukk is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 12-06-2003 @ 11:31:
Het is totaal geen opoffering!!!! Het leven onbewust leven is opoffering want het brengt je niets.
Als je in het leven heel dicht bij je ware kern mag komen is dat een zegen! Waarom wordt er zo vaak gedacht dat we dit allemaal tegen ons zin doen? Het is in een woord 'geweldig'!
Dat is de ironie van de predikers des doods: ze genieten van hun eigen folteringen.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 10:52
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
hatefukk schreef op 12-06-2003 @ 11:47:
Laat me het nog vereenvoudigder stellen: Je verkiest die zogenaamde "goddelijke" vonk boven het leven zelf. Het idee dat hieraan ten grondslag is is dat het leven "zondig" is. Een mooi voorbeeld hiervan is de wijze waarop je over de "overlevingsdrang" (een ongelukkige term maar dat is een andere discussie) spreekt, als zijnde "barbaars", ondergeschikt aan jouw zogenaamde "goddelijke natuur". DIT is de fundamentele verwerping van het leven zelf. Dit probeer ik duidelijk te maken.
Nee,in dit leven kunnen we misschien ervaren wie we werkelijk zijn. We hebben notabene zelf gekozen voor dit leven.
Wat vind jij zinvol in je leven?
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 10:53
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Dat is de ironie van de predikers des doods: ze genieten van hun eigen folteringen.
Jij denkt dat het folteringen zijn omdat je me niet begrijpt. Geen probleem.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 10:55
hatefukk
hatefukk is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 12-06-2003 @ 11:52:
Nee,in dit leven kunnen we misschien ervaren wie we werkelijk zijn. We hebben notabene zelf gekozen voor dit leven.
Wat vind jij zinvol in je leven?
Ik geef het op. Sommige mensen hebben hun verstand nu eenmaal ingemetseld in een hoekje van hun zieke geest.
Je reageert helemaal niet op mijn punt!!

edit: sterker nog je bevestigt nogmaals mijn punt!!
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 10:55
hatefukk
hatefukk is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 12-06-2003 @ 11:53:
Jij denkt dat het folteringen zijn omdat je me niet begrijpt. Geen probleem.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 11:09
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
Wie zegt dan dat het leven tot het fysieke beperkt moet blijven en dat hierbij niet het geestelijke hoort? Ik verwerp de drang naar het fysieke maar voor mij hoort ook het geestelijke bij het leven...het leven zelf veracht ik dus niet, ik wil alleen niet vast zitten aan het fysieke. Denken dat het leven volgens bepaalde definities is vastgelegd is een fout jouwerzijds, aangezien niemand heeft gezegd dat het leven beperkt moet blijven tot het fysieke. Zelfs binnen het leven is iedereen op zoek naar geluk, naar liefde en naar behoeftenbevrediging. Ik zeg je: het geestelijke biedt al deze dingen. Misschien niet zoals mensen dat gewend zijn, maar ze biedt ze wel. Dus om het geestelijke te negeren, dat is het ware probleem, omdat zij ook een deel van het leven is.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 11:42
poesiefox
poesiefox is offline
Rico, als je strakkies dood bent, mag je genieten van het geestelijk en ziels zijn, maar nu leef je in je lichaam en dat is bij uitstek een fysiek fenomeen.

Ik zeg niet dat je ongebreideld en kortzichtig lust en begeerte moet nastreven, maar hou op met het ontkennen van normale menselijke behoeften. Die zijn niet slecht voor je geest.

Waarom is het bij jou óf het één óf het ander? Het kan toch allebei?

Dit neigt naar masochisme. Je bent verdomme Simon de zuilenheilige niet!
Oud 12-06-2003, 11:58
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 12-06-2003 @ 12:42:
Rico, als je strakkies dood bent, mag je genieten van het geestelijk en ziels zijn, maar nu leef je in je lichaam en dat is bij uitstek een fysiek fenomeen.

Ik zeg niet dat je ongebreideld en kortzichtig lust en begeerte moet nastreven, maar hou op met het ontkennen van normale menselijke behoeften. Die zijn niet slecht voor je geest.

Dat is flauwekul. Ik voel me echt niet prettig meer bij het stimuleren van die lusten en begeertes. Dat is niet erg, want nu ben ik er niet meer afhankelijk van, en kan ik mij dus los van mijn lichaam goed voelen...
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 11:59
Riconoscente
Riconoscente is offline
Wie zegt trouwens dat dood en leven twee verschillende dingen zijn? Bij de dood word je gedwongen los van je lichaam te leven en ik denk dat het goed is je dat tijdens je leven al aan te leren.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 12:01
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 12-06-2003 @ 12:59:
Wie zegt trouwens dat dood en leven twee verschillende dingen zijn? Bij de dood word je gedwongen los van je lichaam te leven en ik denk dat het goed is je dat tijdens je leven al aan te leren.

Waarom zou je dan in vredesnaam nog leven? What's the bleedin' point? Als je hele leven in het teken staat van je naderende dood? Dood ga je toch wel, daar hoef je niets voor te doen.
Oud 12-06-2003, 12:05
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 12-06-2003 @ 13:01:
Waarom zou je dan in vredesnaam nog leven? What's the bleedin' point? Als je hele leven in het teken staat van je naderende dood? Dood ga je toch wel, daar hoef je niets voor te doen.
Ik geloof wel dat er een geestelijk doel is, en ik denk dat ik dat op deze manier het snelst bewerkstellig. Ik zal sneller tot eenheid komen en anderen met mij als ik mij op deze manier profileer en zorg dat ik al in dit leven die eenheid probeer te verkrijgen. En dat betekent dus vooral spiritueel bewust worden en anderen dit ook proberen te maken. Daarom leef ik...tenminste dat geloof ik op dit moment,
het kan zijn dat mijn leven een andere wending neemt, maar op dit moment geloof ik dat dat mijn doel is...
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 12:19
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 12-06-2003 @ 13:05:
Ik geloof wel dat er een geestelijk doel is, en ik denk dat ik dat op deze manier het snelst bewerkstellig. Ik zal sneller tot eenheid komen en anderen met mij als ik mij op deze manier profileer en zorg dat ik al in dit leven die eenheid probeer te verkrijgen. En dat betekent dus vooral spiritueel bewust worden en anderen dit ook proberen te maken. Daarom leef ik...tenminste dat geloof ik op dit moment,
het kan zijn dat mijn leven een andere wending neemt, maar op dit moment geloof ik dat dat mijn doel is...

Dan hoop ik voor jou van ganser harte dat er een ziel is die duizend levens leidt, want anders doe je het wel mooi allemaal voor niks.

Als jij iedere levenscyclus als klein onderdeeltje van een groter geheel beschouwt, een leermogelijkheid, dan is het leven zelf ondergeschikt aan die grotere en oudere ziel. Sterker nog, die onsterfelijke ziel die verlossing zoekt, die het allerhoogste wil bereiken en alle aardse strubbelingen hooguit als obstakels beschouwt op zijn weg naar het einddoel van eeuwigdurende gelukzaligheid.

Tja, ik ga er niet van uit. Ik geloof niet in de ziel, ik geloof in hier en nu, en dat we dus maar een kans hebben. Ik heb namelijk geen overtuigende garantiebewijzen onder ogen gekregen dat er wel zo iets is als gelukzaligheid in het hiernamaals.

Ik ga niet gokken op een onzekere uitkomst. Ik ga geen lot kopen in een loterij waar de hoofdprijs er misschien helemaal niet is.

Wij zullen het hierover nooit eens worden.
Oud 12-06-2003, 13:11
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 12-06-2003 @ 12:59:
Juist,je leven gaat door alleen zonder fysiek lichaam. En als je erg hing aan fysieke dingen heb je daar een probleem want het verlangen is er nog ....maar je fysiek kichaam niet meer.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 13:14
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 12-06-2003 @ 14:11:
Juist,je leven gaat door alleen zonder fysiek lichaam. En als je erg hing aan fysieke dingen heb je daar een probleem want het verlangen is er nog ....maar je fysiek kichaam niet meer.

Aha, meer in het kader dus van wat je niet kent dat mis je niet?

Ik blijf het zonde vinden.
Oud 12-06-2003, 13:15
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 12-06-2003 @ 12:42:

offtopic..je hebt een heel goed gevoel voor humor en ik vind dat je meesterlijk kan schrijven!
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 13:17
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 12-06-2003 @ 14:14:

Voor jou misschien maar daarom denk ik dat iedereen zelf moet kiezen.Ik heb mijn keuze al gemaakt en ik voel me er goed bij. Als jij voor wat anders wil kiezen...prima! Ik heb niet de behoefte iemand over te halen.

Laatst gewijzigd op 12-06-2003 om 13:21.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 13:25
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 12-06-2003 @ 14:14:

Nee, daar ga je dat missen en dat verlangen wordt een vorm van lijden.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 22:48
MickeyV
MickeyV is offline
Niets werkt meer op de lachspieren dan een atheist die een gelovige domheid verwijt.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 22:50
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 12-06-2003 @ 23:48:
Niets werkt meer op de lachspieren dan een atheist die een gelovige domheid verwijt.
Care to elaborate on that?
Oud 12-06-2003, 22:51
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 12-06-2003 @ 14:15:
offtopic..je hebt een heel goed gevoel voor humor en ik vind dat je meesterlijk kan schrijven!

Dankjewel, maar ik geloof niet dat het helpt...
Oud 12-06-2003, 22:53
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 12-06-2003 @ 14:25:
Nee, daar ga je dat missen en dat verlangen wordt een vorm van lijden.
It is better to have loved and lost, than to never have loved at all.

Zou jij jouw grote zieleliefde hebben willen missen? Al deed het nog zo pijn toen bleek dat het onmogelijk was?
Oud 12-06-2003, 22:55
MickeyV
MickeyV is offline
Why, naturally. Both believe in something that cannot be verified. The Christian postulates: God exists, without a doubt. The atheist: God does not exist, without a doubt. When one reprehends folly in the other, he fails to perceive that it can equally be repudiated in him.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 23:02
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 12-06-2003 @ 23:55:
Why, naturally. Both believe in something that cannot be verified. The Christian postulates: God exists, without a doubt. The atheist: God does not exist, without a doubt. When one reprehends folly in the other, he fails to perceive that it can equally be repudiated in him.

Ahaa, maar hier verschil ik toch van mening. De gelover zegt dat god bestaat. Ik ontken alleen de zekerheid van zijn stelling. Ik zeg niet dat hij niet bestaat, ik zeg dat we niet zeker weten dat hij wel bestaat. Ik laat de kwestie open, wachtend op bewijs. Ik ben nog steeds niet overtuigd.

Hoe kan ik nu een negatieve stelling bewijzen, zonder sluitend bewijs voor een uitsluitend tegendeel?
Oud 12-06-2003, 23:04
MickeyV
MickeyV is offline
But dear poesie! You are confounding the concepts of atheism and agnosticism!
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 23:11
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 13-06-2003 @ 00:04:
But dear poesie! You are confounding the concepts of atheism and agnosticism!

Ik geloof niet in Zijn bestaan. Ik weet het niet zeker. Maar ik ben wel tegen Hem, en vooral tegen de kerk en de heilsleer die deze verkondigt...mits je de regels naleeft en de dogma's accepteert.

Ik denk dat ik met name anti godsDIENST ben.
Oud 12-06-2003, 23:13
MickeyV
MickeyV is offline
Begin dan maar niet met Bach. Hoe dan ook: u bent een agnost, geen atheist.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 23:18
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 13-06-2003 @ 00:13:
Begin dan maar niet met Bach. Hoe dan ook: u bent een agnost, geen atheist.
Is dat erger of juist niet?Is er een woord voor een anti-religie denker?

Bach schreef niet alleen kerkmuziek. Wel veel, niet alles. En ik hoef de tekst toch niet te geloven ?
Oud 12-06-2003, 23:34
Tjaslon
Tjaslon is offline
Ik ga er van uit dat er geen God bestaat, wat mij toch een atheïst maakt. Tenzei ik het fout heb, gaat poesiefox er ook van uit dat er geen God bestaat.

Trouwens MickeyV, werkt het jou ook op de lachspieren als ik iemand, die denkt dat roze olifanten een kolonie hebben midden in onze zon, voor dom uitmaak?

Laatst gewijzigd op 12-06-2003 om 23:36.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 07:26
Isa
Isa is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 12-06-2003 @ 13:01:
hierop is maar 1 reactie mogelijk :
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 07:38
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Een mens is in mijn ogen pas zichzelf als hij of zij alleen is, zonder anderen erbij
Oud 13-06-2003, 07:51
Isa
Isa is offline
Citaat:
Bellenblaas schreef op 13-06-2003 @ 08:38:
Een mens is in mijn ogen pas zichzelf als hij of zij alleen is, zonder anderen erbij
in mijn ogen niet want het is een fundamentwele mensleijke behofte om met anderen om te gaan. door gebrek aan vervulling van deze behoefte gaan mensen vervangende behoftes zoeken die eigenlijk niet hun ware behoeftes en aard tentoonspreiden.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 10:59
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 13-06-2003 @ 00:34:
Ik ga er van uit dat er geen God bestaat, wat mij toch een atheïst maakt. Tenzei ik het fout heb, gaat poesiefox er ook van uit dat er geen God bestaat.

Trouwens MickeyV, werkt het jou ook op de lachspieren als ik iemand, die denkt dat roze olifanten een kolonie hebben midden in onze zon, voor dom uitmaak?

Ik ga ervan uit dat hij niet bestaat, maar ik kan het niet bewijzen.

En dat van die olifanten: je weet toch maar nooit....dat wij zoiets met onze simpele hersentjes nou niet kunnen bevatten...stel voor dat het in die kolonie helemaal fantastisch is, en dat je daar alleen maar naar binnen mag als je erin gelooft en je gedraagt volgens de regels van de grote olifant...die zijn opgesteld natuurlijk door zijn vertegenwoordigers hier op aarde, die als enige met Hem kunnen communiceren en de waarheid kennen omdat deze zich aan hen geopenbaard heeft en omdat ze het gewoon zeker weten, in hun hart...

Wie weet wat we mislopen? Shit, waar kan ik me aanmelden?
Oud 13-06-2003, 12:45
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 12-06-2003 @ 23:51:
Dankjewel, maar ik geloof niet dat het helpt...

Hoezo helpt? Ik lees je stukjes met aandacht en laat het op me inwerken.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 13:40
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 13-06-2003 @ 08:26:
hierop is maar 1 reactie mogelijk :

Dat denk ik nou ook de hele tijd als ik iets van jullie gelovers lees...maar ik gedraag me. Ik zucht diep, laat mijn hoofd op het toetsenbord zakken en ween lang en bitter.
Oud 13-06-2003, 13:42
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 13-06-2003 @ 13:45:
Hoezo helpt? Ik lees je stukjes met aandacht en laat het op me inwerken.
Maar verander je erdoor van mening? Dacht ik toch van niet. Dus in die zin helpt het niet. De term: werkt het niet ware beter op zijn plaats geweest. Werken is neutraal, helpen is weer zo pejoratief.
Oud 13-06-2003, 16:07
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 13-06-2003 @ 14:42:
Maar verander je erdoor van mening? Dacht ik toch van niet. Dus in die zin helpt het niet. De term: werkt het niet ware beter op zijn plaats geweest. Werken is neutraal, helpen is weer zo pejoratief.
Waarom zou ik van mening veranderen? Ik weet dat God bestaat en jij gelooft dat Hij niet bestaat. Waarom zou ik dan van mening moeten veranderen?
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 16:08
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 13-06-2003 @ 17:07:
Waarom zou ik van mening veranderen? Ik weet dat God bestaat en jij gelooft dat Hij niet bestaat. Waarom zou ik dan van mening moeten veranderen?
Ja, maar wat poesiefox bedoelt, is: op welke manier neem je het dan in je op, en wat heeft dat opnemen voor een zin, als je toch je mening niet verandert...
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 17:20
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 13-06-2003 @ 17:08:
Ja, maar wat .. mening niet verandert
Alsof wij wel ineens in een god gaan geloven?
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 17:28
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 13-06-2003 @ 17:07:
Ehm, jij GELOOFT dat hij bestaat.

Ik zal niet zo arrogant zijn om te zeggen dat ik WEET dat hij niet bestaat, dus ik hou het ook maar op GELOVEN dat hij niet bestaat.

Heb jij altijd al geloofd, zij het dan misschien in iets anders, of ben je een bekeerling? Vanuit niets naar geloven.

Hoe DOE je dat?
Oud 13-06-2003, 19:46
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 13-06-2003 @ 17:08:
Ja, maar wat poesiefox bedoelt, is: op welke manier neem je het dan in je op, en wat heeft dat opnemen voor een zin, als je toch je mening niet verandert...

Mijn mening kan over bepaalde zaken best veranderen, sommige dingen weet ik gewoon.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 19:48
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 13-06-2003 @ 18:28:
Ehm, jij GELOOFT dat hij bestaat.

Ik zal niet zo arrogant zijn om te zeggen dat ik WEET dat hij niet bestaat, dus ik hou het ook maar op GELOVEN dat hij niet bestaat.

Heb jij altijd al geloofd, zij het dan misschien in iets anders, of ben je een bekeerling? Vanuit niets naar geloven.

Hoe DOE je dat?
Er is een moment dat je het gewoon weet. Sorry als dat arrogant overkomt maar het is gewoon zo.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 19:52
Riconoscente
Riconoscente is offline
maar poesiefox
je moet de god waar ranonkel en ik op doelen ook niet zien als de klassieke katholieke god
die god heeft menselijke eigenschappen
hij is een Hij
hij oordeelt
hij kent toorn

je moet deze god zien als al het goede wat er bestaat
en jij weet dat dat bestaat, poesiefox,
al de liefde, al het licht, het ware zijn, dat is god

ik kijk naar buiten en ik zie de zon en de bomen, in het park, aan de ijssel, en ik denk: dat is god
ik kijk naar iemand anders en zie dat dat van binnen een heel mooi persoon is, en ik denk: dat is god
en daarbij kijk ik in mezelf en ik zie dat mijn streven positief is, dat ik heel dankbaar mag zijn voor alles, dat ik in mijn ware zijn besta uit liefde en dan denk ik: dat is god

maar als jij er een andere naam aan wil geven, goed

maar het begrip god denkt nu eenmaal de lading
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten