Advertentie | |
|
![]() |
|
In dat geval vraag ik me af of de aarding van de leidingen ook via de aardlekschakelaar gaat, zou ik eens na moeten zoeken..
||
Citaat:
Een aardlekschakelaar bestaat uit een kern waar in tegengestelde richting de fasedraad en de nul draad omheen gewikkeld zijn. Er zit ook nog een derde draad omheen gewikkeld. Als alles goed is loopt daar precies evenveel stroom doorheen, wat erin gaat komt er ook weer uit. Dan heffen de magnetische velden elkaar op, en komt er dus op de derde draad geen spanning te staan. Mocht er echter ergens stroom weglekken (doordat iemand bijv de fasedraad aanraakt en er stroom door die persoon naar de aarde loopt), dan heffen de 2 velden elkaar niet meer op en komt er een spanning op de derde draad te staan. Als daar spanning op komt, schakelt de aardlekschakelaar de stroom overal uit. Een aardlekschakelaar 'ziet' het dus wel als er een lek naar de aarde is, maar is zelf niet op de aarde aangesloten. |
![]() |
|
Kijk, daar hebben we wat aan
![]() ![]() Dan is het dus een kwestie van hopen dat de weerstand van die leidingen dusdanig laag is dat je er niet veel van merkt.. kweet niet of ik het zelf zou doen, volgens mij zou ik toch gewoon een middagje reserveren om aan trekveren te sjorren
|
gewoon eerst desbetreffende groep uitschakelen, dan checken met stroommeter, dan voorzichtig checken met vinger en DAN PAS aant werk gaan met electriciteit
![]() owja ik ben er achter gekomen dat het hier helemaal fout zit ![]() bij hebben maar 3 groepen (dus 3 stoppen) en geen aardlek schakelaar ![]() ![]() blabla tot zo ver verhaal nu mijn vraag is dit echt zo link?
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Maar ben verder geen expert in electra, dus je hebt meer aan de reakties van anderen. ![]()
|
Je zet wasmachines e.d. in het algemeen op een eigen groep, omdat de lekstroom van die apparaten zo hoog is..
Het verbruik valt wel mee, anders zou je frietpan/magnetron ook op een eigen groep moeten..
|
Om even weer ONTOPIC te komen.
In nieuwere huizen zijn alle verwarmingsbuizen van kunststof gemaakt (ik zal niet zeggen ALLE huizen, maar wel veel) Als je daar dus je aardedraad aan vast maakt heb je er geen fuck aan, want het is geen metaal. Om weer OFFTOPIC te gaan Als je de nuldraad vast pakt gebeurd er niets (als deze voor nuldraad gebruikt wordt natuurlijk) En je bent echt niet dood als je de fase beetpakt hoor. Je voelt meteen dat er spanning op die draad staat en dan laat je meteen los, zo simpel is het. Dus ik vind (Chimera) dat je je over dat punt wel erg zorgen maakt. En dat je geen stopcontacten van de ene kamer met een andere groep naar een andere kamer trekt mag inderdaad niet, maar wat maakt het uit als je het doet. En kom nou alsjeblieft niet weer met het antwoord dat het niet mag, inderdaad het mag niet, maar wat maakt het uit.
||
Citaat:
B: Pak jij maar lekker die fasedraad stevig in je knuistjes, het kan me ook bijzonder weinig schelen ook eigenlijk, Darwin krijgt toch wel gelijk. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|