Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-06-2003, 21:25
Jordi
Jordi is offline
Ik lees er eigenlijk altijd overheen als mensen spelfouten maken. Wat ik wel zwaar irritant vind, is als een tekst echt compleet onleesbaar wordt, maar zolang de boodschap duidelijk is, zit ik er niet zo mee. Hoewel een tekst zonder fouten vaak wel wat fijner leest.
Maar zoals ik al zei, lees ik er vaak overheen als er een klein foutje in een tekst staat.

Zelf ben ik geloof ik nogal goed in 'als' en 'dan' door elkaar halen, 'gebeurt' met een 'd' schrijven en 'dt' vergeten bij sommige woorden. Ik weet opzich best wel hoe het moet (als ik erover nadenk), maar als ik snel aan het typen ben, denk ik er niet altijd over na. En dan gaat het dus fout.

Waar ik me wel aan kan ergeren, zijn van die irritante taalneuroten die voelen dat ze elke fout die ik maak moeten verbeteren. Ik vind dat dat over het algemeen niet echt bijdraagt tot het (msn)gesprek, aangezien de boodschap ook wel doorkomt als ik een keer de 't' in 'jij wordt' vergeet, maar goed.
Door die mensen (lees: mierenneukers (verder mag ik jullie wel hoor )) let ik er nu dus wel iets beter op, dus wat dat betreft is het ook wel weer positief.

Spelletje: tel de fouten
Oud 29-06-2003, 21:28
Dminor
Dminor is offline
Eigenlijk niet.
Oud 29-06-2003, 21:33
Tandpasta
Tandpasta is offline
Citaat:
Morgan schreef op 29-06-2003 @ 21:34:
Daar zat ik ook al naar te kijken, is het echt fout? 'Kun' klinkt wel beter.
Volgens mij kan het officieel niet, maar wordt het als het ware gewoon gedoogd.
Oud 30-06-2003, 01:55
Verwijderd
Citaat:
miro schreef op 29-06-2003 @ 20:25:
In zekere mate

Domme spelfouten, zoals dingen schrijven zoals je t zegt, d en t fouten en jou met een w schrijven, daar kan ik niet tegen.

Spelfouten komen nou eenmaal bij iedereen wel ns voor, t moet dus niet te erg zijn.
Ik denk dat de mensen die jou met een w schrijven, dat vaak niet bij ongeluk doen, daar een w of een z aan het einde van een woord hipheid uitstraalt. Daarom zal ik je maar niet wijzen op het feit dat je in ieder geval 'd- en t fouten' moet schrijven.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 01:58
Verwijderd
Citaat:
AragornElessar schreef op 29-06-2003 @ 22:25:
Ik lees er eigenlijk altijd overheen als mensen spelfouten maken. Wat ik wel zwaar irritant vind, is als een tekst echt compleet onleesbaar wordt, maar zolang de boodschap duidelijk is, zit ik er niet zo mee. Hoewel een tekst zonder fouten vaak wel wat fijner leest.
Maar zoals ik al zei, lees ik er vaak overheen als er een klein foutje in een tekst staat.

Zelf ben ik geloof ik nogal goed in 'als' en 'dan' door elkaar halen, 'gebeurt' met een 'd' schrijven en 'dt' vergeten bij sommige woorden. Ik weet opzich best wel hoe het moet (als ik erover nadenk), maar als ik snel aan het typen ben, denk ik er niet altijd over na. En dan gaat het dus fout.

Waar ik me wel aan kan ergeren, zijn van die irritante taalneuroten die voelen dat ze elke fout die ik maak moeten verbeteren. Ik vind dat dat over het algemeen niet echt bijdraagt tot het (msn)gesprek, aangezien de boodschap ook wel doorkomt als ik een keer de 't' in 'jij wordt' vergeet, maar goed.
Door die mensen (lees: mierenneukers (verder mag ik jullie wel hoor )) let ik er nu dus wel iets beter op, dus wat dat betreft is het ook wel weer positief.

Spelletje: tel de fouten
3

Maar never mind, het is inderdaad mierengeneuk. Maar soms is het wel lekker Maar ach, je kan overal moeilijk over doen. Je leeft maar een keer. Er zijn ergere dingen op de wereld. Bijvoorbeeld dat ik met deze computer niet zomaar een trema of accent op mijn letters kan zetten, maar dat ik die uit een van te voren te zoeken te tekst moet kopieren, vandaar dat die tekens het moeten ontberen in mijn posts. Goed, dat waren wel weer genoeg cliches voor vandaag
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 05:04
Tandpasta
Tandpasta is offline
Jawel hoor.
Oud 30-06-2003, 07:35
XLerator
XLerator is offline
Citaat:
Harrie schreef op 29-06-2003 @ 16:13:
geërgert

LOL
geërgerD

Verder vind ik typefouten ook wel irritant, maar als het relatief weinig voorkomt vind ik het niet erg.
En geen leestekens enzo, dan stop ik snel met lezen.
Dat vind ik gewoon nergens op slaan als je een lange(re) tekst typt. (typed? Tiept?)
Over dAt StoMmE taaltje nog maar te zwijgen.
Oud 30-06-2003, 07:49
Verwijderd
Nee ik erger me er niet aan als iemand op het forum het doet. Ik doe het namelijk zelf ook. Ik weet nooit wanneer je 'd' en wanneer je 'dt' moet schrijven.

Maar als iemand een serieuze tekst probeert te typen, en dan heel veel spelfouten maakt, neem ik die persoon niet erg serieus.

Dit zal ook wel vol met spelfouten staan. Sorry dan.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 08:11
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Ik kan er eigenlijk niet goed tegen, maar ik maak zelf ook wel eens fouten en dan houd ik er ook niet van om constant verbeterd te worden.
Maar wanneer mensen 'als' en 'dan' door elkaar halen irriteert me dat mateloos en móet ik er gewoon iets van zeggen.
Bezittelijk voornaamwoorden moeten ook goed gebruikt zijn, want ik ben van mening dat je zoiets op de basisschool al geleerd hebt, dus in principe zou iedereen het gewoon goed moeten kunnen typen.
Oud 30-06-2003, 08:26
GeritoDM
GeritoDM is offline
Ik vond het altijd erg irritant, en ik verbeterde het vaak. Nu vind ik het eigenlijk best arrogant, omdat sommige mensen er niets of weinig aan kunnen doen. Neem mij als voorbeeld. Ik ben al een tijd ziek, en een van de symptomen is dat ik vanalles door elkaar haal. Ik leg een mes bij de vorken zonder dat ik het doorheb. Ik weet niet meer of je aantrekken of aan trekken moet schrijven. (Nouja, hier weet ik het wel, maar bij andere werkwoorden met voorzetsel weet ik het vaak niet.) Allerlei spel- en grammaticafouten hebben zich sindsdien van mijn geschreven teksten meester gemaakt. En dit vind ik zeer vervelend, omdat ik er vroeger altijd een beetje prat op ging hoe goed ik wel niet Nederlands kan. Nu besef ik dat niet voor alle mensen zo eenvoudig is, en let ik er minder op.

(Zou misschien iemand even alle spel- en grammaticafouten hier uit willen halen? Ben benieuwd hoe erg het nog is. )
Oud 30-06-2003, 09:12
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 29-06-2003 @ 21:34:
Daar zat ik ook al naar te kijken, is het echt fout? 'Kun' klinkt wel beter.
Scatterheart: het is fout, ik zag het ook toen ik het topic al gemaakt had. Je kunt alleen geen titels veranderen.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 09:15
M@rco
M@rco is offline
Ja, dat vind ik vreselijk irritant...

Maar ik hou me in en zeg er niks van.
Oud 30-06-2003, 09:25
Verwijderd
Bij vervelende mensen erger ik me eraan. Dan verbeter ik ze ook. Bij lieve mensen maakt het me niet zoveel uit, behalve als het te erg wordt.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 09:32
Verwijderd
Citaat:
Bellenblaas schreef op 30-06-2003 @ 09:11:
Bezittelijk voornaamwoorden moeten ook goed gebruikt zijn, want ik ben van mening dat je zoiets op de basisschool al geleerd hebt, dus in principe zou iedereen het gewoon goed moeten kunnen typen.
Dat ligt aan zoveel dingen...sommige basisscholen zijn gewoon bagger, dingen worden niet behandeld of amper of slecht uitgelegd, sommige mensen pakken dat soort dingen gewoon niet op, enz. En zo zal dat niet alleen met bezittelijk voornaamwoorden zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 10:53
XLerator
XLerator is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 30-06-2003 @ 10:32:
Dat ligt aan zoveel dingen...sommige basisscholen zijn gewoon bagger, dingen worden niet behandeld of amper of slecht uitgelegd, sommige mensen pakken dat soort dingen gewoon niet op , enz. En zo zal dat niet alleen met bezittelijk voornaamwoorden zijn.
En vinden ze geld op straat pakken ze dat wél op...

Oud 30-06-2003, 12:41
miro
miro is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 30-06-2003 @ 02:55:
Ik denk dat de mensen die jou met een w schrijven, dat vaak niet bij ongeluk doen, daar een w of een z aan het einde van een woord hipheid uitstraalt. Daarom zal ik je maar niet wijzen op het feit dat je in ieder geval 'd- en t fouten' moet schrijven.
Anders ga je moeilijk zitten doen over een streepje Dat zijn dus de fouten waar ik dus niet over zou gaan zitten zeiken maargoed. (zeik sowieso nooit over de fouten van iemand anders, erger me dr alleen aan)

BTW ik ken zat mensen die jou standaard met een W schrijven, en nee, dat is niet expres.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 15:27
)Vampje(
)Vampje( is offline
Ik kan er absoluut niet tegen -tenzij het echt moeilijke woorden zijn- en ik erger me er kapot aan. Het staat gewoon ongelooflijk dom.

Een voorbeeld: iemand hier op het forum schreef 'leefdtijd' i.p.v. 'leeftijd'. Nou, als ik zoiets lees val ik letterlijk bijna van m'n stoel van ergernis.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 17:07
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 30-06-2003 @ 02:58:
Bijvoorbeeld dat ik met deze computer niet zomaar een trema of accent op mijn letters kan zetten, maar dat ik die uit een van te voren te zoeken te tekst moet kopieren, vandaar dat die tekens het moeten ontberen in mijn posts.
Ja, irritant is dat! En de ASCI-codes weet ik ook al niet uit mijn hoofd, en ik weet nu niet eens meer of die codes wel zo heten. Argh!
Oud 30-06-2003, 17:09
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
ik vind het alleen irritant als mensen express fouten gaan maken of als ze echt hele domme fouten maken, verder vind ik het niet zo erg want iedereen maakt wel eens een foutje.
Oud 30-06-2003, 20:02
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Nee daar kan ik me echt aan ergeren. Terwijl ik toch zelf heel wat typo's maak, maar dat is niet echt een spelfout.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 20:06
*Burning water*
*Burning water* is offline
Ik kan slecht tegen spelfouten. Al ligt het er natuurlijk wel aan of het een erg stomme fout is of een fout die ik niet eens opmerk...
Oud 30-06-2003, 20:12
Mysterons
Mysterons is offline
spelfouten vind ik minder erg dan grammaticale fouten.

het gebrek aan punten en komma's is vervelend, maar ik erger me meer aan overdreven punt en hoofdletter gebruik, gemierenneuk ( ) over taalfoutjes, enz.
Oud 30-06-2003, 20:19
Verwijderd
Citaat:
smartie! schreef op 29-06-2003 @ 21:11:
en als ik ze maak?
Van jou kan ik het nog net hebben
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 20:22
ssjpan
ssjpan is offline
Ow ja ik erger me er aan ja, maar ik doe het zelf ook wel dus. wat ik echt irritant vind is: het kost duur.. maar dat is een ander verhaal..
Oud 30-06-2003, 20:55
Gutterflower
Gutterflower is offline
Ik kan er niet goed tegen, en ik verbeter mensen vaak, wat best wel vervelend is.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 21:31
Verwijderd
Citaat:
Ulfheidin schreef op 30-06-2003 @ 10:12:
Scatterheart: het is fout, ik zag het ook toen ik het topic al gemaakt had. Je kunt alleen geen titels veranderen.
Je hoort het altijd. Het is al bijna net zo ingeburgerd als het zich ergens aan irriteren, wat natuurlijk ook gewoon fout is.

Ik kan
Jij kunt
Hij kan
Wij kunnen

Maar je ziet inderdaad bijna overal 'je kan' ipv 'je kunt'. Hoe dat ontstaan is, geen idee.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 21:40
Dminor
Dminor is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-06-2003 @ 22:31:
Maar je ziet inderdaad bijna overal 'je kan' ipv 'je kunt'. Hoe dat ontstaan is, geen idee.
Taalvermakkelijking?

Ik kan
Jij kan
Hij kan

Lekker simpel.
Oud 30-06-2003, 21:46
Duplo
Duplo is offline
Citaat:
my26 schreef op 29-06-2003 @ 15:55:
Af en toe een spelfout maakt niet uit, dat doe ik zelf door. Maar als iemand gewoon niet normaal Nederlands kan schrijven ga ik me daar wel aan irriteren.
Dit topic is vrij klein qua inhoud.
Is op zich niet erg.
Maar niet kritisch schrijven en dan zelf de ergste fout maken.
je gaat je ERGEREN, niet irriteren, is gewoon fout
niet meer doen
Oud 30-06-2003, 21:49
Veenbes
Veenbes is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-06-2003 @ 22:31:
Ik kan
Jij kunt
Hij kan
Wij kunnen
Bij 'je' hoort de tweede persoon (kunt), maar als het in algemene vorm is bedoeld is de derde persoon (kan) ook goed, dus als 'je kan' de betekenis van 'men' heeft.
Oud 30-06-2003, 21:52
Veenbes
Veenbes is offline
Citaat:
AragornElessar schreef op 29-06-2003 @ 22:25:
Ik bied mijn excuses aan voor de verpeste (MSN-)gesprekken .
Oud 30-06-2003, 21:58
Jordi
Jordi is offline
Citaat:
Veenbes schreef op 30-06-2003 @ 22:52:
Ik bied mijn excuses aan voor de verpeste (MSN-)gesprekken .
Ik zal een geschikte straf bedenken...

Nee hoor, onze msn-gesprekken zijn best wel leuk, maar geloof het of niet, ik kén de spellingsregels. Je hoeft me er niet steeds op te wijzen als ik het fout doe.
Kijk, als ik erop let, dan maak ik niet zoveel fouten, maar als ik gewoon ontspannen zit te chatten...

Maar goed, ik vergeef je wel .
Oud 01-07-2003, 02:19
Verwijderd
Citaat:
Vampiria schreef op 30-06-2003 @ 16:27:
Ik kan er apsoluut niet tegen -tenzij het echt moeilijke woorden zijn- en ik erger me er kapot aan. Het staat gewoon ongelooflijk dom.

In het woord absoluut zit geen 'p' en na een streepje van een bijstelling komt eerst een spatie.

Trouwens, volgens mij zijn er nog nooit zo weinig spelfouten geweest in een topic qua aantal letters zo groot als deze. Lang leve de sociale controle.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 03:38
Verwijderd
Ja, tenzij het alle spuigaten uitloopt. Al heb ik wel altijd de neiging om mensen te verbeteren.

BrEezAahHh-tAaL iS StrOntVeRveLenD, 1337-5p34|< !5 3|\||<31 5703r. :]
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 13:10
Jordi
Jordi is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 30-06-2003 @ 02:58:
3

Maar never mind, het is inderdaad mierengeneuk. Maar soms is het wel lekker Maar ach, je kan overal moeilijk over doen. Je leeft maar een keer. Er zijn ergere dingen op de wereld. Bijvoorbeeld dat ik met deze computer niet zomaar een trema of accent op mijn letters kan zetten, maar dat ik die uit een van te voren te zoeken te tekst moet kopieren, vandaar dat die tekens het moeten ontberen in mijn posts. Goed, dat waren wel weer genoeg cliches voor vandaag
Ja, nee, das idd wel het einde van de wereld...

ik vraag me af hoeveel mensen zich nu ergeren aan 'das idd'
Oud 01-07-2003, 13:18
lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
my26 schreef op 29-06-2003 @ 15:55:
ga ik me daar wel aan irriteren.
voor het geval deze nog niet verbeterd was:
je ergert je ergens aan of iets irriteert je
Oud 01-07-2003, 17:40
)Vampje(
)Vampje( is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 01-07-2003 @ 03:19:
In het woord absoluut zit geen 'p'
Er stond geen 'p' in mijn spelling van 'absoluut'. Misschien eens voor een nieuwe bril gaan?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten