Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Het lijkt dat "überhaupt" de lading dekt, enkel omdat het zo vaak verkeerd gebruikt wordt. Een mooi alternatief vind ik "sowieso", en dat is meteen de enige juiste betekenis. Je hebt volkomen gelijk dat "überhaupt" te lelijk is voor elk taalgebruik.
Geslachten moet je gewoon correct gebruiken, het is zelden een belangrijk woord, wat betekent dat een lezer er niet bij blijft hangen. Tenzij een woord vrouwelijk is, gebruik je de mannelijke variant, "het" is bijna nooit aan de orde, "diens" (en aanverwanten) zijn ouderwets en kan je doorgaans ook beter mijden. Een fout die ik te vaak maak, althans wanneer ik niet aandachtig schrijf, is het wat-dat-dilemma: http://www.onzetaal.nl/advies/watdat.php De Schrijfwijzer van Jan Renkema helpt meestal, en is zeker de moeite om als schrijver te bezitten.
|
taalelementen, toch? of ben ik nu stom?
ik erger me aan mijn leraar nederlands, die zegt dat het logisch is dat iedereen als zegt ipv dan, omdat dan in 1900 ingevoerd zou zijn om een distinctie te kunnen maken tussen de twee toepassingen van als. dat is niet logisch. als het meer dan 100 jaar geleden veranderd is, zouden we het nu toch moeten kunnen. het zit niet in onze genen ofzo. bah. |
![]() |
|
@elysea: Dat lijkt me juist wel heel logisch dan. Als het toentertijd is ingevoerd, zullen de meeste mensen, zeker dialectsprekers, zich daar niet aan gehouden hebben en waarom zou je je ook aan zoiets kunstmatigs moeten houden. Het is gewoon generatie op generatie 'verkeerd' doorgegeven, dus mensen leren het steeds weer 'verkeerd' aan.
Ik vind heel dat verwijzingsgedoe altijd maar irritant, dat je moet gaan opzoeken of een woord mannelijk of vrouwelijk is en zo ![]()
||
Het ziet er mooi Fins uit hoor, Porcelain
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd op 05-04-2008 om 15:25. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
||
'behalve' klinkt in ieder geval al beter dan 'naast', maar het blijft een beetje een vreemde constructie. Kun je 'm niet in een andere volgorde plaatsen, dus bijvoorbeeld:
Citaat:
|
Wat Reem zegt.
Maar ik zie in die zin ook weer iets dat ik niet mooi vind: 'bestaat de identiteit van Eric op dat moment dus ook uit overblijfselen' Ik wil nooit 'dus' gebruiken op die manier, maar soms heb je het gevoel dat je iets moet benadrukken en dan lukt het gewoon niet op een andere manier. Hoewel ik in de meeste gevallen wel uitwegen zie. |
![]() |
|
![]() |
Ik heb vandaag een essay van iemand moeten nakijken en vooral de volgende dingen vielen me op:
- overmatig gebruik van 'ook' (in plaats daarvan zou ik afwisselen met woorden als 'daarnaast', 'vervolgens', 'tevens' etc.) - te veel zinnen die beginnen met 'om' - veel te veel passieve zinnen Bij mezelf probeer ik deze dingen altijd in de gaten te houden. Ik merk dat ik ook vaak last heb van het woordje 'er', soms wemelt het ervan. Maar volgens mij is het helemaal niet zo extreem, alleen omdat ik er op let valt het me zo op en dan kan ik me zeer ergeren aan m'n eigen taalgebruik. Wel grappig, ik heb nog nooit last gehad van het woord überhaupt, maar sinds dit topic wil ik het ineens overal gebruiken ![]() - |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
|
|