Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-07-2003, 21:40
bam
bam is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-07-2003 @ 22:35:
Een vuurwapen is ook legaal als je er een vergunning voor bezit, maar dat wil niet zeggen dat er geen strafbare feiten mee gepleegd kunnen worden.
Dus kan ik hier een conclusie uittrekken dat kazaa zelf legaal is, datdat er geshare'd/ gedownload wordt?

Tenminste, alles wat auteursrechtelijk beschermt is, alles wat je zelf maakt (aan documenten bijvoorbeeld, en films, kan je dan dus straffeloos share'n.

toch ?
Oud 19-07-2003, 21:44
Verwijderd
Kazaa zelf is niet legaal of illegaal te noemen. Het is een bepaald systeem, net zoals je niet kunt zeggen dat de Fraunhofer MPEG Layer 3 codec (het algoritme waarmee MP3's gemaakt worden) illegaal is. Natuurlijk kunnen er wetten zijn die bepaalde programma's verbieden, maar voor Kazaa en het MP3-principe is dat niet het geval.

Daarom de vergelijking met een vuurwapen of een steekwapen. Het kan best legaal zijn, maar je kunt er strafbare dingen mee doen. Als ik Kazaa 'legaal' op mijn computer heb staan, is er niets aan de hand. Zodra ik ermee inbreuk ga maken op auteursrechten, ben ik fout bezig.

Het sharen van auteursrechtelijk beschermd werk mag niet, het downloaden van datzelfde werk van anderen mag (waarschijnlijk) ook niet. Maar het programma Kazaa op zich is niet verboden.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 09:30
S
S is offline
Boeiend, ze kunnen toch niet die honderden miljoenen mensen aanpakken. Teveel.

Dus ik maak me niet echt zorgen.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 09:33
pessimistje
pessimistje is offline
Citaat:
S schreef op 20-07-2003 @ 10:30:
Boeiend, ze kunnen toch niet die honderden miljoenen mensen aanpakken. Teveel.

Dus ik maak me niet echt zorgen.
inderdaad
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 19:54
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 19-07-2003 @ 22:28:
Echt heerlijk. Dat is het voordeel van de ruime formulering van art 6:162 lid 2, waar sinds het arrest Lindenbaum/Cohen ook als grond voor onrechtmatigheid is opgenomen strijd met hetgeen in het maatschappelijk verkeer betaamt.

Echt, als mijn buurman bij wijze van spreken een scheet in mijn richting laat, kan ik nog schadevergoeding van hem vorderen op grond van onrechtmatige daad en nog ontvankelijk verklaard worden ook
Je moet natuurlijk wel schade geleden hebben
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 15:30
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Tweety2k schreef op 17-07-2003 @ 14:48:
Voorlopig blijf ik het gewoon gebruiken.
ja idd, ze zijn toch nog wel ff bezig voor ze mij tussen aaaal die mensen uitpikken
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 16:07
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-07-2003 @ 22:44:
Natuurlijk kunnen er wetten zijn die bepaalde programma's verbieden,
Werkelijk? Daar moeten ze dan wel een verdomd goede reden voor hebben. Want programma's zijn in principe ook vrijheid van meningsuiting (en handel, if applicable).
Oud 21-07-2003, 16:51
Megadeth
Megadeth is offline
Ik deel niks, nooit gedaan en zal het ook niet doen. (Anders gaat m'n internet traag en dat kan ik niet hebben natuurlijk) Eerlijk gezegd kan het me niet boeien dat ze KaZaA gebruikers gaan aanpakken.. ze doen maar! Muziek, films en gewoon bestanden uitwisselen via internet zal toch altijd doorgaan via FTP's, Messengers enz.. ze houden er vanzelf mee op.
Reageren

Regels voor berichten