Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
china heeft hoogstwaarschijnlijk enkelt nukes gericht staan op rusland en de VS. en ze hebben er ook niet echt veel. dus als er oorlog zou komen tussen vs en china, zal china zowiezo weinig te vrezen hebben van ons omdat we te ver weg zijn om onze tankdivisies heen te sturen ![]() |
![]() |
|
![]() |
het word pas gevaarlijk als er geen supermacht is.
iedereen is gelijk iedereen wil de supermacht van de eeuw worden ze gaan landjepik doen [oorlog]. deze oorlogen worden nog destructiever dan de andere vanwege de nukes. en als het niet zo gaat dan zal het heel geleidelijk gaan en zal china of india de nieuwe supermacht worden. Dan zal waarschijnlijk china dat worden omdat zij een grote productievermogen hebben en de juiste technologie en ecenomie. Rusland zit zo diep in de schijt door zijn ecenomische crissisen en de oorlog met de tsetsjenen dat zij waarschijnlijk worden ingenomen door china of iets dergelijks.. |
![]() |
|
![]() |
Ik ga maar met de stroming mee en voorspel dat China de nieuwe supermacht zal worden, nadat de VS veel van hun oude macht ingeleverd zal hebben. Ik denk niet dat de VS als een kaartenhuis in elkaar zal zakken, maar dat het geleidelijk zal gaan. Door interne politieke problemen - en doordat de VS tegen die tijd alle legitimiteit kwijtgeraakt zullen zijn - is het afgelopen met de Pax Americana.
Hierna zal China, natuurlijk vanwege de enorme interne markt, de nieuwe economische supermacht zal worden. Vermoedelijk niet een hypermacht zoals de VS, maar wel een macht waar een groot deel van de wereld op zal steunen. Verder zou er uit de EU nog wel eens wat voort kunnen komen, zeker als politieke eenwording feit is. Maar ook aan dat proces zitten vele haken en ogen. Kortom, het zal er in de komende jaren zeker niet gemakkelijker op worden...
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
LEUVEN -- [....] ,,De hervorming van de VN: waar staat men?'' was het thema van het laatste seminarie in een reeks van vijf over internationale organisaties op de drempel van de 21ste eeuw aan de KU Leuven: een initiatief van professor Jan Wouters. Suy haalde cijfers boven om aan te tonen hoezeer de werking van de Veiligheidsraad -- het politieke orgaan bij uitstek dat moet waken over vrede en veiligheid in de wereld -- is veranderd. ,,Tussen 1945 en 1 augustus 1990 nam de raad 660 resoluties aan. Sindsdien zijn er al weer 630 aanvaard.'' Bij de oprichting van de VN telde de organisatie 51 leden, waarvan er elf in de Veiligheidsraad zitting hadden. Onder hen de vijf overwinnaars van de Tweede Wereldoorlog, met een permanent statuut en een vetorecht (VS, Sovjet-Unie, China, Frankrijk, Groot-Brittannië). In de periode 1963-1965 kwamen er vier niet-permanente leden bij. Vandaag telt de VN 188 leden. Maar in de Veiligheidsraad zitten nog steeds vijftien leden. De discussie over de hervorming van de raad spitste zich toe op twee punten: de uitbreiding van het aantal leden en het vetorecht van de ,,Big Five''. Er zouden vijf niet-permanente en vijf permanente leden bijkomen. Maar groot struikelblok is de vraag wie zich mag opmaken voor die laatste keurgroep? Er bestaat min of meer een consensus dat de economische zwaargewichten Duitsland en Japan erbij kunnen, naast drie vertegenwoordigers uit het zuidelijk halfrond. Maar dan? ,,Wie vertegenwoordigt Zuid-Amerika? Brazilië. Maar dan reageren Argentinië en Mexico. Voor Afrika? Nigeria. Maar dan reageren Egypte en Zuid-Afrika.'' Voor Azië is India de gedoodverfde kandidaat. Waarop Pakistan direct van zich afbijt en ook Indonesië op zijn strepen gaat staan. De mogelijke afvallers hebben zich al verenigd in een zogenaamde coffee club. ,,Zij werken systematisch tegen'', zegt Wilfried Geens, die bij Buitenlandse Zaken de VN van nabij volgt. ,,Zelfs binnen de EU is het onderwerp taboe. Italië beschouwt de kandidatuur van Duitsland als een slag in zijn gezicht.'' Maar stel dat er toch een uitbreiding komt. Moeten die vijf nieuwe permanente leden dan ook een vetorecht krijgen? Dat vetorecht ligt nu al onder schot van middelgrote en kleinere VN-leden. ,,Maar we moeten realistisch blijven'', zegt Suy. ,,Alle hypotheses botsen op artikel 108 van het handvest.'' Dat bepaalt dat voor elke amendering de instemming van de huidige permanente leden vereist is. Enkel naïevelingen hopen nog dat de vijf groten zouden instemmen met die vorm van politieke harakiri. Toch blijft het vetorecht een reuzegroot probleem. ,,Hoe kan het dat een land, bij voorbeeld wegens vriendschapsbanden, op zijn eentje een humanitaire interventie tegenhoudt? Kan je het vetorecht daarvoor misbruiken?'', werpt de Nederlandse professor Willem Van Genugten op. Zo stelde China in februari vorig jaar zijn veto tegen de verlenging van een VN-vredesmacht in Macedonië. De aanleiding -- de erkenning door Skopje van Taiwan -- had helemaal niets te maken met de Balkan zelf. ,,Er zijn misbruiken geweest van het vetorecht'', erkent Suy. Er circuleren voorstellen over een beperking van het gebruik ervan tot het essentiële van een dossier. ,,Maar we zullen nog heel lang worstelen voor we dat vetorecht in goede banen zullen leiden.'' Wilfried Geens verwijst naar Kosovo. De Veiligheidsraad werd er in eerste instantie op een zijspoor gezet door de Navo, omdat het Westen wist dat Rusland en China hun veto zouden stellen tegen een interventie. ,,Als de Veiligheidsraad zich niet binnen redelijke termijn hervormt, gaat het orgaan dat belast is met vrede en veiligheid zijn geloofwaardigheid verliezen. Wij zijn niet de enigen die zo denken.'' De Standaard, 28 januari 2000, Bart Beirlant Ik vond dit wel een interessant stuk Ik ben het er niet mee eens dat slechts zo weinig landen vetorecht hebben. De oplossing: meer landen veto, geen landen veto of alle landen veto. Ik heb geen idee welk de beste is en hoe de oplossing te bewerkstelligen. Met alle landen veto komt geen resolutie meer van de grond, geen landen veto en waarschijnlijk te veel landen worden benadeeld door een resolutie en met meer landen hebben we waarschijnlijk dezelfde problemen als nu. Ik ben er tegen dat "The Big Five" de eningen zijn met Veto en ik vind het ook onzin dat zij nog steeds de credits krijgen van iets wat nu 55 jaar geleden gebeurd is maar ik heb geen idee wat de oplossing is |
![]() |
||
Citaat:
Dan geen enkel land een veto te geven klinkt leuk alleen bij zo'n voorstel zullen alle landen met een veto tegenstemmen en is er grote kans dat bepaalde landen, en dan met name Rusland, China en USA, zich zullen terugtrekken uit de veiligheidsraad waardoor die bij elk conflict zo goed als machteloos staan. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
[QUOTE]Soveelah schreef op 01-08-2003 @ 22:06:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
denk ook china ja.
maar... midden-oosten moet niet onderschat worden. die oliesheiks moeten honderden miljarden bezitten! toch? heb wel eens gehoord van iemand dat ze dat allemaal zouden hebben belegd in westerse bedrijven en dat ze het geld hebben om net zo machtig te zijn als de vs, en dat het enige is wat ze ervan weerhoudt om amerika plat te gooien is dat ze dan hun eigen miljarden zullen verliezen. het lijkt me wel wat overdreven, maar gebrek aan geld hebben ze niet iig. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Laatst gewijzigd op 02-08-2003 om 16:50. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
vn is een organisatie met goede doelstellingen, alleen is het zo´n bureaucratische instelling dat je er gewoon een rotschop tegenaan moet geven om het in bewegeing te krijgen.
ze moeten die organisatie eens grondig herstructueren. ook vind ik dat de vn best een eigen leger mag hebben, maar das wat offtopic. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Assasin schreef op 02-08-2003 @ 19:32:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Geheime operaties..
Fukuyama 'The end of history' Daar geloof ik niet in. Europa sowieso niet, dat is veel te afwachtend en tolerant, China zie ik wel groot worden.. Gedisciplineerde mensen (iets waar men in Europa ook nog nooit van gehoord heeft) veel grondstoffen en een wil om groot te worden. Hoewel een autarkie niet veel levenskansen heeft (en dat willen sommige Chinese kopstukken. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
De Sovjet-Unie heeft dat in het verleden ook geprobeerd, zonder noemenswaardig succes.
|
Als China een autarkie wil worden dan worden zij geen supermacht, want 1 van de belangrijkste manieren om macht uit te oefenen naar het buitenland toe zijn sancties en dat kennie zonder handel.
Ik denk dat de EU wel 'n kans heeft, al is die niet bepaald daadkrachtig. Rusland zou het ongetwijfeld willen, maar heeft te weinig middelen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
voor de navo is er de SACEUR. Supreme Allied Commander EURope. die is altijd amerikaans, en heeft het opperbevel over alle navo strijdkrachten in europa. dus de navo is gewoon amerikaans bezit ![]() als dat veranderd, door het opperbevel bijvoorbeeld te laten rouleren, dán kan je de navo idd aan de VN koppelen. maar dan zal het waarschijnlijk een andere naam krijgen, nav is wat verouderd ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat: