Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
of het heelal oneindig is ofniet, ik denk dat we daar oneindig (..) lang over kunnen door discussieren
maar we zullen het antwoord nooit kunnen bevatten denk ik, daar zijn 'we' te simpel voor het is wat een van jullie zei, en waar meerdere mensen jaren lang een voorstelling van hebben gemaakt, het heelal heeft muren, en naar die muren is NIKS, maar wat mijn godsnaam is NIKS? het is iets anders kun je niet zeggen dat het niks is.. wij kunnen gewoon het begrip oneindig niet bevatten omdat je je er geen voorstelling van kunt maken, we zijn gewend dat alles een einde heeft, een weg, een leven, een boek..
|
![]() |
ik wil trouwens nog ff wat kwijt,
iets wat ik nog steeds niet snap en wat ik vroeger als klein kind dacht maar nu niet anders kan verwoorden.. geef maar ff je mening maar lach me niet uit ![]() ik dacht vroeger altijd, wat zijn wij eigenlijk en de wereld, de planeet, en het heelal waarin wij leven? net zoals wij met beestjes kunnen spelen, zoals mieren en naar ze kunnen kijken en ze in een glazen bak kunnen houden en kijken naar hoe ze gangetjes graven in het zand, misschien worden wij ook wel zo geobserveerd? vroeger dacht ik (was ong 10, nu 17): misschien zijn er wel heeeeleee grote reuzen die "ons', het gene wat wij het heelal noemen met planeten en alles daarin wel in een glazen bak, en is dat ook het einde van het heelal, die glazen bak, wat daarna is doet er ff niet toe, maar dit maakt vast helemaal geen sense.. maar ik moest het ff kwijt hoop dat jullie snappen, zoniet ask ff
||
Citaat:
Een groeiend heelal kan net zo goed eindig maar toch onbegrensd zijn. Vergelijk het maar eens met het oppervlak van een ballon die wordt opgeblazen.
||
Citaat:
dat is echter niet te rijmen met de theorie waarin alles vanuit een kern groeit en tegen de mensen die zeggen dat er geen niks kan zijn: dat je het niet kan bevatten dat ergens niets is, betekend niet dat het niet kan. oneindig is net zogoed niet te bevatten.
||
Citaat:
De groei van het heelal vind dus op een andere manier plaats dan de manieren die wij kennen, misschien zelfs wel in een vierde dimensie.
||
Citaat:
en het kan idd ook best een 4e dimensie zijn
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Het enige wat ik zeker weet is dat het heelal er in elke richting waarin we kijken hetzelfde uitziet. Ook de kosmische achtergrondstraling (straling uit de tijd van de oerknal) is in elke richting even sterk. Als we ons werkelijk in een buitenwijk zouden bevinden zou de straling vanuit de ene richting veel sterker moeten zijn dan uit de andere richting, omdat deze door meer materie zou worden gehinderd.
||
Citaat:
en dat met die straling snap ik niet, waarom zou het dan vanuit de ene richting veel sterker moeten zijn??
|
Dat het universum oneindig is vind ik idd net als andere mensen hier erg moeilijk te bevatten .. eigelijk is het niet te bevatten, niemand op deze aarde kan het bevatten want niemand heeft ooit oneindigheid gezien/meegemaakt, je kunt het ook nooit zien want oneindigheid gaat oneindig door, dus dat is logisch.. (we zijn ook niet onsterfelijk dus we hebben het ook nooit meegemaakt).
Ik denk dat het universum niet oneindig is omdat aan alles tog wel een eond moet komen, en het zo goed als bewezen is dat het heelal groter wordt ... en iets wat oneindig is kan niet groter worden... maar de vraag is dan natuurlijk waarin het groeit.. in een grote leegte? maar die is dan uiteindelijk ook weer oneindig...dus er is altij wel iets dat oneindig is hoe moeilijk het ook te bevatten is voor een mens hmmm ik zou er bijna van on een hogere macht gaan geloven.. erg verwarrend en onbegrijpelijk allemaal mja..
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
Als we in een buitenkant van het heelal zouden leven, dan zou de straling van een kant veel langer onderweg zijn naar ons, en dus in kracht afnemen. Als het ons al zou hebben berijkt tenminste.
||
Citaat:
Gelukkig hebben we Jou als betrouwbare welingelichte informatiebron, o Grote Astrofysicus, o Alwetende Kosmoloog! ---- Er zijn geen dingen die mensen onmógelijk kunnen begrijpen. De kunst is een goede manier te vinden om een idee in te passen in de ideeën die je al hebt. Daar kan een goed voorbeeld, een illustratie bij helpen. Vergelijk de ruimte maar met het oppervlak van de aarde. Het eerste is driedimensionaal en het laatste 2-D maar dat maakt opvallend weinig uit. Het aardoppervlak is begrensd. Het is niet oneindig. Je kan je er echter wel eindeloos over blijven bewegen, zonder ooit bij het eind te komen, zonder bij een rand of muur te komen. Dit komt omdat ons mooie aardoppervlakje gekromd is in de derde dimensie. Welnu. De ruimte kan ook wel eens gekromd zijn. Een 4e (ruimtelijke) dimensie nemen we niet waar, maar denk er hierbij aan dat slechts een eeuw of wat geleden de 3e dimensie ook van vrij weinig belang voor ons was. Toen bewogen we ons praktisch alleen over het aardoppervlak, dat voor ons niet waarneembaar bol is. [edit]zie dat proozt! ongeveer hetzelfde heeft gezegd..[/edit]
Laatst gewijzigd op 06-08-2003 om 09:12. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() [EDIT]: Mods! Precies hetzelfde onderwerp staat in Populaire Wetenschappen... Laatst gewijzigd op 06-08-2003 om 11:24. |
![]() |
||
Citaat:
een beweging is btw altijd 1 dimensionaal
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Dat had ik mogen willen zeg. Lees dit maar. http://www.geocities.com/Area51/Ramp...31/4DSpace.htm Stukje over tijd en tijdreizen bovenaan, interessant doch weinig terzake, dan een fijne uitleg over dimensies voor wie dat nodig heeft, en vanaf het kopje "Evidence of it's existence" wetenschappelijke achtergrond ervan (namelijk Einstein, relativiteit, oftewel reeële, geaccepteerde, gerespecteerde natuurkunde) http://tetraspace.alkaline.org/ deze is ook interessant
|
Misschien niet oneindig, maar tijdloos....of rondgaand....of zelf maakbaar door energie ofzow....oneindig lijkt me idd een onvoorstelbaar idee, kan me er gewoon niks bij voorstellen. Mijn menselijk geestje wil toch een afbakening om zich aan vast te houden, kan t anders niet bevatten.
En tja met al die black holes kom je steeds in andere dimensies. |
![]() |
||
Citaat:
Wat ik wou zeggen verder...misschien moeten we het gewoon niet met onze mensenogen/ geest zien, als je dat doet is het nl niet te bevatten. Misschien is oneindig wel oneindig maakbaar ofzow...en ja groot zal het heelal iig wel zijn. Da's mijn mening. |
![]() |
||
Citaat:
|
dit is net zoiets als wat is het middelpunt van het heelal...? aangezien alles om de planeet waarop je staat heen staat ben je altijd het middelpunt.. als je op mars staat zie je alles om mars draaien, en als je op venus staat die je precies hetzelfde.. wat is het middelpunt dan..?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
als iedereen maar statements zou posten zonder nuancering of argumentatie zou het een beetje een dooie boel zijn
|
Das waar. Ik zal mijn uitleg en nuanceringen dan wel even opnieuw posten:
![]() Je kan het heelal als het oppervlak van een bol voorstellen. De oppervlakte van een bol is 'eindig maar onbegrensd'. Datzelfde kan voor het heelal gelden als de massa van alle materie boven een bepaalde kritische waarde uitkomt. Het heelal (of de ruimte-tijd) wordt dan op een positieve manier gekromt. (zie voor uitleg over kromming van ruimte-tijd: http://forum.scholieren.com/showthr...threadid=486330 ) Het heelal kromt in zichzelf terug en vormt een eindig volume, zoals de oppervlakte van een bol. Maar er zijn nergens beperkingen of grenzen, althans niet in onze 3-dimensionale wereld. Als de waarde van de totale massa in het heelal onder de kritische waarde ligt kromt het heelal in een negatieve manier. Zoals het oppervlak van een zadel. Het heelal is dan wel oneindig omdat het niet in zichzelf terug kromt. De uitdijingssnelheid van het heelal werkt dan zijn eigen oneindigheid in de hand omdat er niet genoeg massa is om het heelal terug te krommen. De precieze massa van de materie is nog niet helemaal bekend omdat er veel 'donkere materie' in het heelal bestaat. Deze is niet waar te nemen, maar verraad zijn aanwezigheid door uitgezonden zwaartekrachtsvelden. Daarom zou het kunnen dat het heelal eindig in omvang is, maar toch geen begrenzingen kent. ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
@ devil: mooie uitleg, mooie theorie....niet ongeloofwaardig inderdaad ![]()
|
Het is me opgevallen dat de meesten, om niet te zeggen iedereen, oneindigheid slechts zien als matrie/ruimte. Maar stel nu dat die oneindigheid uit tijd bestaat?
Alle materie 'beweegt' door kleine deeltjes die zeer snel tegen elkaar botsen. Voor deze bewegingen heb je zowel ruimte als tijd nodig. Je kan immers je arm niet bewegen zonder daar de plaats en te tijd voor te hebben. Maar heeft een PERFECTE circel ook die ruimte nodig als hij PERFECT om zijn eigen as draait? Deze circel heeft reeds alle ruimte voor zijn eigen lichaam vanaf het begin (begin = vanaf hij zijn vaste grootte heeft) gekregen, niet? Deze perfecte circel heeft slechts tijd nodig om rond te draaien of zie ik dat verkeerd? Als dit klopt, is dat dan geen "bewijs" dat er niet altijd ruimte nodig is om een actie uit te voeren, want elk deeltje in die perfecte circel vervangt een ander deeltje terwijl hij ronddraait? -> EN NU BEN IK VERWARD MET MIJN EIGEN STELLINGEN ![]() ![]() ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Em ik heb niet alles gelezen, maar em volgens mij missen jullie een beetje het vanzelfsprekende.
Em "ruimte" is toch niks? leeg , geen materie, niks. Ruimte, afstand, en tijd, kan je toch alleen van spreken als je 2 punten hebt? in die leegte. Waarom zou het dan niet oneindig zijn? Iets in een ruimte is pas eindig door een barriere. Maar ruimte opzich heeft geen materie en kan dus geen barriere zijn toch?
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
dat bedoel ik niet dat spul dat er doorheen zweeft
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 12-08-2003 om 18:31. |
![]() |
||
Citaat:
|
Aha, hardstikke lastig allemaal.
Maar IK DENK dat het heelal er ALTIJD als is geweest. Want als het er ooit NIET zou zijn, zou er dus NIX zijn. Hoe zou het heelal dan zijn ontstaan?! Uit NIX kan nikx ontstaan dacht ik zo. Maar dan hebben we weer de vraag: Als iets er IS, moet het ooit zijn ontstaan?! En hoe kan iets ontstaan, als er nix is?! Verder kan ik me vinden in de gedachtegang dan wij (mensen) misschien ook hogere machten bóven ons hebben, waar wij geen besef van hebben. (bijv. net als mieren geen besef hebben van ons) Ik weet er verder geen reet vanaf, maar vind het wél ontzettend interessant.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Ik ben Jezus harriechristus | 0 | 06-10-2006 17:44 | |
Psychologie |
wie is er bezig met existentie puto | 18 | 29-12-2004 13:16 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |