Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
Waarom pleuren we niet gewoon 3 euro accijns op een bakje frites! Het duur 90 jaar voordat zo'n bakje natuurlijk verteerd is, dus dat is pas slecht voor het milieu!
En die ranzige geuren uit fritures ![]() Ook overdreven natuurlijk ![]() Wel geld eraan verdienen maar er wat voor over hebben ho maar. En voor alle felle anti-rokers: get a life!
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]() Ik kan natuurlijk ook roepen dat de frisdrank goedkoper moet, het kan gewoon niet zo zijn dat alcohol zuipen goedkoper is dan iets zonder alcohol drinken. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Deze accijnsverhoging is niets anders dan een excuus om de burger van meer geld te ontdoen om extra bezuinigingen mogenlijk te maken. Waarom zou de overheid moeten bepalen wat ik voor een pakje peuken betaal en waarom acht de overheid mij niet in staat zelf te kunnen kiezen wat slecht voor mij is?
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Verder vind ik het acceptabel, het is niet ideaal, maar ze moeten ergens geld vandaan halen. Dan kan je dat mijns inziens vrij goed doen door accijns te heffen op overbodige genotsmiddelen.
|
![]() |
Mijn mening wordt vast niet gevraagd maar toch:
Ik ben voor! Voor mijn part schaffen ze die hele dingen af maar prijsverhoging is ook een goed begin en totaal verbod in alle openbare gelegenheden nog beter. De zwakkelingen die zonodig hun ongezonde gewoonte willen uitoefenen en daar anderen mee schaden moeten streng aangepakt worden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
proost!
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Eèn pakje shag doet nu ?3,85. Stel dat iemand 3 pakjes per week, 7 dagen dus, rookt. Dat is ?11,55 per week. Maal 52 maakt dat per jaar ?600,60. Stel dat iemand vanaf zijn 15e is begonnen met roken, en dat 40 jaar doet. Dan komen we aan het lieve sommetje van ?24024 schoon aan de haak. Laten we gemakshalve uitgaan van 2 miljoen rokers die aan dit patroon voldoen, of gaan doen. Dat maakt dan ?48.048.000.000,00. Goed, het volledige bedrag gaat niet naar de staat. Laten we -gemakshalve, daar ik het niet exact weet- uitgaan van "slechts" 65%. Dan komen we op ?31.231.200.000,-. Mee eens tot dusverre? -- Mooi. De staat heeft maar liefst ?32.231.200.000,- in de pocket aan tabakaccijnzen. De roker betaalt nèt zo goed als niet-rokers premie voor het ziekenfonds. Particulier verzekerden laten we -gemakshalve- even buiten beschouwing. Laten we stellen dat de maandelijkse premie ?30 bedraagd; dat is minder dan het huidige bedrag, maar voorheen was het 2x zo goedkoop. Lijkt me een fair uitgangspunt. Dat levert de staat, aan ziekenfondspremie, jaarlijks ?360 euro op, voor èèn persoontje. Dat maakt na 40 jaar ?14400, voor alleen dat persoon. Hier nemen we dan ook 2 miljoen mensen voor, dat doet de rekenmachine tikken op ?2.880.000.000,-. Tellen we deze 2 bij elkaar op --> ?34.111.200.000,-. Dat is er dan door de roker bijgedragen aan de staatskas. Welnu, dat maakt PER roker ?170.556,-. Als we gemakshalve er van uitgaan dat de HELFT (wat denk ik een uiterst royale schatting is, maar helaas kan ik hier geen cijfers over vinden) van de rokers door het roken in de problemen komt, heeft die roker ?341.112,- geheel zelf betaald aan ziektebestrijding. (Mind you; we praten dan over FL 751.469,74!). En een niet-roker? Die komt niet verder dan ?14.400,- na 40 jaar braaf ziekefondspremie betalen. Wat ga je me nou vertellen, kosten rokers niet-rokers geld? |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Je bent het toch wel met me eens dat het beter is treinen te laten rijden dan ieder een eigen auto bijvoorbeeld. Citaat:
![]() Zal er gelijk maar een opsteken, komt er sneller meer geld binnen ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar ik heb zo het idee dat jij het idee hebt vroeg of laat ook afhankelijk te zijn van een auto! Kwestie van prioriteiten stellen, hè? *aai* |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
vechten!? ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Goed voor het milieu en de staatskas, maar niet voor de VVD'ers ![]() Edit: kwam dit net tegen Niet roken drijft medische kosten op Door onze redactie wetenschappen ROTTERDAM, 9 OKT. Massaal stoppen met roken maakt de gezondheidszorg op lange termijn duurder. Rokers lijden weliswaar aan meer ziekten dan niet-rokers, maar niet-rokers leven langer en hebben meer jaren de tijd om hun doktersrekening te laten oplopen. Dit blijkt uit een berekening van het Instituut Maatschappelijke Gezondheidszorg van de Erasmusuniversiteit in Rotterdam, vandaag gepubliceerd in The New England Journal of Medicine. De omvang van de besparingen die door stoppen met roken kunnen worden behaald zijn internationaal onderwerp van debatten. Het Nederlandse overheidsstandpunt is tot nu toe dat stoppen met roken besparingen oplevert. In 1990 schreef staatssecretaris Simons van Volksgezondheid aan de Tweede Kamer dat de kosten van de gezondheidszorg met 1 miljard kunnen dalen. Hij baseerde zich op onderzoek van het Nederlands Economisch Instituut. Simons noemde ,,de onderzoeksresultaten van groot belang voor de verdere ontwikkeling van het (...) tabaksontmoedigingsbeleid. (...) Door middel van preventie kunnen in principe immers op korte termijn aanzienlijke maatschappelijke kosten worden vermeden.'' De onderzoekers drs. J.J. Barendregt, dr. L Bonneux en prof.dr. P.J. van der Maas berekenden dat de kosten van de gezondheidszorg eerst dalen, maar dat op termijn een bevolking met niet-rokers duurder uit is. Het minimum wordt bereikt vijf jaar nadat iedereen is gestopt. Daarna lopen de kosten weer op. Na vijftien jaar zijn de jaarlijkse kosten weer net zo hoog en daarna stijgen ze.Niet-rokers lijden vaker aan dementie en andere chronische ouderdomsziekten dan rokers. Rokers sterven vooral aan longkanker, wat een vrij snelle dood betekent. Barendregt berekende de kosten van het stoppen met roken op basis van Nederlandse 'overlevingstafels' die met ziektegegevens werden uitgebreid. In overlevingstafels worden de Nederlandse sterftecijfers in een bepaald jaar in een rekenmodel toegepast op een 'geboortecohort', een grote groep mensen die in hetzelfde jaar zijn geboren. De sterftecijfers geven aan hoeveel mensen van welke leeftijd en van welk geslacht aan welke doodsoorzaak sterven. Door het geboortecohort in een computermodel te laten verouderen, neemt de omvang langzaam maar zeker af. Zo wordt de gemiddelde levensverwachting berekend. In opdracht van het ministerie van Volksgezondheid breidden de onderzoekers het model uit met ziektegegevens en de kosten ervan, zodat niet alleen de dood maar ook ziekte en de zorgkosten kunnen worden voorspeld. Barendregt crëerde drie cohorten: een met mensen die allemaal gingen roken, een met rokers en niet-rokers, en een cohort van niet-rokers. Bron: http://www.nrc.nl/redactie/W2/Evj/99/20c.html
Laatst gewijzigd op 17-08-2003 om 14:45. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
En trouwens; iedereen betaalt BTW; niet alleen niet-rokers. Dus dat vliegertje gaat niet op. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Oh, ik ben trouwens redelijk pacifistisch ingesteld, dus als je wilt vechten zul jij èèrst moeten slaan ![]() |
![]() |
|
Shit had ik toch Halsema moeten stemmen, die rookt als een ketter
![]() 3.80 euro voor een pakje van 25? In de meeste pakjes zitten toch echt 20 sigaretten.. maar oke. Ik vind het nogal matig, de sigarettenprijs is pas ook al met 10 cent verhoogd. Nu weet ik niet, of dat kwam door de regering of door de fabrikanten zelf, maar wij zitten er toch maar mee ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dan kan de pil ook in het ziekenfonds blijven, hoeven de uitkeringen niet omlaag, hoeven de niet-rokende Nederlanders niet te betalen voor de tandarts... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
|