Advertentie | |
|
![]() |
|||||
Citaat:
Ik denk dat het wel degelijk kan dat een individu een actie onderneemt, waar hij/zij zelf niet beter van wordt, maar wat beter is voor het voortbestaan v/d soort. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mensen daarintegen kunnen zich voorstellen wat de consequenties van hun acties zijn en wat anderen zullen voelen als gevolg van hun daden.
|||
Citaat:
Volgens mij is het niets meer dan een evolutionaire noodzaak. Citaat:
Volgens jouw veronderstelling zouden we dus eerst heel erg blij worden, en daarna XTC aanmaken in de hersenen? ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Sander86, ik ben redelijk goed bekend met de chemische reacties in je hersenen, maar op de manier hoe jij het geb ruikt valt dit enkel onder neorologie, niet over filosofie of moraalwetenschappen. Je kan emoties simpel weg niet samen vatten als "chemische reacties", dit doet bij lange geen eer aan de complexiteit van de menselijke "geest" . Chemische reacties onstaan niet zonder reden, die worden getriggered door bijvoorbeeld geuren, andere stoffen, beeld van een symetrisch gezicht etc. Maar dit zijn enkel de relatief simpele voorbeelden van triggers, bedenk je eens de complexiteit van de triggers die woede veroorzaakt.
Ik weet dat een computer "slechts" hardware en software is, maar vraag me niet hoe en waarom elke reactie ontstaat. Che Guevara, klopt, daarom is sociaal gedrag ook "goed" (ook genetisch gezien). Maar extreme gelijkheid, zoals het comunisme, laat geen ruimte over voor een andere menselijk instinct: het verijken van jezelf. Maar ik ben er mee eens dat de mens van nature goed is (per definitie zelfs). Sterker nog, al was het sociaal geacepteerd en 'natuurlijk' om je buurman elke zondag midag lam te slaan: dan alsnog was de mens dus van nature goed geweest. kaasstaafje, waarom word je van zo`n manier denken depresief?? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Je kan het zien door een gemiddeld mens of aap te nemen, of elk ander sociaal wezen voor het zelfde geld. Het is ook erg logisch, want wanneer je je zelf niet verijkt, zijn je kansen om je voort te planten kleiner -note: extreem asociaal gedrag is ook niet erg bevorderlijk voor deze kansen-.
Niet iedereen kan winnen ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Goed en kwaad bestaat alleen in ons perspectief.... niets dat hoger is...als het al denkt.....beschouwt wat wij doen als goed of kwaad. Wij veranderen door onze ervaringen, en daarvoor zijn we hier. onze ziel leert of verrijkt zichzelf en gaat verder. misschien nog eens reincarneren, of anders terug naar de bron hemel whatever the he.... we call it
ik denk wel dat iedereen diep van binnen telkens weet wat goed en wat slecht is. zo voelt het totdat je er tevaak aan blootgesteld word dan. dan vervaagt dat besef. conditionering dacht ik... om een biologische term te gebruiken
Laatst gewijzigd op 18-08-2003 om 21:07. |
![]() |
|
![]() |
Che Guevara, ze werken wel gezamelijk, niet voor elkaar, maar voor hunzelf.
Elk van de bovengenoemde dieren die aan kwantiteit niets te klagen heeft, slacht een zwake schakel in hun cultuur zonder pardon af: kwaadaardig hè? Ps misschien is het ter verduidelijking handig wat dan die kwade invloeden zijn, en waarom die dan nog bestaan. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wellicht is het kwaadaardig, maar goedaardig in die zin dat het het groepsbelang dient. Kwade invloeden heb ik al twwe keer omschreven ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Maar nu draaien we het om, hebzucht is inderdaad kwaadaardig. Dat terwijl het een te ver doorgeschoven zelfverijking is. Mensen zoeken een afweging tussen wat hun omgeving goed vind -delen- en wat goed voor hun zelf is -niet delen-. Als ze enkel niet delen is dat direct goed voor hun, daar waar een mens een sociaal wezen is en geen moment overleefd zonder zijn groep. Het communisme laat niet genoeg ruimte over voor het verijken van je zelf, wat de belangrijkste van de twee is. Het kapitalisme laat bij verre niet genoeg ruimte over voor het eerste, wat in mijn ogen de mens inderdaad te asociaal maakt. kaasstaafje, als je op zo`n manier naar wetenschap kijkt lijkt het inderdaad erg pessimistisch. Maar een eeuwig leven, althans het geloof daarin, heeft in mijn ogen extreem veel minder te bieden dan dat kleine flitsje dat mijn leven is. |
![]() |
|
- Wie van de discussianten is het ermee eens dat het verheffen van je eigen belang boven het belang van de groep kwaadaardig is? (ik wel)
- En wie is het ermee eens dat mensen alleen maar een groep dienen om er zelf beter van te worden? (bijvoorbeeld door bescherming en verzorging vanuit de groep) (ook mee eens) Als we die twee zaken op een rijtje hebben, kunnen we volgens mij wat meer duidelijkheid scheppen.
Laatst gewijzigd op 19-08-2003 om 14:20. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Thomas Hobbes gaat zelfs zover dat hij een groep mensen niet als natuurlijk beschouwt. Mensen zijn als wolven die elkaar telkens proberen te beroven van elkaars prooi. Maar dat is dan ook wel weer erg pessimistisch gedacht...
![]()
|
Daar zie ik eerlijk gezegd weinig in, Kazanka.
Bedenk wel dat mensen elkaar altijd al nodig hebben gehad. Een mens alleen stelt absoluut helemaal niks voor. Wees bijvoorbeeld blij dat onze voorouders de techniek met ons gedeeld hebben die we nu gebruiken om over het internet te surfen. En wie van ons zou zijn huidige leeftijd bereikt hebben zonder de hulp en voeding van zijn ouders? En zelfs al veel eerder maakten pre-historische mensen die in groepen jaagden, veel meer kans op het slachten van een sappige mammoet dan iemand die dat in zijn eetje probeert. Mijn standpunt is dat mensen elkaar gedwongen moeten helpen, omdat ze alleen simpelweg niet kunnen overleven en voortplanten. Maar zodra een mens de kans ziet zichzelf te verrijken ten nadele van een ander, is de kans groot dat hij/zij dat doet. Iedere mens is van nature een egoist!
|||
Verwijderd
|
Tjaslon schreef op 19-08-2003 @ 09:55:
Citaat:
Citaat:
Wat betreft je analyse m.b.t het kapitalisme en communisme heb je gelijk. |
![]() |
|
![]() |
"Ik bedoel, dat men vanuit de omgeving, door het goede te benadrukken, al veel kwade krachten kunt onderdrukken." C. G.
Geef het kwade een definitie, een conclusie, een handleiding, en pak het aan. Hoe kun je bevechten wat je niet kunt grijpen?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
volgens mij kun je niet echt zeggen dat een mens kwaadaardig of goedaardig is,maar wel is elke mens een egoist,elke handeling die men doet doet men uit eigenbelang,ookal help je er anderen mee,volgens mij is er een onderscheid tussen positief en negatief egoisme,negatief is als je er mensen kwaad mee doet (bijvoorbeeld wat stelen van iemand omdat jij het hebben wilt,je buszitje niet afstaan aan een kreupele oude vrouw,...),positief egoisme is egoistische handelingen waar je niemand kwaad mee doet (frietjes eten omdat je honger/zin hebt) of zelfs mensen mee helpt (je potlood uitlenen,vrijwilligerswerk in ontwikkelingslanden bijvoorbeeld),uiteindelijk was zelfs moeder Theresa een grote egoist want als ze er geen voldoening of goed gevoel bij kreeg door mensen te helpen,dan had ze dat niet gedaan.dus in feite kun je niemand echt kwaadaardig of goedaardig noemen,alhoewel als ik moet kiezen zeg ik toch goedaardig,omdat mensen toch wel een geweten hebben,en zich soms schuldig voelen als ze uit puur egoisme een ander kwetsen ookal hoeven ze die ander nooit meer te zien of ookal hoefden ze geen gebruik meer te maken van die ander. hmmz nou ja dat was dan mijn theorie er over...
|
![]() |
|
![]() |
k heb ongeveer 3/4e van deze discussie gelezen, maar ik heb nog niemand gehoord met wat ik denk;
ik denk dat elk mens word geboren met goed en kwaad in zich. natuurlijk heeft de opvoeding heel erg veel invloed, maar uiteindelijk moet iedereen toch zelf kiezen tussen goed en kwaad.
|
Ik denk dat een mens neutraal geboren word. Zijn of haar opvoeding en levenservaringen maken hem of haar goed of slecht. Als een kind goed word opgevoed en word aan geleerd dat het slaan van andere kinderen niet mag en slecht is dan is hij al meer op weg naar het goede. Doen de ouders niets of moedigen ze het aan als hij andere kinderen slaat dan is hij hard op weg naar het kwade. Alles wat je in je leven mee maakt beinvloed je gedrag en dus ook je keuzes. Als er altijd van iemand gestolen word dan is de kans groter dat die persoon zelf gaat stelen dan dat een ander persoon waar nooit van gestolen is dat gaat doen.
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Films, TV & Radio |
Welke film heb je het laatst gezien en wat vond je etc etc. deel 17 Dinalfos | 500 | 09-11-2005 11:53 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Doping juutje_17 | 8 | 06-04-2001 13:37 |