Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-11-2003, 18:35
Veenbes
Veenbes is offline
Ik vind Cicero echt veel leuker dan gedichtjes (Catullus hmhm), de zinnen zijn misschien wel lang maar m.i. veel logischer opgebouwd.
Vraagje... hoe ver zijn jullie? Ik las net in een ander topic dat diegene bij hoofdstuk 4 was, wij hebben net de eerste vertaling van H3 afgerond...
Oud 23-11-2003, 13:43
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Wij zijn ook pas bij het begin van hoofdstuk 3
Morgen schoolonderzoek over het eerste deel, tot en met 3.1
Oud 24-11-2003, 19:08
A3aan
A3aan is offline
Jullie krijgen S.O. over cicero?

Mijn leraar beweert dat het wettelijk is vastgelegd dat een schoolonderzoek over de stof van het C.E. niet mag...
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 19:38
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
A3aan schreef op 24-11-2003 @ 20:08:

Mijn leraar beweert dat het wettelijk is vastgelegd dat een schoolonderzoek over de stof van het C.E. niet mag...
Dat mag ook niet nee, maar gebeurt bij ons ook..
Oud 24-11-2003, 20:26
@Moon
@Moon is offline
Pff jullie mogen wel blij zijn met Cicero. Ik had vorig jaar examen moeten doen in Livius. Dat is echt is supersaaaai (alleen maar over de oorlog en dan opeens over bergbeklimmen )en toch ook wel moeilijk. Alleen dankzij mijn docent die er een leuk verhaaltje van maakte heeft me pas er toe gezet om er meer moeite voor te doen. Dus jullie mogen niet klagen
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 21:00
A3aan
A3aan is offline
Citaat:
@Moon schreef op 24-11-2003 @ 21:26:
Pff jullie mogen wel blij zijn met Cicero. Ik had vorig jaar examen moeten doen in Livius. Dat is echt is supersaaaai (alleen maar over de oorlog en dan opeens over bergbeklimmen )
hehe, LOL.

Nouw, das ook lekker... ik zou op zich mijn S.O.'s ook wel over cicero willen hebben, das een stuk beter dan Seneca of Horatius
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 21:09
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Citaat:
A3aan schreef op 24-11-2003 @ 20:08:

Mijn lerares zegt dat het wettelijk is vastgelegd dat er maar één schoolonderzoek over Cicero mag, dus die heb ik net vandaag gehad en ik geloof dat het best lekker ging
Oud 25-11-2003, 09:36
Nona
Nona is offline
Citaat:
@Moon schreef op 24-11-2003 @ 21:26:
(alleen maar over de oorlog en dan opeens over bergbeklimmen )
Hum, ik was megablij met stukken die niet over oorlog gingen. Dat stukje over die berg op vond ik juist wel leuk, vooral de aanvullende info was .
Oud 25-11-2003, 12:49
Verwijderd
Citaat:
Konijn schreef op 24-11-2003 @ 20:38:
Dat mag ook niet nee, maar gebeurt bij ons ook..
Het mag sinds dit jaar wel, en de vorige jaren werd er nogal met die regel gesjoemelt op bepaalde scholen - niet op die van mij trouwens.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 19:16
mrs me
mrs me is offline
het is volgens mij inderdaad zo dat nu de examenstof wel als schoolonderzoek getoetst mag worden. eerder niet, en bij ons op school deden ze wel aan sjoemelen dat is wel beter, ik moet er niet aan denken dat ik voor het examen nog allemaal cicero moet leren!
Oud 25-02-2004, 16:13
Joachim00
Citaat:
MickeyV schreef op 29-08-2003 @ 22:25:
Scabreus betekent "onwelvoeglijk". En hoe toeschietelijk je lerares ook mag zijn, het is waarachtig onwelvoeglijk Cicero als een "vervelend mannetje" te karakteriseren, ten overstaan nog wel van een hele klas ontvankelijke kinderen. Het oordeel over Cicero lat ze beter over aan hen zelf. Bovendien is het buitengewoon ergerlijk als een eenvoudige lerares een aanzienlijk minder onbeduidend persoon laakt.
praat je zo ook met je vrienden ?
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 17:34
dageraad
Hoi,

Leuk om alles zo te lezen wat jullie ervan vinden.
Ik heb zelf Grieks en Latijn, en alletwee de onderwerpen vielen me wel tegen.
Cicero is erg abstract en theoretisch. Bij Euripides dacht ik eerst dat het omdat het een tragedie was er nog wel wat actie in zou zitten, maar dat valt dus tegen. Wat ik er lastig aan vind is dat de zinnen erg compact zijn, met erg veel 'nadats'.
Wat ik me afvroeg is hoe jullie door de stof heen gaan.
Bij Latijn moeten we thuis elke keer iets van 10 regels vertalen, die we in de les nakijken. Saai dus. Bij Grieks vertalen we altijd in de les, ieder voor zich 12 regels. Als je vragen hebt, is de leraar beschikbaar. Maar verder doen we erg weinig bij beide talen aan al die vragen die ertussen staan, en ik vraag me af of dat wel handig is.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 21:55
Briseïs
Briseïs is offline
ik vertaal niet.

bij het laatste se heb ik zonder vertalen en bijna zonder leren een 6 gehaald, dus ik meen dat t examen dan ook wel zal gaan
Oud 24-03-2004, 22:31
Luego
Luego is offline
Cicero vind ik heel goed te doen, na een tijdje kun je zijn zinnen grammaticaal begrijpen zonder naar de woorden te kijken. Thema vind ik ook wel interessant.

Stel je hebt Tacitus, Livius of Seneca als examenonderwerp..... < groen omdat 'ie moet kotsen

Grieks heb ik niet.

En wij hebben vandaag ook net een SE Cicero gehad, hoofdstuk 6 t/m 9 en een proefvertaling. Doen ze voor zover ik weet al paar jaar zo.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 13:44
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 09-03-2004 @ 22:55:
ik vertaal niet.

bij het laatste se heb ik zonder vertalen en bijna zonder leren een 6 gehaald, dus ik meen dat t examen dan ook wel zal gaan
Het CE is voor 50% vertalen... ben erg benieuwd wat je dan daarvoor haalt. En dan is dat schoolexamen bij jullie wel erg makkelijk, bij ons waren er bijna geen voldoendes. Ik heb afgelopen 5 jaren 9ens gehaald en haalde nu een 4,8 voor het SE en had alles vertaald en geleerd. Dat examen zal je aardig gaan tegenvallen vermoed ik. Daarnaast is Cicero achterlijk moeilijk vertalen, dus als je daar ook niet in oefent... sowieso, 1 foute woordkeuze is al 0 punten voor je kolon, zelfde geldt voor 2 kleine foutjes als naamvallen of mv/ev of tijdsfout...
Oud 25-03-2004, 14:16
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Gothic schreef op 25-03-2004 @ 14:44:
Het CE is voor 50% vertalen... ben erg benieuwd wat je dan daarvoor haalt. En dan is dat schoolexamen bij jullie wel erg makkelijk, bij ons waren er bijna geen voldoendes. Ik heb afgelopen 5 jaren 9ens gehaald en haalde nu een 4,8 voor het SE en had alles vertaald en geleerd. Dat examen zal je aardig gaan tegenvallen vermoed ik. Daarnaast is Cicero achterlijk moeilijk vertalen, dus als je daar ook niet in oefent... sowieso, 1 foute woordkeuze is al 0 punten voor je kolon, zelfde geldt voor 2 kleine foutjes als naamvallen of mv/ev of tijdsfout...
Maar dat is het vertalen zelf, dat gaat me altijd goed af
en onze lerares gaat er prat op dat haar schoolexamens van hetzelfde niveau zijn als het centraal schriftelijk.

Verder sta ik nu een 7,2 (en we krijgen nog een proefvertaling terug die ik waarschijnlijk wel goed heb gemaakt), dus moet ik een 3,8 halen voor een voldoende. Dat lijkt me haalbaar.
Reageren

Regels voor berichten