Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-09-2003, 12:10
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 15-09-2003 @ 18:21:
Ik zeg ook 'grotendeels'. Maar er hadden hier in Europa nooit bloeiende industrieën kunne bestaan zonder koloniën met hun bijbehorende grondstoffen. En zonder de inheemse bevolking van die koloniën kon men toen bijvoorbeeld ook geen katoen verbouwen. En wat denk je van al die kinderen die destijds naar Europa zijn gehaald om tegen een schijntje de bediende van een of andere rijke Brit/Fransman/Hollander te zijn?
Denk je niet dat er ook mutualisme bestond? er is daar infrastructuur aangelegd, scholen en ziekenhuizen opgezet, bedrijven opgericht, en een regerings/juridisch apparaat. En wat hebben ze er van gebakken? helemaal niks. een paar voorbeelden: in Afrika beneden de sahara is er na het onafhankelijk worden van de landen aldaar geen meter spoorweg meer bijgebouwd. Indonesie (Nederlands Indie) was bij het onafhankelijk worden welvarender dan dat het nu is, evenals vele landen in de regio. Wij hebben daar gezorgd voor ontwikkeling, zonder ons zou het ernu enkel erger aan toe zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-09-2003, 16:01
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 16-09-2003 @ 13:10:
Denk je niet dat er ook mutualisme bestond? er is daar infrastructuur aangelegd, scholen en ziekenhuizen opgezet, bedrijven opgericht, en een regerings/juridisch apparaat. En wat hebben ze er van gebakken? helemaal niks. een paar voorbeelden: in Afrika beneden de sahara is er na het onafhankelijk worden van de landen aldaar geen meter spoorweg meer bijgebouwd. Indonesie (Nederlands Indie) was bij het onafhankelijk worden welvarender dan dat het nu is, evenals vele landen in de regio. Wij hebben daar gezorgd voor ontwikkeling, zonder ons zou het ernu enkel erger aan toe zijn.
Dat weet ik, wat ik aangeef is dat wij het zonder die landen en hun natuurlijke hulpbronnen ook minder goed voor elkaar zouden hebben. Ik zeg niet slecht, maar wel minder goed dan nu.
Oud 17-09-2003, 08:32
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 16-09-2003 @ 17:01:
Dat weet ik, wat ik aangeef is dat wij het zonder die landen en hun natuurlijke hulpbronnen ook minder goed voor elkaar zouden hebben. Ik zeg niet slecht, maar wel minder goed dan nu.
mogelijk, maar landen als Duitsland, België, Oostenrijk, Italië en alle oosteuropese landen hebben nooit kolonien van enige betekenis gehad, gaat het daar nu zo veel minder dan hier?
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 12:38
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 17-09-2003 @ 09:32:
mogelijk, maar landen als Duitsland, België, Oostenrijk, Italië en alle oosteuropese landen hebben nooit kolonien van enige betekenis gehad, gaat het daar nu zo veel minder dan hier?
technieken importeren uit nabijgelegen landen met grote kolonien?
Oud 17-09-2003, 12:42
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 17-09-2003 @ 09:32:
Duitsland, België en Italië hebben wel degelijk grote en belangrijke kolonieën gehad... Ethiopië (voormalig Abbisinië) en Congo (voormalig Zaïre) zijn Italiaanse en Belgische voorbeelden. Duitsland weet ik niet precies welke, maar een paar oost-Afrikaanse landen hebben jaren onder de Duitsers moeten leven. Arme mensen.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 12:54
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Ik denk dat de oplossing niet gezocht moet worden in het vergroten van de Westerse invloed in de derde wereld. Armoede is een van de belangrijke dingen die ten grondslag liggen aan de grote problemen in Afrika.

De oplossing moet juist gezocht worden in minder invloed van het westen. Dat wil zeggen: niet meer de landbouw in de derde wereld wegconcurreren door Europese producten met exportsubsidie en het opheffen van handelsbarrières die het verhinderen dat boeren uit de derde wereld hun producten op de Europese markten kwijt kunnen.

Make trade fair!
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 12:55
Verwijderd
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 17-09-2003 @ 13:54:
*blaat*
WATR, maar heb je ook maar iets van de andere berichten gelezen?
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 12:57
Insane Juggalo
Citaat:
Ertur schreef op 17-09-2003 @ 13:55:
WATR, maar heb je ook maar iets van de andere berichten gelezen?
Ik reageer enkel op het eerste bericht uit de topic. Geen tijd om de hele topic door te lezen. In tegenstelling tot enkele wizzkids heb ik namelijk ook nog activiteiten naast de hele dag achter de computer zitten en topics lezen.

O, en de afkortingen die wizzkids gebruiken beheers ik niet. Dus wat betekent WATR in algemeen Nederlands?

Laatst gewijzigd op 17-09-2003 om 12:59.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 12:59
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Ertur schreef op 17-09-2003 @ 13:42:
Duitsland, België en Italië hebben wel degelijk grote en belangrijke kolonieën gehad... Ethiopië (voormalig Abbisinië) en Congo (voormalig Zaïre) zijn Italiaanse en Belgische voorbeelden. Duitsland weet ik niet precies welke, maar een paar oost-Afrikaanse landen hebben jaren onder de Duitsers moeten leven. Arme mensen.
Abbesinnie was in totaal 20 jaar ofzo van Italie. Namibie en Mozambique geloof ik van Duitsland, net als de Solomoneilanden. Levert weinig tot niks op. Congo draaide verlies.
Oud 17-09-2003, 12:59
Verwijderd
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 17-09-2003 @ 13:57:
Ik reageer enkel op het eerste bericht uit de topic. Geen tijd om de hele topic door te lezen. In tegenstelling tot enkele wizzkids heb ik namelijk ook nog activiteiten naast de hele dag achter de computer zitten en topics lezen.
Alweer WATR, maar dan heb je - naar mijn nederige mening - weinig op een forum te zoeken.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 13:00
Insane Juggalo
Citaat:
Ertur schreef op 17-09-2003 @ 13:59:
Alweer WATR, maar dan heb je - naar mijn nederige mening - weinig op een forum te zoeken.
Laat de forumbazen dat maar bepalen.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 13:17
Verwijderd
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 17-09-2003 @ 13:54:
Ik denk dat de oplossing niet gezocht moet worden in het vergroten van de Westerse invloed in de derde wereld. Armoede is een van de belangrijke dingen die ten grondslag liggen aan de grote problemen in Afrika.

De oplossing moet juist gezocht worden in minder invloed van het westen. Dat wil zeggen: niet meer de landbouw in de derde wereld wegconcurreren door Europese producten met exportsubsidie en het opheffen van handelsbarrières die het verhinderen dat boeren uit de derde wereld hun producten op de Europese markten kwijt kunnen.

Make trade fair!
Wat heeft een Afrikaans boertje te zoeken op de wereldmarkt? Het zal weinig helpen, de multinationals hebben de belangrijkste industriëen in handen en de landbouwers die er wèl van kunnen profiteren hebben al de meeste landbouwgrond in handen (met name zo in Zuid-Amerika). Kortom: de armen schieten er weinig mee op. Tenzij de belangrijkste landbouwgronden en industrieën staatseigendom worden, opdat de staat de winst kan opstrijken en kan steken in effectieve armoedebestrijding.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 13:43
Verwijderd
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 17-09-2003 @ 14:00:
Laat de forumbazen dat maar bepalen.
Hoezo? Ik zeg niet dat jij niet mag reageren, ik gaf alleen aan dat ik je post nutteloos en niets toevoegend vond. En omdat jij zegt dat je nooit threads leest, bedoelde ik te zeggen dat het dan raar is om op een forum te komen en nog te reageren ook. Niet dat dat niet mocht.

En waarom lees je eigenlijk wel mijn totaal irrelevante reacties?
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 15:07
Insane Juggalo
Citaat:
Che Guevara schreef op 17-09-2003 @ 14:17:
Wat heeft een Afrikaans boertje te zoeken op de wereldmarkt? Het zal weinig helpen, de multinationals hebben de belangrijkste industriëen in handen en de landbouwers die er wèl van kunnen profiteren hebben al de meeste landbouwgrond in handen (met name zo in Zuid-Amerika). Kortom: de armen schieten er weinig mee op. Tenzij de belangrijkste landbouwgronden en industrieën staatseigendom worden, opdat de staat de winst kan opstrijken en kan steken in effectieve armoedebestrijding.
Zonder exportsubsidies zal de derdewereldboer in ieder geval tegen redelijkere prijzen aan de eigen binnenlandse markt kunnen leveren, waardoor hij er wel degelijk beter van wordt. Bovendien zorgt het opheffen van handelsbelemmeringen ervoor dat derdewereldlanden makkelijker toegang hebben tot onze economie, wat kan zorgen voor een impuls voor de landbouw.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 18:01
Verwijderd
Insane Juggalo schreef op 17-09-2003 @ 16:07:

Citaat:
Zonder exportsubsidies zal de derdewereldboer in ieder geval tegen redelijkere prijzen aan de eigen binnenlandse markt kunnen leveren, waardoor hij er wel degelijk beter van wordt.
Huh? Export heeft daar weinig mee te maken.

Citaat:
Bovendien zorgt het opheffen van handelsbelemmeringen ervoor dat derdewereldlanden makkelijker toegang hebben tot onze economie, wat kan zorgen voor een impuls voor de landbouw.
Een impuls die niet ten goede komt aan de armen, omdat zij niet over de juiste middelen beschikken. De rijken worden er beter van, zij beschikken immers wel over de juiste middelen. En door een grotere afzetmarkt zullen ze wel meer personeel nodig hebben, maar dat personeel wordt niet goed behandeld en verdient te lage lonen.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 10:48
Verwijderd
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 17-09-2003 @ 16:07:
Zonder exportsubsidies zal de derdewereldboer in ieder geval tegen redelijkere prijzen aan de eigen binnenlandse markt kunnen leveren, waardoor hij er wel degelijk beter van wordt. Bovendien zorgt het opheffen van handelsbelemmeringen ervoor dat derdewereldlanden makkelijker toegang hebben tot onze economie, wat kan zorgen voor een impuls voor de landbouw.
laat de arme landen dan maar eerst elkaars grenzen openen
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 11:37
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 18-09-2003 @ 11:48:
laat de arme landen dan maar eerst elkaars grenzen openen
waarom moet dat gebeuren voordat eerstewereldlanden dat doen? En wat voor een dramatische invoerheffingen bestaan in derdewereldlanden?
Oud 18-09-2003, 12:52
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 18-09-2003 @ 12:37:
waarom moet dat gebeuren voordat eerstewereldlanden dat doen? En wat voor een dramatische invoerheffingen bestaan in derdewereldlanden?
op de wereldtop in Mexico werden de westerse landen aangevallen door de armere landen omdat ze te protectionistisch zouden zijn en hun landbouw subsidieeren, terwijl derdewereldlanden over het algemeen nog veel protectionistischer zijn. dus laat ze eerst maar onder elkaar vrijhandelszones afspreken voordat ze ons lastig komen vallen.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 15:16
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 18-09-2003 @ 13:52:
op de wereldtop in Mexico werden de westerse landen aangevallen door de armere landen omdat ze te protectionistisch zouden zijn en hun landbouw subsidieeren, terwijl derdewereldlanden over het algemeen nog veel protectionistischer zijn. dus laat ze eerst maar onder elkaar vrijhandelszones afspreken voordat ze ons lastig komen vallen.
*kuch* de meeste ontwikkelingslanden stellen hun grenzen wijdopen voor multinationals en paaien hen met lage belastingen, een minimum aan arbeidsrechten en een minimum aan regelgeving.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 18:31
Joostje
Joostje is offline
om niet te vergeten dat Nederland ZELF (buiten de EU dus) de landbouw blijft subsidieren
Oud 19-09-2003, 12:49
Verwijderd
Citaat:
Che Guevara schreef op 18-09-2003 @ 16:16:
*kuch* de meeste ontwikkelingslanden stellen hun grenzen wijdopen voor multinationals en paaien hen met lage belastingen, een minimum aan arbeidsrechten en een minimum aan regelgeving.
nou als ze het zelf doen moeten ze al helemaal niet zeuren
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 12:59
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 19-09-2003 @ 13:49:
uhm, verklaar uzelf nader?
Oud 19-09-2003, 16:21
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 19-09-2003 @ 13:49:
Ze gaan uit van een verkeerd idee, dat is wat anders.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 16:32
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 18-09-2003 @ 19:31:
om niet te vergeten dat Nederland ZELF (buiten de EU dus) de landbouw blijft subsidieren
En wat voor een subsidies... Waarom krijgen boeren goedkopere Diesel?????
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 12:46
Verwijderd
Citaat:
Che Guevara schreef op 19-09-2003 @ 17:21:
Ze gaan uit van een verkeerd idee, dat is wat anders.
ervaring leert, wij moeten slechts geduld hebben (en ondertussen onze markt gesloten houden)
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 13:34
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Ertur schreef op 19-09-2003 @ 17:32:
En wat voor een subsidies... Waarom krijgen boeren goedkopere Diesel?????
geen idee :/
Oud 23-09-2003, 15:23
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 23-09-2003 @ 13:46:
ervaring leert, wij moeten slechts geduld hebben (en ondertussen onze markt gesloten houden)
Ervaring leert als het al te laat is en er weer te veel mensen zonder eten, water, onderwijs en gezondheidszorg zitten.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 16:12
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 16-09-2003 @ 13:04:
maak daar maar 1500 van
lees maar Andre Gunder Frank's Reorient
Oud 24-09-2003, 10:26
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 23-09-2003 @ 17:12: