Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
1. het kost veel meer (meer ruimte, meer ov, lijkt me logisch) zeker in bijv. friesland ed (grote gebieden, weinig mensen) is het gewoon niet haalbaar, is nu daar al veel te duur, lijnen worden daar nu ook geschrapt ed 2. het kost niet alleen veel meer omdat het gebied groter is (er zijn natuurlijk ook meer mensen die meebetalen, weet ik ja) maar ook omdat er meer mensen zijn zal de capaciteit van het ov vergroot moeten worden en niet alleen de capaciteit maar ook de kwaliteit, zeker als het in combo met afsluiting van binnensteden gaat, dat kost ook veel meer.
|
Ik moet gratis worden
![]() Afgezien van het feit dat zoiets al niet haalbaar is ivm de betrokken kosten is het natuurlijk absurd om het ov gratis te maken. Als gevolg van de druktes vandaag de dag zijn er al gigantische opstoppingen en vertragingen, denk je eens in hoe het zou zijn als iedereen zomaar de trein in sprong. De kwaliteit en kwantiteit moet omhoog, afgezien daarvan is de prijs op het moment best 'redelijk' als je je bedenkt dat het voor jan modaal die de week door moet treinen betaalbaar is om een maand of jaarkaartje op te hoesten. Er zijn enkel meer controles nodig zodat er meer verdient wordt op zwartrijders. Op die manier dring je de drukte terug en zal de kaartverkoop stijgen waardoor lagere prijzen mogelijk worden. Ik stel hiervoor controle bij opkomst van het perron voor. Al met al zuigt het ov nog steeds apennoten. Maar de oplossing is misschien wel vrij simpel.
Laatst gewijzigd op 02-10-2003 om 09:39. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
verder is er gewoon niet genoeg personeel om overal te controleren (en dat krijg je ook niet snel: ov-conducteur is op dit moment het gevaarlijkste broep van nederland ![]() bij metro en nachttrein werkt het systeem idd wel redelijk, maar dat is ook een veel kleiner netwerk als ik trouwens van A'dam cs naar Maastricht moet en op het station gecontroleerd wordt, dan koop ik een kaartje A'dam cs - A'dam Amstel voor 1euro en blijf tot Maastricht zitten... laatste punt: t Gvb houdt ondanks de extra conducteur steeds vaker van die razzia's waarbij 8 conducteurs in 2 minuten de tram doorwerken. eerst geven ze een jongen (18jr of zo) een bekeuring; vervolgens gaan ze een oude vrouw bekeuren die net is ingestapt en niet door een rijdende tram naar de automaat/bestuurder kan lopen. en terwijl ze heel stoer met 8 man een oude vrouw staan te bekeuren alsof ze een bank heeft overvallen, staat die eerste jongen achterin de tram de boel te verbouwen, maar daar zeggen ze nix van, want dat durven ze niet. veiligheid in het ov? daar hoef je niet bang voor te zijn bij het gvb ![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
het kan natuurlijk wel, alleen dan moet er wel voor betaald worden. maar als je kijkt wat mensen nu aan vervoer (auto) uitgeven, dan is het makkelijk haalbaar...
||
![]() |
Citaat:
|
Ik denk dat er 2 kanten aan zitten. Nu zullen er veel mensen zijn die zeggen dat ze nooit openbaar vervoer gebruiken en dus niet willen meebetalen. Maar er zit ook de kant van het fileprobleem aan en natuurlijk het idee dat het beter voor het milieu is als mensen openbaar vervoer gebruiken en dat doen ze sneller als het gratis is.
De regering (rechts heb ik het dan over) zal hier nooit mee akkoord gaan, want er is al zoveel belastingsgeld gepompt in wegen etc, dus daar moet gebruik van gemaakt worden. Ik vind het idee opzich om het gratis te maken goed, zo verschrikkelijk veel meer belasting zul je niet hoeven betalen en de trein- of busreis opzich wordt er altijd goedkoper op (als je bedenkt dat je met de belasting je kaartje betaalt). Verder is bijvoorbeeld de NS beter af, omdat ze zo een vaste begroting kunnen maken en niet meer moeilijk hoeven te doen met prijsverhogingen en op tijd rijden zal ook minder een probleem worden. Dan vind ik wel dat het profit gedeelte uit het pakket moet en de begroting van de treinen en bussen weer in handen van een overheidsinstantie moeten komen, zodat de kosten aardig gedrukt kunnen worden. Maar er zijn meer oplossingen te bedenken, het hoeft niet per se te betekenen dat het hele land openbaar vervoer voor niks krijgt, misschien zijn er groepen die er baat bij hebben en groepen die er geen baat bij hebben, dan moet je wel een goede oplossing vinden, want ik kan me heel goed voorstellen dat er genoeg mensen tegen zullen zijn en dan is het dus geen goed idee om het zo te gaan invoeren.
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Ik denk dat mensen die een auto hebben (en daar altijd mee reizen) er niet aan moeten denken om met de trein of bus te gaan. Ookal is dat gratis. Alleen wij als studenten hebben er echt belang bij. Al reizen wij door de weeks of in het weekend al gratis omdat we een OV kaart hebben. Ik moet ook wel toegeven dat ik een auto prettiger zou vinden dan een stampvolle bus met middelbare scholieren en een trein waar je als haringen in een ton inzit.
|
![]() |
|
ff mijn stelling duidelijker maken:
over de kosten: het is uitgerekend dat als je het van belastinggeld gaat betalen, dan kost dat per persoon 15 euro per jaar extra (niet zo veel lijkt mij, een ov jaarkaar is duurder). daar komt nog bij dat doordat er minder auto's rijden de wegen minder onderhouden hoeven te worden (een stuk weg van 1km kost 20 miljoen). dus de kosten zijn wel te dekken. de voordelen van gratis OV zijn dat de mobilteit sterk toeneemt (ook mensen met weinig geld en geen auto kunnen nu verder reizen) en bedenk ook: het milieu wordt enorm ontlast, dit is niet in geld uit te drukken (of willen jullie allemaal dat de wereld over 10 jaar naar de klote gaat). en denk niet dat het kleine kutlandje nederland voor hetmilieu niets uitmaakt, het dient als een voorbeeld, merken andere landen dat het werkt dan voeren zij het ook in. |
![]() |
|
Eenvoudig zou ook zijn om van het openbaar vervoer weer een soort staatsbedrijf te maken, extra subsidie te geven en dan weer meer gaan heffen op benzine.
Uit milieu opzicht is het trouwens ook wel slim om de diesel aantrekkelijker te maken, diesel is beter voor het milieu...
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
bovendien kan je als het nodig is best een helf miljard van het defesiebudget af halen. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar met dat laatste geef ik je wel gelijk.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dat is wat ik eerder probeerde te zeggen.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Mij lijkt het een goeie oplossing om het openbaar vervoer een stuk goedkoper te maken, totdat de comsument tevreden is. Daarna moet het flink gepromoot worden, zodat iedereen er ook echt aan herinnerd wordt.
Als het 'goedkoop' is, zullen veel mensen er gebruik van maken, en zal de winst van de NS net zoveel blijven of zelfs stijgen! Gratis maken, zal niet gebeuren en dat is maar goed ook! Wie moet de kosten van de NS anders betalen...? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En verder: ik denk dat de comsument niet tevreden wordt als ineens veel meer mensen met de trein gaan, waardoor mensen de helft van de tijd moeten staan en de kwart van de tijd niet eens meer met de trein kunnen, omdat hij dan overvol zit. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
|