Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-10-2003, 10:40
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
GUANO APES!! schreef op 19-10-2003 @ 11:36:
je zei gelijk dat het kindjes waren terwijl ik nieteens had gezegt wanneer ut gebeurt was
Ik nam aan dat het kindjes waren...Dat krijg je bij gebrek aan informatie. En mede omdat pesten op basisschol nog altijd meer voorkomt dan op middelbare school (waarneming, wat gelezen her en der => aanname) nam ik aan dat het kindjes waren.

Mavo 1 en 2....12 en 13 jaar..hmm misschien zou het dan nog moeten kunnen voor de laatbloeiers, alleen die staan dan meestal niet zo sterk in hun schoenen en dan zijn het meestal geen pesters....naja
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-10-2003, 10:43
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-10-2003 @ 11:38:
Ik geloof niet dat je door pesten enig (onmisbaar) inzicht krijgt in bv. sociale situaties en dat het een noodzakelijke ontwikkeling naar volwassenheid is. Bovendien zijn Lego en pesten niet met elkaar te vergelijken.
Het is dusdanig wel te vergelijken dat het beide niet essentieel is om jezelf te ontwikkelen, maar, mits je er wel mee in aanraking komt, jezelf er wel door kan ontwikkelen.

Elke sociale gebeurtenis, daar leer je van, zeker op jonge leeftijd. Zet het goed recht en ze leren er nog meer van.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 10:43
GUANO APES!!
GUANO APES!! is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 19-10-2003 @ 11:40:
Ik nam aan dat het kindjes waren...Dat krijg je bij gebrek aan informatie. En mede omdat pesten op basisschol nog altijd meer voorkomt dan op middelbare school (waarneming, wat gelezen her en der => aanname) nam ik aan dat het kindjes waren.

Mavo 1 en 2....12 en 13 jaar..hmm misschien zou het dan nog moeten kunnen voor de laatbloeiers, alleen die staan dan meestal niet zo sterk in hun schoenen en dan zijn het meestal geen pesters....naja
denk je dat er alleen op basisscholen gepest word?

ik zit nu in eeste jaars van mbo opleiding en zie ut nog
en ben dan wel 1 van de oudste (heb namelijk al mbo gedaan hiervoor)
Oud 19-10-2003, 10:46
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 19-10-2003 @ 11:43:
Het is dusdanig wel te vergelijken dat het beide niet essentieel is om jezelf te ontwikkelen, maar, mits je er wel mee in aanraking komt, jezelf er wel door kan ontwikkelen.

Elke sociale gebeurtenis, daar leer je van, zeker op jonge leeftijd. Zet het goed recht en ze leren er nog meer van.
Ontwikkeld een mens zich niet door alles waar het mee in aanraking komt?
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 10:47
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 19-10-2003 @ 11:40:

Pesten gebeurd ook op beroepspopleidingen, universiteiten, op de werkvloer, gewoon in het dagelijks leven, het gebeurd overal.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 10:48
GUANO APES!!
GUANO APES!! is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-10-2003 @ 11:47:
Pesten gebeurd ook op beroepspopleidingen, universiteiten, op de werkvloer, gewoon in het dagelijks leven, het gebeurd overal.

klopt

meeste mensen weten dat niet
Oud 19-10-2003, 10:52
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
GUANO APES!! schreef op 19-10-2003 @ 11:43:
denk je dat er alleen op basisscholen gepest word?

ik zit nu in eeste jaars van mbo opleiding en zie ut nog
en ben dan wel 1 van de oudste (heb namelijk al mbo gedaan hiervoor)
lezen lezen....
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 10:53
GUANO APES!!
GUANO APES!! is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 19-10-2003 @ 11:52:
lezen lezen....

ik lees
Oud 19-10-2003, 10:54
Verwijderd
Citaat:
GUANO APES!! schreef op 19-10-2003 @ 11:53:
ik lees
hij leest
wij lezen
...

Citaat:
Fade of Light schreef:
k nam aan dat het kindjes waren...Dat krijg je bij gebrek aan informatie. En mede omdat pesten op basisschol nog altijd meer voorkomt dan op middelbare school (waarneming, wat gelezen her en der => aanname) nam ik aan dat het kindjes waren.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 10:55
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-10-2003 @ 11:46:
Ontwikkeld een mens zich niet door alles waar het mee in aanraking komt?
ja, klopt. Maar omdat pesten een vrij grote invloed heeft, kun je er veel van leren. Misschien dat volwassenen daarbij goed kunnen helpen, maar dat is dus niet door zomaar het pesten te stoppen.

Citaat:
Leonoor schreef op 19-10-2003 @ 11:47:
eh ja..maar daar had ik het dus niet over
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 11:08
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 19-10-2003 @ 11:55:
ja, klopt. Maar omdat pesten een vrij grote invloed heeft, kun je er veel van leren. Misschien dat volwassenen daarbij goed kunnen helpen, maar dat is dus niet door zomaar het pesten te stoppen.
Er zijn meer dingen die een vrij grote invloed hebben, maar die niet zo schadelijk (hoeven te) zijn. Bij echt pesten kan een volwassene het echt niet minder erg maken. Bovendien zijn er zat volwassen die zelf ook (mee)pesten.

Citaat:
eh ja..maar daar had ik het dus niet over
Jij hebt het steeds maar over de basisschool en kinderen in de basisschoolleeftijd, maar het gebeurt niet alleen daar en anderen hebben het ook over andere leeftijden, plaatsen, enz.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 11:40
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Jij hebt het steeds maar over de basisschool en kinderen in de basisschoolleeftijd, maar het gebeurt niet alleen daar en anderen hebben het ook over andere leeftijden, plaatsen, enz.
yep, omdat daar de knel zit. Die kinderen kunnen nog niet volwaardig denken en beslissen. Mensen uit de categorie 14+ kunnen dit al wel (veel beter) en daar is pesten pertinent fout en dus niet interessant voor een discussie.

Gezien vanuit het slachtoffer kan categorie 14+ misschien nog wel interessant mja. Alleen daar hadik het nu dus ff niet over, want dat is weer aan andere discussie, omdat die groepen niet over 1 kam te scheren zijn.

Citaat:
Leonoor schreef op 19-10-2003 @ 12:08:
Er zijn meer dingen die een vrij grote invloed hebben, maar die niet zo schadelijk (hoeven te) zijn. Bij echt pesten kan een volwassene het echt niet minder erg maken.
Er zijn geen alternatieven voor pesten. Je leert ervan zoals je alleen bij pesten leert, alleen zitten er misschien ook enkele negatieve aspecten aan vast. Zoals mensen die niet sterk in hun schoenen staan en dus aan zichzelf gaan twijfelen. Hou je dit in de hand m.b.v. goede sturing van volwassenen dan leert een kind voor zichzelf op te komen. Een volwassene kan het wle degelijk minder erg maken. Ten eerste om het pesten in de hand te houden. Ten tweede om de pester in de hand te houden. Ten derde om het slachtoffer er mee om te leren gaan, waardoor het zelfs sterker in de schoenen kan staan, iets dat je later nodig hebt.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 11:45
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 19-10-2003 @ 12:40:
[B]Die kinderen kunnen nog niet volwaardig denken en beslissen.
Dat ze misschien nog niet volwaardig kunnen denken en beslissen zou dan dus opgevangen moeten worden door de opvoeding die ze al achter de rug hebben. Daarin moet pesten niet worden goedgekeurd. En dát is vaak nog al een probleem.

Citaat:
Er zijn geen alternatieven voor pesten. Je leert ervan zoals je alleen bij pesten leert, alleen zitten er misschien ook enkele negatieve aspecten aan vast. Zoals mensen die niet sterk in hun schoenen staan en dus aan zichzelf gaan twijfelen. Hou je dit in de hand m.b.v. goede sturing van volwassenen dan leert een kind voor zichzelf op te komen. Een volwassene kan het wle degelijk minder erg maken. Ten eerste om het pesten in de hand te houden. Ten tweede om de pester in de hand te houden. Ten derde om het slachtoffer er mee om te leren gaan, waardoor het zelfs sterker in de schoenen kan staan, iets dat je later nodig hebt.
Enkele negatieve aspecten? Iets wat iemand tot zelfmoord kan leiden vind ik niet iets waar 'misschien ook enkele negatieve aspecten' aan vast zitten, sorry. Als je maar genoeg gepest wordt ga je vanzelf minder sterk in je schoenen staan en aan jezelf twijfelen, zeker kinderen die 'nog niet volwaardig denken en beslissen'. Kinderen staan over het algemeen niet zo sterk in hun schoenen, dat is een ontwikkeling die de meeste kinderen nog door moeten maken. En juist daarom is pesten in die leeftijdscatogorie 'not done' (hoe zeg je dat in het Nederlands?).

Een volwassene kan het niet minder erg maken, daarin verschillen we dus van mening.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 12:20
Big Brother
Big Brother is offline
anders voegen jullie elkaar even toe op msn
Oud 19-10-2003, 12:28
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-10-2003 @ 12:45:
Dat ze misschien nog niet volwaardig kunnen denken en beslissen zou dan dus opgevangen moeten worden door de opvoeding die ze al achter de rug hebben. Daarin moet pesten niet worden goedgekeurd. En dát is vaak nog al een probleem.
Dat is een mogelijk -redelijk, maar niet genoed genoeg- alternatief. Ze leren niet omgaan in de harde wereld en blijven te zwak. Hoe graag je het ook wilt, je zult je toch echt wat harder moeten kunnen opstellen in deze wereld, en pesten kan je, mits gedoseerd, daarbij helpen.

Citaat:
Enkele negatieve aspecten? Iets wat iemand tot zelfmoord kan leiden vind ik niet iets waar 'misschien ook enkele negatieve aspecten' aan vast zitten, sorry. Als je maar genoeg gepest wordt ga je vanzelf minder sterk in je schoenen staan en aan jezelf twijfelen, zeker kinderen die 'nog niet volwaardig denken en beslissen'. Kinderen staan over het algemeen niet zo sterk in hun schoenen, dat is een ontwikkeling die de meeste kinderen nog door moeten maken. En juist daarom is pesten in die leeftijdscatogorie 'not done' (hoe zeg je dat in het Nederlands?).

Een volwassene kan het niet minder erg maken, daarin verschillen we dus van mening.
De negatieve aspecten zijn als het niet goed in de hand wordt gehouden. Ook onzekerheid ontstaat door uit de hand gelopen pestpartijen. Die ontwikkeling die moet nog komen? Nee, daar zitten ze juist midden in.

"not done" => niet goed

Big brother: hehe
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 12:29
Verwijderd
Citaat:
Big Brother schreef op 19-10-2003 @ 13:20:
anders voegen jullie elkaar even toe op msn
Is het voor anderen geen nuttige discussie waar ze eventueel ook iets aan bij kunnen dragen?
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 12:31
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 19-10-2003 @ 13:28:
Dat is een mogelijk -redelijk, maar niet genoed genoeg- alternatief. Ze leren niet omgaan in de harde wereld en blijven te zwak. Hoe graag je het ook wilt, je zult je toch echt wat harder moeten kunnen opstellen in deze wereld, en pesten kan je, mits gedoseerd, daarbij helpen.
Ik denk dat je ook zonder pesten daarmee om kunt leren gaan.

En gedoseerd pesten? Doen kinderen die nog niet volwaardig kunnen denken en beslissen dat, denk je?

Citaat:
De negatieve aspecten zijn als het niet goed in de hand wordt gehouden. Ook onzekerheid ontstaat door uit de hand gelopen pestpartijen. Die ontwikkeling die moet nog komen? Nee, daar zitten ze juist midden in.
Dus pesten moet goedgekeurd worden? Want dat doe je als je het in de hand probeerd te houden ipv het te voorkomen.

Ik zei dat ze hem nog door moeten maken, niet dat ie nog helemaal moet beginnen. Maar door pesten wordt die ontwikkeling niet bevorderd.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 12:35
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-10-2003 @ 13:31:
Ik denk dat je ook zonder pesten daarmee om kunt leren gaan.

En gedoseerd pesten? Doen kinderen die nog niet volwaardig kunnen denken en beslissen dat, denk je?
Nee, maar daar heb je de volwassenen voor. En daar waren we hetniet over eens

Citaat:
Dus pesten moet goedgekeurd worden? Want dat doe je als je het in de hand probeerd te houden ipv het te voorkomen.
Niet afgekeurd worden.

Citaat:
Ik zei dat ze hem nog door moeten maken, niet dat ie nog helemaal moet beginnen. Maar door pesten wordt die ontwikkeling niet bevorderd.
Daar ben ik het dus niet mee eens. Het leert ze juist wel opkomen voor zichzelf zolang het gedoseerd is hehe. Dit begint een herhaling van elkaar te worden ben ik bang.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 12:42
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 19-10-2003 @ 13:35:
Nee, maar daar heb je de volwassenen voor. En daar waren we hetniet over eens
Precies.

En hoe zie jij voor je dat een volwassene daar de controle over houdt?

Citaat:
Daar ben ik het dus niet mee eens. Het leert ze juist wel opkomen voor zichzelf zolang het gedoseerd is hehe. Dit begint een herhaling van elkaar te worden ben ik bang.
Hoe zie jij dat doseren dan voor je? 'k ben erg benieuwd.

En hoe bepaal je welke 'dosering' goed is? De grens van elke volwassene en elk kind ligt ergens anders. De één vindt dat slaan een kind hard maakt, de ander vindt dat schelden al pijn doet. Het ene kind kan er goed tegen als hij gepest wordt met z'n beugel of zijn bril, terwijl het andere kind dan helemaal gek wordt ed. Waar trek je dan de grens? En hoe bepaal je die? En bovenal: hoe 'controleer' je het?
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 12:52
Verwijderd
Op de basisschool ben ik heel erg gepest, van hoofd in wc doen, tot opwachten na school en inelkaarslaan toe. Het veranderde mijn zelfvertrouwen ontzettend. In groep 8 was het zelfs zo erg geworden, dat ik zelfmoord probeerde te plegen. Godzijdank vond mijn moeder me op tijd en ik lag 2 weken in het ziekenhuis. De lidtekens staan nog in mn polsen. Nog steeds durf ik die kinderen niet aan te spreken, en duik ik liever weg als ik ze tegen kom. In de eerste van de middelbare school was ik altijd alleen, totdat ik mijn huidige beste vriendin tegenkwam. Zij heeft mijn leven veranderd en heeft me weer in mezelf doen geloven! Nu, derde klas, ben ik iemand die het glas liever halfvol, dan halfleeg ziet, in tegenstelling tot eerst. Nu ben ik een populair meisje, dat eerder een luxe-probleem heeft, dan dat ze geen vrienden heeft (als ik zo zeggen mag, tklinkt een beetje arrogant). Ik wil tegen iedereen zeggen die gepest wordt: ZOEK IN VREDESNAAM HULP! Vertel aan iemand wat er met je gedaan wordt en zorg dat het stopt! Ik weet hoe moeilijk het is, en ik deed het niet! Ik maakte bijna een eind aan mijn leven, zonder dat ik wist wat ik allemaal zou missen! Het enige wat je weer nodig hebt, is zelfvertrouwen , en dat krijg je niet als je gepest wordt!
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 12:57
Grooveline
Grooveline is offline
Je bent wel erg debiel al zeg je dat pesten goed is, want dat is het nooit. Bij mij in de klas (nouja een klas lager want hij is blijven zitten) zit ook een jongen die door de hele school, ja echte de hele school word gepest. Ik ben de enige die normaal tegen hem doet. Maar hij is een raar geval, ipv terruggetrokken en stil worden wordt hij met de dag arroganter en drukker, heel raar.

Laatst gewijzigd op 19-10-2003 om 13:03.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 13:02
Verwijderd
Citaat:
Grooveline schreef op 19-10-2003 @ 13:57:
Ik ben de enige die normaal tegen hem doet. Maar hij is een rar geval, ipv terruggetrokken en stil worden word hij met de dag arroganter en drukker, heel raar
Niet iedereen reageert op dezelfde manier.

Misschien reageert hij (onbewust) wel zo omdat het zo voor hem logischer voelt dat hij gepest wordt en omdat zo zijn gedrag gepest wordt en niet hijzelf als persoon. Ofzo. ff geen tijd om verder uit te leggen wat ik precies bedoel, moet weg...misschien dat ik morgen ff tijd heb (als je het niet snapt).
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 13:08
Grooveline
Grooveline is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-10-2003 @ 14:02:
Niet iedereen reageert op dezelfde manier.

Misschien reageert hij (onbewust) wel zo omdat het zo voor hem logischer voelt dat hij gepest wordt en omdat zo zijn gedrag gepest wordt en niet hijzelf als persoon. Ofzo. ff geen tijd om verder uit te leggen wat ik precies bedoel, moet weg...misschien dat ik morgen ff tijd heb (als je het niet snapt).
Ok dan, maar die gast snap niet dat hij juist gepest word door zijn zeer irritante persoonlijkheid (Er is niets mis met zijn uiterlijk). Tegen mij doet hij wel normaal, maar tegen anderen is hij echt zo bot, arrogant en zwaar irritant. Verder vind hij het ook leuk om gewoon uit het niets over computers te praten, en als je niet ben geintereseerd word hij kwaad. En daarbij komt het ook nog dat hij een meeloper is geworden. Zo rookt hij stoer te doen (Hij vind het niet lekker, dat is zichtbaar) Ik heb het hem zo vaak gezegd dat hij gewoon zichzelf moet zijn, en zich wat aardiger en normaler moet opstellen, maar hij wil er niets van weten.
Oud 20-10-2003, 07:20
Verwijderd
Citaat:
Grooveline schreef op 19-10-2003 @ 14:08:
Ok dan, maar die gast snap niet dat hij juist gepest word door zijn zeer irritante persoonlijkheid (Er is niets mis met zijn uiterlijk). Tegen mij doet hij wel normaal, maar tegen anderen is hij echt zo bot, arrogant en zwaar irritant. Verder vind hij het ook leuk om gewoon uit het niets over computers te praten, en als je niet ben geintereseerd word hij kwaad. En daarbij komt het ook nog dat hij een meeloper is geworden. Zo rookt hij stoer te doen (Hij vind het niet lekker, dat is zichtbaar) Ik heb het hem zo vaak gezegd dat hij gewoon zichzelf moet zijn, en zich wat aardiger en normaler moet opstellen, maar hij wil er niets van weten.
Werd hij voordat hij een 'zeer irritante persoonlijkheid' had ook al gepest? En al is het pas begonnen sinds hij zo doet, waarschijnlijk was/is hij bang om gepest te worden en probeert hij het zo 'op te lossen'.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 12:09
Grooveline
Grooveline is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 20-10-2003 @ 08:20:
Werd hij voordat hij een 'zeer irritante persoonlijkheid' had ook al gepest? En al is het pas begonnen sinds hij zo doet, waarschijnlijk was/is hij bang om gepest te worden en probeert hij het zo 'op te lossen'.
Geen ID, ik ken hem maar 2 jaar. Wat ik wel weet is dat hij sinds het begin van zijn school carriere gepest werd. Hij heeft trouwens ook een groep overgeslagen, voor een vage reden die hij niet wil vertellen. Ook is hij blijven zitten, weer voor een vage reden. Dit jaar is hij voor de 2e keer blijven zitten, mede dankzij het pesten. het is best wel zielig, want als hij klaar is met school, zal hij 20 zijn. Hij heeft trouwens ook zelfmoordgedachten vertelde hij me laatst, maar dat zal wel bullcrap zijn.
Oud 20-10-2003, 12:46
Nona
Nona is offline
Pfff... Afgezien van het roken beschrijf je iemand die ik goed ken, Grooveline...
Oud 20-10-2003, 15:41
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Grooveline schreef op 19-10-2003 @ 13:57:
Je bent wel erg debiel al zeg je dat pesten goed is, want dat is het nooit.
Ik neem aan dat je doelt op mij: dank je tevens voor de geweldige onderbouwing.

ondanks dat ik zei "niet slecht" ipv goed, voel ik me toch aangesproken...vrijwel zeker wetend dat je op mij doelt
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 15:42
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-10-2003 @ 13:42:
En hoe zie jij voor je dat een volwassene daar de controle over houdt? Hoe zie jij dat doseren dan voor je? 'k ben erg benieuwd.
En hoe bepaal je welke 'dosering' goed is? En bovenal: hoe 'controleer' je het?
Daar hoop ik later nog op terug te komen.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 15:46
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 20-10-2003 @ 16:42:
Daar hoop ik later nog op terug te komen.
Ik hoop het ook.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 20:38
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 20-10-2003 @ 16:46:
Ik hoop het ook.
terug te komen in de zin van "uitleg geven" ipv een ander standpunt aannemen.

dat terzijde
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 06:19
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 20-10-2003 @ 21:38:
terug te komen in de zin van "uitleg geven" ipv een ander standpunt aannemen.

dat terzijde
Dat snapte ik en ik ben dus ook erg benieuwd.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten