Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-11-2003, 15:09
rosa_angelkiz
rosa_angelkiz is offline
Citaat:
spsup schreef op 11-11-2003 @ 16:07:
Ik ben het met je eens !!

Oehoe nu ben ik ook een kansloze racist. Maar er was iemand die zei dat er over Spaans als verplicht vak geen gemier zou zijn enzo, komt misschien omdat Spaans handiger zou zijn.
waarvoor is spaans handig hier in nederland?
Oud 13-11-2003, 15:48
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
rosa_angelkiz schreef op 13-11-2003 @ 16:09:
Omdat Spaans een "wereldtaal" is.
Net als Arabisch en Engels .
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 15:51
rosa_angelkiz
rosa_angelkiz is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 13-11-2003 @ 16:48:
Omdat Spaans een "wereldtaal" is.
Net als Arabisch en Engels .
sorry maar heb nog NOOOOIT spaans hoeven praten in nederland, het zelfde geld voor frans
Oud 13-11-2003, 15:51
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Citaat:
waarom is frans/duits handig in hier in Nederland?
Oud 13-11-2003, 15:57
Verwijderd
Citaat:
Greenpeacegirl schreef op 13-11-2003 @ 16:51:
waarom is frans/duits handig in hier in Nederland?
Omdat vrijwel alle vakliteratuur die je nodig hebt bij een vervolgopleiding in de medische, natuurkundige of technische hoek in het Engels, Frans of Duits is.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 16:14
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 13-11-2003 @ 16:57:
Omdat vrijwel alle vakliteratuur die je nodig hebt bij een vervolgopleiding in de medische, natuurkundige of technische hoek in het Engels, Frans of Duits is.
En omdat meer dan 70% van onze buitanlandse handel plaatsvind met duitsland
Trouwens kom je met duits ook een heel eind in de oostblok landen
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 16:23
rosa_angelkiz
rosa_angelkiz is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-11-2003 @ 16:57:
sorry maar ik doe medische kant en heb daar niet echt die talen nodig, alleen engels is makkelijk, maar in frans zie ik het nut niet zo!
Oud 13-11-2003, 19:07
Verwijderd
Citaat:
rosa_angelkiz schreef op 13-11-2003 @ 17:23:
sorry maar ik doe medische kant en heb daar niet echt die talen nodig, alleen engels is makkelijk, maar in frans zie ik het nut niet zo!
Neemt niet weg dat het ook een wereldtaal is net als duits, engels en spaans. Het word nu eenmaal veel gesproken
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 19:28
Fade of Light
Fade of Light is offline
Spaans is handig, maar verplicht is het nutteloos voor hen die in Nederland willen blijven (iets wat toch heel wat % van de mensen). Het is even nutteloos als turks of marokkaans.

Je hebt ook iets aan mongools, als je handelaar in mongolische kandelaars wordt...
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 20:37
spsup
spsup is offline
Citaat:
Ik denk dat je de antwoorden al gehoord hebt? Mooi, niet dat ik voor stander voor verplicht Spaans ben hoor maar al helemaal niet voor turks.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 20:53
Sjied No Clue
Sjied No Clue is offline
Citaat:
Happydeath schreef op 11-11-2003 @ 16:12:
Met niet mee kunnen draaien in de Nederlandse samenleving door het horen van een andere taal, bedoel ik niet in de eerste plaats mijzelf, maar ook bijvoorbeeld ouderen, die de taal niet meer begrijpen doordat er steeds meer Engelse woorden worden overgenomen. En ja, buitenlanders die hier zijn, moeten Nederlands kunnen. Fransozen, Duitsers en Engelsen verwachten in eigen land ook in eigen taal aangesproken te worden, waarom is er bij de Nederlanders de constante drang zich eenzijdig aan te passen?
Taal beweegt, taal verandert. Wanneer jij vast zou willen houden aan de pure Nederlandse taal is dat misplaatste nostalgie. Taal wordt moderner en simpeler, ik las laatst in de Volkskrant een artikel over het veranderen van de taal. Over een jaar of tien mogen wij waarschijnlijk 'een mooie verhaal' zeggen. Nu moest ik ook even drie keer slikken toen ik dat las maar het is een logisch gevolg van de internationalisering en de multiculturele samenleving.

Verder ben ik het er totaal niet mee eens dat een toerist Nederlands zou moeten leren spreken. Ik heb er zelf ook een hekel aan wanneer een buitenlander (dwz, wanneer ik mij in het buitenland bevindt en Engels spreek) net doet alsof hij mij niet kan verstaan en vind het dan ook een onlogisch idee om dat als Nederlander ook te gaan doen.

Nederland is van oudsher een handelsland, wanneer jij wilt handelen met andere landen is het handig als je de taal spreekt van het landwaar je mee wilt handelen. Zolang wij niet ineens Duitsland overnemen (ofzo) en weinig kunnen maken met de grootte van ons land lijkt het mij een goed idee om gebruik te maken van een sterke diplomatieke positie en een goede handelspositie.
Oud 13-11-2003, 20:57
Sjied No Clue
Sjied No Clue is offline
Een vreemde taal spreken is handig in Nederland omdat je dan meer mogelijkheden hebt om je te ontwikkelen. Een internationale positie bij een multinational, buitenlandse literatuur, studiemateriaal in een vreemde taal, spreken met mensen die je anders niet had kunnen verstaan en ga zo maar door. Al wordt je serveerster op Zandvoort, kennis van een andere taal is altijd handig, correcte kennis van het Nederlands trouwens ook.
Oud 13-11-2003, 21:04
Verwijderd
Citaat:
She-Devil schreef op 13-11-2003 @ 21:53:
'een mooie verhaal' zeggen.
Haha, ik hoop dat ''die mooie maizje'' ook goed gerekend gaat worden

Ik ben het overigens volledig met je eens. Beangstigend is in dat opzicht dat de talenkennis van de gemiddelde Nederlander behoorlijk slecht is. M.i. wordt in het onderwijs te weinig aandacht besteed aan andere talen, m.n. de Tweede Fase heeft het taalonderwijs afgebroken. Frans I en Duits I waren zo easy, dat is geen taal leren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten