Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik ben het wel met de TS eens. Bij ons op school is er dan 1 iemand die een hoofddoek draagt, maar als we ook maar een pet opzetten moet die gelijk af. Dat vind ik niet kloppen. En natuurlijk is het een religieus gebaar maar dan waarom mogen wij dan ook geen pet ofzo op? Dat vind ik onzin
||
Citaat:
![]() Het is weer wel onbeleefd om je jas aan te houden tijdens het eten, als je het zo nodig met eten wilt vergelijken.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Anyway, over het algemeen houden kledingvoorschriften op school verband met goed fatsoen. Zo mocht je op mijn middelbare school geen petten dragen in de klas. Erg logisch, het houdt verband met een al eeuwenlang levend gebruik dat je je hoofddeksel af hoort te doen als je een kamer binnenkomt. Bovendien kan het voor docenten vervelend zijn als een leerling niet in de ogen gekeken kan worden. Voor hoofddoekjes geldt dat dan weer niet, omdat die beschermd worden door de vrijheid van vrije belijdenis uit de grondwet. Dáár geldt mijns inziens weer een uitzondering voor in de vorm van het bijzonder onderwijs - het grondrecht van bijzonder onderwijs is specifieker, het omvat mede het recht op vrije belijdenis. Het grondrecht van (in de praktijk godsdienstige) onderwijsvrijheid is als het ware een species van het genus vrijheid van godsdienst. Daarmee valt niet te rijmen dat de godsdienstige inrichting van scholen doorkruist wordt door de (algemenere) vrijheid van godsdienst. In normaal Nederlands, een bijzondere (bijvoorbeeld katholieke) school heeft het recht om hoofddoekjes te weigeren. Petjes of hoeden kunnen niet worden uitgezonderd door het godsdienstvrijheidsrecht, omdat het dragen van petten of hoeden niet een uiting is van algemeen aanvaarde belijdenis in de zin van de grondwet. Helaas. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Tja, op mijn middelbare school mocht je ook geen petten op in de klas. Hoofddoekjes waren toegestaan. Niemand die er echt problemen mee had, behalve de mensen die toch al van plan waren problemen te maken. Op een gegeven moment was er wel een rel om spaghettibandjes, die zouden opeens niet meer mogen. Toen had ook de hele vrouwelijke bevolking van de school opeens onthullende shirtjes aan. De lerares die daarover begonnen was, was net nieuw bij ons op school. Na dat schooljaar was ze dan ook weer weg. En ach, in de derde klas was ik gewoonweg hippie qua kledingstijl, maar behalve een paar flauwe jongetjes was er niemand die me daarop pakte. Ik mocht gigantische shawls in mijn haar knopen in de klas, niemand die er wat van zei. Misschien dat het ermee te maken had dat ik het ook altijd goed kon vinden met leraren, maar dat daargelaten.
|
Hallo ik vind het onzin een protest!!
![]()
|
![]() |
bij ons zeggen ze ook niks over hoofddoekjes maar wel petten en mutsen moeten we afzetten
maar stel (echt erge stelling): ik zou voor de lol een eigen geloof oprichten ik zou in grondregeltjes zetten dat pet op moet en ik heb iets van 200 leerlingen achter me staan zouden ze dan nog steeds kunnen weigeren onze petten want het is ons geloof dan misschien niet officeel maar dat kan het later bevoorbeeld worden
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lifestyle |
meisje in jongens kleding ann18 | 9 | 24-10-2016 15:07 | |
Algemene schoolzaken |
wat vinden jullie de kledingrens voor op school wera01 | 23 | 12-06-2014 22:26 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hoofddoekjes, II Joostje | 152 | 07-10-2004 17:57 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
sluierverbod (betoog) Nederlands bayirgul | 12 | 26-03-2004 10:59 | |
Lifestyle |
dresscode op school? gengarina | 64 | 06-10-2002 11:02 | |
Algemene schoolzaken |
Dresscode op school?? gengarina | 3 | 24-09-2002 18:17 |