Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-01-2004, 21:00
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 17-01-2004 @ 20:56:
Bij mij op school mocht je op zich alles dragen, zo lang je gezicht maar goed te zien was. Dus wel een petje, maar niet met de klep naar voren, en wel een bril, maar geen zonnebril, en wel een hoofddoekje, maar geen burqa. Vind ik vrij logisch allemaal.
in dat geval is het ook logisch. Maar dat is bij ons juist niet het geval. En ik ben niet de enige bij mij op school die daar zo'n drama over maakt (ga maken)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-01-2004, 21:06
Silver rain
Silver rain is offline
Ik ben het wel met de TS eens. Bij ons op school is er dan 1 iemand die een hoofddoek draagt, maar als we ook maar een pet opzetten moet die gelijk af. Dat vind ik niet kloppen. En natuurlijk is het een religieus gebaar maar dan waarom mogen wij dan ook geen pet ofzo op? Dat vind ik onzin
Oud 17-01-2004, 21:22
Fleur
Fleur is offline
Citaat:
June bug schreef op 17-01-2004 @ 20:49:
Helemaal mee eens. Ik weet van een aantal meisjes op mijn school dat ze zelf mogen kiezen of ze wel of geen hoofddoekje dragen. Dus, ik vind ik dat ik ook zelf mag kiezen of ik een petje of hoed wil dragen. En dat ik die ook op mag houden in de les. Ik snap sowieso de hele regel van dat het onbeleefd staat om je petje/hoed op te houden tijdens de les of tijdens het eten niet... Het is toch ook niet onbeleefd om je mouwen op te rollen tijdens t eten..
Geweldige vergelijking!
Het is weer wel onbeleefd om je jas aan te houden tijdens het eten, als je het zo nodig met eten wilt vergelijken.
Oud 17-01-2004, 21:32
Verwijderd
Citaat:
Lompo de Clown schreef op 17-01-2004 @ 16:10:
Sterf.
Nu-uh.

Anyway, over het algemeen houden kledingvoorschriften op school verband met goed fatsoen. Zo mocht je op mijn middelbare school geen petten dragen in de klas. Erg logisch, het houdt verband met een al eeuwenlang levend gebruik dat je je hoofddeksel af hoort te doen als je een kamer binnenkomt. Bovendien kan het voor docenten vervelend zijn als een leerling niet in de ogen gekeken kan worden.

Voor hoofddoekjes geldt dat dan weer niet, omdat die beschermd worden door de vrijheid van vrije belijdenis uit de grondwet. Dáár geldt mijns inziens weer een uitzondering voor in de vorm van het bijzonder onderwijs - het grondrecht van bijzonder onderwijs is specifieker, het omvat mede het recht op vrije belijdenis.

Het grondrecht van (in de praktijk godsdienstige) onderwijsvrijheid is als het ware een species van het genus vrijheid van godsdienst. Daarmee valt niet te rijmen dat de godsdienstige inrichting van scholen doorkruist wordt door de (algemenere) vrijheid van godsdienst. In normaal Nederlands, een bijzondere (bijvoorbeeld katholieke) school heeft het recht om hoofddoekjes te weigeren.

Petjes of hoeden kunnen niet worden uitgezonderd door het godsdienstvrijheidsrecht, omdat het dragen van petten of hoeden niet een uiting is van algemeen aanvaarde belijdenis in de zin van de grondwet. Helaas.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2004, 23:19
Nona
Nona is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-01-2004 @ 22:23:
Nou, niemand zal het toegeven natuurlijk, maar ik durf wel de uitspraak aan dat sommige docenten behoorlijk op kleding beoordelen op de universiteit waar ik zit. Iemand die een mondeling tentamen heeft en op het randje scoort, krijgt waarschijnlijk een 5 als hij eruit ziet als éen of andere gothic of als een rare alto, en wel een voldoende als hij in pak is.

En terecht.
Op een universiteit mag je dan ook een zekere professionaliteit verwachten. Als je als advocaat later bij een cliënt komt terwijl je eruit ziet als Satan neemt die je ook niet serieus. Op een middelbare school word je nog niet gericht opgeleid, daar mag je IMO dan ook niet mede op kleding beoordeeld worden.

Tja, op mijn middelbare school mocht je ook geen petten op in de klas. Hoofddoekjes waren toegestaan. Niemand die er echt problemen mee had, behalve de mensen die toch al van plan waren problemen te maken.

Op een gegeven moment was er wel een rel om spaghettibandjes, die zouden opeens niet meer mogen. Toen had ook de hele vrouwelijke bevolking van de school opeens onthullende shirtjes aan. De lerares die daarover begonnen was, was net nieuw bij ons op school. Na dat schooljaar was ze dan ook weer weg.

En ach, in de derde klas was ik gewoonweg hippie qua kledingstijl, maar behalve een paar flauwe jongetjes was er niemand die me daarop pakte. Ik mocht gigantische shawls in mijn haar knopen in de klas, niemand die er wat van zei. Misschien dat het ermee te maken had dat ik het ook altijd goed kon vinden met leraren, maar dat daargelaten.
Oud 18-01-2004, 00:22
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
hmm... ik kan het juist niet vinden met mn leraren.
En dat is omdat ik toch weer gekleed ben als Gothic, of Alto..
( t verschilt soms bij mij, ok) maar dan ligt het probleem toch bij hen. Ze kunnen slechts alles gaan verbieden wat ze niet mooi vinden
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 00:42
*Special:K*
*Special:K* is offline
bij ons mochten er geen spike's meer worden gedragen , toch gedaan en nu is het stil daarover.
Oud 23-01-2004, 16:48
Lovelyshorty
Lovelyshorty is offline
Hallo ik vind het onzin een protest!! Hoofddoekjes zijn wegens een geloof en het lijkt mij niet dat jij een pet om wat dan ook gebruikt wegens je geloof nee toch je moet een geloof respecteren!!! anders ga jij toch ook een hoofddoek dragen dat kunnen ze je niet verbieden maja
Oud 23-01-2004, 17:00
reddragon
reddragon is offline
bij ons zeggen ze ook niks over hoofddoekjes maar wel petten en mutsen moeten we afzetten

maar stel (echt erge stelling):
ik zou voor de lol een eigen geloof oprichten
ik zou in grondregeltjes zetten dat pet op moet
en ik heb iets van 200 leerlingen achter me staan
zouden ze dan nog steeds kunnen weigeren onze petten
want het is ons geloof dan
misschien niet officeel maar dat kan het later bevoorbeeld worden
Oud 23-01-2004, 17:53
feline
feline is offline
Citaat:
Johnnie-mannuh schreef op 18-01-2004 @ 01:22:
hmm... ik kan het juist niet vinden met mn leraren.
En dat is omdat ik toch weer gekleed ben als Gothic, of Alto..
( t verschilt soms bij mij, ok) maar dan ligt het probleem toch bij hen. Ze kunnen slechts alles gaan verbieden wat ze niet mooi vinden
Ik denk dat het eerder ligt aan je houding.
Reageren

Regels voor berichten