Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-09-2002, 07:44
gengarina
gengarina is offline
Een dresscode op school ja of nee?
vind je dat de school kan je bepalen welke kleding je draagt?
Dit kan een uiterste extreme hebben als school uniformen,
maar dit kan bijvoorbeeld ook zijn dat een school je verbied/ afraad om bijvoorbeeld prikkelende kleding zoals zeer korte rokjes of tube tops te dragen om problemen te voorkomen.
In welke mate vind je er een dresscode moet komen op school en waarom?
Alvast bedankt
Genga
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-09-2002, 08:08
Verwijderd
Ik vind dat er eerder een dresscode voor leraren etc moet komen..
Als je ziet wat die mensen aanhebben..
Met citaat reageren
Oud 23-09-2002, 08:39
ruby soho
ruby soho is offline
nee, met kleding uit je jezelf, t is een deel van je ontwikeling, k vind niet dat weggenomen mag/kan worden.
darnaast; pesten etc. komt ook als er uniformen zijn toch wel voor, zo zijn (kleine) kinderen nu eenmaal voor, dan is het misschien geen keding maar wordt iemand wel gepakt op zn haarkleur, flaporen, bril, beugel etc.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2002, 09:06
Shah of Blah
Shah of Blah is offline
misschien dat er dan wel iets meer word gekeken naar hoe je bent... ipv kleding en uiterlijk

maar misschien ook niet..wat ruby soho al zei..dan worden er mensen gepakt op lichamelijke karakteristieke trekjes

hoewel het wel een stuk koeler is dan om in het weekend te dragen wat je zelf wil
Oud 23-09-2002, 10:50
Verwijderd
bij ons op school moet je gothic zijn
Met citaat reageren
Oud 23-09-2002, 11:54
Verwijderd
Citaat:
ruby soho schreef:
nee, met kleding uit je jezelf, t is een deel van je ontwikeling, k vind niet dat weggenomen mag/kan worden.
darnaast; pesten etc. komt ook als er uniformen zijn toch wel voor, zo zijn (kleine) kinderen nu eenmaal voor, dan is het misschien geen keding maar wordt iemand wel gepakt op zn haarkleur, flaporen, bril, beugel etc.
alsof dat niet gebeurt als je zelf je kleding kiest
Met citaat reageren
Oud 23-09-2002, 12:26
Roos
Roos is offline
Ik vind wel dat een school bepaalde kleding kan afraden/verbieden, zoals kleine bikinitopjes etc, of petten in de les.

Schooluniformen vind ik zo ontzettend hypocriet. Het verkleint de kans op pesten dus écht niet.
Kijk maar eens naar zo'n Amerikaanse film waar ze schoolunifrmen dragen, of voor mijn part Harry Potter.
Je ziet nog steeds heel duidelijk welke mensen uit een rijk gezin komen en welke niet. Dat kan je namelijk ook duidelijk maken via haardracht, sieraden, schoenen, algemene verzorging van het uniform, lengte van het rokje, make-up, schooltas etc.

Laatst gewijzigd op 23-09-2002 om 12:28.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2002, 12:27
Roos
Roos is offline
Citaat:
dmtdmt schreef:
Ja, waar beweert ze dan dat dat niet zo is?
Ze zegt alleen dat het dragen van uniformen de kans op pesten niet zal verkleinen.
Begrijpend lezen, groep 3.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2002, 12:27
Shah of Blah
Shah of Blah is offline
Citaat:
dmtdmt schreef:
maar als er geen kleding meer is om over te zeiken zal dat vanzelf wel meer in de spotlight komen.
Oud 23-09-2002, 13:05
Eaglewing
Eaglewing is offline
Citaat:
rosi schreef:
Begrijpend lezen, groep 3.
Go Roos...

Octipon: eigenlijk zouden korte topjes/ super korte rokjes id. verboden moeten worden. Maar ja wie ben ik omdat te vinden he?!
Met citaat reageren
Oud 23-09-2002, 13:15
gengarina
gengarina is offline
Maar wat vinden jullie van korte rokjes of andere prikkelende kleding, zouden daar regels voor moeten zijn op school 0om nare situaties te voorkomen en kan de school dat zomaar doen?
Met citaat reageren
Oud 23-09-2002, 15:56
Qamra
Qamra is offline
Nee, een dresscode stoppen ze maar diep in hun reet!
Oud 23-09-2002, 15:58
Elektro M.J.
Elektro M.J. is offline
Nee gelukkig niet..
Oud 23-09-2002, 16:11
Dwarfie
Dwarfie is offline
Och, iedereen jasje-dasje is best leuk

Nah, ik vind ook dat iedereen voor zichzelf mag uitmaken wat hij of zij draagt. Zoals rosi al zei kun je de verschillen tussen rijke en minder rijke kinderen toch wel zien. Het doel van het dragen van een schooluniform (namelijk het voorkomen van zichtbare verschillen in rijkdom) zal dus nooit bereikt worden...
Oud 23-09-2002, 16:17
Count S. Natsgületta
Count S. Natsgületta is offline
doen we niet aan
Oud 23-09-2002, 20:54
S
S is offline
Even een 'loze' post, maar kennen jullie die aflevering van The Fresh Prince of Bell Air, waarin Will ook een uniform aan moet op school? Hij gaat het dan op een heel andere manier dragen.

Anyway, wat ik wil zeggen is, is dat je de mensen met stijl toch wel van de eeh... Hoe omschrijven we dat? 'Nerdjes' kunt scheiden... Al is het alleen maar door de gedragen sieraden, kapsel...

Voor zover de loze post .

Nu even iets seriezer, zoals al vaak genoemd hierboven (toch) krijg je toch nog pesterijen; haarkleur, dikke kop, dunne kop, te dik, te dun, jeugdpuistjes, bril, nerderig (vet woord man, die komt in mijn sig ) en ga zo maar door.

Mijn eigen opinie:

Ik vind dat dat ECHT NIET KAN.
Ik vind het leuk om 's avonds voor de kast te staan en om iedere dag iets anders aan te doen... Echt erg man , maar het ís zo...

Misschien wil ik graag tonen dat ik om mijn uiterlijk geef ofzo, boeie.

Als we de uniformen weer gaan invoeren, zou dat dan niet zeggen dat een hoop mensen alleen de kleding die ze graag zouden dragen in hun vrije tijd alleen nog maar kunnen dragen?

Voor de mensen met mooie kleding zit het vol met nadelen.

Maarrr, voor de mensen met een minder goede smaak, met een minder hoog budget of voor mensen die gewoon geen flikker eromgeven zou het best wat zijn. Je ziet dan bijvoorbeeld geen dikke mensen in ontzettend krappe kleding meer. Je ziet niet meer dat iemand bijvoorbeeld in een 'pyama' naar school komt, enz.

Ik denk er verder nog even over na... Nou ja, voor mij hoeft het allemaal niet zo. Ik voel me fijn zoals ik er nu bij loop en wil dat graag zo houden.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2002, 21:00
Black Sugar
Black Sugar is offline
Allemaal precies dezelfde kleding die door de school word gewassen, zelfde tas, zelfde haardracht, geen sieraden of make-up allemala zelfde fiets, allemaal op de fiets naar school, niemand beugel of bril of oorbelletjes. Mischien dan verklijn je de kans. Maar dat is pure bekrompenheid, dus van mij hoefd het absoluut niet. Zou het zelfs heel stom vinden.

Dat scholen te korte rokjes, mini topjes en andere echt super extreme dingen niet toelaten vind ik daarintegen wel kunnen.
Oud 23-09-2002, 21:32
qghp
qghp is offline
dit onderwerp komt de laatste tijd wel erg vaal langs trouwens....

maar jah nog maar een keertje , ik vind dat de school geen kledingvoorschriften mag hebben omdat het ieder zijn eigen zaak is hoe hij er bij loopt en het gaat geen pesten tegen.

.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2002, 21:51
S
S is offline
Citaat:
mat-ice schreef:

.
ik quote een punt.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2002, 22:09
Masked Mage
Masked Mage is offline
bah, ben ik blij dat ik daar dan nooit meer aan hoef mee te doen
Oud 24-09-2002, 00:09
maar
maar is offline
Bij ons op school zijn strapless topjes verboden, evenals (stukjes) blote buiken en voor jongens broeken die zo laag hangen dat ondergoed zichtbaar is. Ze zijn ook hard bezig een regel te vinden die die uberkorte en -strakke rokjes/broekjes tegengaat, maar hebben tot nu toe geen standaard regel kunnen bedenken. Dit jaar is het eerste jaar dat ze echt streng zijn geworden; als een personeelslid van de school ziet dat je je niet houdt aan de dresscode krijg je een waarschuwing. Eerste waarschuwing is er niks aan de hand, tweede bellen ze op naar je ouders, drie per semester betekent schorsing.
Ik ben het er wel mee eens, als je ziet wat er rondliep op school . Meisjes die zo weinig kleding dragen tonen zo weinig zelfrespect; en als de ouders het niet doen, is de school degene die ze daarop moet wijzen. Daarbij komt dat het dragen van blote topjes verkeerd opgevat kan worden door zowel mannelijke medeleerlingen als leraren.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2002, 02:05
Sir Smoke-A-Lot
Sir Smoke-A-Lot is offline
De universele verklaring van de rechten van de mens!

Artikel 3:

Een ieder heeft recht op leven, vrijheid en onschendbaarheid van zijn persoon.

Als je mensen gaat verbieden bepaalde kleding te dragen bepert je dus hun vrijheid en kleren hoor bij je lifestyle en/of de jeugdcultuur waartoe je behoort dus beperk je iemand in zijn leven en zijn doen en laten. (zie ook Artikel 19, vrijheid van mening en meningsuiting kleren horen hier in mijn ogen ook bij)
Met citaat reageren
Oud 24-09-2002, 02:15
Feestbeest nummer 1
Feestbeest nummer 1 is offline
Citaat:
Sir Smoke-A-Lot schreef:
De universele verklaring van de rechten van de mens!

Artikel 3:

Als je mensen gaat verbieden bepaalde kleding te dragen bepert je dus hun vrijheid en kleren hoor bij je lifestyle en/of de jeugdcultuur waartoe je behoort dus beperk je iemand in zijn leven en zijn doen en laten. (zie ook Artikel 19, vrijheid van mening en meningsuiting kleren horen hier in mijn ogen ook bij)
Scholen kunnen dat wel omdat het vaak gemeentelijke of privé-instellingen zijn. Jij kiest voor een school, dus heb je je ook te houden aan de regels van die school. Wedden dat je bij een wat grotere discotheek/club ook wordt geweigerd als je niet de "juiste" kleding draagt! NEt asl scholen hebben zij het recht om te beslissen wie ze wel of niet binnenlaten. Er is geen wettelijke discussie over mogelijk, scholen (vaak degene uit het 'speciaal' onderwijs, dus christelijke scholen enzo) mogen hun leerlingen kledingvoorschriften opleggen.
Oud 24-09-2002, 02:20
Sir Smoke-A-Lot
Mjah, je hebt wel gelijk enzow maar om nou de link te leggen tussen scholen en discotheken....neej. School is idd een overheidsinstelling en is alleen toegankelijk voor bevoegden maar ik dacht dat discotheken etc. openbare/publieke gebouwen zijn? Ik bedoel, je wilt je tent toch vol krijgen of niet? Waarom dan mensen wijgeren? Ik bedoel, ik zou dan bijvoorbeeld niet binnen mogen (wat ik uberhaupt al niet zou willen) in zo'n disco-geval omdat ik bijvoorbeeld skateschoenen aan heb maar pillende slikken, snuivende en dealende gabbertjes is wel ok? Maarjah, ik dwaal teveel af, never mind
Met citaat reageren
Oud 24-09-2002, 18:21
shanli
shanli is offline
ik neem aan dat je gewoon wat er in 't schoolreglement staat qua kleding
Bij ons:geen spaghittibandjes,geen ultrakorte rokje,....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-09-2002, 18:34
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
bij ons is het niet zo erg dat er echt regels zijn, maarja als men een minirokje aan heeft zal dat waarschijnlijk niet getolereerd worden.
en terecht. als men geen spaghettitopje mag enzo, zou ik dat wel zielig vinden, want zoveel zie je dan niet
als het maar niet te bloot is dus of erg confronterende teksten ofzo
Met citaat reageren
Oud 24-09-2002, 18:37
LiViNg EnD
LiViNg EnD is offline
Ik vind nog altijd dat iedereen het zelf moet uitzoeken wattie draagt en wat niet...
Met citaat reageren
Oud 24-09-2002, 18:51
2young2live
2young2live is offline
Citaat:
maar schreef:
... Daarbij komt dat het dragen van blote topjes verkeerd opgevat kan worden door zowel mannelijke medeleerlingen als leraren.
hoe bedoel je? ook al word het verkeerd opgevat betekend dat dan dat die gozers het recht hebben om dat meisje te betasten ofzo? dat ze er zelf om vraagt? of dat ze die gozers om verkeerde aandacht vraagt ofzo?
wát valt er verkeerd op te vatten?!
Al zou ik poedelnaakt door de school heen huppelen (lijkt me zéér sterk maargoed ) dan nog zou er niks verkeerds opgevat moeten worden...
Oud 24-09-2002, 22:45
Jaapf
Jaapf is offline
Ik vind het wel okay, een bepaalde dresscode. Maar please, laat de korte rokjes en topjes binnen die dresscode

<serieus>
Maar opzich vind ik correcte kleding wel getuigen van een bepaald respect naar de leraar. niet verkeerd dus. Maar uniformen vind ik wel erg ver gaan.

Laatst gewijzigd op 24-09-2002 om 22:48.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2002, 22:46
Verwijderd
Citaat:
Jaapf schreef:
Ik vind het wel okay, een bepaalde dresscode. Maar please, laat de korte rokjes en topjes binnen die dresscode
hear hear!
Met citaat reageren
Oud 24-09-2002, 22:48
paultjuhhhh
paultjuhhhh is offline
echt verbieden gaat ver vind ik.

maar lipleesbroekjes en TE korte rokjes waar je iemand's gat onderhand bij kunt zien en van die ugly glittertopjes waar je scheel van wordt hoeven van mij niet.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2002, 22:49
Verwijderd
Citaat:
paultjuhhhh schreef:
echt verbieden gaat ver vind ik.

maar lipleesbroekjes en TE korte rokjes waar je iemand's gat onderhand bij kunt zien en van die ugly glittertopjes waar je scheel van wordt hoeven van mij niet.
wacht maar tot je 16 wordt...
Met citaat reageren
Oud 24-09-2002, 22:50
paultjuhhhh
paultjuhhhh is offline
Citaat:
2young2live schreef:
Al zou ik poedelnaakt door de school heen huppelen (lijkt me zéér sterk maargoed ) dan nog zou er niks verkeerds opgevat moeten worden...
haha heeft n meisje bij mijn broertje op school n x gedaan

jammergenoeg was ik er nie bij
Met citaat reageren
Oud 24-09-2002, 22:51
Jaapf
Jaapf is offline
Citaat:
paultjuhhhh schreef:
Waar woon je? Ik gaat verhuizen
Met citaat reageren
Oud 24-09-2002, 22:52
Verwijderd
Citaat:
paultjuhhhh schreef:

jammergenoeg was ik er nie bij
Hmmm... interessant,
jij = 14
je broertje < 14
meisje op broetje's school vermoedelijk < 14

vrij weinig te zien dan dunkt me :\
ga dan discovery channel kijken ofzo...
Met citaat reageren
Oud 24-09-2002, 22:53
Jaapf
Jaapf is offline
Citaat:
prototype schreef:
Hmmm... interessant,
jij = 14
je broertje < 14
meisje op broetje's school vermoedelijk < 14

vrij weinig te zien dan dunkt me :\
ga dan discovery channel kijken ofzo...
bummer
Met citaat reageren
Oud 24-09-2002, 22:58
Verwijderd
Citaat:
Jaapf schreef:
bummer
maar goed, om deze post toch enigzins nuttig te maken, 'k ga echwel uniformen dragen als ze door Evisu gemaakt zijn , natuurlijk wel custom made, lijkt me afschuwelijk om 10000000 klonen te zien. Anders hoeft het niet, als kleding een manier is om jezelf uit te drukken, dan zou dat toch in dit land mogen (je kan het natuurlijk ook te bond maken), vorm van meningsuiting dunkt me, dat vrij hoort te zijn/is. Als je school daar anders over denkt... sjah, genoeg scholen over dunkt me zo.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2002, 00:05
maar
maar is offline
Citaat:
2young2live schreef:
hoe bedoel je? ook al word het verkeerd opgevat betekend dat dan dat die gozers het recht hebben om dat meisje te betasten ofzo? dat ze er zelf om vraagt? of dat ze die gozers om verkeerde aandacht vraagt ofzo?
wát valt er verkeerd op te vatten?!
Het dragen van uitdagende kleding kan als uitnodigend opgevat worden; dat meisje vraagt dus (onbewust) inderdaad om verkeerde aandacht, aangenomen dat ze het niet uitnodigend bedoelt.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2002, 12:13
marlies
marlies is offline
Ik snap heel goed dat men op school niet wil dat meisjes hele kleine truitjes en lage broeken dragen. Een ook dat wanneer je op een christelijke school zit dat je dan geen shirts met de anti-christ erop mag dragen..
Heeft denk ik een beetje met fatsoen te dragen..de school bepaald die mate van fatsoen.
Oud 25-09-2002, 12:18
Roos
Roos is offline
Citaat:
Sir Smoke-A-Lot schreef:
Artikel 3:

Als je mensen gaat verbieden bepaalde kleding te dragen bepert je dus hun vrijheid
Wat een verschrikkelijk grote onzin.

Of wil je ook beweren dat jouw rechten worden geschend als je bv. iemand neerslaat (omdat je kwaad op hem bent), omdat je de vrijheid moet hebben -volgens artikel 3- om dat te doen?
En als dat niet mag, is dat een beperking van je vrijheid? Whaha.
Oud 25-09-2002, 12:21
Sir Smoke-A-Lot
Neej, want je hebt het recht op onschendbaarheid van je persoonlijkheid!

Barbapa is kewl!
Met citaat reageren
Oud 25-09-2002, 12:23
Roos
Roos is offline
Citaat:
Sir Smoke-A-Lot schreef:
Neej, want je hebt het recht op onschendbaarheid van je persoonlijkheid!

Barbapa is kewl!
Ahaa... dus sportoutfits moeten ook verboden worden dan, net als uniformen op het werk (postbode, mc donalds, etc)?
Oud 25-09-2002, 12:36
Sir Smoke-A-Lot
Nee want een school is een non-commerciele instelling en dus hoef je niet als 1 groep naar buiten te treden!
Met citaat reageren
Oud 25-09-2002, 12:58
June bug
June bug is offline
Ik kan me best voorstellen dat bepaalde dingen niet mogen op zown school. Net als hele korte rokjes en hele korte topjes enzo. Maar als ze ook piercings en haarkleuren en sieraden en wijde broeken enzo gaan verbieden vind ik dat belachelijk. Ik bedoel, ook als ze truitjes waarbij je 1 mm buik ziet gaan verbieden, da;s ook zown bullshit. Dat van die korte rokjes enzo snap ik wel, omdat dat gwn geen gepaste schoolkleding is. Ik bedoel, je gaat ook niet in je bikini naar een begrafenis... Maar piercings en gekke haarkleuren is toch niks schokkends? Moet je je voorstellen dat 3-delige pakken aanstootgevend bevonden zouden worden... dat zou toch ook raar zijn. Dus sieraden en piercings en haarkleuren mogen gewoon vind ik
Oud 25-09-2002, 13:15
DarkRaven
DarkRaven is offline
pfff...je mag dragen wat je wil....maar als je je best extreem/apart gaat kleden kan je natuurlijk wel reacties krijgen (zowel positief als negatief)
Met citaat reageren
Oud 25-09-2002, 17:38
Blenderhead
Blenderhead is offline
bij ons op school is er gelukking geen dresscode...

t zou me ook niet leuk lijken.... iedereen hetzelfde
Oud 25-09-2002, 18:13
2young2live
2young2live is offline
Citaat:
maar schreef:
Het dragen van uitdagende kleding kan als uitnodigend opgevat worden; dat meisje vraagt dus (onbewust) inderdaad om verkeerde aandacht, aangenomen dat ze het niet uitnodigend bedoelt.
Wat dacht om die jongens maar eens goed op te voeden (ja ok is niet persé jouwn taak ) dat ze er eerst achter komen of dat meisje wel die "aandacht"van die jongen wil, dus ook al zou er een meisje rondlopen met "NEUK ME"op haar shirtje beteknd niet dat iedere jongen daar ook op moet ingaan, dat is gewoon praktisch t zelfde als een meisje de schuld geven omdat ze verkracht is , omdat ze te uitdagend gekleed is, de jongens moeten gewoon veranderen

*ik krijg hier op de een of andere manier een feministische á la" i am womean- hear me roar" vibe *
Oud 25-09-2002, 18:48
Esmée
Esmée is offline
Citaat:
2young2live schreef:
Wat dacht om die jongens maar eens goed op te voeden (ja ok is niet persé jouwn taak ) dat ze er eerst achter komen of dat meisje wel die "aandacht"van die jongen wil, dus ook al zou er een meisje rondlopen met "NEUK ME"op haar shirtje beteknd niet dat iedere jongen daar ook op moet ingaan, dat is gewoon praktisch t zelfde als een meisje de schuld geven omdat ze verkracht is , omdat ze te uitdagend gekleed is, de jongens moeten gewoon veranderen

*ik krijg hier op de een of andere manier een feministische á la" i am womean- hear me roar" vibe *
Tuurlijk is het aan de ene kant best belachelijk dat je er als meisje rekening mee moet houden dat je niet per ongeluk 'uitdaagt', maar het is nou eenmaal de realiteit, de algemene reactie op dat soort kleding verander je niet.

Bij ons zijn geen duidelijke regels of zo, maar je ziet geen meisjes met hele blote topjes of zo lopen, of hele korte rokjes, als het echt superheet is loop ik ook wel in een rokje en hemdje maar je kunt het beschaafd houden natuurlijk, ik denk dat mocht er bij ons iemand echt te extreem gaan doen, zou er wel wat van gezegd worden.

Ik vind niet dat de school kan bepalen welke kleding je moet dragen, omdat dit gewoon het middel is om je identiteit te ontwikkelen als puber, maar er moeten wel enigszins grenzen gesteld worden m.b.t. echt extreme dingen.
Oud 25-09-2002, 19:15
duifeltje
duifeltje is offline
ik vind dat eeeeeerg korte rokjes of truitjes niet kan.
maar als je net je navel ziet is het echt niet erg.
en verder vind ik dat schooluniform maar raar.
je hebt elkaar te axepteren en als je de kledingstijl van een ander raar vind, dan ga je maar van school af.
nou ja, je kan het wel raar vinden maar zeg dan niks.
Oud 25-09-2002, 20:26
maantje tuurt
maantje tuurt is offline
uniformen
je mag toch zelf weten wat je aantrekt???
Reageren

Regels voor berichten