Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Daar ligt volgens mij de oorzaak van een mindere maatschappij. Werken zou volgens de TS enkel dienen om te consumeren. Lijkt mij niet echt waar. Werken is ook een vorm van tot inzicht komen en zelfverwezelijking. In het werk kom je tot interactie met anderen en leer je jezelf stukje bij beetje beter kennen. Ook: tegenwoordig kan je drie vierden werken, parttime werken, zwangerschapsverlof nemen, van thuis uit werken...dus heb je echt wel veel meer kansen tot meer vrije tijd. Hoe je die extra vrije tijd opvult ligt natuurlijk aan jezelf. Wil je per se gaan 'shoppen', de nieuwe roddels doorvertellen bij het coiffeuren van je wekelijkse permanent, de nieuwste gsm gaan uitzoeken...dan ligt die (oppervlakkige) keuze bij jou. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ben zelf ook geen communist omdat ik ook heb gezien dat door de aard van het beestje dit politieke systeem niet werkt. \
Maar in de meeste discussie's hierover geven veel mensen hele domme argumenten en zitten ze overduidelijk niet op hetzelfde denkniveau als bijv. de topicstarter ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
phensicske schreef op 28-02-2004 @ 11:37:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Je kunt je afvragen wat in de praktijk negatievere gevolgen heeft: ongeïnteresseerdheid om met z'n allen gedwongen worden één pot nat te worden. Ik denk dat ik dan liever mijn eigen leven leid, ongeïnteresseerd voor dat van anderen.
Overigens ligt het in de praktijk niet, zoals je zelf communistenbashers verwijt, zo zwart-wit als jij het zegt. In theorie zal individualisme misschien door kunnen slaan naar ongeïnteresseerdheid. Maar de praktijk is toch anders. Mensen zullen elkaar altijd nodig hebben, omdat je nu eenmaal niet een samenleving kunt besturen zonder bepaalde vormen van samenwerking. Hoe individualistisch mensen zich ook opstellen, er zijn altijd dingen en handelingen die mensen niet kunnen bereiken of uitvoeren in hun eentje. Er zullen altijd samenwerkingsverbanden nodig blijven, al is het alleen maar omdat 'kapitalistisch individualisme' en materialisme niet mogelijk zijn zonder samenwerkingsverbanden, want zonder samenwerking krijg je gewoon geen economie van de grond. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Maar die samenwerking is absoluut niet gebaseerd op interesse in die ander, maar in de winst die je er zelf mee kan maken. Het 'mutual-profit' begrip is leuk, maar absoluut niet belangrijk want mensen handelen ook als het voor de andere partij helemaal niet winstgevend is. Er wordt altijd gehandeld, vrijwillig of niet.
In onze cultuur ben je niet geïntereseerd in een ander persoon, maar in diens vermogen waar je een slaatje uit kunt slaan. Ik bedoelde natuurlijk de ongeïntereseerdheid in de persoon zelf. Of de samenwerking tussen mensen in derdewereld landen ook alleen maar gebaseerd is op eigenbelang weet ik niet. Het zou kunnen, maar misschien geven de mensen daar echt meer om elkaar omdat ze dichter bij elkaar staan. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
en individualisme, afhankelijk zijn van niemand, kan wel. alleen niet met ee maatschappij als nu. Als iedereen z'n eigen gangetje zou gaan, zou de wereld te klein zijn. maar goed.. ontopic.. vandaag op het nieuws, acties in Frankrijk tegen de consumptiemaatschappij, erg goed initiatief!
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
ARTistiek |
Het Grote Simple Art Topic V Verwijderd | 500 | 17-05-2006 07:23 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Wie heeft de toekomst, Islam of Christendom? Augustus | 91 | 22-04-2005 17:49 | |
Films, TV & Radio |
Fight Club koelkastje | 61 | 10-07-2004 16:34 | |
Communisme in de Bijbel? Verwijderd | 47 | 05-11-2003 14:56 | |
De Kantine |
Ben je materialistisch? Thomas | 88 | 26-10-2003 18:36 | |
consumptie-maatschappij Infaustus | 21 | 19-03-2002 21:37 |