Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
ik heb al eerder gereageerd maar ik herinner me opeens echt dat ik de helft ben vergeten nu ik alles zo lees. wat nu komt zijn echt gewoon tics zeg maar of dwang of hoe je dat ook noemt
wat ook zeker is (maar dit zit in de hele familie) is kotsfobie, als iemand zegt dat ie misselijks is ren ik uit paniek al 10 km verder weg. alle deuren in huis moeten dicht, voora lde zitkamer, en daar worden me ouders gek van omdat t dan te warm wordt. mijn wekker mag nooit op een heel getal gesteld worden. Dus als 7.00 eruit moet doe ik 6.58 zodat ik om 7.00 eruit kan. Als ik uit de douche stap moet ik binnen 30 sec helemaal afgedroogd zijn en dan in de juiste volgorde, armen, bovenlichaam, rug, benen...etc etc. als er een bepaalde beat komt in een liedje en ik zit op me kamer moet ik op die beat bijvoorbeeld met bureaulaatje dichtklappen of opstaan, of me hoofd optillen of op de tafel slaan....heel stom, heeft misschien iets te maken met mijn passie voor musical waarbij je dat soort dingen altijd ziet haha. zo weinig mogelijk licht omdat ik gewoon para wordt van teveel licht savonds in huis ik moet de telefoon opnemen na 2 keer overgaan anders 4...6 etc. ik weetniet offie al genoemd was maar echt constant op de klok kijken. ik heb echt heel veel, dat ik de helft gewoon vergeet.......
|
Tic: Met mn voet wiebelen als ik wil slapen
![]() Fobie: Zwenbadroosters, daardoor word ik weer doodsbang voor zwembaden. Dwang: Als ik vuile handen heb MOET ik eerst mn handen wassen, vorodat ik ze in de volgende pot verf douw ![]()
||
Citaat:
(daar houd ik mezelf zelfs soms wakker mee! ![]()
||
Citaat:
2/ Die film van Björk? Dancer in the dark? Ik heb toen mezelf echt moeten verplichten dat niet in mijn hoofd te steken, want de eerste week na de film gezien te hebben, was ik er ook door geobsedeerd. Soms ben ik bang om jullie reacties te lezen, want als ik een idee in mijn hoofd heb, krijg ik het er moeilijk weer uit. Zit hier niemand verveeld met zijn dwangen? Ikzelf dus namelijk wel en ga er ook voor in begeleiding gaan binnenkort, want ze verergeren en het is niet meer zo leefbaar voor mijn gezin. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik lijk wel een héél gestoord persoon als ik dit zo lees. ![]()
||
Citaat:
Ik ken een meisje die ook altijd rechts moet lopen, zitten...héél vervelend eigenlijk, want in de periode dat ik veel met haar omging begon ik bij iedereen al links te lopen, puur uit gewente. Bij haar was het eerder de angst van wat links is, ze wil daartegen beschermd worden. Als er dan een persoon tussen haar en dat linkse gedeelte loopt, dan dient die persoon eigenlijk als een soort buffer, bescherming. Persoonlijk vind ik altijd het onderste/achterste nemen niet echt een dwang ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Net als mijn Fobiën en dwangen en tics, die maken me ook niet gestoord, de enigen die mij erge hinder geven is mijn hoogtevrees en oogtic. |
![]() |
|
* verder moeten alle deuren altijd dicht/Deur van m'n kamer moet altijd dicht zitten...
* Ik heb een dwangmatige tijdsdrang (begrijp ik niet) * alles controleren, soms rare bewegingen maken * ... lees ik álle letters die ik zie. * overdreven opruimen (niet scheef...) * alle lichtjes moeten uit zijn * Mijn gordijnen moeten altijd goed dicht zijn * ochtend ritueel als iemand in de weg loopt (...) raak ik gestresst. * Verder draai ik in gedachten vaak rondjes met m'n vinger of teen om voorwerpen. Of ik draai denkbeeldige rondjes met spiergroepen, bijv. buikspieren. * het komt ook gewoon nooit voor dat ik 2 dagen hetzelfde draag * ...altijd alles met eten evenveel kauwen, links 2 keer dan rechts ook, met traplopen altijd 1 tree overslaan, zelfs op station (mensen kijk me ana alsof ik gek ben) altijd linkerkant van iet zitten of staan * Ik moét altijd aan de kant die het dichste bij de muur is lopen * Ik moet altijd met mijn linkerbeen uit bed stappen * Als ik over een lange weg moet(iedere schooldag) ga ik uitkijken tot ik bij een bepaald punt ben, en als ik daar ben kijk ik uit naar het volgende punt. En in situaties dat ik bang ben kruis ik mijn armen voor mijn borst...(alsof dat beschermt ) * Alles wat ik op merk, moet ik tellen * moet een chipszak altijd ondersteboven openen, anders gebeuren er slechte dingen , ik moet bepaalde handelingen, zoals wachten tot ik opsta, tellen met 16 keer, of 25 keer ademhalen. klinkt raar, ik weet het zou je het kunnen laten, denk je? * Bij mij moet alles symmetrisch zijn of door 2 gedeeld kunnen worden. Het getal 3 is voor mij dan ook VERBODEN! Ik ga daardoor vaak ook lichamelijke dingen twee x uitvoeren. Ook als ik over straat loop, dan stap ik altijd met mijn voet midden op de tegels, om niet op de randen te komen van de tegels. * ik moet ook altijd aan iets zitten, alles wordt afgetast zegmaar, ook in winkels. * Ik controleer dingen altijd tig keer, ik wil zeker weten dat de katten binnen zijn, dat het gas uit is, dat de deur op slot zit, enz * Ook heb ik iets met getallen.. als ik bijvoorbeeld op moet staan en mn wekker gaat om 7.00 uur dan moet ik er dan ook meteen uit.. * Heb plandwang ... * Ik heb bijna altijd muziek aan. Soms moet dat echt, anders raak ik helemaal zenuwachtig. * ik moet letters van een woord aan elkaar schrijven ik kan er niet tegen als ze vlak naast elkaar staanen elkaar net niet raken * ik moet constant kijken of ik niets vergeten ben of dat er niets uit m'n tas is gevallen (zelfs op de fiets kijk ik om de paar meter om). * Verder vind ik vaatdoekjes verschrikkelijk, ik MOET elke dag kunnen douchen (het liefst 2 keer), en ik was m'n handen duizend keer op een dag, na elk iets wat ik doe (al is het maar m'n haren kammen of zo iets). * Ik mag ook pas het licht in mijn kamer aandoen als de deur dicht is, als ik m'n computer uitzet moet ik éérst het beeldscherm uitzetten, als ik wegga moet ik eerst 3 keer checken of ik alles heb (al vergeet ik alsnog dingen), als ik bel moet ik éérst ophangen en niet de ander, als ik opsta moet alles in een bepaalde volgorde anders komt het helemaaal niet goed, en zo ook als ik naar bed toe ga. Als ik ga eten, eerst een slokje water. * af en toe moet ik iets aanraken, dat éne stukje van een papiertje of de tafel ofzo, heel vaag, niet om het aanraken maar alsof er iets op zit wat weg moet. Soms als ik de trap op loop ofzo dan moet ik terug om het anders te doen want de eerste keer was niet goed...Dan doe ik iets maar dan voelt het niet goed en dan moet het overnieuw Vroeger was het trouwens een stuk erger, moest ik bij elke stap die ik zette "1-2-3" tellen, trok ik mijn neus omhoog en gooide mijn hoofd in mijn nek en dan de spieren aanspannen tot ik niet meer kon, pakte ik niet het bovenste bestek want dat zou voorspelbaar zijn en moest ik als ik een liedje in mijn hoofd bij een bepaald woord met mijn linkervoet neerkomen als dat dan niet uitkwam dan maakte ik nog weleens een raar sprongetje zodat het wel klopte, heel af en toe heb ik dat laatste nog wel eens * Altijd met de rechtervoet de hoogste traptree als eerste bereiken en zonodig onderweg twee benen op een tree of een tree overslaan als het niet uitkomt. Ik weet ook precies met welke voet ik moet beginnen bij de trappen op school en thuis en op nog een aantal plaatsen. * Alle plastictassen en glazen moeten 's avonds mijn kamer uit. * Als ik uit de douche stap moet ik binnen 30 sec helemaal afgedroogd zijn en dan in de juiste volgorde, armen, bovenlichaam, rug, benen...etc etc. * als er een bepaalde beat komt in een liedje en ik zit op me kamer moet ik op die beat bijvoorbeeld met bureaulaatje dichtklappen of opstaan, of me hoofd optillen of op de tafel slaan * zo weinig mogelijk licht omdat ik gewoon para wordt van teveel licht savonds in huis * ik moet de telefoon opnemen na 2 keer overgaan anders 4...6 etc. * echt constant op de klok kijken. * Als ik iets geschreven heb en er zitten bepaalde stukjes die per ongeluk overgeslagen zijn, een klein stukje van een letter, dan moet ik die erbij tekenen * Als ik aan het eten ben wil ik ook niet op precies hetzelfde moment een hap nemen of een slok drinken nemen. * Dwangmatig lezen * als ik in de auto zit trek altijd mn benen op als ik over witte strepen ga Om eerlijk te zijn vind ik bovenstaande de enige échte mogelijke dwangen. Andere omschrijvingen leken me eerder ergernissen. Weet dat een dwang niet gewoon een gewente is, weet dat als je het bijvoorbeeld niet zou mogen doen, je ook echt kwaad zou worden. (Dit bovenstaande gaat nu enkel over de dwang, niet over fobie en tics, voor de duidelijkheid ![]() Mensen die iets herkennen van bovenstaande (want dit werd uit vorige reacties geplukt), kunnen jullie misschien uitleggen welk gevoel je krijgt als je dit niet mag/kan doen? Thx. ![]() Phensic. |
![]() |
|
Mijn dwang van de chipszak vind ik eigenlijk nogal belachelijk
![]() ik zal het gewoon is moeten! ![]() Die van het ademhalen doe ik al zo lang! en echt altijd 16 of 25, als ik perongeluk bij 26 zit moet het helemaal opnieuw. kan ik niet mee stoppen. |
![]() |
||
Citaat:
Je kan hiervoor natuurlijk ook hulp zoeken, want op je eentje raak je daar niet zo eenvoudig van af. Ik heb mijn dwang reeds jaren (8 jaar of zo?) en het wordt gewoon erger. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
wat is die film van björk? waar gaat die over dan? het slaat namelijk op mijn 'tic' maar leg uit..... ![]()
||
Citaat:
Je ziet haar dan werken in de fabriek en opeens hoor je bepaalde geluiden sterker en die vormen dan een bepaald ritme en zo begon elke machine zijn ritme tot er opeens muziek en dans was. Maar het begin was steeds dat Björk met haar voet mee tikte, met haar vingers trommelde, gewoon mee bewoog...uiteindelijk danste de hele fabriek (in haar dromen). Zoiets naar ik me herinner. ![]() |
![]() |
|
![]() |
tic: Met mijn benen over elkaar en dan met mijn voet wippen bij tentamens.
fobie: spinnen ![]() dwang: als ik bij gym ofzo op de bank zit en ik zit op het midden van de bank en links van mij zitten heel veel mensen en rechts niemand, moet ik tusen die mensen in gaan zitten. Ik kan ook niet tegen een lege bioscoopstoel rechts en een volle links van me, maar als ik op het uiteinde zit moet ik weer niet tussen iedereen in zitten. nog een dwang: Als ik bijv. op de fiets merk dat ik 5 x heel veel kracht zet met mijn rcehter- en haast niks met mijn linkervoet, moet ik daarna 5 x met links en juist niet met rechts trappen. Ook als ik 2x links langs een lantarenpaal rijd moet ik er daarna 2x rechts omheen. Dat soort dingen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
oh my god ![]()
|
Tics: As ik muziek aan heb zit ik altijd heen en weer te wiegen met mn bovenlijf, net als een autist. Ik heb dit al zolang als ik me herinner.
Ik heb dit van mn vader geerfd denk ik want die doet dat ook altijd. Is echt heel stom maar dan merk ik op een gegeven moment ineens 'oja ik zit weer te bewegen'. Vooral als ik erbij zit te lezen of zo ga ik bewegen. En het aparte is dat ik er nogal moeiig/ loom van word....dan word ik moe van het lezen en ga ik alleen nog bewegen...tot ik zo moe word dat ik met mn ogen dicht wieg en daarna mn hoofd op mn armen leg op mn bureau. Nouja tis niet echt moeheid maar een soort leegmakende ontspanning of zo.....geen idee hoe ik het moet omschrijven... Ik doe dit trouwens alleen als ik alleen ben anders staat het zo stom. Ik doe het soms ook wel als ik niet alleen ben, maar dan niet zo heel erg. Ik moet wel altijd bewegen (wiegen dus, als dit niet kan met mn enkel wiebelen, met mn hoofd bewegen etc.) als ik muziek hoor....soms dan...als het leuke muziek is. Verder heb ik nog veeeeeeeeeel meer tics, fobieeen en zo meer, maar dit vond ik wel de meest aparte. |
![]() |
||
Citaat:
Verder pak ik bij brood e.d. nooit de voorste uit de zak....omdat ik denk dat de achtersten verser zijn omdat die nog minder contact hebben gehad met de buitenlucht en dus minder droog zijn...ook wil ik niet zo'n klein boterhammetje wat je hebt in het begin van de verpakking, maar een echte boterham (die in het midden zit, zie zijn t grootste). Ik maak verder verpakkingen (tandpasta, shampoo) vaak niet helemaal op...maar dit is gemakszucht.....heb gewoon geen zin om zo lang te gaan zitten knijpen, schudden en wachten tot er wat uit komt. |
![]() |
|
[QUOTE]Eend schreef op 18-03-2004 @ 23:09:
[B]Tic: Met mn voet wiebelen als ik wil slapen ![]() QUOTE] Ik wrijf altijd met mn voeten over elkaar als ik in bed lig (met de bedoeling te gaan slapen). Ik weet eigenlijk niet of ik het nog vaak doe, maar vroeger deed ik het wel vaak (swif-swaf....swif-swaf...etc) |
![]() |
||
Citaat:
Vroeger toen ik een jaar of 14 was wou ik altijd mn handen in mn mouwen kunnen stoppen. |
![]() |
|
tics : heel vaak met mn ogen knipperen, ook andere dingen zoals beetje snuffen met mn neus enzo.. als ik een bepaalde beweging te vaak doe kan het echt zo een tic worden en hoe vermoeider ik ben hoe meer tics k heb
![]() ![]() ![]() fobieen : insecten: vooral wespen, muggen, bijen enz ![]() ![]() spinnen zijn ook scary, maar dan alleen die echte dikke.. kleintjes niet zo. dwang : ik MOET altijd perse 2 (soms meer) kouwgompjes tegelijk eten anders heb ik geen voldoeningsgevoel.. (hebben wel meer mensen denk ik ![]()
|
ow ik lees net ff dat berichie van al die dwang dingen.. ik heb ook dat ik altijd alle letters moet lezen. als ik bijv de laatste paar zinnen niet helemaal lees maar dan wel weet wat er staat, kan ik niet aan de volgende bladzijde beginnen omdat ik het eerst echt helemaal moet lezen/zien tot aan de laatste punt.
ik heb oko altijd dat ik binnen 5 tellen bvoen moet zijn in mn kamer als ik bijv naar de wc ga snachts of savonds ofzo... anders denk ik dat ik neer wordt geschoten.. slaat echt nergens op maar daar was ik vroeger altijd bang voor en ben dat nooit helemaal kwijt geraakt.
||
Citaat:
![]() Maak je dan niet zo'n beetje verschrikkelijk veel lawaai? |
![]() |
|
¤ Herhaaldelijk controleren of het alarm van mijn wekkers aan staat..
¤ Lichtelijk paranoïde voelen wanneer mensenmassa's zich in de stad begeven. ¤ Heb gedurende 4 jaar extreem overheersende dwanggedachten mbt suïcide gehad. Dat vertaalde zich bij mij tot 'elke avond annex nacht afscheidsbrieven herlezen en herschrijven', 'literatuur plus internet erop naslaan voor suïcidemethodieken die procentueel gezien het hoogste slagingspercentage werd toegeschreven. Deze strategien moesten vervolgens geordend uitgetypt zijn en tig keer per dag doorgenomen worden'. ¤ De vage gedachte van mijzelf niet te mogen slapen, 's nachts... Or else... Hier ben ik gelukkig zo goed als vanaf ![]() ¤ Hmmz, eigenlijk bezit/ bezat ik best vagelijke hersenspinsels... In het kader van 'denkend aan mijn reputatie', laat ik het hierbij ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Hierboven ergens had ik reeds de opmerking gegeven dat velen onder ons dwang met ergernissen verwarren. Wat Coopergirl schreef, dat is bijvoorbeeld een echte dwanggedachte die zich dan ook uit in dwanghandelingen (tig keer herschrijven en herlezen van...). Het heeft vooral te maken met hoezeer het je leven beïnvloedt. Kan je de gedachte of de handeling echt niet achterwege laten, dan is het dwangmatig en je vindt het zelf ook niet leuk. |
![]() |
||
Citaat:
Maar in dat geval ben ik het helemaal eens met jouw standpunt. Thanks voor de toelichting. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|