Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-04-2004, 12:13
Verwijderd
Up dit topic niet.

tenzij je iets toe te voegen hebt aan dit topic, in plaats van onzin.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-04-2004, 13:21
RockGuru
RockGuru is offline
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 26-04-2004 @ 13:13 :
Up dit topic niet.

tenzij je iets toe te voegen hebt aan dit topic, in plaats van onzin.

Heb jij dat net óók niet perongeluk gedaan? Door bovenstaande berichtje te posten? Of stond hij nog bovenaan?

Fuck... nu up ik hem zelf ook weer... ach hij stond toch nog aardig hoog.

Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 15:32
Paus Pierre
Paus Pierre is offline
Citaat:
Franse imbeciel schreef op 16-04-2004 @ 21:50 :
Persoonlijk, ik ben wat ouderwetser en vind de dienst geweldig als de organist alle registers opentrekt.
Heerlijk ja, maar verder de kerk heeft jongeren naar mijn mening nog genoeg te bieden. Maar het punt is dat veel kerken dat niet durven, omdat ze dan ruzie krijgen met gemeenteleden, en daar hebben ze geen zin in. Ik ben verder heel tevreden over de krek, van mij hoeft er niet heel veel meer te veranderen.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 21:14
Watisdit
Watisdit is offline
eu, veel bv laatste paasvakantie
protestands jeugdweekend
jeugddienst: voor 1 dienst bepaald de jeugd alles in de kerk
spring vzw
en meestal geeft de kerk ook regelmatig een soort jeugddienst
(buiten de kerk)
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 00:11
stfuktnx
stfuktnx is offline
de kerk is abongtrong in me eddeh
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 21:05
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
stfuktnx schreef op 27-04-2004 @ 01:11 :
Oud 29-04-2004, 10:33
Franse imbeciel
Franse imbeciel is offline
Citaat:
stfuktnx schreef op 27-04-2004 @ 01:11 :
Gezondheid.
Oud 29-04-2004, 10:37
Franse imbeciel
Franse imbeciel is offline
Citaat:
Paus Pierre schreef op 26-04-2004 @ 16:32 :
Heerlijk ja, maar verder de kerk heeft jongeren naar mijn mening nog genoeg te bieden. Maar het punt is dat veel kerken dat niet durven, omdat ze dan ruzie krijgen met gemeenteleden, en daar hebben ze geen zin in. Ik ben verder heel tevreden over de krek, van mij hoeft er niet heel veel meer te veranderen.
Ik vind de krekdienst het mooist als ieder gemeentelid ervan kan genieten. Dus ook de oudere gemeenteleden die liever geen bandje in de krek hebben. Waar ik namelijk een grondige afkeer van heb is ruzieende gemeenteleden.

Ik vind krek trouwens wel een leuk woord.
Oud 29-04-2004, 16:46
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 14-04-2004 @ 22:16 :
Niets?

Dat is ook de manier waarop het jodendom is blijven bestaan: niet veranderen.

Blijf bij je tradities, je gebruiken. Natuurlijk mogen er wel speciale dingen gericht op jongeren zijn (de NIK [orthodox-joodse overkoepelende organisatie] heeft bv. een jongerenrabbijn in dienst), maar de basis moet hetzelfde zijn.
Zoiets heet in de bunker gaan zitten.
Toch zien we hoe Paulus in handelingen 15 gewoon aansluit bij de dan geldende cultuur.
Hij ziet hoeveel goden er in Athene zijn en ziet ook een steen "voor de onbekende god".
Daar begint hij zijn verhaal. Hij vertelt hoe goed het is dat de mensen Goden kennen en hen willen eren. Maar dan vertelt hij hoe hij die onbekende God kent die alles gemaakt heeft.
Daarnaast schrijft hij bijvoorbeeld in Korinthiers hoe hij voor de Joden als Jood is geworden en voor de Grieken als Griek.
Natuurlijk moet de basis hetzelfde zijn. Maar wat is de basis? Het woordgebruik? De liedjes? Ofe Jezus Christus en die gekruisigd en opgestaan?

Dat lijkt mij het laatste, en ik ben dus ook bezig met het opzetten van een jeugdkerk.
De basis hoeft niet te veranderen maar hoe je hem versiert moet elke 7 jaar veranderen. Ik denk dat er 2 problemen zijn:
Allereerst zijn voor de huidige jongeren relaties superbelangrijk. Dat hoort het in de kerk ook te zijn, maar meestal is het een koude en rationele bedoening. Ik denk dat we daar een hoop aan kunnen veranderen voor de jongeren.
Ten tweede moet je gewoon eens even een middagje TMF bekijken. Dat is de wereld waarin jongeren leven en door worden aangesproken. En vergelijk die nu eens met de gemiddelde kerkdinest.
Ik denk dat de krk veel meer zou kunnen doen met goede maar vooral korte en afwisselende presentaties.
In 10 jaar tijd is de hoeveelheid informatie verdubbeld! Mensen gaan selecteren op waar ze naar kijken en wat ze onthouden. En als je dat weet kan je daarop aansluiten.

Kortom 2 zaken:
1 re;laties bouwen
2 andere manier van informatie overdracht
Oud 29-04-2004, 16:51
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
$@nd€r $@l@m@nd€r schreef op 16-04-2004 @ 22:06 :
Wat moet veranderen is dat zij moeten accepteren dat de kerk nu eenmaal leegloopt, omdat mensen gelukkig rationeel willen zijn.
Mag ik je erop wijzen dat sinds de jaren 80 en zelfs eerder met de hippie beweging het spirituele weer helemaal 'in' is?
kijk maar naar de boekhgandels. Liggen vol met spirituele reizen nadat het 350 jaar idd verboden was.
De mensen hebben ontdekt dat we geen kikkervisjes zijn met enkel een hoofd en dat de wetenschap slechts een deel van de werkelijkheid kan beschrijven.
Oud 29-04-2004, 19:04
Watisdit
Watisdit is offline
heb je het over de protestandse of katolieke kerk?
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 12:33
Plo
Plo is offline
Ik denk dat ze het over katholiek hebben, sommige protestantse kerken hebben nu jongerendiensten etc, wat ábsoluut níet saai is.
Maar je opvoeding zegt er ook wat over natuurlijk, als je nooit een keer naar de kerk geweest bent (of naar een begravenisdienst etc), dan is het wel te begrijpen dat mensen het saai noemen.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 23:51
Legend Of Rusj@
Legend Of Rusj@ is offline
Niet de hele topic gelezen, maar mensen die dus in christemdom geloven en erg twijfelen (wat ik ook vaak heb gedaan) moeten is een keer naar taize gaan, je gaat daar 3 keer per dag naar een kerk dienst waar word gezongen en er worden geen preken gehouden alleen worden er kleine stukken voor gelezen uit de bijbel ( in vele talen) ((meestal geen nederelands)) dit lijkt op zich veel maar valt reuze mee vooral omdat je veel jongeren tegenkomt die op een bepaalde manier met geloof bezig zijn, het mooie van taize is ook iederen respecteerd elkaar, niemand is te beroerd om een praatje met je aan te gaan en overal waar loopt word vriendelijk hallo gezegd (of bonjour hello en andere talen) ik was in mei vakantie voor de eerste keer er en vond een zeer mooie ervaring, je voelt je daar gewoon erg verbonden met god en toch nog steeds verbonden met mensen om je heen voor iederen een aanrader om keer te gaan

Het ligt in frankrijk een stuk achter parijs, de paar kerken hebben taize diensten en die moet proberen op te zoeken zodat jij een keer mee kan gaan (als je de taize dienst ziet in een normale kerk is niet te vergelijken met dienst in taize)

JUstjoop
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 15:05
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
Aarzpluim schreef op 30-04-2004 @ 13:33 :
Ik denk dat ze het over katholiek hebben, sommige protestantse kerken hebben nu jongerendiensten etc, wat ábsoluut níet saai is.
Maar je opvoeding zegt er ook wat over natuurlijk, als je nooit een keer naar de kerk geweest bent (of naar een begravenisdienst etc), dan is het wel te begrijpen dat mensen het saai noemen.
Ik kan mezelf ook niet voorstellen dat iemand vrijwillig en voor zijn plezier een uur in zo'n martelwerktuig gaat zitten. Want banken mag je die dingen IMO niet eens meer noemen. Jezus wat zijn die krengen slecht voor je rug.
Oud 15-05-2004, 22:23
Legend Of Rusj@
niet echt slim om hier jezus te zeggen als soort scheldwoord, maar je ouders kunnen er ook niks aan doen dat jij zo geboren ben
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 13:41
Sask!a
Sask!a is offline
Onze kerk heeft serieus niets te bieden...
Ik moet op zondag wel eens mee met m'n ouders. M'n broertje en ik zijn vaak de enigen onder de 40... Nou, erg gezellig is dat dus niet. Er wordt verder ook niets georganiseerd, geen paalzitten en dergelijke... Haha. Geen avonden waar je dingen met elkaar kunt bespreken.

Wat onze kerk wel heeft:
houten banken en knielzittingen die gewoon pijn doen. Een jongerenkoor met leden die bijna allemaal boven de 30 zijn. Een pastoor die we moeten delen met een paar andere kerken.

Ik denk dat het steeds slechter gaat met (de meeste) kerken en dat dit ook niet weer goed komt. Als wij niet naar de kerk gaan, zullen we onze kinderen ook niet naar de kerk sturen. Tegenwoordig worden er (hier in ieder geval) steeds minder kinderen gedoopt. Niet dat ik er last van heb ofzo, geef alleen m'n mening.
Oud 17-05-2004, 17:02
Legend Of Rusj@
er zijn ook jongeren kerken, je moet er alleen wel voor gaan zoeken, bijv eentje in de stad utrecht
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 22:30
Verwijderd
Een hoop soa's, door condooms weg te prediken.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 11:00
Einherjar
Einherjar is offline
Citaat:
lafjuh schreef op 17-05-2004 @ 23:30 :
Een hoop Soa's en Aids door niet naar de preken te luisteren.
Oud 18-05-2004, 15:11
Verwijderd
Bij bijna alle kerken in Nederland zijn jongeren-afdelingen. Ik zit daar zelf bij en ik vind het er zwaar leuk. Ik ben mn beste vriendin nog steeds dankbaar dat ze me erheen heeft gesleept. Er worden in Haarlem, de Bavo aan de Leidse Vaart, filmnachten, kampen, tochten naar t strand en discussie-groepen gevormd en daar is het altijd heel gezellig. Ook helpen we bij Stille Tochten en bij Dodenherdenking.

Dus: ja, de kerk heeft nog wat voor jongeren te bieden
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 17:03
Legend Of Rusj@
Citaat:
Egt grappig hoor zeker een paar uur over na gedacht?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 22:44
Verwijderd
Citaat:
Justjoop schreef op 18-05-2004 @ 18:03 :
Egt grappig hoor zeker een paar uur over na gedacht?
Ik bedoelde het eigenlijk niet grappig.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 21:32
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Stanley schreef op 15-04-2004 @ 13:59 :
Maar er is nog steeds niet echt antwoord gegeven op mijn vraag
Wat moet er nou eigenlijk veranderen??
Betere (sfeervollere) muziek
Spreektaal
Decoratie
We dwalen weer af jongens!!
grote discobal in het midden, coffee shop hoekje, ipv van de hostie een XTC pilletje, waterpijp-biecht, lezing uit het heilig boek van de jamaicaanse/cubaanse drugsteelers

Oud 23-05-2004, 14:16
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
lafjuh schreef op 17-05-2004 @ 23:30 :
Heel jammer dat condfooms inderdaad maar voor 97% werken.
Dus je kan het wegpreken noemen of juist waarschuwen.

De oplossing voor SOA's ligt het niet in condooms maar in het monogaam zijn aan je partner.
En dat is waar ze voor preken.
Oud 23-05-2004, 21:45
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
JJzD schreef op 23-05-2004 @ 15:16 :
Heel jammer dat condfooms inderdaad maar voor 97% werken.

De oplossing voor SOA's ligt het niet in condooms maar in het monogaam zijn aan je partner.
97% is beter dan helemaal niks als je dan toch niet monogaam bent.
Dus kunnen ze beter predikken wat wel nut heeft en dat is monogaam + condooms
Oud 23-05-2004, 21:48
professor2
professor2 is offline
Citaat:
JJzD schreef op 23-05-2004 @ 15:16 :
Heel jammer dat condfooms inderdaad maar voor 9790% werken.

Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 22:16
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
MazeMouse schreef op 23-05-2004 @ 22:45 :
97% is beter dan helemaal niks als je dan toch niet monogaam bent.
Dus kunnen ze beter predikken wat wel nut heeft en dat is monogaam + condooms
Natuurlijk is het beter om ze dan maar te gebruiken. Maar daar zeggen ze ook niets over.

Het is te vergelijken als met tanden poetsen. Het is nooit onomstotelijk aangetoond dat poetsen helpt. Het enige wat echt werkt is beperkte zoete zaken te eten. Maar als je dan dus toch zoet eet poets dan liever dan heb je iets meer kans.

Maar als je echt zeker wil zijn (Lijkt me van belang in het geval van HIV) dan is de enige oplossing gewoon niet zoet te eten.

Maar dit gaat ontzettend off-topic dus laat verder maar hangen en kom maar op PB.
Oud 25-05-2004, 15:53
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Wij hebben in onze kerk al een zogenoemde jeugdkerk, en dat is best leuk. We zitten dan Zondagavond met een grote groep jongeren in een best grote zaal en er is een band met drums, electrische gitaren, keyboard, ect. In die dienst heb je ook geen dominee maar een spreker, en die persoon kan dus een leraar zijn of een brandweerman. En dat is erg gezellig en leuk.

In onze eigen kerkgebouw hebben wij eens in de maand een evangelisatiedienst. Dat is bijna het zelfde als de jeugdkerk, dus ook met drums etc. maar daar is de doelgroep alle leeftijden.

Dus zoals je ziet hoeft een kerkdienst niet saai te zijn, maar dan moet je toch wel een ding gaan afvragen.
Waarom kom je naar de kerk toe?
Is dat omdat het moet van je ouders of omdat ze de kerkdienst hebben opgefleurt met een heel circus? Of is het omdat God jou roept naar de kerk en omdat je erheen wil om er iets te leren?

Een Dominee vergeleek de kerk eens met een school, en als je dat hier ook eens doet.
Dan wordt dus de stelling hoe kan ik school leuker maken.
Dat is toch ook onzin, je gaat naar school met de hoofddoel om te leren en niet om je te laten amuseren. En met school zeg je toch ook niet ik vind het maar saai dus ik kom niet meer?
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 21:39
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 25-05-2004 @ 16:53 :
Wij hebben in onze kerk al een zogenoemde jeugdkerk, en dat is best leuk. We zitten dan Zondagavond met een grote groep jongeren in een best grote zaal en er is een band met drums, electrische gitaren, keyboard, ect. In die dienst heb je ook geen dominee maar een spreker, en die persoon kan dus een leraar zijn of een brandweerman. En dat is erg gezellig en leuk.

In onze eigen kerkgebouw hebben wij eens in de maand een evangelisatiedienst. Dat is bijna het zelfde als de jeugdkerk, dus ook met drums etc. maar daar is de doelgroep alle leeftijden.

Dus zoals je ziet hoeft een kerkdienst niet saai te zijn, maar dan moet je toch wel een ding gaan afvragen.
Waarom kom je naar de kerk toe?
Is dat omdat het moet van je ouders of omdat ze de kerkdienst hebben opgefleurt met een heel circus? Of is het omdat God jou roept naar de kerk en omdat je erheen wil om er iets te leren?

Een Dominee vergeleek de kerk eens met een school, en als je dat hier ook eens doet.
Dan wordt dus de stelling hoe kan ik school leuker maken.
Dat is toch ook onzin, je gaat naar school met de hoofddoel om te leren en niet om je te laten amuseren. En met school zeg je toch ook niet ik vind het maar saai dus ik kom niet meer?
Eeehm...
Ik vind kerk en school opzich 2 enorm verschillende dingen en het enige wat ik in een kerk zou krijgen is les in hoe lang ik het volhoud tot de onzin me dusdanig heeft geirriteerd dat ik vertrek. (als ik het al uithoud in die banken)
School heb je meer aan dan die kerk want persoonlijk heb ik meer aan een opleiding -> diploma -> werk dan een geloof dat me gaat zitten vertellen wat ik wel en niet mag omdat ik dan later in de hemel kom en ik steun ga krijgen van iets waar ik niet in geloof... persoonlijk is voor mij de school/kerk vergelijking er dus eentje die kant nog wal raakt
Oud 26-05-2004, 11:23
ValliantWarrior
Citaat:
MazeMouse schreef op 25-05-2004 @ 22:39 :
Eeehm...
Ik vind kerk en school opzich 2 enorm verschillende dingen en het enige wat ik in een kerk zou krijgen is les in hoe lang ik het volhoud tot de onzin me dusdanig heeft geirriteerd dat ik vertrek. (als ik het al uithoud in die banken)
School heb je meer aan dan die kerk want persoonlijk heb ik meer aan een opleiding -> diploma -> werk dan een geloof dat me gaat zitten vertellen wat ik wel en niet mag omdat ik dan later in de hemel kom en ik steun ga krijgen van iets waar ik niet in geloof... persoonlijk is voor mij de school/kerk vergelijking er dus eentje die kant nog wal raakt
Dit leven duur maar gemiddeld 80 jaar, en jij zegt dat je er meer aan hebt om 80 jaar lang zekerheid te hebben qua werk. Terwijl de hemel, en daarna de nieuwe hemel en aarde voor eeuwig duren, maar daar wil je geen zekerheid in hebben? Het klinkt behoorlijk onlogisch als je kan kiezen tussen 80 jaar goed leven of in eeuwigheid goed leven, dat je dan voor de 80 jaar kiest.

En in de kerk wordt idd wel gezegt wat je wel en niet moet doen, maar het is toch logisch dat je niet mag stelen en moorden? Het zijn goede normen en waarden die je mee krijgt uit de kerk. Als iedereen zich nu eens houd aan de christelijke normen en waarde, dat zou de samenleving een heel stuk beter zijn en zou je een utopia kunnen krijgen, dus zonder oorlog en criminaliteit.

en school en kerk is weldegelijk een goede vergelijking:
School: opleiding -> diploma -> werk
Kerk: leren wie God is -> belijdenis doen -> voor God werken en nog steeds meer over God leren.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 14:46
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 26-05-2004 @ 12:23 :
Dit leven duur maar gemiddeld 80 jaar, en jij zegt dat je er meer aan hebt om 80 jaar lang zekerheid te hebben qua werk. Terwijl de hemel, en daarna de nieuwe hemel en aarde voor eeuwig duren, maar daar wil je geen zekerheid in hebben? Het klinkt behoorlijk onlogisch als je kan kiezen tussen 80 jaar goed leven of in eeuwigheid goed leven, dat je dan voor de 80 jaar kiest.

En in de kerk wordt idd wel gezegt wat je wel en niet moet doen, maar het is toch logisch dat je niet mag stelen en moorden? Het zijn goede normen en waarden die je mee krijgt uit de kerk. Als iedereen zich nu eens houd aan de christelijke normen en waarde, dat zou de samenleving een heel stuk beter zijn en zou je een utopia kunnen krijgen, dus zonder oorlog en criminaliteit.

en school en kerk is weldegelijk een goede vergelijking:
School: opleiding -> diploma -> werk
Kerk: leren wie God is -> belijdenis doen -> voor God werken en nog steeds meer over God leren.
Ik geloof niet in de hemel dus ja, dan is het zeer logisch dat ik voor 80 jaar goed leven kies.

En dat zijn niet eens perse christelijke normen maar eerder gewoon normen die net zo goed van mensen met gezond verstand kunnen komen.

Ik geloof sowieso niet dus voor mij is de kerk/school vergelijking totale onzin
Oud 26-05-2004, 14:50
ValliantWarrior
Citaat:
MazeMouse schreef op 26-05-2004 @ 15:46 :
En dat zijn niet eens perse christelijke normen maar eerder gewoon normen die net zo goed van mensen met gezond verstand kunnen komen.
Ja dat zeg ik toch, christelijke normen
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 14:58
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 26-05-2004 @ 15:50 :
Ja dat zeg ik toch, christelijke normen
Owjah, geloven in dingen die nog lang niet bewezen zijn getuigt inderdaad van heel veel gezond verstand

Ik geloof er niet in maar ik zeg wel ALS (en alleen ALS) ik doodga en er blijkt een god te zijn kan ik met opgeheven hoofd en open hart tegen hem zeggen dat ik mijn leven geleefd heb volgens mijn eigen keuzes, eigen meningen, eigen gedachtes, eigen normen en waarden helemaal volgens de 'vrije wil' die hij mij geschonken heeft.
Als HIJ het daar DAN niet mee eens is mag HIJ mij dan veroordelen. Tot die tijd geniet ik van mijn vrijheid die HIJ mij zelf gegeven heeft en weiger ik me door andere mensen te laten vertellen hoe ik moet leven. Zolang er regels zijn die naar mijn gevoel 'goed' zijn volg ik ze. En de regels die naar mijn mening 'slecht' zijn ben ik tegen.
Ik doe dus volgens de bijbel een hoop goede dingen en volgens de door de kerk erbij verzonnen regeltjes een hoop slechte dingen. Maar ik doe ze uit vrije keuze en niet omdat ze door andere op mij gedwongen zijn.

Ik geloof dan ook dat mensen vannuit de basis goed zijn en ze door dwang, aanleren of wegjagen slecht worden.
Wat bedoel ik met wegjagen? Onder andere dat dwingende, dat hautaine dat een hoop van die evangeliserende zeuren hebben.
Ik ben zo'n "weggejaagde" aangezien ik niet geloof in een absolute waarheid en ook niet in een absolute perfectie.
(Dus als er een god is. Dan is hij in mijn ogen ook niet perfect omdat er in mijn ogen geen absolute perfectie kan bestaan)
Reageren

Regels voor berichten