Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2004, 19:05
-(HeD)-
-(HeD)- is offline
bij ons is het best relaxt

ik heb van allebei de onderwerpen al een toets gehad
en daar had ik allebei dikke 7ens voor... dus dat komt wel goed

gewoon de stof paar keer overlezen.. goed de verbanden tussen gebeurtenissen weten... belangrijke personen/gebeurtenissen/jaartallen en je bent binnen lijkt me

goed kunnen zwetsen in zo'n opstel is ook nooit weg trouwens
Oud 16-05-2004, 19:26
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Balance schreef op 16-05-2004 @ 16:05 :
Ik maak alleen altijd het verkeerde verhaal blijkbaar
Met m'n laatste toets waren er af en toe vragen als: geeft bron 1 of bron 2 hier een goed beeld van en leg uit waarom.
Ik koos standaard voor de verkeerde bron (met vanzelfsprekend dus ook een verkeerde uitleg), terwijl bijna heel de klas ze goed scheen te hebben.
De gewone kennis is wel aanwezig, maar de toepassing met bronnen lukt me blijkbaar niet... (alleen last van met geschiedenis overigens).
had ik "vroeger" ook last van. Mn geschiedenisleraar zei dat je dan het beste de bron kan kiezen die de meeste informatie geeft / het moeilijkste is...
Oud 16-05-2004, 19:30
Balance
Balance is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 16-05-2004 @ 20:26 :
had ik "vroeger" ook last van. Mn geschiedenisleraar zei dat je dan het beste de bron kan kiezen die de meeste informatie geeft / het moeilijkste is...
Haha, ik zal d'r aan denken.

Ik ben vandaag trouwens flink bezig geweest aan hetgeen waar ik het meest tegenop zag: Lancashire.
Het valt eigenlijk best wel mee, valt me nu op. Zoveel valt er niet te weten. Die vier uitvindingen en wat ze deden met de industrie enzo. Nou ja, ik ben nu bij paragraaf 3.2 dus ik weet niet wat er nog meer gaat gebeuren, maar tot nu toe valt het me erg mee.
Ik lees het trouwens eerst een paragraaf en vat het dan samen. Op die manier ben je d'r intensief mee bezig. Als ik niet samenvat dan lees ik er altijd overheen, maar neem ik niet op wat er eigenlijk staat en ga ik ook geen verbanden zoeken.
Oud 16-05-2004, 19:47
Yokozuna
Yokozuna is offline
Ja, je moet op havovwo.nl eens naar geschiedenis gaan en dan de examens van 2003 erbij pakken, 1 thema van vorig is hetzelfde als dit jaar. NL en zijn gezagsdragers. De vragen en bronnen daarin zijn niet supermoeilijk, wel redelijk te doen. Als je daar een dikke onvoldoende voor haalt heb je de stof gewoon niet doorgenomen. Ik ben nog geen enkele echte superdoordenkvraag tegengekomen ofzo.

Ze vragen bijvoorbeeld wat het gevolg was van het feit dat meer jongeren hoger onderwijs gingen/konden gaan volgen.

Jongeren kregen meer kennis waardoor ze meer gingen neerkijken op het gezag (hun ouders, die ook door de lage welvaart zoieso geen hoge opleiding hadden gevolgd) en dit ook meer gingen bekritiseren. Allemaal best logisch Goede samenvatting is het halve werk, want daar staan zulke gevolgen al in..

Heel vaak wordt gevraagd naar oorzaken/gevolgen + waarom. "Geef een politieke/sociale/economische reden hiervoor" enz

Laatst gewijzigd op 16-05-2004 om 19:52.
Oud 16-05-2004, 19:48
Yokozuna
Yokozuna is offline
En zoals ik zei, soms ligt de nadruk op 1 klein onderwerpje. Zo kon je voor nozems (klein stukje in de stof) bij tijdvak I van 2003 wel 13 punten behalen (3 vragen).

Misschien krijgen we bij dit examen bijv. 3 vragen over de hippies Verschil met de nozems etc.
Oud 16-05-2004, 20:45
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Yokozuna schreef op 16-05-2004 @ 20:48 :
En zoals ik zei, soms ligt de nadruk op 1 klein onderwerpje. Zo kon je voor nozems (klein stukje in de stof) bij tijdvak I van 2003 wel 13 punten behalen (3 vragen).

Misschien krijgen we bij dit examen bijv. 3 vragen over de hippies Verschil met de nozems etc.
dat examen heb ik ook geoefend, zonder echte goede voorbereiding, en ging best redelijk. Ik heb een voorgevoel dat ze het dit keer iets meer gaan hebben over MVM of de Dolle Mina's, met een actie van hun, de Maagdenhuisbezetting ofzo. Echt zo'n onderwerp waar die CSE makers op kicken volgens mij... net zoals nozems....

Vind het alleen wel jammer dat we nu verder niet kunnen oefenen voor Lancashire, ik heb alleen de basisvragen achterin mijn boek, meer niet
Oud 16-05-2004, 22:07
BCR
BCR is offline
Citaat:
^Dragon^ schreef op 10-05-2004 @ 13:52 :
[B]samenvattingsding.[/i]
Wow, heb je dat helemaal overgetypt?

Die heb ik ook, btw. Ook van de Gezagsdrages. Is wel handig
Oud 16-05-2004, 22:09
BCR
BCR is offline
Ik heb nie alles gelezen: maar weet jullie een beetje wat je van een casus kan verwachten en dat opstel? En krijg je beide, of één van die twee?
Oud 16-05-2004, 22:57
Verwijderd
Citaat:
Blue Crystal Rose schreef op 16-05-2004 @ 23:07 :
Wow, heb je dat helemaal overgetypt?

Die heb ik ook, btw. Ook van de Gezagsdrages. Is wel handig
mja, maar ik kan wel aardig typen hoor

die van gezagsdragers heb ik niet, maar die maak ik zelf (denk ik )
Oud 16-05-2004, 23:00
Kathleen
Kathleen is offline
Is er hier iemand die weet of de antwoorden van de vragen die in het boek 'Katoen & Samenleving' staan ook online te vinden zijn? Ik wil namelijk heel graag met wat vraagen oefenen, maar zonder antwoorden werkt het niet zo goed
Oud 17-05-2004, 06:38
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
^Dragon^ schreef op 16-05-2004 @ 23:57 :
mja, maar ik kan wel aardig typen hoor

die van gezagsdragers heb ik niet, maar die maak ik zelf (denk ik )
een samenvatting van gezagsdragers staat bij mij op de cd die ik erbij kreeg, de stofomschrijving. Is gewoon een uitgebreide samenvatting waar echt alles instaat dus als je die wilt hebben?
Oud 17-05-2004, 08:20
Verwijderd
Citaat:
dwight88 schreef op 17-05-2004 @ 07:38 :
een samenvatting van gezagsdragers staat bij mij op de cd die ik erbij kreeg, de stofomschrijving. Is gewoon een uitgebreide samenvatting waar echt alles instaat dus als je die wilt hebben?
ik heb ook de cd-rom hoor
Oud 17-05-2004, 11:51
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
^Dragon^ schreef op 17-05-2004 @ 09:20 :
ik heb ook de cd-rom hoor
haha ok nou dan is mijne overbodig hier
Oud 17-05-2004, 13:26
Yokozuna
Yokozuna is offline
Citaat:
Is ook 1 geheel, gewoon een aansluitend verhaal dus leest ook makkelijk weg die samenvatting op de cdrom.
Oud 17-05-2004, 14:19
Snuitermans
Snuitermans is offline
Citaat:
Mijn beleving van "echt alles" verschilt dan vrij veel van de jouwe, aangezien het slechts een globale samenvatting is.
Ik weet niet of de link hier al eerder is gepost, maar ik denk ik hier wel wat mensen blij mee kan maken
http://www.sintermeerten.nl/projecte...vwo_examen.htm
Oud 17-05-2004, 14:33
Konijn
Konijn is offline
Ik heb van Lancashire alles gelezen en samengevat, telkens per paragraaf. Er staat vrij veel in mn samenvattingen, maar ze zijn niet heel lang, doordat ik alle informatie in rijtjes/schema's heb geplaatst (makkelijker te leren vind ik).
Ik denk dat ik nu ook door samen te vatten, alleen dat nog maar door hoef te lezen voor het examen en dan ken ik het wel..
Ik ga nu beginnen aan Nederland.. Maar dat vind ik een stuk makkelijker.

Heb je interesse in de samenvatting, mail dan even.

Succes allemaal..
Oud 17-05-2004, 14:42
Verwijderd
overigens heb ik ook samenvattingen gemaakt, die je hier kunt vinden.
Oud 17-05-2004, 15:53
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 17-05-2004 @ 15:42 :
overigens heb ik ook samenvattingen gemaakt, die je hier kunt vinden.
je bent een held
Oud 17-05-2004, 16:53
Verwijderd
Citaat:
^Dragon^ schreef op 17-05-2004 @ 16:53 :
je bent een held
Alsjeblieft hoor de rest van NL komt er nog bij trouwens, is niet helemaal compleet.
Oud 17-05-2004, 16:59
Balance
Balance is offline
Citaat:
^Dragon^ schreef op 10-05-2004 @ 13:52 :
Aantekening: Er wordt ook verwacht dat je een vergelijking kan maken met Lancashire en een ander gebied. Dit kan bijvoorbeeld met Twente (Enschede) of Gent.
Weet iemand waar je daarover informatie kunt vinden?
Oud 17-05-2004, 17:05
BCR
BCR is offline
Citaat:
Snuitje goes .. schreef op 17-05-2004 @ 15:19 :
Mijn beleving van "echt alles" verschilt dan vrij veel van de jouwe, aangezien het slechts een globale samenvatting is.
Ik weet niet of de link hier al eerder is gepost, maar ik denk ik hier wel wat mensen blij mee kan maken
Wauw, die link is handig! Thnx
Oud 17-05-2004, 17:06
BCR
BCR is offline
Citaat:
Balance schreef op 17-05-2004 @ 17:59 :
Nee, maar dat vind ik echt belachelijk! Hoe kun je ooit zo'n vergelijking maken.. Ik heb echt geen basiskennis over het industrialisatieproces in Gent of Enschede.
Oud 17-05-2004, 17:18
Ygdrassil
Ygdrassil is offline
Nee maar je hebt wel kennis over Lancashire en dan krijg je bronnen waaruit je informatie kunt halen over bijvoorbeeld Enschede of misschien wel Tilburg, kan allemaal. Het is alleen maar vergelijken van de kennis die je hebt, dus als je Lancashire goed beheerst moet dat vergelijken niet zo'n problemen opleveren!
Oud 17-05-2004, 17:26
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 17-05-2004 @ 17:59 :
ik zal eens kijken wat ik daarover kan vinden

/edit: op bladzijde 40 en 41 staat wel wat informatie, maar het is niet veel.

/edit2: ik heb een lesbrief gehad in de les: 'Katoen in Twente 1800-1890'.
Daarin stonden ongeveer 10 regeltjes tekst met wat informatie.
Verder was het drie kantjes met bronnen en vragen. Ik zet hem morgen wel op het forum, kan ik weer lekker overtypen

Laatst gewijzigd op 17-05-2004 om 17:31.
Oud 17-05-2004, 18:10
Balance
Balance is offline
Citaat:
^Dragon^ schreef op 17-05-2004 @ 18:26 :
ik zal eens kijken wat ik daarover kan vinden

/edit: op bladzijde 40 en 41 staat wel wat informatie, maar het is niet veel.

/edit2: ik heb een lesbrief gehad in de les: 'Katoen in Twente 1800-1890'.
Daarin stonden ongeveer 10 regeltjes tekst met wat informatie.
Verder was het drie kantjes met bronnen en vragen. Ik zet hem morgen wel op het forum, kan ik weer lekker overtypen
Edit 1: ik heb een ander boek dan jij, dan op mijn blz 40 en 41 staat weinig over Katoenindustrie in andere steden.

Edit 2: Heel graag Dankjewel alvast.
Oud 17-05-2004, 18:31
Yokozuna
Yokozuna is offline
Let er trouwens op dat je alle acts (Lancashire thema) goed kent. Oorzaken / gevolgen van bepaalde acts zijn vrij standaard vragen. Uitleggen waarom de ene Act in het voordeel van de arbeiders is, de ander voor de werkgevers, of waarom de ander voor beide etc...

Wat betreft de examens van 2003, als je de stof gewoon kent kun je gewoon een redelijk punt halen. Er zitten niet veel dubbel-doordenkvragen en andere troep bij.

Die samenvattingen van Lancashire van samenvattingen.nl zijn niet echt spetterend, belangrijke zaken worden gewoon weggelaten en sommige zaken worden alleen benoemd ipv. beschreven.

Laatst gewijzigd op 17-05-2004 om 19:03.
Oud 17-05-2004, 19:00
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 17-05-2004 @ 19:10 :
Edit 1: ik heb een ander boek dan jij, dan op mijn blz 40 en 41 staat weinig over Katoenindustrie in andere steden.

Edit 2: Heel graag Dankjewel alvast.
1. ow, ik dacht dat iedereen hetzelfde boek had

2. ik heb hem nu al afgekregen, ik zet hem netjes in de volgende post. De antwoorden komen later. Daarvan weet ik niet 100% zeker of alles goed is, we gingen in de les namelijk erg snel met nakijken
Oud 17-05-2004, 19:01
Verwijderd
Lesbrief
Katoen in Twente 1800-1890

Begin 19de eeuw is de Twentse textielnijverheid niet meer dan een op de regio gerichte activiteit. Het belangrijkste product is bombazijn, een textiel van deels linnen en katoen.
De textielindustrie is dan nog vooral huisindustrie. Met de term ‘fabriek’ duidt men een werkplaats aan, waar niet één maar een aantal weefgetouwen in bedrijf zijn.
Na de afscheiding van België in 1830 wordt met steun van de overheid en vooral van de Nederlandse Handel-Maatschappij in Twente een heuse textielindustrie ontwikkeld.
Het onderontwikkelde water- en wegennet binnen Twente belemmert aanvankelijk een stelle groei van de katoenindustrie. Pas met de verbetering van de vaarten en kanalen en vooral met de aansluiting op het spoorwegnet na 1860 kan de katoenindustrie een hoge vlucht nemen.

Bronnen
Bron 1
“(...) Alle onze wevers, derhalve, zijn landbouwers en bij velen, zoo niet de meeste, is den akkerbouw zelfs de hoofdzaak; zeldzaam echter vindt met en huisgezin, zonder één of twee weefgetouwen, waarvan gebruik gemaakt wordt, wanneer de landbouw handen kan ontberen.
Het is dus voornamelijk gedurende den winter en bij tussenpozen, gedurende het overige van het jaar, dat mannen en vrouwen, kinderen en dienstboden, daarvan gebruik maken; en deze inrichting, ons fabriekswezen bijzonder eigen, heeft de weldadige uitwerking, dat daardoor het werkloon op vasten en matigen prijs gehouden wordt (...).”
[Bijlage bij een gemeentelijke opgave van fabrieken en werkwinkels in Enschede, 1819]

Bron 2
“(...)” Het gemiddeld arbeidsloon van den werkman voor stukloon of per dag werkende, zal in de stad op 55 cents, dat der kinderen 30 á 40 cents, naar mate hunner jaren en bekwaamheden; op het land, de weverij aldaar met den landbouw verbonden zijnde, is zulks voor fabriekswerk iets minder; men zag hetzelve voor volwassenen op 40, voor kinderen op 20 cents berekenen, doch wordt de daghuurder algemeen ook daar met 50 cents betaald (...).”
[Bijlage bij de gemeentelijke opgaven van fabrieken en werkwinkels in Enschede, 1819]

Bron 3
Gemiddeld dagloon van mannen en gemiddelde van de provinciale consumentenprijzen in 1819/1820, in guldens

[Uit: J.L. van Zanden en A. van Riel, Nederland 1780-1914, Staat, instituties en economische ontwikkeling, Amsterdam 2000, p. 84)

Bron 4
“(...) Maar ik heb uitvoerig gehandeld over het gebrekkige van de scheepvaart, en om hier iets met eigen ogen van te zien, ben ik met mijne reiskoets in het geheel droge bed van de Regge gereden. Zoo als de scheepvaart, stonden mede de meeste bleekerijen stil, uit gebrek aan water in een buitengewoon droge zomer (...).”
[G.K. van Hogendorp, Aantekeningen op eene reis door de Veluwe, Overijssel en Drenthe, in de nazomer 1819]

Bron 5
“Aan de Koning,
Sire,
Reeds voorlang en veelmalen heeft onvoldoende staat van bevaarbaarheid der Rivieren, de Regge en de Vecht, het bestuur van dit gewest doen beseffen, dat de welvaart der ingezetenen van Overijssel aanzienlijk zoude kunnen worden bevorderd, door een verbeterde gemeenschap te water, tussen het oostelijk en westeriljk gedeelte; (...)
(...) Twee omstandigheden verzetten er zich tegen om het ontwerp voor de rekening der provincie uit te voeren: de ene lag in de geldelijke toestand der Pronvinciale midelen, de andere werd daarin gevonden (...) dat het billijkerwijze de voornaamste medewerking vorderde der kooplieden en fabrikanten van Zwolle en Almelo, die in zulke groten getale (...) de voordelen van een zoodaning kanaal hadden ontwikkeld (...).”
[Gedeputeerde Staten van Overijssel aan Koning Willem II op 2 april 1834]

Bron 6
“(...) Het hoofdgebrek, dat reeds de bijzondere opmerkzaamheid van Hogendorp trok, aan wegen van vervoer, wordt thans meer dan ooit gevoeld. Uit dien hoofd zijn de prijzen der gefabriceerde goederen met hoge onkosten, vooral voor de grondstoffen en steenkolen bezwaard. De duurte dezer brandstof, die, langs een spoorweg aangebracht, 50 – 60 percent minder dan nu zou kosten, belemmert uitbreiding der stoomkracht en verplicht, garens en andere bestanddelen, welke men zeer wel zelf kan voortbrengen uit Engeland te ontbieden (...).”
[J.R. Thorbecke, Bijdragen tot Huishouding van den Staat, dln 5 en 6, Amsterdam z.j., (ca. 1860) p. 134]

Bron 7
Transportkosten in de periode 1830-1850

[Berekening naar gegevens uit: R. Filarksi, Kanalen van de koning-koopman, 1995, p. 153, 160 en 166]

Bron 8
“(...) Men zegt wel eens, dat de mensen gelijken op de waren ener groen(te)vrouw, die aan het rotten slaan, wanneer zij in haren winkel te dicht op elkander liggen.
Dit voorbeeld is niet deftig, doch waar. Alle fabrieksplaatsen, waar kinderen met bedorven ouderen gemengd worden, zijn leerscholen van allerlei goddeloosheid voor het opkomende geslacht (...).”
[J.H. Halbertsma, ‘Weefschool te Goor’, in Overijsselsche Almanak voor Oudheid en Letteren 1837, p. 95-95]

Bron 9
“(...) Ik heb u mitsdien de eer te verzoeken om voor zoover het de provincie betreft mij wel de bedoelde inlichtingen te willen doen toekomen omtrent:
1e de benaming der fabrieken, werkwinkels, bedrijven etc.;
2e de plaats of gemeente, waar dezelve gelegen is;
3e het getal der werklieden, onderscheiden in: mannen, vrouwen, jongens, meisjes, voorts kinderen van beider geslacht, met de aanduiding van hun leeftijd; (...).”
[De Minister van Binnenlandse Zaken vraagt op 6 juli 1841 aan de Gouverneurs der Provincie hem antwoord te geven op deze vragen]

“(...) echter verneemt men, dat het kwaad (de kinderarbeid), dat men wenst tegen te gaan (...) aldaar nog in geringe mate bestaat (...) het zal meer van toepassing zijn op de te Lonneker in de onmiddelijke nabijheid dezer stad gebouwde katoenspinnerij, waar de meeste werklieden uit Enschede werkzaam zijn (...).”
1e handspinnerijen, katoenspinnerijen, weverijen en rietmakerijen
2e mannen 79, vrouwen 13, jongens 41. Meisjes 67

[Antwoorden van burgemeester en wethouders van Enschede op 3 augustus 1841 op vragen in de enquête uitgezet door de Gouverneur der Provincie Overijssel]

Bron 10
Vergelijkend overzicht van de beroepsinstellingen in geheel nederland in de jaren 1849, 1859 en 1889

In de textielnijverheid werken beneden de 12 jaar:
1849 402 jongens en 300 meisjes
1859 614 jongens en 349 meisjes
1889 15 jongens en 9 meisjes

[Uit: Uitkomsten der beroepstelling (1889) in het Koninkrijk der Nederlanden, Den Haag 1895, p. 96]

Vragen
Niet in bij elke vraag staat welke bron er gebruikt moet worden. Er stonden steeds bronnen bij de vragen op een pagina. De volgende vragen stonden bij de volgende bronnen op één pagina:
Vraag 1 t/m 4: Bron 1,2 en 3
Vraag 5 t/m 8: Bron 4, 5, 6 en 7
Vraag 9 t/m 12: Bron 8, 9 en 10

Vraag 1
Waarom doen vrijwel alle landbouwers in Enschede ook aan nijverheid?

Vraag 2
Waarom wordt iedereen in het gezin ingeschakeld bij de werkzaamheden?
Let hierbij op de tabel voor de lonen en prijzen.

Vraag 3
a) Wat valt je op wanneer je de lonen en prijzen in Noord- en Oost-Nederland vergelijkt met die in het Westen?
b) Kun je een aantal redenen bedenken waarom de lonen in Oost en West verschillen?
c) Stel dat je zelf zou willen investeren in de katoenindustrie, in welk deel van ons land zou je dat dan doen?

Vraag 4
De eigentijdse bronnen uit Enschede geven voor het jaar 1819 minder loon aan dan de tegenwoordige historici als gemiddelde voor de provincie berekenen. Wat zegt dit over de hoogte de lonen in Overijssel buiten Enschede en omgeving?

Vraag 5
Zoals je leest in de bronnen 4 t/m 6 zijn de Overijsselse rivieren niet het jaar rond verzekerd van bevaarbaar water. Geef aan waarom men toch vooral van het transportmiddel ‘water’ gebruik wenst te maken?

Vraag 6
Welke beroepsgroepen zullen, afgezien van de schippers en de schuitenvoerders, vooral bevaarbare rivieren en het graven van vaarten en kanalen toejuichen? Noem per beroepsgroep minstens twee redenen.
Welke mensen zullen de verbeteringen en aanpassingen hebben tegenwerkt.
Wanneer je kijkt naar de datering van de bronnen, zie je dat het tientallen jaren geduurd heeft voor er verbeteringen komen. Waarom heeft het zo lang geduurd?

Vraag 7
Pas op het moment dat het spoor Twente verbindt met de rest van Nederland én met vooral het Duitse achterland kan de katoenindustrie een grote vlucht nemen. Kun je dit verklaren?

Vraag 8
Waarom zullen, zoals Thorbecke in bron 6 schrijft, de garens uit Engeland gehaald worden en maakt men geen gebruik van eventueel ter plekke gesponnen garens?

Vraag 9
Waarom begint men zich pas rond 1840 serieus zorgen te maken over het welzijn van de kinderen tijdens het werk. Kinderen werken toch al heel lang met ouderen? Denk aan de leerstof in ‘Met de loep op Lancashire’.

Vraag 10
Ook in de 19de eeuw zelf al worden niet alleen de fabrikanten aangevallen over de kinderarbeid. Wie nog meer?
Vraag 11
Hoe verklaar je de scherpe terugval in 1889 van het aantal werkzame kinderen beneden de 12 jaar?

Vraag 12
De achtereenvolgende kabinetten in het midden van de 19de eeuw maken zich niet erg druk over de kinderarbeid. Kun je dit verklaren?

Laatst gewijzigd op 17-05-2004 om 19:08.
Oud 17-05-2004, 19:08
Yokozuna
Yokozuna is offline
Samenvatting alles: Onze leraar heeft voor ons de complete examenstof samengevat en op internet gezet. Totaal 9 kantjes, ik heb het doorgelezen maar vrijwel alles staat er in.

http://home.tiscali.nl/vanhoecke/van...AGSDRAGERS.doc
http://home.tiscali.nl/vanhoecke/van...lancashire.doc

Laatst gewijzigd op 17-05-2004 om 19:28.
Oud 17-05-2004, 19:13
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Snuitje goes .. schreef op 17-05-2004 @ 15:19 :
ik heb er met mijn SE een 7,6 mee gehaald, dus voor mn gevoel stond alles er wel in Maar als ik al deze links zo zie, is er natuurlijk wel veel dieper op in te gaan ik ga ze zeker allemaal bekijken natuurlijk, ben alleen benieuwd hoe die ze op de lesstof ingaan op t CSE
Oud 17-05-2004, 19:30
Yokozuna
Yokozuna is offline
Als je naar "Nederland en zijn gezagsdragers" kijkt bij de 1e+2e ronde van het CSE 2003, gaan ze niet bijzonder diep in op de stof.
Oud 17-05-2004, 19:57
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Yokozuna schreef op 17-05-2004 @ 20:30 :
Als je naar "Nederland en zijn gezagsdragers" kijkt bij de 1e+2e ronde van het CSE 2003, gaan ze niet bijzonder diep in op de stof.
gelukkig niet tis al saai genoeg..... (maar niet zo saai als ak). Als ze nu ook even Lancashire oppervlakkig doen omdat we niet de mogelijkheid hebben oude examens te oefennen
Oud 17-05-2004, 20:01
Balance
Balance is offline
Citaat:
^Dragon^ schreef op 17-05-2004 @ 20:00 :
1. ow, ik dacht dat iedereen hetzelfde boek had

2. ik heb hem nu al afgekregen, ik zet hem netjes in de volgende post. De antwoorden komen later. Daarvan weet ik niet 100% zeker of alles goed is, we gingen in de les namelijk erg snel met nakijken
1: dacht ik ook, maar na wat samenvattingen van jullie te hebben bekeken merkte ik dat het niet zo was.
Mijn boek heeft bijvoorbeeld 5 hoofdstukken en die van jullie 6 geloof ik? Bij jullie zit er een cd-rom bij en bij mij niet.
Het heeft overigens wel precies dezelfde titel en als het goed is staat er ook hetzelfde in zo ongeveer...

En heel erg bedankt voor dat overtikken!!
Oud 17-05-2004, 20:24
Yokozuna
Yokozuna is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 17-05-2004 @ 20:57 :
gelukkig niet tis al saai genoeg..... (maar niet zo saai als ak). Als ze nu ook even Lancashire oppervlakkig doen omdat we niet de mogelijkheid hebben oude examens te oefennen
Hehe precies. Ik vind AK trouwens ook het saaiste vak en daar sta ik dan ook onvoldoende voor op het SE (5.4 ) Het komt bij AK vragen gewoon veel vaker op inzicht aan dan op kennis van de stof, en aardrijkskundig inzicht, dat leggen van verbanden bij AK kan ik gewoon erg slecht.

Soms hadden mensen bij ons in de klas gewoon voor een AK schoolexamen niets geleerd, alleen een paar termen, die hadden soms een 7.5 terwijl mensen die goed geleerd hadden gewoon 2 punten lager hadden. (werden veel oude examenvragen gesteld) Maargoed, offtopic.

Laatst gewijzigd op 17-05-2004 om 20:27.
Oud 17-05-2004, 20:36
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 17-05-2004 @ 21:01 :
1: dacht ik ook, maar na wat samenvattingen van jullie te hebben bekeken merkte ik dat het niet zo was.
Mijn boek heeft bijvoorbeeld 5 hoofdstukken en die van jullie 6 geloof ik? Bij jullie zit er een cd-rom bij en bij mij niet.
Het heeft overigens wel precies dezelfde titel en als het goed is staat er ook hetzelfde in zo ongeveer...

En heel erg bedankt voor dat overtikken!!
ja, ik zat ook al bij de de samenvatting van Krummeltje te kijken, dat klopte ook niet helemaal met mijn boek
Maar het komt idd wel op hetzelfde neer.

En Konijn ook bedankt
Oud 17-05-2004, 21:09
Balance
Balance is offline
In mijn boek staat trouwens een link naar het oefenen van Lancashire en Gezagsdragers op internet. Aangezien een aantal mensen hier een ander boek heeft, weet ik niet of zij die link al kennen? Ik zag hem in ieder geval niet zo gauw in deze topic, maar ik kan er overheen hebben gekeken...
De link is: http://www.werkplaats.wolters.nl
Oud 17-05-2004, 21:13
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Balance schreef op 17-05-2004 @ 22:09 :
In mijn boek staat trouwens een link naar het oefenen van Lancashire en Gezagsdragers op internet. Aangezien een aantal mensen hier een ander boek heeft, weet ik niet of zij die link al kennen? Ik zag hem in ieder geval niet zo gauw in deze topic, maar ik kan er overheen hebben gekeken...
De link is: http://www.werkplaats.wolters.nl
ben ik geloof ik wel ergens tegengekomen hier op 't forum. Alleen beetje jammer dat die vragen niet echt zo moeilijk zijn... en ook niet zoveel

maar alle beetje helpen
Oud 17-05-2004, 22:43
mrbombastic
mrbombastic is offline
Ik heb vorig jaar eindexamen geschiendenis gedaan en toen hadden wij ook het onderwerp Nederlanders en hun gezagsdragers. Toen had ik ook een website online staan, die ik inmiddels al weer had verwijderd, maar bij deze is hij weer online!

Wat kan je er vinden?
- Samenvatting Nederlanders en hun gezagsdragers
- Antwoorden op de basisvragen
- Antwoorden op het werkmateriaal

URL : http://www.b-on.nl/~william/willem/history.php
Oud 18-05-2004, 08:14
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
mrbombastic schreef op 17-05-2004 @ 23:43 :
Ik heb vorig jaar eindexamen geschiendenis gedaan en toen hadden wij ook het onderwerp Nederlanders en hun gezagsdragers. Toen had ik ook een website online staan, die ik inmiddels al weer had verwijderd, maar bij deze is hij weer online!

Wat kan je er vinden?

super tnx!
Oud 18-05-2004, 08:48
Verwijderd
Citaat:
mrbombastic schreef op 17-05-2004 @ 23:43 :

Wat kan je er vinden?

geweldig, volgens mij is dit de eerste samenvatting die ik tegenkom met hetzelfde boek
Danku
Oud 18-05-2004, 10:10
denise123
denise123 is offline
hoi,

Ik doe staatsexamen, en heb zo'n hele handige cd-rom van de IB-groep gekregen met vakinformatie.

Bij het vak geschiedinis staan 2 hele handige samenvattingen van alle stof die je zou moeten kennen. Als iemand die stof zou willen hebben moet ie even een mailtje naar mij sturen....

Ciao
Oud 18-05-2004, 10:55
Konstantine
Konstantine is offline
Hm, ik heb net 2003-2 gemaakt, het deel over Nederland natuurlijk alleen. Voor dat deel kon je 44 punten halen en ik heb er maar 20 gehaald...

Wat mij opviel is dat ik bijvoorbeeld bij vraag 13 te diep ben ingegaan op de stof. Het antwoord was iets heel oppervlakkigs over eetgewoonten en kleding, terwijl ik het had over trouw aan het gezag en secularisatie...

Overigens moesten wij bij SE's altijd de vraag in het antwoord herhalen. Weet iemand of dat op het examen ook moet? Ik denk iig wel dat het verstandig is, maar het kost zoveel schrijfwerk.
Oud 18-05-2004, 11:08
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Utopie schreef op 18-05-2004 @ 11:55 :
Hm, ik heb net 2003-2 gemaakt, het deel over Nederland natuurlijk alleen. Voor dat deel kon je 44 punten halen en ik heb er maar 20 gehaald...

Wat mij opviel is dat ik bijvoorbeeld bij vraag 13 te diep ben ingegaan op de stof. Het antwoord was iets heel oppervlakkigs over eetgewoonten en kleding, terwijl ik het had over trouw aan het gezag en secularisatie...

Overigens moesten wij bij SE's altijd de vraag in het antwoord herhalen. Weet iemand of dat op het examen ook moet? Ik denk iig wel dat het verstandig is, maar het kost zoveel schrijfwerk.
dat je te diep in de stof ingaat, gebeurt heel snel. Mijn leraar zei dat we hier op moesten letten:

- lees de vraag goed, en bedenk wat je ECHT moet vertellen. Daar moet je in je hoofd een verhaaltje van maken (paar zinnen) en dat dan opschrijven. En ook de vraag in het antwoord herhalen. Als de vraag is "Welke ontikkeling zorgde voor...?" dan kan je je antwoord beginnen met: "De ontwikkeling die zorgde voor ...... was ....."

- bekijk bronnen goed!!! hij zei dat veel mensen de helft van de informatie die gegeven is niet eens zien, omdat ze te snel over de foto heenkijken. Sowieso eerst bij een vraag over een bron de vraag goed lezen, zodat je weet waar je op moet letten en niet de bron 2x hoeft te lezen...

- je kan beter iets te veel neerzetten dan iets te weinig. In de praktijk was volgens hem gebleken dat 3 uur ruim genoeg was voor het examen; dus je hebt tijd genoeg om bijbelverhalen neer te zetten. Je kan beter iets heeeeeeeeel erg duidelijk omschrijven, dan dat je een antwoord neerzet waarbij hij zelf de redenering moet gaan bedenken (want dan izzie dus gewoon keihard fout )

ik hoop dat je hier iets aan hebt! succes!!!
Oud 18-05-2004, 18:48
Yokozuna
Yokozuna is offline
Vraag:

Vakbonden hadden in 1950 grote invloed op de arbeider, want ze verzorgden niet alleen materiele belangen maar ook andere zaken zoals vrijetijdsbesteding, huisvesting, verzekeringen etc. Arbeiders waren dus erg afhankelijk van de vakbond.

Na een bepaalde tijd verloren vakbonden enorm veel leden (arbeiders boos: economische groei, maar lonen niet ver omhoog door loonmatiging, ook veel te weinig zeggenschap arbeider zelf). Hierdoor gingen de vakbonden van koers veranderen en alleen nog maar de materiele belangen van de arbeider behartigen.

Nu komt het wat ik niet begrijp: Door deze koerswijziging kwamen de vakbonden in confrontatie met de werkgeversorganisaties en de overheid.

Waarom?
Oud 18-05-2004, 18:55
Wanderer
Wanderer is offline
Je moet voor het onderwerp Katoen in Lancashire ook info weten over katoen in een ander, niet behandeld deel van europa, bijvoorbeeld twente. Als je daar info over zoekt:

www.nationaalarchief.nl en dan doorlinken naar katoen in twente.

Tip van me leraar
Oud 18-05-2004, 19:04
Yokozuna
Yokozuna is offline
Citaat:
Wanderer schreef op 18-05-2004 @ 19:55 :
Je moet voor het onderwerp Katoen in Lancashire ook info weten over katoen in een ander, niet behandeld deel van europa, bijvoorbeeld twente. Als je daar info over zoekt:

www.nationaalarchief.nl en dan doorlinken naar katoen in twente.

Tip van me leraar
Je moet gelukkig geen info WETEN van een ander deel van Europa. Je moet, met behulp van bronnen, de katoenindustrie situatie/ontwikkeling van Lancashire vergelijken met die van een ander europees gebied.

Maar wat info van tevoren is altijd handig, bedankt Heb je trouwens antwoord op mijn vraagje 2 posts terug?
Oud 18-05-2004, 19:29
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Yokozuna schreef op 18-05-2004 @ 19:48 :
Vraag:

Nu komt het wat ik niet begrijp: Door deze koerswijziging kwamen de vakbonden in confrontatie met de werkgeversorganisaties en de overheid.

Waarom?
Omdat ze zich nu alleen nog maar bezig gingen houden met materiele belangen. Ze hadden dus een stuk minder om voor te vechten, dan toen ze voor 'heel de arbeider' opkwamen. (Toen richtten ze zich echt op de vorming en opvoeding van de arbeider).
Hun belangrijkste punt was nu dan ook de lonen. Ze gingen nu niet meer zo snel akkoord met loonmatiging, ze stelden zich veel scherper op.
(En ze gingen ook meer met elkaar samenwerken, dan met hun politieke partijen en zuilen. Dat zorgde ook voor confrontatie, maar niet die die hier bedoelt wordt geloof ik).

Misschien dat iemand anders het nog wat beter uit kan leggen..
Oud 18-05-2004, 19:38
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Konijn schreef op 18-05-2004 @ 20:29 :
Omdat ze zich nu alleen nog maar bezig gingen houden met materiele belangen. Ze hadden dus een stuk minder om voor te vechten, dan toen ze voor 'heel de arbeider' opkwamen. (Toen richtten ze zich echt op de vorming en opvoeding van de arbeider).
Hun belangrijkste punt was nu dan ook de lonen. Ze gingen nu niet meer zo snel akkoord met loonmatiging, ze stelden zich veel scherper op.
(En ze gingen ook meer met elkaar samenwerken, dan met hun politieke partijen en zuilen. Dat zorgde ook voor confrontatie, maar niet die die hier bedoelt wordt geloof ik).

Misschien dat iemand anders het nog wat beter uit kan leggen..
denk dat als dit een vraag zou zijn op het CSE, dit antwoord voldoende zal zijn. Kort en duidelijk
Oud 18-05-2004, 21:35
Yokozuna
Yokozuna is offline
Citaat:
Omdat ze zich nu alleen nog maar bezig gingen houden met materiele belangen. Ze hadden dus een stuk minder om voor te vechten, dan toen ze voor 'heel de arbeider' opkwamen.
De orde wordt dus verstoord omdat een aantal taken van de vakbonden vervallen. Dit moeten arbeiders zelf gaan regelen. Oke, nadeel voor de overheid, minder orde/rust.

Noem eens een nadeel voor de werkgevers?

Dat de vakbonden niet meer akkoord gaan met loonmatiging (in 63 kwam er inderdaad een loonexplosie) is iets anders dan dat ze taken laten vallen.

Laatst gewijzigd op 18-05-2004 om 21:40.
Oud 18-05-2004, 21:42
Konijn
Konijn is offline
Het nadeel voor de werkgevers is toch juist dat de vakbonden zich niet meer zomaar neerleggen bij de loonmatiging?

Regels voor berichten