Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-05-2004, 21:59
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-05-2004 @ 12:40 :
Kul. Intellect kan niets zonder waarnemingen en waarnemingen zijn per definitie subjectief. Je zintuigen kunnen inderdaad afwijken van de 'werkelijkheid' maar ook je hersenen hebben een eigen opvatting van de werkelijkheid, omdat jouw opvoeding en de omstandigheden van je persoon dat meebrengen.

Om nou te zeggen dat waarnemingen vaak illusies zijn, dat gaat me te ver. Zo weinig vertrouwen heb ik nou ook weer niet in de mens. Het is juist eerder andersom: de waarnemingen zijn vaak wel in orde, maar het intellect (of het gebrek daaraan bij velen) kleurt en verdraait die feiten enorm.
Toch zijn er bepaalde theorieen en recente speculaties uit met name de quantummechanica die voorspellen dat ons bewustzijn de wereld niet weerspiegelt zoals hij is. Dingen kunnen op meerdere plaatsen tegelijk zijn en er kunnen meerdere dimensies bestaan. Ons bewustzijn zet de 'ware' wereld echter om in een wereld die voor ons 'begrijpelijk' is.

Zoals Kant het al zei: de 'Dinge an sich' kunnen we nooit kennen, alleen wat ons bewustzijn er van maakt. En ik denk wel dat dat zo is. Ik vraag me dan af in hoeverre het nodig is om toch tot die ware waarheid te proberen door te dringen, als ons bewustzijn dat gewoon niet toestaat. Waarheid vind ik dan ook een moeilijk begrip met een enorme overkoepelende lading. Ik zou het liever over 'ware uitspraken' hebben. Ik denk dat er over cultuur en maatschappij niet echt ware uitspraken te geven zijn. Dat soort ware uitspraken kan je ook niet los zien van de mensen zelf. Het is geen uitspraak van een mens over de wereld, (Subject over Object) zoals bij de natuurkunde, maar een uitspraak van een mens over een mens (Subject over subject) en dat kan naar mijn oordeel niet waardevrij zijn.

Wie je bent bepaald hoe je denkt - Karl Marx
Hoe je denkt bepaald wie je bent - John Locke

Oud 09-05-2004, 09:43
EggeD
EggeD is offline
De kip zonder kop, of het ei ? (:
Oud 09-05-2004, 21:03
Onorthodox
Onorthodox is offline
Als jij gelooft dat iets de waarheid is dan is dat de waarheid.
Reageren

Regels voor berichten