![]() |
||
Citaat:
Zoals Kant het al zei: de 'Dinge an sich' kunnen we nooit kennen, alleen wat ons bewustzijn er van maakt. En ik denk wel dat dat zo is. Ik vraag me dan af in hoeverre het nodig is om toch tot die ware waarheid te proberen door te dringen, als ons bewustzijn dat gewoon niet toestaat. Waarheid vind ik dan ook een moeilijk begrip met een enorme overkoepelende lading. Ik zou het liever over 'ware uitspraken' hebben. Ik denk dat er over cultuur en maatschappij niet echt ware uitspraken te geven zijn. Dat soort ware uitspraken kan je ook niet los zien van de mensen zelf. Het is geen uitspraak van een mens over de wereld, (Subject over Object) zoals bij de natuurkunde, maar een uitspraak van een mens over een mens (Subject over subject) en dat kan naar mijn oordeel niet waardevrij zijn. Wie je bent bepaald hoe je denkt - Karl Marx Hoe je denkt bepaald wie je bent - John Locke ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarheid, methode en geloof Verwijderd | 19 | 31-03-2012 11:16 | |
Psychologie |
Wat is nog een menswaardig bestaan? Verwijderd | 7 | 05-03-2012 13:58 | |
De ham vraag ; Wat is waar? Dave Rhubarb | 56 | 01-07-2005 12:57 | |
Wat is waarheid Dís | 122 | 13-12-2004 14:30 | |
Als beide mogelijke keuzes waarheid worden, wat is (de waarde van) een keuze dan? John Sickbock | 4 | 25-09-2002 20:00 |