Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2004, 17:51
Verwijderd
Citaat:
Halogeen schreef op 18-05-2004 @ 05:32 :
Het Jodendom is de basis, de stam. De Islam is daar een vroege vertakking van en het Christendom een wat latere.
De islam is jonger dan het christendom bij mijn weten, of bedoel je dat niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-05-2004, 22:48
Verwijderd
Citaat:
hmmja, zo zou ik het niet zeggen. Geschiedkundig gezien is het dezelfde G_d en het begint een beetje een cliché te worden om daarmee controversie op te wekken. Niet dat jij dat doet anniemoppie, maar ik vind het nou niet zo heel bijzonder.
Het Jodendom is de basis, de stam. De Islam is daar een vroege vertakking van en het Christendom een wat latere.
Ik heb het gevoel dat in iedergeval de islam, het jodendom en het christendom dezelfde opvattingen hebben en in dezelfde god geloven, maar er een andere uiting aan geven. Iedergeval, zo komt het op mij over.

Is het christendom niet wat ouder dan de islam?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 12:10
Kuiop
Kuiop is offline
jah katholiek.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 19:43
LaResistance
LaResistance is offline
Vanavond op Ned. 1 een uitzending over bekeerlingen en hun ouders.

Wat zou jij doen?

Als je kind van geloof verandert...

Tijdens de opvoeding probeer je om jouw ideeën over goed en kwaad op je kinderen over te brengen. Als je een geloofsovertuiging hebt probeer je die ook over te dragen. Maar opgroeiende kinderen willen nog wel eens andere keuzes maken dan hun ouders - op alle terreinen, dus óók op dat van het geloof.

Met de komst van de islam naar Nederland kiezen steeds meer jonge mensen die religie als leidraad in hun leven. Omdat ze verliefd worden op een moslim, of omdat ze in de Koran de richting voor hun leven vinden. Hoe ga je daar als ouder mee om?

Op 19 mei (Nederland 1, ca 23.42-00.23 uur) gaat Karin de Groot over deze vraag in discussie met ervaringsdeskundigen en met publiek.

In het filmpje vertelt een meisje aan haar vader dat ze is uitgenodigd voor de bruiloft van de zus van haar vriend. Ze vertelt en passant ook dat ze zich erg voor het geloof van de vriend interesseert. En o ja, ze eet ook geen varkensvlees meer. Vader vindt de belangstelling voor de overtuiging van de ander nogal eenzijdig.
Oud 19-05-2004, 20:21
Verwijderd
Citaat:
hmmja, zo zou ik het niet zeggen. Geschiedkundig gezien is het dezelfde G_d en het begint een beetje een cliché te worden om daarmee controversie op te wekken. Niet dat jij dat doet anniemoppie, maar ik vind het nou niet zo heel bijzonder.
tja, doordat ze alledrie uit elkaar zijn ontstaan denk ik dat het zo is
maar hoezo is het cliché om daar een controversie op te wekken als ik vragen mag?
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 08:19
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 19-05-2004 @ 21:21 :
tja, doordat ze alledrie uit elkaar zijn ontstaan denk ik dat het zo is
maar hoezo is het cliché om daar een controversie op te wekken als ik vragen mag?
Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen was. Het is een beetje de heersende opvatting geworden (een eyeopener) dat Joden, Christenen en Moslims geloven in dezelfde G_d, maar ikzelf denk dat je dat niet zo mag stellen. Ze zijn misschien wel uit elkaar ontstaan, maar ze zijn alledrie een hele andere richting opgegaan. Het is te kort door de bocht om te zeggen dat het Dezelfde is.

Ik kom veel mensen tegen die trots vertellen dat ze een hele ontdekking hebben gedaan, namelijk dat de drie G_dsdiensten dezelfde zijn. Alsof het hun ontdekking is. Van die controversie word ik het een beetje zat.
Oud 20-05-2004, 22:05
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 07-05-2004 @ 11:12 :
*topic-start verhaal*
Ik heb de eerste 3 jaar van m'n leven geen enkele religie meegekregen, later vanaf m'n 5e jaar wel. Mijn moeder werd mormoons (LDS), via haar man toen. Ik ging mee, voelde me op mijn gemak, en ben uiteindelijk op mijn 8e gedoopt.
We zijn nu bijna 10 jaar verder, en dit is zwaar verwaterd. Ik ben het grootendeels eens met de overtuiging, alleen er zijn ook dingen die in mijn ogen niet kloppen. Ik geloof eigenlijk meer op m'n eigen manier.... Ik ga al vanaf m'n 15e niet meer zondags naar de kerk, dit vind ik bv 1 van de dingen waar ik het niet mee eens ben.

Ik heb er toen voor gekozen, ik was dus vrij. Al geef ik toe dat als je acht bent, je eigenlijk nog geen serieuze keuze kunt nemen.
Ik ben ook gesteund toen ik me ging afzonderen, het boeiede ze eigenlijk niet. Mijn vader (die niet bij ons woont) is niet gelovig, heeft er ook nooit werkelijk over nagedacht.

Laatst gewijzigd op 20-05-2004 om 22:08.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 22:16
Verwijderd
mijn vader is protestants mijn moeder katholiek ik heb geen geloof...
ze hebben mij altijd vrijgelaten qua geloof ik ben niet gedoopt dat wou mijn moeder niet...
kerkgaan deden we ook nooit...
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 12:52
tosyali
tosyali is offline
mijn ouders zijn moslim, ik ben ook als moslim opgegroeid. laatste tijd heb ik me meer verdiept in de islam en ik geloof dat het de ware is.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 15:56
naam onbekend
naam onbekend is offline
Ik heb hetzelfde geloof als mijn ouders, namelijk geen geloof. Mijn ouders zijn wel min of meer religieus opgevoed (mijn vader protestants en mijn moeder katholiek), maar ze hebben altijd geweigerd mijn van jongs af aan met een bepaald geloof te indoctrineren. Daar ben ik ze dankbaar voor, want nu kan ik mij objectiever opstellen bij het bestuderen van religies.
Reageren

Regels voor berichten