Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-05-2004, 15:55
Balance
Balance is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 25-05-2004 @ 16:48 :
dan vind ik vooraf klagen toch nog een beetje vaag, want
- de examens zijn al lang en breed gemaakt, gedrukt en in de kluis gestopt. Dus nu klagen over eventuele onduidelijkheden heeft weinig zin. Je kan beter zelf uitzoeken (hoe stom 't ook is dat je dat misschien zelf moet doen) en het goede leren, want je weet bij voorbaat toch niet wat erover gevraagd word.
- mocht er toch iets gevraagd worden wat niet goed vermeld was, kan je altijd nog gaan klagen, dan nemen ze je klacht ook echt nog wel serieus.

Maar alvast gaan klagen omdat ze misschien iets zouden kunnen gaan vragen over iets....... neh ik wacht liever totdat ik iets concreets kan noemen (maar als ik dan iets heb... oehhhhh )
Ik denk dat het ook meer met de bedoeling was van: let er volgende jaren even op dat er in elk boekje dezelfde jaartallen stonden, want nu zorgde het voor veel verwarring.
Ik vind het wel terecht namelijk dat ze het heeft aangekaard. Het zijn stomme fouten die voorkomen konden worden en voor volgende jaren is dat goed om naar te kijken.
(voor dit jaar maakt het idd niets meer uit)
Oud 25-05-2004, 16:16
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Balance schreef op 25-05-2004 @ 16:55 :
Ik denk dat het ook meer met de bedoeling was van: let er volgende jaren even op dat er in elk boekje dezelfde jaartallen stonden, want nu zorgde het voor veel verwarring.
Ik vind het wel terecht namelijk dat ze het heeft aangekaard. Het zijn stomme fouten die voorkomen konden worden en voor volgende jaren is dat goed om naar te kijken.
heeft het, als er echt duidelijke fouten in het boek staan, niet meer zin een klacht te sturen naar de uitgever ?
Oud 25-05-2004, 16:58
~some1-nice~
~some1-nice~ is offline
Citaat:
schietgeweer schreef op 25-05-2004 @ 14:45 :
Alleen als er en masse geklaagd wordt denk ik. Dat ze dan de norm sowieso iets ophogen.

idd

zullen we allemaal gaan klagen???
Oud 25-05-2004, 17:22
Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
Ik vind eigenlijk dat vooral wat vwo betreft overdreven veel geklaagd wordt (klagen om het klagen, dan gaat de normering omhoog joepie!)
Oud 25-05-2004, 17:27
Goalie
Goalie is offline
Citaat:
Sultan_of_Swing schreef op 25-05-2004 @ 18:22 :
Ik vind eigenlijk dat vooral wat vwo betreft overdreven veel geklaagd wordt (klagen om het klagen, dan gaat de normering omhoog joepie!)
Nou dit is niet helemaal het geval hoor... bij m&o en geschiedenis zijn de klachten best wel terecht! Bij Nederlands snap ik eerlijk gezegd niet waarom er zoveel klachten zijn, zo moeilijk was het niet en er stonden ook geen fouten in ofzo...
Oud 25-05-2004, 17:27
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik denk dat je gelijk hebt, maar ik denk dat er geen klachten binnen komen die niet terecht zijn. Alleen: als er 1 iemand ontdekt dat bijvoorbeeld een bron niet klopt (vraag 10), dan gaan meteen 30 mensen dat melden. De klacht op zich is dus wel terecht, maar niet iedereen die er over klaagt heeft er last van gehad. Dat denk ik tenminste.
Oud 25-05-2004, 17:30
sdekivit
sdekivit is offline
zo onduidelijk vind ik de examens nou ook weer niet hoor
Oud 25-05-2004, 17:35
Impry
Impry is offline
HAVO is ook de 2000 klachten gepasseerd met GS
Oud 25-05-2004, 18:06
Verwijderd
vandaag was het weer koud in de zaal
Oud 25-05-2004, 18:08
Verwijderd
Citaat:
ik denk dat het vooral is omdat veel mensen even hun ei kwijt moeten

en aangezien klagen altijd oplucht is laks de aangewezen instantie om je ei kwijt te kunnen
Oud 25-05-2004, 18:10
The0
The0 is offline
Citaat:
Balance schreef op 25-05-2004 @ 18:27 :
Ik denk dat je gelijk hebt, maar ik denk dat er geen klachten binnen komen die niet terecht zijn. Alleen: als er 1 iemand ontdekt dat bijvoorbeeld een bron niet klopt (vraag 10), dan gaan meteen 30 mensen dat melden. De klacht op zich is dus wel terecht, maar niet iedereen die er over klaagt heeft er last van gehad. Dat denk ik tenminste.
Wat geeft het of jij er last van had of niet? Als je klaagt komen er meer klachten en dus zal het LAKS denken dat er meer mensen last van hebben gehad. Dus ookal had jij de vraag goed zal je toch vooruit gaan met een hogere normering. Lekker klagen dus
Oud 25-05-2004, 18:33
Balance
Balance is offline
Citaat:
The0 schreef op 25-05-2004 @ 19:10 :
Wat geeft het of jij er last van had of niet? Als je klaagt komen er meer klachten en dus zal het LAKS denken dat er meer mensen last van hebben gehad. Dus ookal had jij de vraag goed zal je toch vooruit gaan met een hogere normering. Lekker klagen dus
Oh, je hoort mij ook niet klagen hoor (hoe dubbelzinnig )

En voor de mensen die zeggen dat de jaartallen niet belangrijk waren:
In de geschiedenistopic van het vwo is te lezen dat er in een boek werd gezegd dat de nacht van Schmelzer eind 1967 was. Met het examen werd gevraagd wat er voor de verkiezingen van 1967 was gebeurd dat voor een omslagpunt had gezorgd, en het antwoord was dus die Nacht van Schmelzer. Dit was namelijk éigenlijk in 1966. Sommige mensen hebben het dus fout doordat er een verkeerd jaartal in hun boek stond en zij dachten: nee, de Nacht van Schmelzer was pas ná de verkiezingen.
Oud 25-05-2004, 18:57
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 25-05-2004 @ 17:16 :
heeft het, als er echt duidelijke fouten in het boek staan, niet meer zin een klacht te sturen naar de uitgever ?
Idd, de examenmakers kunnen er niks aan doen dat er een fout in het boek staat. Beetje erg lomp om daar over te gaan klagen, IMO.

Laatst gewijzigd op 25-05-2004 om 19:00.
Oud 25-05-2004, 19:45
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
ben ik helemaal met je eens.
Stel dat er maar !!! 1 !!! iemand over de fouten in nederlands geklaagd zou hebben, en die klacht was terecht geweest, was het antwoordenmodel aangepast / normering anders etc......

nou is die 1 misschien wel overdreven maar het verschil tussen 500 en 2000 vind ik wel erg groot... en tegen het einde van het examen zal het wel boven de 4000 liggen....

(WAT was er nou zo mis aan geschiedenis????)

dat van de nacht van schmelzer heb ik overheen gelezen, toen ik '67 en '66 zag staan had ik al meteen door dat ze de nacht van Schmelzer bedoelden maar dat is dan opzich 1 klacht.... nog meer? Ik vond hem niet overdreven moeilijk, en ook niet te lang....
Oud 25-05-2004, 19:49
Ietje-Irene
Ietje-Irene is offline
Citaat:
Goalie schreef op 25-05-2004 @ 18:27 :
Nou dit is niet helemaal het geval hoor... bij m&o en geschiedenis zijn de klachten best wel terecht! Bij Nederlands snap ik eerlijk gezegd niet waarom er zoveel klachten zijn, zo moeilijk was het niet en er stonden ook geen fouten in ofzo...
wie heeft t hier over nederlands??????
Oud 25-05-2004, 19:57
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
Ietje-Irene schreef op 25-05-2004 @ 20:49 :
wie heeft t hier over nederlands??????
Lees jij geen kranten ofzo??? Het grote discussiepunt is betoog/beschouwing

Ik heb overigens ook een klacht gepost over VWO wiskunde B1 omdat sommige vragen errug vaag geformuleerd waren. (bv 17)

Laatst gewijzigd op 25-05-2004 om 20:00.
Oud 25-05-2004, 20:01
Ietje-Irene
Ietje-Irene is offline
neej lees de laatste tijd niet zo heel veel kranten... sorry... en over welke nederlnads gaat t eigenlijk? met dat van vmbo was niks mis
Oud 25-05-2004, 20:11
~some1-nice~
~some1-nice~ is offline
Citaat:
Impry schreef op 25-05-2004 @ 18:35 :
HAVO is ook de 2000 klachten gepasseerd met GS

ja???

ik heb geen GS

maar mijn vriendinnen hebben gezegd dat het makkelijk was....en mee viel..
Oud 25-05-2004, 20:14
~some1-nice~
~some1-nice~ is offline
Citaat:
Ietje-Irene schreef op 25-05-2004 @ 21:01 :
neej lees de laatste tijd niet zo heel veel kranten... sorry... en over welke nederlnads gaat t eigenlijk? met dat van vmbo was niks mis

het gaat om Nederlands van VWO...

ik heb van een paar vriendinnen gehoord dat er veel klachten waren...!
Oud 25-05-2004, 21:15
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
M@rco schreef op 25-05-2004 @ 19:57 :
Idd, de examenmakers kunnen er niks aan doen dat er een fout in het boek staat. Beetje erg lomp om daar over te gaan klagen, IMO.
en als ze nou alle examenkandidaten hetzelfde boek zouden geven? waren er ook geen problemen imo. Misschien dat daar volgend jaar wel rekening mee kan worden gehouden?
Oud 25-05-2004, 21:17
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Balance schreef op 25-05-2004 @ 16:55 :
thnx Balance, zie mijn vorige post, dat was ook inderdaad meer de bedoeling. Het is dat er nu geen jaartallen werden gevraagd idd, wat het achteraf enigzins overbodig maakt. Maar het heeft misschien een voordeel voor voorgaande jaren dat ze misschien voor de examenklassen dezelfde methode hanteren... Het is gewoon verwarrend ed, en misschien heb je volgend jaar wel zo'n vraag erbij zitten!
Oud 25-05-2004, 21:32
squat
squat is offline
Waar kan vinden hoeveel klachten er zijn?
Oud 25-05-2004, 21:40
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
squat schreef op 25-05-2004 @ 22:32 :
Waar kan vinden hoeveel klachten er zijn?
http://www.eindexamen.nu/eekl/stats/
daar.
Oud 26-05-2004, 07:32
Impry
Impry is offline
Citaat:
~some1-nice~ schreef op 25-05-2004 @ 21:11 :
ja???

ik heb geen GS

maar mijn vriendinnen hebben gezegd dat het makkelijk was....en mee viel..
Hij was over 't algemeen niet moeilijk, maar er was een vraag over de NVSH en daar stond maar informatie over in één boekje. Die van Nijgh Versluys en niet in andere uitgave...
Oud 26-05-2004, 09:06
dwight88
dwight88 is offline
kan iemand mij vertellen bij welke vragen er precies iets niet klopte? dan kan ik even kijken naar de vraag + mn antwoord, want ik heb dr gigantisch overheen gelezen volgens mij

en iets over de NHVS kan ik me ook al niet herinneren
Oud 26-05-2004, 11:06
annetjuh
annetjuh is offline
had te weinig tijd voor scheikunde (havo)
Oud 26-05-2004, 11:10
Baracuda
Baracuda is offline
Citaat:
Impry schreef op 26-05-2004 @ 08:32 :
Hij was over 't algemeen niet moeilijk, maar er was een vraag over de NVSH en daar stond maar informatie over in één boekje. Die van Nijgh Versluys en niet in andere uitgave...
Ik heb nog nooit iets over de NSVH gelezen in mijn examenkaterns.
Oud 26-05-2004, 11:37
denise123
denise123 is offline
geschiedenis 3377 klachten, Nederlands 2268 klachten, M&O 1368 klachten.

In totaal:

vmbo: 869
Havo: 4823
Vwo: 10082!!

Zo zie je maar weer wie er het meeste te zeiken hebben....

Maar vooral allemaal even door blijven zeuren bij 't laks!!!! Doet je cyfer alleen maar goed....
Oud 26-05-2004, 14:38
*Rupsje*
Citaat:
dwight88 schreef op 25-05-2004 @ 20:45 :
Stel dat er maar !!! 1 !!! iemand over de fouten in nederlands geklaagd zou hebben, en die klacht was terecht geweest, was het antwoordenmodel aangepast / normering anders etc......

Ik ben het weer helemaal met jou eens. Het is zo makkelijk om even te klagen als je het gewoon moeilijk vond, je hoeft maar even je naam en je klacht in te typen. Ik denk dat die mensen van het LAKS echt niet elke stem sereus gaan nemen eerlijk gezegd.. Als er nou een paar mensen maar reageerden met echt een serieuze klacht dan wel denk ik, maarja ondertussen zijn het er al 10 000 of zoiets op t VWO?
Oud 26-05-2004, 16:05
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
*Rupsje* schreef op 26-05-2004 @ 15:38 :
Ik ben het weer helemaal met jou eens. Het is zo makkelijk om even te klagen als je het gewoon moeilijk vond, je hoeft maar even je naam en je klacht in te typen. Ik denk dat die mensen van het LAKS echt niet elke stem sereus gaan nemen eerlijk gezegd.. Als er nou een paar mensen maar reageerden met echt een serieuze klacht dan wel denk ik, maarja ondertussen zijn het er al 10 000 of zoiets op t VWO?
hehe tnx

en bij het LAKS weten ze ook echt wel, dat het klagen nu veel "makkelijker" is. Ik durf te wedden dat wanneer ze 10.000 telefoonmensen hadden, en er niks via internet had gekund, de klachtenaantallen veel lager waren geweest.....
Oud 26-05-2004, 16:17
Ferry86
Ferry86 is offline
Wiskunde Examen Havo

Het examen was denk ik op sommige fronten veelste moeilijk/ zwaar en ingewikkeld, ik doel dan vooral over het gezeik van de goud visjes en de vissenkom.
De vragen sloegen nergens op, en het oplossen van 2 onbekenden, blijkt te kunnen, maar is volgens mij nog nooit uitgelegd laat staan dat de wiskunde boeken dit aankaarten, bij vragen zoals de rozen waren de bronnen ook niet altijd duidelijk evenals de vragen......

Mijn klacht hebben ze al....
Oud 26-05-2004, 16:25
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Ferry86 schreef op 26-05-2004 @ 17:17 :
Wiskunde Examen Havo

Het examen was denk ik op sommige fronten veelste moeilijk/ zwaar en ingewikkeld, ik doel dan vooral over het gezeik van de goud visjes en de vissenkom.
De vragen sloegen nergens op, en het oplossen van 2 onbekenden, blijkt te kunnen, maar is volgens mij nog nooit uitgelegd laat staan dat de wiskunde boeken dit aankaarten, bij vragen zoals de rozen waren de bronnen ook niet altijd duidelijk evenals de vragen......

Mijn klacht hebben ze al....
dat van die 2 onbekenden klinkt erg als een -toegestaan-gebied-teken-opdracht.... enige verschil tussen ons is dat jij havo doet en ik vwo Wij moeten het zeker te weten kunnen, havo weet ik niet. Maareuuhh stond er niet toevallig VWO 2004 I boven? dan mag je hier wel even posten wat ze zo'n beetje vragen
Oud 26-05-2004, 16:28
Balance
Balance is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 25-05-2004 @ 20:45 :

nou is die 1 misschien wel overdreven maar het verschil tussen 500 en 2000 vind ik wel erg groot... en tegen het einde van het examen zal het wel boven de 4000 liggen....

(WAT was er nou zo mis aan geschiedenis????)

dat van de nacht van schmelzer heb ik overheen gelezen, toen ik '67 en '66 zag staan had ik al meteen door dat ze de nacht van Schmelzer bedoelden maar dat is dan opzich 1 klacht.... nog meer? Ik vond hem niet overdreven moeilijk, en ook niet te lang....
Als IK vind dat het examen te lang was, dan meld ik dat toch bij het laks? Als er nog 2000 andere mensen dat met mij vinden, dan melden zij dat ook bij het laks.
Er zijn dan 2001 klachten over dat het examen te lang was. Dat maakt meer indruk als wanneer er maar 1 iemand had gezegd dat hij/zij het examen te lang vond.
Bovendien kan ik toch niet van te voren weten dat er 2000 andere mensen hetzelfde gaan zeggen? En uiteindelijk komt er bij het laks te staan:
1 klacht: te lang. Aantal mensen die dat vonden: 2001
Maar naar de media zeggen ze: 2001 klachten.

Maar die ruime 3000 zijn echt niet allemaal verschillende klachten. Het is het getal van het aantal klagers.
Oud 26-05-2004, 16:35
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Balance schreef op 26-05-2004 @ 17:28 :
Als IK vind dat het examen te lang was, dan meld ik dat toch bij het laks? Als er nog 2000 andere mensen dat met mij vinden, dan melden zij dat ook bij het laks.
Er zijn dan 2001 klachten over dat het examen te lang was. Dat maakt meer indruk als wanneer er maar 1 iemand had gezegd dat hij/zij het examen te lang vond.
Bovendien kan ik toch niet van te voren weten dat er 2000 andere mensen hetzelfde gaan zeggen? En uiteindelijk komt er bij het laks te staan:
1 klacht: te lang. Aantal mensen die dat vonden: 2001
Maar naar de media zeggen ze: 2001 klachten.

Maar die ruime 3000 zijn echt niet allemaal verschillende klachten. Het is het getal van het aantal klagers.
dat is ook wel zo, maar wat ik bedoel, is dat veel mensen mekaar opbellen en zeggen: ik heb die en die klacht, doe ook mee!!!
Dan krijgt het laks 10 klachten uitdezelfde klas met dezelfde inhoud.
Komt toch licht ongeloofwaardig over.....
en als jij zelf een klacht hebt, tuurlijk klagen!! vind het alleen doelloos om dan nog 10 anderen te bellen: doe ook me!!! je klacht word toch wel bekeken, hoef je niet voor met zn 10en te zijn....

dat bedoelde ik
Oud 26-05-2004, 17:07
Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
het systeem via die website is trouwens niet optimaal, er zijn nu al 177 klachten voor ak maar dat komt denk ik doordat men vergeet het vak bovenin te veranderen of hij springt terug ofzo.
Oud 26-05-2004, 21:50
*Rupsje*
Citaat:
Sultan_of_Swing schreef op 26-05-2004 @ 18:07 :
het systeem via die website is trouwens niet optimaal, er zijn nu al 177 klachten voor ak maar dat komt denk ik doordat men vergeet het vak bovenin te veranderen of hij springt terug ofzo.
Of misschien weten ze nu al dat het te moeilijk is
Oud 26-05-2004, 21:54
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
*Rupsje* schreef op 26-05-2004 @ 22:50 :
Of misschien weten ze nu al dat het te moeilijk is
of zijn het mensen die vast gaan zeiken, omdat ze niks te doen hebben.... ik wacht wel even op het examen zelf
Oud 27-05-2004, 09:45
Examen22
Examen22 is offline
Wiskunde A 12 voor de Havo

KLACHT vraag 3!!!

Dit heb ik geklaagd bij Laks:

In deze vraag moet het gemiddelde vermogen worden uitgerekend. In de opgave wordt er onderscheid gemaakt tussen vermogen en schuld.
In het correctieblad staat echter dat de schulden en de vermogens bijelkaar op opgeteld moest worden en dat daarvan het gemiddelde moest worden uitgerekend!

grtz
Oud 27-05-2004, 09:48
Shade
Shade is offline
Citaat:
Examen22 schreef op 27-05-2004 @ 10:45 :

KLACHT vraag 3!!!

In deze vraag moet het gemiddelde vermogen worden uitgerekend. In de opgave wordt er onderscheid gemaakt tussen vermogen en schuld.
In het correctieblad staat echter dat de schulden en de vermogens bijelkaar op opgeteld moest worden en dat daarvan het gemiddelde moest worden uitgerekend!

grtz
idd ja, daar ben ik ook de fout ingegaan. Vraag 1 was zon soortgelijke vraag en daar heb et dus ook verkeerd gedaan..
Oud 27-05-2004, 10:00
angel-nieke
angel-nieke is offline
Citaat:
Examen22 schreef op 27-05-2004 @ 10:45 :

KLACHT vraag 3!!!

grtz
vraag klopte wel... je moet mensen met vermogen en mensen met schuld bij elkaar optellen... (mensen met schuld hebben geen vermogen maar die mensen zijn ook huishoudens) had t btw ook eerst fout gedaan maar bij vraag 3 d8 ik zo van he er klopt iets niet dus toch maar verbeterd....
Oud 27-05-2004, 10:01
Examen22
Examen22 is offline
Maar denken jullie dat ze iets zullen doen aan deze klacht? De vraag is tcoh gewoon verwarrend of niet??
Oud 27-05-2004, 10:01
angel-nieke
angel-nieke is offline
oeps verkeerd gelezen... maar vraag 3 klopte ook wel volgens mij... schulden is ook vermogen maar dan negatief...
Oud 27-05-2004, 10:07
Examen22
Examen22 is offline
Citaat:
angel-nieke schreef op 27-05-2004 @ 11:00 :
vraag klopte wel... je moet mensen met vermogen en mensen met schuld bij elkaar optellen... (mensen met schuld hebben geen vermogen maar die mensen zijn ook huishoudens) had t btw ook eerst fout gedaan maar bij vraag 3 d8 ik zo van he er klopt iets niet dus toch maar verbeterd....
Je kan ook een vermogen hebben en een schuld.. Ze hadden gewoon duidelijker moeten zijn
Oud 27-05-2004, 10:08
Examen22
Examen22 is offline
Citaat:
angel-nieke schreef op 27-05-2004 @ 11:01 :
oeps verkeerd gelezen... maar vraag 3 klopte ook wel volgens mij... schulden is ook vermogen maar dan negatief...
Maar in de opgave wordt er onderscheid gemaakt tussen schuld en vermogen!!!
Oud 27-05-2004, 10:09
Examen22
Examen22 is offline
Dus ja, als ze zeggen dat ik het gemiddelde vermogen moet uitrekenen ga ik niet die schulden erbij pakken
Oud 27-05-2004, 10:20
Shade
Shade is offline
ALs je een hypotheek heb, heb je schuld bij de bank die je die hypotheek leent, maar daarom heb je ook nog een eigen vermogen....

Die vraag was gewoon onduidelijk
Oud 27-05-2004, 12:06
angel-nieke
angel-nieke is offline
Citaat:
Examen22 schreef op 27-05-2004 @ 11:08 :
Maar in de opgave wordt er onderscheid gemaakt tussen schuld en vermogen!!!
jah maar die lui met schuld zijn ook huishoudens....
Oud 27-05-2004, 12:53
Balance
Balance is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 26-05-2004 @ 17:35 :
dat is ook wel zo, maar wat ik bedoel, is dat veel mensen mekaar opbellen en zeggen: ik heb die en die klacht, doe ook mee!!!
Dan krijgt het laks 10 klachten uitdezelfde klas met dezelfde inhoud.
Komt toch licht ongeloofwaardig over.....
en als jij zelf een klacht hebt, tuurlijk klagen!! vind het alleen doelloos om dan nog 10 anderen te bellen: doe ook me!!! je klacht word toch wel bekeken, hoef je niet voor met zn 10en te zijn....

dat bedoelde ik
Ik snap 'm.
Oud 27-05-2004, 12:56
~some1-nice~
~some1-nice~ is offline
Citaat:
annetjuh schreef op 26-05-2004 @ 12:06 :
had te weinig tijd voor scheikunde (havo)
idd....
toen de leraar zei dat we nog 1 kwartier hebben ik moest laatste 2 opgaven afmaken..
Oud 27-05-2004, 13:13
~some1-nice~
~some1-nice~ is offline
tekenen, handenarbeid, textiele werkvormen 692

nu al!!!

ik heb van mijn vriendin gehoord dat haar leraal die examen zelfs moeilijk vond...
Advertentie

Regels voor berichten