Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-06-2004, 18:57
BustedEngine
BustedEngine is offline
Citaat:
JaJ schreef op 02-06-2004 @ 19:14 :
en zou ik dat willen? is dat een voordeel? dat weten?

dat is iets wat alleen jij kan bepalen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-06-2004, 20:26
Isa
Isa is offline
Citaat:
JaJ schreef op 01-06-2004 @ 18:14 :
ja, jij kijkt niet naar het lichaam, ik wel. ik kijk naar wat mensen zijn (mens/iemand zonder variatie), jij kijkt inhoudelijker naar de acties, en beoordeeld de acties blijkbaar. oh well, laat de hoeren en de getrouwden varen, waarop je iemadn beoordeeld moet je zelf weten neem ik aan.
Het is maar welk perspectief je hebt we hebben imho allebei gelijk en ongelijk.
ik streef naar nihil aan oordelen.
Citaat:

het schijnt dat mensen tafels kunnen optillen met de geest.
klopt. waarschijnlijk een gevolg van het beseffen van de verbondenheid in alles.
Citaat:

ah, dat doe je niet. nee sorry, ik interpreteerde je woorden verkeerd. daarom vroeg ik het ook. ik dacht dat je zeg maar dacht dat je Hier lijdt, en dan in de hemel gelukkig bent. dat dacht ik omdat je het over de vrede van God had of zoiets.

de vrede van god is de totale gelijkmoedigheid bij alles wat je ervaart. zoals bijvoorbeeld niet geraakt worden vandaag toen ik ineens merkte dat ik vanaf de stad naar huis kon lopen omdat mun band lek was.
en evenmin onplezier voelen toen ik hem met mijn pa maakte ook al had ik overal pijn in mijn lichaam. toch moet je dit niet verwarren met grijsheid integendeel. eerder helderheid.
Citaat:
kortom... grijze mensen bestaan niet zo massaal als je zei.

god bless
en jou, hoop ik
iedereen heeft zijn kleuren. maar toch zijn velen rookwolken, anderen zijn weer heldergefocuste zonnen...

ja god bless us
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 20:53
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Isa schreef op 02-06-2004 @ 21:26 :
Het is maar welk perspectief je hebt we hebben imho allebei gelijk en ongelijk.
ik streef naar nihil aan oordelen.

ik verenig me met je mening

klopt. waarschijnlijk een gevolg van het beseffen van de verbondenheid in alles.

hmm, vergat ik nu de ? oh well, laat maar

de vrede van god is de totale gelijkmoedigheid bij alles wat je ervaart. zoals bijvoorbeeld niet geraakt worden vandaag toen ik ineens merkte dat ik vanaf de stad naar huis kon lopen omdat mun band lek was.
en evenmin onplezier voelen toen ik hem met mijn pa maakte ook al had ik overal pijn in mijn lichaam. toch moet je dit niet verwarren met grijsheid integendeel. eerder helderheid.

acceptatie?

iedereen heeft zijn kleuren. maar toch zijn velen rookwolken, anderen zijn weer heldergefocuste zonnen...

ja god bless us

proost
Oud 03-06-2004, 07:03
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 02-06-2004 @ 12:45 :
Ik ben ervan overtuigd dat er een alter-ego is, een anti-ego liever gezegd, en hij heet altruïsme. De reden waarom het zoeken naar innerlijke stilte zo moeilijk is, is omdat je ego, die tot dan toe je leven heeft bepaald, gaat schreeuwen, omdat hij verdreven lijkt te worden. Hij gaat je de mogelijkheid aanbieden om voor snel genot te kiezen in plaats van echt genot. Dit doet hij harder dan daarvoor en het wordt je ook duidelijker hoe verdorven je al die tijd wel niet was. Dat is tenminste hoe ik er over denk.
Ik denk inderdaad dat als je beseft dat wij allen EEN zijn,er altruisme optreedt.
En ja, het ego gaat protesteren als je je aandacht op de stilte in je richt.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 07:06
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 02-06-2004 @ 13:26 :
Ja, natuurlijk zijn er dingen die onveranderlijk blijven. Bepaalde karaktereigenschappen, uiterlijke kenmerken. Maar dat realiseer je je ook wel zonder tot je innerlijk rust of dergelijks te komen.
Je uiterlijk en karakter zijn aan veranderingen onderhevig,je lichaam wordt oud,het kan ziek worden,en je karakter is anders als je jong bent.
Juist als je de stilte in je ontdekt ,wordt het duidelijk dat er iets blijvends is.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 07:13
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
BustedEngine schreef op 02-06-2004 @ 19:00 :
Ik denk juist dat we door onze ooh zo geweldige vooruitgang onzelf niet verijken maar eerder onself verarmen. Mijn doel in mijn leven is om me ware zelf te ontdekken en te ontwikkelen. Mocht dit het doel van het leven zijn, dan hebben we nog een lange weg te gaan tough

Je hebt helemaal gelijk,wij denken dat we zo verrijkt zijn door de ontwikkelingen die ontstaan zijn door ons intellect. Doordat het denken zo belangrijk is,raakt men het contact kwijt met ons diepste zijn.
Je hebt een mooi doel en er zijn velen met jou die ook op zoek gaan naar hun ware ik en het gevonden hebben waardoor hun leven ingrijpend veranderd is.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 07:28
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
JaJ schreef op 02-06-2004 @ 19:14 :
en zou ik dat willen? is dat een voordeel? dat weten?
Als je de weg naar je innerlijke stilte gaat,doe je dat omdat je op zoek bent naar iets. Je leeft je leven maar diep van binnen voel je dat er meer is. Het blijft dus altijd een vrije keuze of je dat meer wilt ontdekken.

Dat meer is dat je gaat inzien dat je deel uitmaakt van een geheel, je bent niet afgescheiden van anderen.Er ontstaat een diepe innerlijke vrede in je die blijvend is,daardoor ben je niet snel meer uit je evenwicht en je wordt heel erg bewust. Voeg dat samen met altruisme..,liefde voor al wat leeft. Wat zou dit alles betekenen als mensen op grote schaal op zoek zouden gaan naar hun innerlijke stilte? Zou het een einde maken aan oorlog,haat en veel lijden? Ik denk het wel.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 07:41
Mu
Mu is offline
In feite in Descartes helemaal gelijk met zijn "Ik denk, dus ik ben". Wanneer je stopt met denken, dan ben "je" niet meer maar dan is "er"...
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 18:11
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Mu schreef op 03-06-2004 @ 08:41 :
In feite in Descartes helemaal gelijk met zijn "Ik denk, dus ik ben". Wanneer je stopt met denken, dan ben "je" niet meer maar dan is "er"...
Volgens mij maakte hij juist een elementaire fout door het denken gelijk te stellen met ZIJN en identiteit met denken.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 20:28
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 03-06-2004 @ 08:28 :
Als je de weg naar je innerlijke stilte gaat,doe je dat omdat je op zoek bent naar iets. Je leeft je leven maar diep van binnen voel je dat er meer is. Het blijft dus altijd een vrije keuze of je dat meer wilt ontdekken.

Dat meer is dat je gaat inzien dat je deel uitmaakt van een geheel, je bent niet afgescheiden van anderen.Er ontstaat een diepe innerlijke vrede in je die blijvend is,daardoor ben je niet snel meer uit je evenwicht en je wordt heel erg bewust. Voeg dat samen met altruisme..,liefde voor al wat leeft. Wat zou dit alles betekenen als mensen op grote schaal op zoek zouden gaan naar hun innerlijke stilte? Zou het een einde maken aan oorlog,haat en veel lijden? Ik denk het wel.
daar zit denk ik wat in. maar dat kan ook met wie we (nu) zijn denk ik. niet dat het gebeurt ofzo.
Oud 03-06-2004, 23:28
Isa
Isa is offline
Citaat:
JaJ schreef op 02-06-2004 @ 21:53 :
acceptatie?
dat is een onderdeel ervan... liefde gaat verder.

Citaat:

proost
proost *tapt gezegend biertje* met liefde
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 07:51
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
JaJ schreef op 03-06-2004 @ 21:28 :
daar zit denk ik wat in. maar dat kan ook met wie we (nu) zijn denk ik. niet dat het gebeurt ofzo.
Zolang de mens zich afgescheiden voelt,zal het niet lukken. Dan blijft er haat,egoisme en veel lijden bestaan.
Maar er blijft een vrije wil,iedereen kan kiezen of hij het proces van zelfrealisatie wil gaan.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 07:56
Mu
Mu is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 03-06-2004 @ 19:11 :
Volgens mij maakte hij juist een elementaire fout door het denken gelijk te stellen met ZIJN en identiteit met denken.
Maar zolang je denkt, is er nog een "ik", als je niet meer denkt, is dat er ook niet meer.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 12:33
Vodca
Vodca is offline
Citaat:
Mu schreef op 04-06-2004 @ 08:56 :
Maar zolang je denkt, is er nog een "ik", als je niet meer denkt, is dat er ook niet meer.
Vind ik niet. Je ervaart anders.
Clear as vodca.
Oud 04-06-2004, 20:11
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Mu schreef op 04-06-2004 @ 08:56 :
Bedoel je met 'ik' het ego?
Als je denkt is er een waarnemer(het zelf) en het waargenomene(de gedachte) Als de gedachte wegvalt blijft de waarnemer over.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 22:43
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 04-06-2004 @ 08:51 :
Zolang de mens zich afgescheiden voelt,zal het niet lukken. Dan blijft er haat,egoisme en veel lijden bestaan.
Maar er blijft een vrije wil,iedereen kan kiezen of hij het proces van zelfrealisatie wil gaan.
zucht, ik haat niet, ik lijd amper, en egoisme is iets dat maakt dat je voor jezelf zorgt. je moet er absoluut niet teveel van hebben natuurlijk, en het is al gouw teveel, maar het is volgens mij niet zo dat er geen mensen zijn die "geoorloof egoistisch" zijn.
Oud 04-06-2004, 22:45
Verwijderd
Iedereen is in meer of mindere mate egoïstisch.

En gelukkig maar.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 08:26
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
JaJ schreef op 04-06-2004 @ 23:43 :
zucht, ik haat niet, ik lijd amper, en egoisme is iets dat maakt dat je voor jezelf zorgt. je moet er absoluut niet teveel van hebben natuurlijk, en het is al gouw teveel, maar het is volgens mij niet zo dat er geen mensen zijn die "geoorloof egoistisch" zijn.
Je bekijkt het denk ik te persoonlijk(wat een zucht ) en op kleine schaal.
Ik heb het niet over jou of een ander individu. Hoeveel mensen haten elkaar ook al is het alleen maar in gedachten..dat is een energie die niet verloren gaat maar blijft hangen en weer opgepakt wordt door andere mensen. Al die 'haatenergie' samen veroorzaakt meer haat en meer afgescheidenheid. Deze stroom kan alleen maar doorbroken worden als het inzicht komt in wat dit teweegbrengt en in wat je werkelijk bent. De stroom van liefde,(je ware kern is liefde) zal ook liefdevolle gedachten en daaraan verbonden handelingen voortbrengen.
Als je goed voor jezelf zorgt,is dat volgens mij geen egoisme.

Laatst gewijzigd op 05-06-2004 om 08:30.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 08:47
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 05-06-2004 @ 09:26 :
Ik heb het niet over jou of een ander individu. Hoeveel mensen haten elkaar ook al is het alleen maar in gedachten..dat is een energie die niet verloren gaat maar blijft hangen en weer opgepakt wordt door andere mensen. Al die 'haatenergie' samen veroorzaakt meer haat en meer afgescheidenheid. Deze stroom kan alleen maar doorbroken worden als het inzicht komt in wat dit teweegbrengt en in wat je werkelijk bent. De stroom van liefde,(je ware kern is liefde) zal ook liefdevolle gedachten en daaraan verbonden handelingen voortbrengen.
Hier zit zeker een kern van waarheid in. Als je eens denkt aan hoe je eruit ziet als je langs een kind loopt oid, met je chagrijnige gehaaste kop (want face it, iedereen is tegenwoordig gehaast), dat kwaad blijft dan bij wijze van spreke op de netvliezen van dat kind plakken en wordt het opgepakt - zo is het inderdaad een soort stroom van haat. Pas als je beseft dat je hier schuldig aan bent zou je het inderdaad wat kunnen onderbreken, maar dat is maar kleinschalig. Alles helpt echter.
Oud 05-06-2004, 15:10
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
EggeD schreef op 05-06-2004 @ 09:47 :
Hier zit zeker een kern van waarheid in. Als je eens denkt aan hoe je eruit ziet als je langs een kind loopt oid, met je chagrijnige gehaaste kop (want face it, iedereen is tegenwoordig gehaast), dat kwaad blijft dan bij wijze van spreke op de netvliezen van dat kind plakken en wordt het opgepakt - zo is het inderdaad een soort stroom van haat. Pas als je beseft dat je hier schuldig aan bent zou je het inderdaad wat kunnen onderbreken, maar dat is maar kleinschalig. Alles helpt echter.
Ja, daar ben ik het helemaal mee eens,alles helpt. Als er eenmaal een stroom van liefde en eenheid komt,wordt dat ook opgepakt door anderen met als gevolg....meer liefde.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 18:53
Isa
Isa is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 05-06-2004 @ 16:10 :
Ja, daar ben ik het helemaal mee eens,alles helpt. Als er eenmaal een stroom van liefde en eenheid komt,wordt dat ook opgepakt door anderen met als gevolg....meer liefde.
helaas denken veel mensen bij liefde en vrede aan hippiehugs, terwijl die mensen eigenlijk ook bv zondes hebben zoals kindermoord (abortus), losbandigheid.

liefde is evenzo soms een in de hemel gemaakte afspraak van een kind en een pa in een armoedzaaierswijk dat de een de ander constant in elkaar ramt... the universe is full o violence... so better love it
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 20:32
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 05-06-2004 @ 09:26 :
jamaar, ja maar...
nee serieus, als ik het op mijn kleine schaal voor elkaar krijg om min of meer "goed" te leven, zonder daarbij al teveel contact te hebben met het collectief, dan kan toch zeker iedereen dat?
of is er een soort van "wet van behoud van haat"?
dat is een eng idee, en als we dat geloven, dan verliezen we de drijfveer er wat aan te doen.
Oud 05-06-2004, 20:33
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
EggeD schreef op 05-06-2004 @ 09:47 :
hey, ik stop zelfs met een glimlach voor het rode licht als er kinderen bij zijn

wat je zegt is waar, maar ik vraag me af of kinderen daar zoveel aandacht aan schenken als ze je niet persoonlijk kennen.
Oud 07-06-2004, 20:34
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
JaJ schreef op 05-06-2004 @ 21:32 :
jamaar, ja maar...
nee serieus, als ik het op mijn kleine schaal voor elkaar krijg om min of meer "goed" te leven, zonder daarbij al teveel contact te hebben met het collectief, dan kan toch zeker iedereen dat?
of is er een soort van "wet van behoud van haat"?
dat is een eng idee, en als we dat geloven, dan verliezen we de drijfveer er wat aan te doen.
Natuurlijk kan iedereen dat maar dan moet edereen het ook willen en inzien dat negativiteit een energie is met een enorme invloed. De meeste mensen zijn hier niet bewust van.
''Verbeter de wereld,begin bij jezelf is denk ik heel waar.''
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 21:43
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 07-06-2004 @ 21:34 :
Natuurlijk kan iedereen dat maar dan moet edereen het ook willen en inzien dat negativiteit een energie is met een enorme invloed. De meeste mensen zijn hier niet bewust van.
''Verbeter de wereld,begin bij jezelf is denk ik heel waar.''
ja goed.
maar in mijn discussie met isa heb ik al proberen aan te geven dat de mensen in MIJN omgeving ook niet "grijs" zijn. dwz: niet zo bezeten van negatieve krachten etc etc.
ik heb eigenlijk het idee dat we mensen die we niet kennen al dat kwaad toeschrijven. het met elkaar verbonden worden is geen resultaat van het opgeven van dat kwaad. als we met elkaar verbonden zijn zien we dat het met dat kwaad wel meevalt.
denk ik
Oud 08-06-2004, 07:41
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
JaJ schreef op 07-06-2004 @ 22:43 :
ja goed.
maar in mijn discussie met isa heb ik al proberen aan te geven dat de mensen in MIJN omgeving ook niet "grijs" zijn. dwz: niet zo bezeten van negatieve krachten etc etc.
ik heb eigenlijk het idee dat we mensen die we niet kennen al dat kwaad toeschrijven. het met elkaar verbonden worden is geen resultaat van het opgeven van dat kwaad. als we met elkaar verbonden zijn zien we dat het met dat kwaad wel meevalt.
denk ik
Ieder mens heeft zijn negatieve gedachten,gevoelens van haat,afkeer,jaloezie,enz. Natuurlijk heeft ieder mens ook zijn positieve gedachten. Iedere gedachte,handeling heeft een bepaalde energie;iets positiefs,liefdevols denken of doen heeft een andere trilling dan iets negatiefs. Deze trilling wordt opgepakt door anderen,als je in een huis woont samen met iemand die veel negatieve gedachten heeft,dan beinvloed je dat.
Zo werkt dit ook op grote schaal,wij hebben allemaal last van de energie vanuit Irak. Erg positief gaat het daar niet aan toe.
Als je dit weet,kun je bewust met je gedachten en daden omgaan,je kiest bewust voor positieve gedachten en handelingen. Misschien ben jij daar mee bezig ,JaJ maar veel mensen zijn zich niet eens bewust van hun gedachten of handelingen.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 20:46
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 29-05-2004 @ 16:52 :
Ik heb het over de mens die bang is ''zijn ware ik'' te ontdekken.
Worden wij vanaf het moment dat we geboren worden,niet gekneed en in een bepaald keurslijf geduwd? Daardoor raak je het contact met je innerlijk kwijt..en er is zoveel angst om dat te ontdekken. Een mens wil graag bij een groep horen en doet zijn best om aan de eisen van die groep te voldoen. Je zou eens verstoten kunnen worden!
Ontdek je je ware ik,dan leef je volgens je eigen innerlijke wijsheid en ervaar je eenheid met al wat leeft.
Innerlijke wijsheid? Wat mag dat dan voorstellen? En aub geen al te vaag antwoord...
Oud 17-06-2004, 23:44
Isa
Isa is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 08-06-2004 @ 08:41 :
Ieder mens heeft zijn negatieve gedachten,gevoelens van haat,afkeer,jaloezie,enz. Natuurlijk heeft ieder mens ook zijn positieve gedachten. Iedere gedachte,handeling heeft een bepaalde energie;iets positiefs,liefdevols denken of doen heeft een andere trilling dan iets negatiefs. Deze trilling wordt opgepakt door anderen,als je in een huis woont samen met iemand die veel negatieve gedachten heeft,dan beinvloed je dat.
Zo werkt dit ook op grote schaal,wij hebben allemaal last van de energie vanuit Irak. Erg positief gaat het daar niet aan toe.
Als je dit weet,kun je bewust met je gedachten en daden omgaan,je kiest bewust voor positieve gedachten en handelingen. Misschien ben jij daar mee bezig ,JaJ maar veel mensen zijn zich niet eens bewust van hun gedachten of handelingen.
vind ik nogal een door de mediaopgelegde mening die irakgedoe. volgens mij is die hele aby ghraib masskarma.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 12:25
Marie Elize
Marie Elize is offline
ik was altijd heel bang voor stilte.. omdat ik mezelf dan hoorde denken en ik van die piepgeluiden in mn hoofd kreeg.

nu mediteer ik en dan is het dus meestal ook helemaal stil in je hoofd en omgeving en ben er dus niet bang voor, ben erachter gekomen dat het erg helpt om tot rust te komen en alles even achter te laten.
Oud 18-06-2004, 22:02
passport
passport is offline
Citaat:
Isa schreef op 29-05-2004 @ 22:33 :

[...]

SCHAPEN ZIJN HEILIG! schapen zijn niet slechts een kudddedier maar ook nog dat dier dat in de juiste kudde leeft, de zachtmoedige nietoordelende kudde. dat is hun aard en ik wil een schaap zijn, en juist doordat je weet dat je van God en zijn groep bent, kan ik zelfstandig zijn!

[...]

Laat dit er dan alsjeblieft tussenuit
Reageren

Regels voor berichten