Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: beste onderwijs?
belgie 23 48.94%
nederland 24 51.06%
Aantal stemmers: 47. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-06-2004, 05:28
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
phensicske schreef op 07-06-2004 @ 22:16 :
Dit is vooral zo als je ASO volgt (VWO), in het TSO (HAVO) en zeker in het BSO ligt de klemtoon op praktijk, zelfstandig dingen uitvoeren...(stage ed).

Maar idd, open boek ed hebben wij niet overdreven veel.
Ik pleit voor een sub verdeling in TSO .
want mechanica & Handel of Boekhouden-informatica is toch echt wel een ander niveau en toch beide TSO .
Oud 10-06-2004, 10:56
Verwijderd
Citaat:
FF4-Ever schreef op 09-06-2004 @ 14:44 :
Dus woordenboek / atlas / binas / formulekaart etc. mogen bij jullie niet gebruikt worden tijdens tentamens / examens?
Woordenboek niet in elk geval. Het is de bedoeling dat je de woorden vanbuiten leert, da's toch logisch, niet?
Atlas soms maar ik heb ook al vaak kaarten uit mijn hoofd moeten leren .
Die binas en formulekaart-dinges hebben we ook niet. Alles uit je hoofd leren

Zo te zien vind ik het wel makkelijker in Nederland. Ik heb altijd de grootste moeite met dingen vanbuiten blokken.

Citaat:
marianne22 schreef op 08-06-2004 @ 16:22 :
daar heb je gelijk in
Maar als ze op de uni leren zelfstandig te werken, dan zijn ze uiteindelijk denk ik toch verder dan wij
Wij hebben toch ook al zelfstandig leren werken, hoor. We zijn er ook al mee 'doodgegooid'
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 13:12
clubje
clubje is offline
Citaat:
I love stars schreef op 09-06-2004 @ 18:45 :
Nederland moet winnen!!!!!
Dit is nu al de tweede keer in dit topic dat je het onderwijs van je eigen land niet echt eer aandoet
Oud 10-06-2004, 14:06
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Apomes schreef op 10-06-2004 @ 06:27 :
Oh, zo'n goed onderbouwd antwoord, nu snap ik waarom sommige van jullie zeggen dat het nederlands onderwijs beter is
, ik weet wel wat van het belgische schoolsysteem af, hoewel het wat weinig is. Maar zo ver ik weet , leukt het me niet leuk. duz heb ik boor nl. gestemd.
Oud 10-06-2004, 18:27
thalia
thalia is offline
Citaat:
I love stars schreef op 10-06-2004 @ 15:06 :
, ik weet wel wat van het belgische schoolsysteem af, hoewel het wat weinig is. Maar zo ver ik weet , leukt het me niet leuk. duz heb ik boor nl. gestemd.
boor ?

Citaat:
ILUsion schreef op 09-06-2004 @ 22:01 :
In België hangt het er van af of je een boek mag meehebben op het examen; sommige leerkrachten staan het toe en andere niet (onze leerkracht geschiedenis staat het gebruik van een historische atlas toe, de leerkracht van de andere klas niet) maar een open boek is toch iets helemaal anders dan een gewoon examen. Dit is niet gewoon dat je een boekje mag meebrengen maar echt dat je je examen maakt met je handboek en/of cursus van tijdens het jaar, meestal zijn die examens ook veel moeilijker (wij hebben dat vooral voor voorexamens of examens van kleine vakjes als godsdienst/zedenleer, muziek,...)
Wij mochten vorig jaar voor godsdienst onze notities bij ons houden en dat examen was véél moeilijker dan anders, nog meer nadenken en zo over de vragen. Als je je theorie leert, is het volgens mij wel handiger, want voor sommige vragen zit je echt wel even bezig. Als je het leert en je bent het vergeten, leg je je er wel sneller bij neer.

Citaat:
ILUsion schreef op 09-06-2004 @ 22:01 :als je ee goede gemotiveerde leerkracht hebt die les kan geven, ligt je niveau hoog en anders ligt het laag, zo 'simpel' is het en zo 'moeilijk' is het om een vergelijking te maken tussen Nederland en België.
Het niveau is niet alleen afhankelijk van leerkracht tot leerkracht, het hangt ook af van het aantal leerlingen en hoe goed die leerlingen presteren. Zit je in een klas met 32 slimme leerlingen, kan je net zo traag vooruit gaan als in een klas met 10 minder slimme leerlingen.
Oud 10-06-2004, 21:51
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
I love stars schreef op 09-06-2004 @ 18:45 :
Nederland moet winnen!!!!!
please... het is geen (voetbal)wedstrijd
Oud 10-06-2004, 21:54
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
n_oo_d_l_etje schreef op 10-06-2004 @ 11:56 :
Woordenboek niet in elk geval. Het is de bedoeling dat je de woorden vanbuiten leert, da's toch logisch, niet?

Zo te zien vind ik het wel makkelijker in Nederland. Ik heb altijd de grootste moeite met dingen vanbuiten blokken.

Wij hebben toch ook al zelfstandig leren werken, hoor. We zijn er ook al mee 'doodgegooid'
nou kijk, je mag er een woordenboek bij, maar dat betekend niet dat je ieder woord moet gaan opzoeken, want dan kom je op het examen toch echt in tijdnoot (het is dus weer niet zo dat we een hele dag over een examen mogen doen he?! ) Dus je zal de meeste woorden gewoon moeten kennen, en slechts een paar woorden mag je opzoeken.

Ik denk dat er in Nederland dan ook andere soort vraagstellingen zullen zijn dan in Belgie... Jullie zullen méér op je kennis getoetst worden en in Nederland zal meer op toepassen getest worden...

Maargoed, kom hier examen doen dan?!
Oud 11-06-2004, 06:42
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 10-06-2004 @ 22:54 :
nou kijk, je mag er een woordenboek bij, maar dat betekend niet dat je ieder woord moet gaan opzoeken, want dan kom je op het examen toch echt in tijdnoot (het is dus weer niet zo dat we een hele dag over een examen mogen doen he?! ) Dus je zal de meeste woorden gewoon moeten kennen, en slechts een paar woorden mag je opzoeken.

Ik denk dat er in Nederland dan ook andere soort vraagstellingen zullen zijn dan in Belgie... Jullie zullen méér op je kennis getoetst worden en in Nederland zal meer op toepassen getest worden...

Maargoed, kom hier examen doen dan?!
neuh, want jullie hebben maar één keer in je middelbaar leven examen, wij 2 à 3 keer per jaar .
Oud 11-06-2004, 06:44
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
n_oo_d_l_etje schreef op 10-06-2004 @ 11:56 :
Mmm, dat hangt af van school tot school en van leerkracht tot leerkracht want zo mochten we wel een formularium gebruiken voor examen wiskunde, voor boekhouden krijgen we ook een BTW kaart, en bij frans mondeling mogen we een woordeboek meenemen!
Oud 12-06-2004, 15:13
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Apomes schreef op 11-06-2004 @ 07:44 :
Mmm, dat hangt af van school tot school en van leerkracht tot leerkracht want zo mochten we wel een formularium gebruiken voor examen wiskunde, voor boekhouden krijgen we ook een BTW kaart, en bij frans mondeling mogen we een woordeboek meenemen!
Een woordenboek heb ik nog nooit mogen gebruiken op een examen, behalve dan in het lager toen we leerden hoe je woordjes moest opzoeken. Dat was dan wel eens een toepassing.

Anders testen ze ons niet puur op onze theorie, maar vooral op ons linken tussen theorie en praktijk. Ze kijken of je het echt wel begrijpt.

Op een mondeling examen moet je bv. 3 vragen trekken en dan los je die op, eventueel krijg je 10-15 minuten voorbereidingstijd.
Hoe meer je vertelt, hoe gedetailleerder en hoe minder vragen de leerkracht moet stellen, hoe beter je punten.
Maar als hij dan toch een bijvraag stelt en je antwoord klopt niet, zakken je punten alweer omdat je door de mand valt. (Je hebt het namelijk wel geblokt, maar je begrijpt het niet of kan het niet toepassen).

Dus in feite moeten wij meer blokken en kunnen toepassen.
Het voordeel is dan wel dat sommige stukken niet moeten begrepen worden als je een schriftelijk examen hebt en zo nog je punten wat kunt ophalen.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 17:22
Verwijderd
Wiskunde
1 Singapore 604
2 Zuid-Korea 587
3 Tapei (China) 585
4 Hong Kong 582
5 Japan 579
6 Vlaanderen 558
7 Nederland 540
8 Slovakije 534
9 Hongarije 532
10 Canada 531
11 Slovenië 530
12 Russische Federatie 526
13 Australië 525
14 Finland 520
15 Tsjechië 520

Dit zijn de cijfers (voor wiskunde) gepubliceerd naar aanleding van een enquete door "Het Internationaal Studiebureau van Boston".
Duidelijk is dus dat de 2 landen quasi similair zijn van niveau.
En vooral de eerste landen na de Aziatische die het altijd heel goed doen in wetenschappen en wiskunde.

Qua universitaire opleidingen denk ik dat het ongeveer hetzelfde zal zijn.
Voor Nare ->
Solvay Business School (top 50 in de wereld voor MBA)
United Business Institutes (top 10 in de wereld voor MBA)
en eerder genoemde KUL voor geneeskunde
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten