Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-06-2004, 14:08
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 11-06-2004 @ 15:05 :
Tja net zoals mensen die niet meedoen aan introductieweken en geen waarde hechten aan studentenverenigingen hele aardige toffe mensen kunnen zijn, en geen sociale outcasts zoals onze goede vriend Chimera het stelt.
Als ze dan maar op een andere manier gezellig doen, want je moet toegeven dat mensen die zeggen dat ze een hekel hebben aan sociaal doen, niet sociaal zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-06-2004, 14:13
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 11-06-2004 @ 14:53 :
Ik constateerde gewoon even dat mensen die wel meedoen kansloze bralballen zijn over het algemeen.
Tja, groningers he, die zijn sowieso kansloos
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 14:32
Verwijderd
Ik ga ook in Groningen studeren en naar de keiweek, zal vast wel gezellig worden! Alleen nu nog een kamer...
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 15:45
martijn1985
martijn1985 is offline
Ik proef hier een erg negatieve houding tegenover Groningen....
Oud 11-06-2004, 16:53
MH
MH is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 11-06-2004 @ 16:45 :
Martijn, wees niet bang. Je hebt mij nog...
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 17:22
prrr ta li loe
prrr ta li loe is offline
ik denk dat je niet een outcast bent als je niet meedoet aan de kei-week, het lijkt me alleen een beetje dom aangezien je gewoon een hele gezellige en bovendien noginformatieve week mist.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 18:18
Verwijderd
Citaat:
We kunnen de gaskraan wel even dicht draaien om wat respect af te dwingen

Misschien had ik beter de partij van het noorden kunnen stemmen
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 22:12
Susanne
Susanne is offline
Gewoon gaan, als je er niks aan vindt ga je toch lekker weer naar huis toe.. Het is sowieso handig, je hebt vast contacten voor het komend studiejaar etcetc.
Ik ga wel weer iig, vond het vorig jaar wel gezellig duss
Oud 12-06-2004, 08:42
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
MH schreef op 11-06-2004 @ 17:53 :
Martijn, wees niet bang. Je hebt mij nog...
das toch fijn om te weten

Citaat:
Gauloises schreef: We kunnen de gaskraan wel even dicht draaien om wat respect af te dwingen
Oeh....Groningen takes over
Oud 12-06-2004, 10:59
Sjenne
Sjenne is offline
Keiweek lijkt me best leuk! Ik ga iig wel (toch Lisanne?)! Op het moment lijken studentenverenigingen me zwaar ruk, maar ga wel ffies kijken, je weet maar nooit...
Oud 12-06-2004, 12:49
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-06-2004 @ 15:01 :
Mijn ervaring is dat de meest loze brallers juist de mensen zijn die opkijken tegen corpsleden, zoals HBO'ertjes die bij verenigingetjes in niet-studentensteden als Haarlem en Den Bosch zitten. De meeste corpsleden die ik ken hebben helemaal niet de behoefte om te brallen en zijn gewoon normale studenten, net als jij en ik.
Dan moet jij een keer een tijdje op de Grote Markt in Groningen op de bus gaan wachten bij VAP voor de deur.

Af en toe denk je dat ze die dronkenlappen van het balkon afgooien.
Oud 12-06-2004, 12:51
NN
NN is offline
Citaat:
Dan gaan we daar even tegen strijden!

Kunnen we hier op het forum geen MP3'tje kwijt met het Grunnens Laid ofzo?
Oud 12-06-2004, 12:53
NN
NN is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 11-06-2004 @ 19:18 :
We kunnen de gaskraan wel even dicht draaien om wat respect af te dwingen

We beginnen gewoon een onafhankelijke staat Groningen. Met dat gas wat we hebben, hoeven wij geen staatsschuld meer en Balkenende zijn we dan ook direct kwijt. :
Oud 12-06-2004, 12:54
NN
NN is offline
Citaat:
NN schreef op 12-06-2004 @ 13:49 :
Dan moet jij een keer een tijdje op de Grote Markt in Groningen op de bus gaan wachten bij VAP voor de deur.

Af en toe denk je dat ze die dronkenlappen van het balkon afgooien.
Voor de duidelijkheid, ik bedoel het Groninger corps en niet ons collega-forumlid.
Oud 12-06-2004, 16:17
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
NN schreef op 12-06-2004 @ 13:51 :
Dan gaan we daar even tegen strijden!

Kunnen we hier op het forum geen MP3'tje kwijt met het Grunnens Laid ofzo?
als achtergrondmuziek bij de homepage

Ain pronkjewail in golden raand
Is grönnen stad en ommelaand
In stad en ommelaand

Oud 12-06-2004, 18:11
Verwijderd
Gezellig
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 19:26
Verwijderd
Heeft iemand hier toevallig ervaring met In? Ik heb mijzelf daar ingeschreven en reageer regelmatig op kamers, maar ik hoor er nooit iets van. Werkt het eigenlijk wel of heb ik voor niks 30 euro inschrijfgeld betaald?
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 20:33
Nuck
Nuck is offline
Citaat:
Lisanne schreef op 12-06-2004 @ 20:26 :
Heeft iemand hier toevallig ervaring met In? Ik heb mijzelf daar ingeschreven en reageer regelmatig op kamers, maar ik hoor er nooit iets van. Werkt het eigenlijk wel of heb ik voor niks 30 euro inschrijfgeld betaald?
Er bestaat bij In een erg lange wachttijd, studenten die zich begin vorig jaar hebben ingeschreven zoeken soms nog een kamer.
Oud 12-06-2004, 20:39
Verwijderd
Citaat:
Nuck schreef op 12-06-2004 @ 21:33 :
Er bestaat bij In een erg lange wachttijd, studenten die zich begin vorig jaar hebben ingeschreven zoeken soms nog een kamer.
Inderdaad, maar er is toch ook een of andere organisatie waar je 25 euro betaald en dan mag je onbeperkt bellen, als jij belt en ze hebben toevallig een kamer, dan kun je hem ook onmiddelijk bekijken en nemen, dus wie het eerste belt heeft geluk. Als je dan een kamer neemt betaal je volgens mij wel een maand huur aan die organisatie.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 20:42
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 12-06-2004 @ 21:39 :
Inderdaad, maar er is toch ook een of andere organisatie waar je 25 euro betaald en dan mag je onbeperkt bellen, als jij belt en ze hebben toevallig een kamer, dan kun je hem ook onmiddelijk bekijken en nemen, dus wie het eerste belt heeft geluk. Als je dan een kamer neemt betaal je volgens mij wel een maand huur aan die organisatie.
Ja, Direct Wonen o.i.d. is dat toch? Een maand huur vind ik toch wel wat veel, maar ik heb nog steeds geen kamer! Had namelijk wel gerekend op In, zoals meerdere klasgenoten.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 20:45
Verwijderd
Citaat:
Lisanne schreef op 12-06-2004 @ 21:42 :
Ja, Direct Wonen o.i.d. is dat toch? Een maand huur vind ik toch wel wat veel, maar ik heb nog steeds geen kamer! Had namelijk wel gerekend op In, zoals meerdere klasgenoten.
Als je die kamer echt hard nodig hebt is het wel te overwegen
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 08:55
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 12-06-2004 @ 21:45 :
Als je die kamer echt hard nodig hebt is het wel te overwegen
Oke, daar heb je een punt.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 10:22
Nuck
Nuck is offline
Verder misschien kamernet.nl? En briefjes ophangen in supermarkten e.d., daar willen mensen nog wel eens naar kijken (maar goed, ik weet niet hoe ver je van Groningen woont).
Oud 13-06-2004, 12:12
Verwijderd
Citaat:
Nuck schreef op 13-06-2004 @ 11:22 :
Verder misschien kamernet.nl? En briefjes ophangen in supermarkten e.d., daar willen mensen nog wel eens naar kijken (maar goed, ik weet niet hoe ver je van Groningen woont).
Ik heb al een oproep op kamernet.nl geplaatst en een kennis heeft al briefjes opgehangen, maar dat heeft tot nu toe nog geen resultaat gehad.

Ik woon in Emmeloord, ongeveer anderhalf uur rijden van Groningen. Elke dag op en neer reizen is dus niet te doen denk ik.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 13:14
Sjenne
Sjenne is offline
same here!
Oud 13-06-2004, 15:06
makita
makita is offline
Citaat:
Chimera schreef op 10-06-2004 @ 11:22 :

En sorry, maar over het algemeen zijn de mensen die niet naar de introweek gaan de niet-zo-sociale thuiswoners.

hahaha! yep that's me
waar haal je al die wijsheid toch vandaan??
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 20:21
mrs me
mrs me is offline
ff mijn mening:

- ik ga niet naar de KEIweek: kan niet eens vrij krijgen van me werk en had er anders ook niet zoveel behoefte aan

- Volgens mij valt dat outsidergedoe echt wel mee: ik heb collega's die wel en niet zijn geweest, en ze zaten er allemaal even snel tussen

- de meeste opleidingen hebben ook nog een aparte introductie, de mensen van dezelfde studie leer je zo ook wel (beter) kennen
Oud 13-06-2004, 20:34
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Lisanne schreef op 13-06-2004 @ 13:12 :
Ik heb al een oproep op kamernet.nl geplaatst en een kennis heeft al briefjes opgehangen, maar dat heeft tot nu toe nog geen resultaat gehad.

Ik woon in Emmeloord, ongeveer anderhalf uur rijden van Groningen. Elke dag op en neer reizen is dus niet te doen denk ik.
Hee...ik kom ook uit emmeloord, en studeer nu in Groningen

Overigens had ik op tijd een kamer via In. Ik heb me de allereerste dag dat het kon ingeschreven bij IN, met als eerste keus selwerd. En ik werd vorig jaar begin juni gebeld dat ze een kamer hadden.
Oud 13-06-2004, 20:47
Sjenne
Sjenne is offline
Ik ken jou (van gezicht dan), jij zat ook op het Zuyderzee!
Oud 14-06-2004, 00:12
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 10-06-2004 @ 10:25 :
Prioriteiten stellen
lowlands dus
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 08:31
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 13-06-2004 @ 21:34 :
Hee...ik kom ook uit emmeloord, en studeer nu in Groningen

Overigens had ik op tijd een kamer via In. Ik heb me de allereerste dag dat het kon ingeschreven bij IN, met als eerste keus selwerd. En ik werd vorig jaar begin juni gebeld dat ze een kamer hadden.
Selwerd flat? Ik ken wel aardig wat mensen in selwerd2. Mijn broer in heel selwerd. Maar jij woont daar dus nu?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 09:28
Braakdraak
Braakdraak is offline
Ik heb vorig jaar ook voor de twijfel gestaan of ik mee wou doen aan een introductieweek, of niet. Ik heb het gedaan, omdat een vriend van me ook ging. Ik moet zeggen: totaal geen spijt.

Het is alleen irritant om als die gespannen gezichten te zien die allemaal afwachten en niet gezellig mee doen. Maar dan moet je zelf het voortouw trekken en gezellig doen.

Ik ga zeker mee met KEI-week! Als ik tenminste bericht krijg van IB-groep dat ik ingeschreven ben...

Wie heeft er nog meer geen bericht gehad?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 10:32
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
chielsen schreef op 14-06-2004 @ 09:31 :
Selwerd flat? Ik ken wel aardig wat mensen in selwerd2. Mijn broer in heel selwerd. Maar jij woont daar dus nu?
Yep, ik woon in selwerd II, 8 noord.
Oud 14-06-2004, 11:14
NN
NN is offline
Toch gezellig zo'n discussie 'Groningers onder elkaar'.
Oud 14-06-2004, 13:05
MH
MH is offline
Tja, iig wil ik de (onder)daklozen in deze discussie erop attent maken dat ik op mijn kamer plek heb voor één persoon (m) tijdens de keiweek. Daarnaast roep ik velen in Groningen op om hetzelfde te doen. Voor meer info, kijk op vraag& aanbod bij mijn topic of reageer even.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 13:11
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 14-06-2004 @ 12:14 :
Toch gezellig zo'n discussie 'Groningers onder elkaar'.
Zeker
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 22:52
Verwijderd
...
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 23:02
MH
MH is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 14-06-2004 @ 14:11 :
Zeker
Laten we er eens een andere draai aan geven. Wat was voor jullie de reden om naar Groningen te gaan?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 23:27
knir
knir is offline
juist.
Ik ga naar lowlands, heb genoeg vrienden in groningen en ben ook al bekend in het uitgaansleven. Was ik niet naar LL gegaan dan zou ik het nog hebben overwogen, ondanks de angst om met mijn alternatieve hoofd van het balkon van vindi gekieperd te worden (maar misschien ben ook ik bevooroordeeld ) En zoals iemand al zei, de intro van je studievereniging is ook leuk, misschien wel leuker, want die mensen zie je tenminste nog es een keertje. Dus dat ga ik dan maar doen, word sowieso lid van Clio (IO/IB) omdat de boeken dan goedkoper zijn en de foto's van het introductiekamp van vorig jaar zagen er best gezellig uit.

En nog even, ik ken genoeg mensen die niet bij een vereniging zitten/een intro hebben gevolgd, en niet compleet sociaal gestoord zijn of een outcast. Zo'n drama is het toch niet als je ervoor kiest om eens niet mee te doen met de rest. Alleen red je jezelf ook wel. Ik vind dat het belang van meedoen aan een intro behoorlijk overdreven wordt hier, alsof een mens alleen normaal kan functioneren als hij/zij zich braaf mengt met de massa. My point being, meedoen zal vast leuk zijn als je nog geen mensen kent, maar de hel barst heus niet los als je je prioriteiten elders hebt liggen.
Oud 14-06-2004, 23:34
Verwijderd
Citaat:
MH schreef op 15-06-2004 @ 00:02 :
Laten we er eens een andere draai aan geven. Wat was voor jullie de reden om naar Groningen te gaan?
Een echte stadjer verlaat zijn stad niet
Verder was de studie waarmee ik aan het begin van dit jaar was begonnen alleen mogelijk in grunn
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 23:36
Verwijderd
Citaat:
kNir schreef op 15-06-2004 @ 00:27 :
juist.
Ik ga naar lowlands, heb genoeg vrienden in groningen en ben ook al bekend in het uitgaansleven. Was ik niet naar LL gegaan dan zou ik het nog hebben overwogen, ondanks de angst om met mijn alternatieve hoofd van het balkon van vindi gekieperd te worden (maar misschien ben ook ik bevooroordeeld ) En zoals iemand al zei, de intro van je studievereniging is ook leuk, misschien wel leuker, want die mensen zie je tenminste nog es een keertje. Dus dat ga ik dan maar doen, word sowieso lid van Clio (IO/IB) omdat de boeken dan goedkoper zijn en de foto's van het introductiekamp van vorig jaar zagen er best gezellig uit.

En nog even, ik ken genoeg mensen die niet bij een vereniging zitten/een intro hebben gevolgd, en niet compleet sociaal gestoord zijn of een outcast. Zo'n drama is het toch niet als je ervoor kiest om eens niet mee te doen met de rest. Alleen red je jezelf ook wel. Ik vind dat het belang van meedoen aan een intro behoorlijk overdreven wordt hier, alsof een mens alleen normaal kan functioneren als hij/zij zich braaf mengt met de massa. My point being, meedoen zal vast leuk zijn als je nog geen mensen kent, maar de hel barst heus niet los als je je prioriteiten elders hebt liggen.
Psst, heb jij op het maartens gezeten
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 00:58
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 12-06-2004 @ 17:17 :
als achtergrondmuziek bij de homepage

Is grönnen stad en ommelaand
In stad en ommelaand

doe het dan goed

carnaval in t noorden, dat is n feest mit pit
van veendam noar olle pekel, elkenain dut mit
van hoogezand tot sappemeer
van grönnen tot an stad
elkenain gaait plat

het gaait nait aal te best mit de grunneger fc
moar dat ligt an t seizoen en dat wordt wel weer oké
want zo rondom carnaval din kriegen ze smoak te pakken
en dai aandere voetbalclubs dai kinnen goan zakjes plakken!

de oom van rooie rinus is buschauffeur in stad
as hai over de grode maarkt scheurt goan alle fietsers plat
lest had e ain te pakken in de buurt van v&d
en alle mensen in de bus dai zongen toun tevree

oom rieks en tante greta oet oosterhogebrug
dai mozzen ains noar stad tou en doarnoa ook weer terug
ze stonden op zuderdaip in hun dikke slee
oom rieks zee:' hou in hemelsnoam kommen wie bie v&d?'

de zesde keer op t zuderdaip zee greta tot heur man:
'man dat is gain doun hier mit dat circuloasieplan
van al dai domme pielen roak ik doaneg in de war
ik koop veurtoan mien pinda's weer gewoon bie onze spar!

lutje jan
olle kloas
en din nog netuurlek de overbuurvraauw van
mien zwoager zien dochter oet wirdumerdraai
dai kreeg in december al kriebel in t gat
en is nou nog steeds an de zwier en de zwaai
en is t nog laang nait zat!
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 08:41
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Was ik niet naar LL gegaan dan zou ik het nog hebben overwogen, ondanks de angst om met mijn alternatieve hoofd van het balkon van vindi gekieperd te worden (maar misschien ben ook ik bevooroordeeld )
Misschien wel een beetje, je zult niet bepaald de enige alto zijn hoor

Citaat:

En nog even, ik ken genoeg mensen die niet bij een vereniging zitten/een intro hebben gevolgd, en niet compleet sociaal gestoord zijn of een outcast.
De studentenverenigingen staan ook compleet los van de intro. Er zijn massa's mensen die wel naar de intro gaan, maar niet bij een studentenvereniging gaan, omdat die ontgroening en de verplichtingen hun niet zo trekken.

Citaat:

Zo'n drama is het toch niet als je ervoor kiest om eens niet mee te doen met de rest. Alleen red je jezelf ook wel. Ik vind dat het belang van meedoen aan een intro behoorlijk overdreven wordt hier, alsof een mens alleen normaal kan functioneren als hij/zij zich braaf mengt met de massa. My point being, meedoen zal vast leuk zijn als je nog geen mensen kent, maar de hel barst heus niet los als je je prioriteiten elders hebt liggen.
Het is geen kwestie van 'eens niet meedoen'. Het is gewoon een week feest, mensen begrijpen het over 't algemeen niet als je daar niet aan mee wil doen, het is gewoon hardstikke gezellig. Ik snap best dat het wat eng is, hoop nieuwe mensen en een nieuwe omgeving enzo, maar iedereen daar zit in hetzelfde schuitje, en juist daarom is het zo makkelijk om nieuwe vriendschappen te sluiten.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 09:05
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
ikke-eva schreef op 15-06-2004 @ 01:58 :
doe het dan goed

*knip*
Carnaval in 't noorden is erg goed nummer, maar er voorgesteld om t Grönnens Laid te gebruiken...

Oh, en waarom ik naar groningen gekomen ben? Ik wilde heel lang een bepaalde studie doen die alleen hier kon. Toen ben ik geswitchd naar psychologie heb ik eigenlijk niet echt meer over een andere stad nagedacht. Komt ook bij dat groningen de dichtsbijzijnde studentenstad was en dat bijna al mijn vrienden er heen gingen.

Laatst gewijzigd op 15-06-2004 om 09:07.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 11:25
knir
knir is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 15-06-2004 @ 00:36 :
Psst, heb jij op het maartens gezeten
nou word ik wel heel nieuwsgierig, je fotoboek is ook niet al te reveiling.. vertel!
Oud 15-06-2004, 11:34
Verwijderd
Het leek mij niets, dus ik heb niet meegedaan. Ik heb wél meegedaan aan de introductie die bij de studie zelf hoorde en ik raad je ook echt aan om dat wel te doen, want op die manier ken je al wat studiegenoten (ik kende na afloop van de intro zo'n 40 mensen van naam) en weet je veel meer van alle mogelijkheden enzo.
Bij de KEI-week leert bijna niemand iemand kennen die hij/zij een jaar of zelfs een maand later nog kent, doordat alle studies door elkaar zitten. En nouja, het is vrijwel alleen maar café's aflopen en zuipen, daar hou ik niet zo van.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 11:41
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Sarah schreef op 15-06-2004 @ 12:34 :
1)Bij de KEI-week leert bijna niemand iemand kennen die hij/zij een jaar of zelfs een maand later nog kent, doordat alle studies door elkaar zitten.

2)En nouja, het is vrijwel alleen maar café's aflopen en zuipen, daar hou ik niet zo van.
1) Dat ben ik met je eens, maar de KEIweek is wel een goeie manier om de stad te leren kennen (Maar het is natuurlijk niet de enige manier)

2) Dat hangt er vanaf wat je er zelf van maakt. Als je geen zin hebt om iedere avond in de stad te gaan stappen, prima, dan doe je dat niet. Er zijn overdag zat andere activiteiten die je kunt gaan doen. Dus de KEIweek is wel degelijk meer dan café's en zuipen.
Oud 15-06-2004, 11:48
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 15-06-2004 @ 12:41 :
1) Dat ben ik met je eens, maar de KEIweek is wel een goeie manier om de stad te leren kennen (Maar het is natuurlijk niet de enige manier)

2) Dat hangt er vanaf wat je er zelf van maakt. Als je geen zin hebt om iedere avond in de stad te gaan stappen, prima, dan doe je dat niet. Er zijn overdag zat andere activiteiten die je kunt gaan doen. Dus de KEIweek is wel degelijk meer dan café's en zuipen.
Ik heb toen gevraagd aan mensen hoe hun KEIweek was, en ze zeiden allemaal dingen als 'fantastisch, elke avond uit, lekker dronken met z'n allen' (niet letterlijk natuurlijk ), en dat waren mensen die zelf mee hadden gedaan, en die hadden het alleen daar over . Ik weet dat er ook andere activiteiten worden georganiseerd, maar daar leek niemand belang aan te hechten dus het leek me een beetje lullig om er dan overdag wel bij te zijn en 's avonds niet terwijl overdag iedereen alleen maar over de vorige avond praat en ik er dan voor niets bij zit.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 12:08
MH
MH is offline
Ik heb vooral de dagprogramma's van de keiweek gevolgd. Ook wel 's avonds weg, maar niet vaak, want ik was vaak om 23:00 al moe.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 12:45
martijn1985
martijn1985 is offline
@sarah: dat verschilt dan misschien per KEIgroepje, want ik heb wel nog het een en ander van het dagprogramma meegekregen.
Reageren

Regels voor berichten