Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Een wezenkenmerk van democratie is kiesvrijheid. Iedereen is vrij om te kiezen wie hij wil en iedereen is vrij gekozen te worden. Dat is positieve kiesvrijheid. Je hebt ook negatieve kiesvrijheid, dat is de vrijheid om je te onthouden van de uitoefening van stemrecht. Als jij besluit om niet te stemmen, dan nog is het landsbestuur verplicht om rekening te houden met jouw belangen. Dat is nou juist het mooie van democratie. Dat een bestuur niet het gehele volk vertegenwoordigt in letterlijke zin is geen beletsel om een vertegenwoordigend orgaan legitiem te noemen. Iedereen heeft de vrijheid te stemmen, dus degenen die het niet doen dragen ook bij aan de democratische benoeming van personen. Daarvan wordt een bestuur niet 'illegitimate'. |
![]() |
||
Citaat:
Net zoals het bij de Franse presidentsverkiezingen niet mogelijk is dat een president gekozen wordt met minder dan 50% van de stemmen. In Frankrijk is er een eerste ronde waarin iedereen mee kan doen, de twee met relatief de meeste stemmen gaan door naar ronde twee. Er moet echter iemand gekozen worden met een ABSOLUTE (50+1) meerderheid. Een bestuur is dan niet legitiem als minder dan de helft vertegenwoordigt wordt. Sorry, maar ik denk dat je toch ongelijk hebt.
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Iemand die niet stemt verdeelt zijn stem verhoudingsgewijs volgens de verhoudingen die volgen uit de mensen die wel gestemd hebben, oftewel 40% van de stem gaat naar de partij met 40% van de stemmen, etc. Iemand die niet stemt steunt dus de grootste partij. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik denk dat jij in de war bent met het verdelen van de reststemmen (de stemmen die overblijven na de deling van het aantal stemmen door de kiesdeler - dat is het aantal geldige stemmen gedeeld door het aantal zetels - en waar niet meer een volledige zetel voor vergeven kan worden). |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik ben het alleen niet met je redenering eens dat een niet-stem opvat als een stem voor alle partijen de opkomst 100% is. Het probleem is überhaupt altijd maar hoe je iets opvat. We kunnen hier nog een hele zij-discussie over de democratie an sich gaan houden maar dat is hier niet relevant. Een discussie over de betekenis van het woord "legitimiteit" kan wellicht handig zijn maar daar ga ik nu verder niet op in. Of mensen in een 'echte' democratie in het algemeen (collectief) belang handelen bestrijd ik. Het is dan maar weer wat je onder democratie verstaat. Het woord 'echt' suggereert sowieso een soort van model, een vaststaamde vorm en een democratie is naar mijn mening een van de meest loze en nietszeggende politieke begrippen (net als rechtvaardigheid en vrijheid). Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Ik denk toch echt dat een lage opkomst niet legitiem is. Dan is de vraag hoe jij rechtmatig definieert.
||
Citaat:
Wat ik bedoel is dat ik het niet eens ben met je redenering en je uitleg (en dan komen we weer bij de interpretatie)...
||
Citaat:
In feite is het dus "macht aan het volk" maar daar kun je dus niks mee...
||
Verwijderd
|
Citaat:
Mijn stelling is namelijk dat het karakter van democratie als vrije manier van volksbestuur ook inhoudt dat mensen kunnen kiezen níet te stemmen, en dat dus het voor de legitimiteit niet uitmaakt of een orgaan wel of niet is gekozen door een meerderheid van de stemmen. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik ben niet zo'n voorstander van stemplicht, misschien is opkomstplicht al beter. Mensen hoeven zich zeker niet bezig te houden met politiek en bestuur. Je kunt een mens niet dwingen zich te interesseren (en terecht). Als het ze onverschillig laat is dat prima.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Democratie is nu eenmaal de wil van de meerderheid, ook al beschouw ik democratie als iets dat we handhaven bij gebrek aan beter.
||
![]() |
Mij lijkt het erg gevaarlijk als de opkomst onder de 50% is omdat dat inderdaad betekent dat de helft van de bevolking niet begrijpt waarom ze zouden moeten stemmen.
Citaat:
Er is een groep mensen die op internet een site heeft gezet om te kijken of mensen hun stemrecht zouden willen opgeven...Stel je voor: je geeft je eigen recht van spreken en beslissen weg voor niks...aan iemand anders. Een pact met de duivel, een slaaf voor de eeuwigheid. Dat is een zelfde soort idee als ik in mijn hoofd heb: roep de mensen op om te gaan stemmen waarin de mensen kunnen kiezen: a. de democratie moet blijven bestaan; b. de democratie moet opgeheven worden. Kijken hoe hoog de opkomst dan is... De site waar ik het over had is: www.verstandopnul.nl |
![]() |
||
Citaat:
|
|