Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Als ze geen bestuur zouden willen zouden ze gaan rellen ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ben ik het niet mee eens. Mensen zijn nog te lui om te stemmen, laat staan om te rebeleren. Mensen willen Europa niet en gaan niet stemmen. Zo is het.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Dus zorgen dat het wel boeiend is. In Nederland is iig weer een stijgende trend. Vooral de landelijke verkiezingen. Maar ja, ik hoor zoveel domme reacties:
-och, politiek interesseert me niet, dus ga ik niet stemmen. Maar dat geeft niet, want er is vanavond toch een leuke film op tv, dus ik vermaak me wel. -Balken-ellende (ik haat die woordspeling) moet naar school, dus stem ik op de PvdD -Ze zitten er alleen maar om zichzelf te verrijken en het enige wat ze doen is praten. Ik ben soms in staat die mensen te wurgen (niet in letterlijke zin overigens). |
![]() |
|
ongeldig niet, maar je kan je toch afvragen wat de zin is van europese verkiezingen als er zo weinig mensen op komen dagen en als er toch vooral naar het landelijk beleid gekeken wordt. ik denk dat je beter een getrapt stelsel in kan voeren, de landelijke verkiezingen hebben wel een goeie opkomst..
|
Ik vind niet dat je ze dan ongeldig moet verklaren..
Blijkbaar interesseert het die mensen niet hoe Europa bestuurt moet worden dus stemmen ze in feite in met elke denkbare situatie.. Als dat niet zo is dan hadden ze maar de moeite moeten nemen om te stemmen. Onder democratie vind ik ook horen dat je het recht moet hebben om niet te gaan stemmen.. Ieder heeft de kans maar of je die benut is aan jezelf. Ongeldig verklaren dus zeker niet: er zijn ook mensen die wel de moeite genomen hebben om te stemmen, die het blijkbaar wel interesseert en die moeten dan ook gewoon vertegenwoordigd worden vind ik..
||
Citaat:
||
Citaat:
Net zoals de grootste rest hiet vind ik dat opkomsten onder de 50% geldig zijn. Dat percentage slaat nergens op, het toont alleen maar aan of meer dan de helft heeft gestemd. Stel je eens voor dat de opkomst 60 procent is, en de partij X haalt één derde van de stemmen, dus 40% van de bevolking. Dat betekend nog altijd dat 60% van de bevolking niet partij X steunde. Hebben ze dan ook geen meerderheid?
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik vind het niet nodig; mensen kiezen er bewust voor om niet te gaan stemmen, want iedereen weet wel dat er verkiezingen zijn (tenzij je nooit tv kijkt, nooit kranten of tijdschriften leest, nooit met anderen praat en nooit je post bekijkt... maar in dat geval denk ik niet dat je was gaan stemmen als je het had geweten).
En he, over acht jaar zitten we wel aan die 50 % als het zo door gaat (wat het natuurlijk niet per se hoeft te doen, maargoed). |
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar zo'n regel is volgens mij zeer onrealistisch! Iemand moet zelf kunnen kiezen of hij/zij al dan niet gaat stemmen. Dat zou men mogen aanpassen in België.
||
Citaat:
Het zou pas ondemocratisch zijn als je iedereen gaat verplichten te stemmen. Je hebt de keus om te gaan stemmen... Ik ben allang blij dat die mensen die er blijkbaar geen kont van snappen (lees: fortuynisten) niet hoeven te stemmen...
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het punt is dat het gewone volk beslist. Nu is dat niet zo. Zeker in de oostbloklanden. En zeggen dat die mensen het niets interesseert vind ik bijzonder arrogant. Vooral omdat het zo duidelijk niet waar is. Als er maar 15% van de mensen gaat stemmen en de rest van de mensen zich niet vertegenwoordigd voelt en thuisblijft dan heb je gewoon een polycratie van die 15% procent. Als je dan gaat kijken wat die 15% is dan zie je dat het grotendeels mensen uit de hogere klassen zijn. Dit is gewoon een gevaar voor de democratie, al helemaal als we het over iets zo ondemocratisch als de EU hebben. Als de opkomst zo laag blijft en grote groepen mensen zich onvertegenwoordigd blijven voelen dan hebben we een groot probleem. Ten minste, als je voor democratie en vrijheid bent. Ik had niet verwacht dat zoveel mensen de opkomst geen probleem vinden. Misschien heeft het te maken met de politicosering van de term 'democratie'.
||
Citaat:
Op jouw manier dwing je deze (in mijn optiek) luie mensen te gaan stemmen, waarschijnlijk op een partij waar ze het niet mee eens zijn. Okee, dat het in andere landen niet klopt, daar ben ik het mee eens. Daar is vaak eigenlijk maar 1 partij echt aan de macht en de andere partijen doen er niet toe... Maar ze zijn er wel! En dat er niet op gestemd wordt, dat is de slechte zaak, niet dat ze er zogenaamd niet zouden zijn.
|
![]() |
Ik zeg ook niet dat democratie makkelijk is. Ik zie best de problemen in. Maar we kunnen het in iedergeval proberen.
Ik weet ook niet of ongeldig verklaren echt gaat werken. Ik sta open tot andere manieren om het probleem op te lossen.
||
Citaat:
@ Daevrem, kijk een snaar mijn vorige post. Misschien zie je dat zo'n norm van 50% nergens op slaat, afgezien al van het argument dat je reeds de keuze hebt om al dan niet je vertegenwoordiger te kiezen.
||
Citaat:
Hier in Nederland is nog altijd de mogelijkheid zelf de politiek in te gaan. Het feit dat mensen dat dan niet doen, zegt een hoop...
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Ik zou juist zeggen dat het een teken van respect voor democratie en vrijheid is om de keuze van veel mensen om niet te stemmen te accepteren. Citaat:
Ik denk dat als men het beter aanpakt het opkomstpercentage gemakkelijk 10% omhoog kan.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|
Je moet ergens een grens leggen maar bij een opkomst van ongeveer 20 procent (zoals in Slowakije) is de legitimiteit van de gekozen parlementariërs nul. Feit is dat Christen-democratische kiezers in veel landen over het algemeen frequenter stemmen dan ander politiek gezinden. Bij een te lage opkomst zijn de verhoudingen scheefgetrokken en dat is niet legitiem.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Misschien is dat niet zo goed. Maar ik denk dat het nogal mee zal vallen. En beter geen regering dan een ondemocratische elite.
|
![]() |
|
|