Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-09-2004, 12:27
Verwijderd
Citaat:
Warsocket schreef op 27-08-2004 @ 14:48 :
ja
maar nooit van planten die het deden zonder licht
13000 meter onder zee leven ook planten
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-09-2004, 12:32
Daevrem
Daevrem is offline
Daar is er een ander energiebron. Lichte vulkanische activiteit.
Oud 01-09-2004, 12:46
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 01-09-2004 @ 13:32 :
Daar is er een ander energiebron. Lichte vulkanische activiteit.
Maar dat licht niet op, dus zijn er wel planten die zonder licht/zuurstof kunnen leven.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 10:59
TRXD
TRXD is offline
Om op de topicvraag terug te komen:

Ik denk dat we zeker niet de enige planeet zijn met leven. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat in een heelal zonder einde slechts 1 planeet heeft met daarop leven. Ik heb het dan over levensvormen die wat meer inhouden dan microbacterien.

Waarschijnlijk liggen de planeten met daarop intelectueel leven zover van elkaar af dat contact tussen de verschillende levensvormen niet of nauwelijks kan.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 12:21
Verwijderd
Citaat:
TRXD schreef op 02-09-2004 @ 11:59 :
heelal zonder einde
Het heelal is niet oneindig.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 21:49
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-09-2004 @ 13:21 :
Het heelal is niet oneindig.
maar dat is gezien onze gelimiteerde mogelijkheden tot ruimtereizen niet echt een gevaarlijke generalisatie.
Oud 02-09-2004, 21:50
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 02-09-2004 @ 22:49 :
maar dat is gezien onze gelimiteerde mogelijkheden tot ruimtereizen niet echt een gevaarlijke generalisatie.
Fysisch gezien wel.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 22:07
TRXD
TRXD is offline
Ik moet zeggen dat ik er niet dusdanig veel verstand van heb omdat ik me er nog nooit heel erg in heb verdiept. Maar leg het even uit dan.

Ik dacht dat het heelal dus alles omvat en dus oneindig is.

Uitleg graag (serieus bedoeld).
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 22:14
T_ID
T_ID is offline
volgens mij is er nog geen bekende fysieke barriere geobersveerd, dus in feite zijn alle oneindigheids/eindigheids stellingen allemaal weinig meer dan theorien.

(tenzij er iets gevonden is dat een van beide stellingen ondersteunt natuurlijk)
Oud 02-09-2004, 23:54
Daevrem
Daevrem is offline
Of het universum wel of niet oneindig is is zowel astronomisch als filosofisch van belang.

Een groot deel van de natuurkundig astronomische redenaties en berekeningen lijken te zeggen dat het helaal niet oneindig is en ook geen fysieke grens heeft.
Oud 03-09-2004, 11:58
Verwijderd
De lichtsnelheid is eindig, en deeltjes kunnen niet sneller bewegen dan de lichtsnelheid (dit laatste volgt uit de relativiteitstheorie).

Hieruit volgt dat het heelal een eindige grootte heeft wanneer het een eindige levensduur heeft - wat zo is volgens de "Big Bang"-theorie.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2004, 12:24
leonkorn
leonkorn is offline
De vraag of er buitenaards leven is, valt wat mij betreft ook te bezien vanuit het perspectief of dit leven bewust geschapen is of dat het per toeval ontstaan is. Is dit laatste het geval dan zal het waarschijnlijk wemelen van leven in dit gigantisch grote heelal, idd gewoon met kansberekening na te gaan.. Er zouden nog vele planeten met leefbare omstandigheden bestaan en als het dan hier ontstaan is, waarom dan ook niet daar. Als je gelooft in de Bijbel, dan zie je dat de mens het meesterwerk (vooral voor de zondeval) is van de schepping (we lijken zelfs op God) en dan kan ik me voorstellen dat het hele grote heelal iets zegt over onze Schepper zelf. Net zoals de hele natuur een afspiegeling is van de creativiteit en energie van God. In dit laatste geval zou het best wel kunnen dat wij de enige leefbare planeet zijn, maar daar vemeld de Bijbel idd niets over.. Zo waren er in Genisis nog Reuzen op aarde (zogenaamde Godenzonen) die verwerkt waren door engelen...
Met citaat reageren
Oud 03-09-2004, 13:56
Daevrem
Daevrem is offline
Als een god op een planeet mensen wil maken dan maakt hij niet eerst triljarden en triljarden sterren.

Als god de mens geschapen heeft en er is geen leven op andere planeten dan heeft god waarschijnlijk het universum niet gecreeerd.

Het is een beetje als een bioloog die een bacteriekweektje maakt en dan eerst 10,000 bakjes klaarzet en in maar eentje bacterieen doet.

Trouwens, als god echt levensvormen maakt lijkt het me sterk dat hij dat maak een keer doet. Als een mens iets maakt dan heeft hij ook prototypen, mislukte versies enz.
Reageren

Regels voor berichten