Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-08-2004, 10:11
Verwijderd
Bijen/hommels vind ik juist lief Weet nog dat ik die vroeger als kind wel eens in een potje ving
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 14:41
Verwijderd
Aspivenin, een soort vacuümpompje om de angel eruit te halen.

En siroop van limonade in een beker met een miniscuul drupje afwasmiddel (verlaagt de oppervlaktespanning waardoor de beesten niet óp het water kunnen blijven staan maar erin verzuipen.)

Ik heb vandaag alweer vijf wespen gevangen en een heleboel vliegen.

mijn broertje zei altijd 'homo's' in plaats van hommels

Laatst gewijzigd op 10-08-2004 om 14:43.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 18:46
luchtballon
luchtballon is offline
Als wespenval hadden wij op vakantie een frisdrankfles halverwege opengesneden en dan de bovenste helft er andersom opgezet. Daar deden we siroop in, en die stomme beesten zijn te dom om die uitgang weer te vinden. Werkte perfect.
Oud 10-08-2004, 21:34
Roos
Roos is offline
Citaat:
luchtballon schreef op 10-08-2004 @ 19:46 :
Als wespenval hadden wij op vakantie een frisdrankfles halverwege opengesneden en dan de bovenste helft er andersom opgezet. Daar deden we siroop in, en die stomme beesten zijn te dom om die uitgang weer te vinden. Werkte perfect.

Ja dat deden wij ook wel eens.
Oud 10-08-2004, 22:08
Spoonie
Spoonie is offline
Citaat:
Raven schreef op 10-08-2004 @ 11:09 :
EEN HORZEL is GEEN wesp maar een VLIEG..
een HOORNAAR is een grote WESP !!!

oeps.. ja sorry die 2 dingen met vleugels haal ik altijd door elkaar.
Mag ik ook een keertje dom doen
Oud 10-08-2004, 22:24
Copycat
Copycat is offline
Citaat:
Raven schreef op 09-08-2004 @ 11:41 :
blinde hazen .. of bedoel je blinde vlieg ? .. bij het zwembad ?...ik denk dat jij een Daas bedoelt. de echte Horzel is die boven genoemde griezel ...

een steek van een Hoornaar is wel degelijk gevaarlijker dan die van een gewone wesp !!! logisch ook want het beest is gewoon een stuk groter en pompt dus ook meer gif in je lijf..
Alle !! wespen komen op zoetigheid af .. alleen de Hoornaar is ook verzot op vlees. (bier lust ie trouwens ook)
Hoornaars eten geen vlees .
Oud 11-08-2004, 09:16
Raven
Raven is offline
Citaat:
Copycat schreef op 10-08-2004 @ 23:24 :
Hoornaars eten geen vlees .
nou kan je dom gaan rologen ..
ik weet HEEL ZEKER dat ALLE wespen en dus ook de HOORNAAR vleeseters zijn.

sterker nog .. ze komen op zoetigheid af omdat dat normaal de beloning is die ze krijgen als ze hun larven gevoert hebben ( ook met vlees ja) da's ook de reden dat ze in de nazomer zo lastig zijn..

dan zijn er geen larven meer en zijn ze onderand wel hardstikke verslaaft aan zoetigheid geraakt.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 16:07
Verwijderd
Citaat:
Een 61-jarige man uit het Drentse plaatsje Eemsterveen denkt dé oplossing te weten tegen het wespen probleem. Om de groeiende overlast van de agressieve vliegende beesten tegen te gaan, frituurt hij ze gemarineerd in honing en sojasaus en eet ze op.

'Als iedereen wespen zou eten, dan zou de wespenplaag gauw over zijn', zegt de Drent nuchter. 'Maar veel mensen zijn er huiverig voor. Ik ben er helemaal niet bang meer voor en gek genoeg blijven ze nu weg. Alsof ze het ruiken.'

Hij lokt de wespen met honing en bakt ze op hoge temperatuur. 'Het kraakt wel als je erop kauwt, maar het smaakt heerlijk. Familie en kennissen eten ze ook. Dus allemaal wespen eten, dan zijn we er zo van af!'

Eet smakelijk!

Bron: fok.nl
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 11:47
marrel
marrel is offline
k wil nu niet dom doen ofzo maar er bestaan toch ook nog gewone dazen? (of dasen of weet ik het) Zien er uit als groot uitgevallen grijze vliegen en die steken pijnlijk Een paar van mijn vriendinnen nomen ze dus horzels, ik dazen maar ik begrijp dat dat allemaal niet hetzelfde is Ze komen idd wel altijd waar water is en niet naar zoetigheid
Oud 14-08-2004, 16:19
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben van de week op vakantie ook gestoken door een wesp, omdat ik hem per ongeluk plette tussen twee badlakens en mijn been. Mijn vriend heeft het toen uitgezogen en toen deed het al een stuk minder pijn, het werd wel dik, rood en paarsig maar dat trok vrij snel weg. Ik heb er even een koud washandje op gehad maar daar ging het meer pijn van doen. Azaron hielp bij mij wel aardig hoewel het nu nog wel jeukt.
Oud 14-08-2004, 17:44
Copycat
Copycat is offline
Citaat:
Raven schreef op 11-08-2004 @ 10:16 :
nou kan je dom gaan rologen ..
ik weet HEEL ZEKER dat ALLE wespen en dus ook de HOORNAAR vleeseters zijn.

sterker nog .. ze komen op zoetigheid af omdat dat normaal de beloning is die ze krijgen als ze hun larven gevoert hebben ( ook met vlees ja) da's ook de reden dat ze in de nazomer zo lastig zijn..

dan zijn er geen larven meer en zijn ze onderand wel hardstikke verslaaft aan zoetigheid geraakt.
Ga jij maar ff beter de hoornaar bestuderen.
Ze jagen wel. De larven van hun hebben namelijk wel vlees nodig. De volwassen exemplaren leven van de zoete afscheiding die de larven produceren. Het is geen beloning. Ze leven ervan
Oud 17-08-2004, 16:50
MikeyMo
MikeyMo is offline
Hoornaar:
Deze Beesten zijn heel zeldzaam in nederland en word vaak verward met de normale wesp. Kan volgens mij ook vaker steken. Grootste wespensoort die er bestaat. Nesten zitten in bomen.

Bij:
Gaat dood als hij steekt

Wesp:
Kan meerdere malen steken. Als de angel vast blijft zitten gaat hij dood.

Hommel:
Veel verschillen per soort. Sommige steken/sommige niet. Sommige gaan dood als ze steken/sommige niet.

Daas:
Soort vlieg. Vrouwtjes zuigen bloed. Grotere soorten steken vaak achter elkaar en achtervolgen hun slachtoffer. 8-)

Horzel:
alle soorten horzels zijn parasieten. Ze leggen hun eitjes zonder t steken en de larven leven in het inwendige of onder de huid en shit bij zoogdieren. Sommige doen dit ook bij mensen, en veroorzaken dan ernistge gevallen van de ziekten "myiasis (oid)" Een groot verschil met de daas is dat horzels niet kunnen steken, en dazen wel.

Spuugbeestje:
Leuk beestje. Kan niet steken. Maar ik vind deze beestjes altijd zo grappig. 8-) En ze roggelen altijd de hele plant onder.

Laatst gewijzigd op 17-08-2004 om 17:19.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 17:10
MikeyMo
MikeyMo is offline
ohjah en:

Horzelvlinder:

Kan niet steken. Word vaak verward met een grote wesp.
Oud 17-08-2004, 17:12
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Morridin schreef op 10-08-2004 @ 11:11 :
Bijen/hommels vind ik juist lief Weet nog dat ik die vroeger als kind wel eens in een potje ving
Ja, die vind ik ook lief. Hommels ga ik altijd aaien.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 16:55
W1A
W1A is offline
Ik weet niet of deze tip al geplaatst is (sorry, geen tijd gehad om het hele topic door te spitten)

een alternatieve wespenvanger: pak een diep schoteltje en doe daar wat ranja met afwasmiddel in. De wespen komen op de zoetigheid van de ranja af, maar blijven plakken door het afwasmiddel. Het klinkt vreemd, maar het werkt echt (op het werk hadden we geen wespenvanger, dus dit was een goed alternatief)
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 18:40
Verwijderd
Citaat:
Raven schreef op 09-08-2004 @ 11:41 :

een steek van een Hoornaar is wel degelijk gevaarlijker dan die van een gewone wesp !!! logisch ook want het beest is gewoon een stuk groter en pompt dus ook meer gif in je lijf..
Alle !! wespen komen op zoetigheid af .. alleen de Hoornaar is ook verzot op vlees. (bier lust ie trouwens ook)
dat ie groter is, wil niet zeggen dat ie meer gif heeft. Niet zulke kul uit je duim zuigen
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 18:46
Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 17-08-2004 @ 18:12 :
Ja, die vind ik ook lief. Hommels ga ik altijd aaien.
ja heel lief
deze vakantie door een hommel in me kont gestoken
omdat hij op mijn stoel ging zitten en ik dat niet zag toen ik ging zitten
Oud 22-08-2004, 19:19
HoloDoc
HoloDoc is offline
Citaat:
kazje schreef op 22-08-2004 @ 19:40 :
dat ie groter is, wil niet zeggen dat ie meer gif heeft. Niet zulke kul uit je duim zuigen
Ahem.. mag ik even officieel melden dat RAVEN wel degelijk gelijk heeft
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 19:46
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Warsocket schreef op 22-08-2004 @ 19:46 :
ja heel lief
deze vakantie door een hommel in me kont gestoken
omdat hij op mijn stoel ging zitten en ik dat niet zag toen ik ging zitten
Hihi...

Nee, niet grappig.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 20:03
Verwijderd
bij een wespensteek kan je ook een paracetamol fijnprakken tot allemaal kleine korreltjes dat op de steek smeren en een koude natte doek erop, dan zwelt de plek waar je gestoken bent niet op
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 22:25
W1A
W1A is offline
Ow helemaal vergeten te posten! Tandpasta! Als je tandpasta op de plaats smeert waar de wesp je heeft gestoken, helpt dat tegen de zwelling en pijn.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 10:20
Miracle
Miracle is offline
Maar hoe heten die dingen dan die paarden steken?

Ze zijn bruin/zwart en als ze zitten lijken ze op een vlieg. Ze zijn erg sloom want je kunt ze vaak zo doodmeppen. Iemand?
Oud 23-08-2004, 15:31
aniki
aniki is offline
Je kan ook je eigen 'kamikazefles' maken.
Ik had er zelf twee gemaakt in Turkije en de eerste was erg effectief. De Fles was helemaal bedekt met wespen, het water was zelfs bruin (zag er echt smerig uit) geworden.

Ik zal het ff uitleggen:
Je neemt een plastic fles van 1 liter waarin normaal cola inzit of zo. Op de bovenste helft van de fles maak je een paar gaten met een diameter van 1 tot 2 cm. Hoe groot je de gaten wil maken hangt af van de grootte van de wespen.
Daarna vul je de fles met water. Het water moet natuurlijk niet uit de gaten stromen.
Daarna prik je een klein gaatje in de dop, zodat je een touw in de fles kan laten hangen.
Met behulp van de touw hang je een stukje vlees of iets anders dat de wespen moet lokken in de fles.

De geur van het vlees lokt de wespen. Ze gaan via de gat naar binnen en als ze hun buikje rond hebben gegeten willlen ze weer weg, maar ze kunnen de uitgang niet vinden. Ze vliegen nog een beetje rond en uiteindelijk vallen ze in het water.
Doordat de geur van het vlees door het gat naar buiten gaat kunnen ze wel naar binnen door de geur te volgen, maar ze kunnen niet naar buiten.

paint-kunst.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Zoals ik al zei, de eerste die ik had gemaakt, was er effectief.
Toen ik het kwam controleren waren er tientallen doden wespen op en in het water. Het water was zelf bruinig gekleurd.
De tweede was minder effectief.

Ik geef je geen garantie dat je van alle wespen afkomt, en er zullen vast ook een paar wespen ontsnappen, maar het is leuk om het zelf te maken en het bespaart je een paar euro's .
Beetje experimenteren totdat je een fles kan maken waaruit ze niet kunnen ontsnappen.

Misschien heeft iemand nog tips?
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 17:15
ESCO
ESCO is offline
ESCO's TIP

Neem een lege fles cola, gooi er wat siroop in laat de fles open.
Op een dag zal je zo'n 50 wespen vangen, zonder dat ze je lastig vallen.
Oud 23-08-2004, 17:29
ESCO
ESCO is offline
stom het staat al 10 keer in de topic

Regels voor berichten