Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-08-2004, 15:51
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-08-2004 @ 07:30 :
Idd. Maar er zijn helaas ook ouders die het gewoon niet willen betalen.
Daar zijn ze toch verplicht toe? Of vat ik "ouderbijdrage" in die brief van IBG verkeerd op?

Ik krijg trouwens de maximale aangevulde beurs voor thuiswonenden (290 euro ongeveer), daar moet ik dan ook zelf alles van betalen.
Oud 19-08-2004, 18:46
battlestar
battlestar is offline
228 euro

kom er wel mee rond, maar meer mag altijd, het blijft weinig.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 21:01
Multilot
Multilot is offline
Citaat:
chris9 tje schreef op 19-08-2004 @ 16:51 :
Daar zijn ze toch verplicht toe? Of vat ik "ouderbijdrage" in die brief van IBG verkeerd op?
Dat dacht ik ook ja...

Ik krijg 74, woon thuis en hoef van de studie niets te betalen. Voor de rest kom ik rond van mn baantje en spaar ik die 74 euro elke maand.
Oud 19-08-2004, 21:55
twain4me
twain4me is offline
IBG gaat ervanuit dat je ouders die ouderbijdragen uit liefde gewoon geven. Dit aangezien ze het volgens het rekensommetje van de IBG kunnen betalen. Als ze dat niet doen hebje gewoon heel veel pech.
Ze gaan pas extra betalen in zoon geval als je geslagen oid wordt en het huis ontvlucht.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2004, 18:38
nightwish_assie
nightwish_assie is offline
Ik krijg ook 74 euro, das het minimum.
En ze stemmen je stufie af op het inkomen van je ouders.
Ach, tis niet veel, maar ik denk altijd:
ten 1e mag ik het zelf houden (een vriendin van mij moet het aan dr ouders geven)
ten 2e betalen me ouders mn studie.
Ik heb niks te klagen; heb ook geen bijbaan of zoiets, dus.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2004, 23:17
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Stelletje zeurkousen, je mag God op je blote knieën danken dat je student in Nederland bent.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2004, 10:23
nightwish_assie
nightwish_assie is offline
Citaat:
MarKel schreef op 21-08-2004 @ 00:17 :
Stelletje zeurkousen, je mag God op je blote knieën danken dat je student in Nederland bent.
Hoezo, hebben ze het in andere landen dan slechter (trouwens ik ben ook happy met me stufi, daar niet van)
Lijkt me dat et tegenwoordig Europees geregeld is toch?
Met citaat reageren
Oud 21-08-2004, 10:38
Hydraul!C FunK
Hydraul!C FunK is offline
Jezus wat een gezeik.
Je KRIJGT geld en dan ook nog zewuren dat t te weinig is.....dan ga je maar werken ofzo.
Oud 21-08-2004, 13:39
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
twain4me schreef op 19-08-2004 @ 22:55 :
IBG gaat ervanuit dat je ouders die ouderbijdragen uit liefde gewoon geven. Dit aangezien ze het volgens het rekensommetje van de IBG kunnen betalen. Als ze dat niet doen hebje gewoon heel veel pech.
Ze gaan pas extra betalen in zoon geval als je geslagen oid wordt en het huis ontvlucht.
alleen jammer dat rekensommetje van de IBG niet klopt. Uit liefde willen mn ouders die bijdrage wel geven, ze HEBBEN het alleen niet. (ik krijg ook alleeen minimum stufi, niks extra's.). daardoorben ik nu dus genoodzaakt bij te lenen....
Met citaat reageren
Oud 21-08-2004, 15:11
Verwijderd
Citaat:
MarKel schreef op 21-08-2004 @ 00:17 :
Ik geloof niet in God. En wie zegt er dat ik er niet blij mee ben?
(En ja, ik snap dat het algemeen bedoeld is.)

Citaat:
chris9 tje schreef op 19-08-2004 @ 16:51 :
tja, maar wat is verplicht? Als ze het niet doen, wat wil je dan?
Niemand die daar iets aan doet, hoor, dan heb je gewoon pech.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2004, 17:18
Levitating Nun
Citaat:
Leonoor schreef op 21-08-2004 @ 16:11 :
Ik geloof niet in God. En wie zegt er dat ik er niet blij mee ben?
(En ja, ik snap dat het algemeen bedoeld is.)
uit·druk·king (de ~ (v.))
1 verbinding van woorden met een betekenis => spreekwijze
Met citaat reageren
Oud 21-08-2004, 17:43
Verwijderd
Citaat:
MarKel schreef op 21-08-2004 @ 18:18 :
uit·druk·king (de ~ (v.))
1 verbinding van woorden met een betekenis => spreekwijze
hap·pen1 (onov.ww.)
1 ernstig reageren op een plagende opmerking
Met citaat reageren
Oud 21-08-2004, 18:07
Levitating Nun
Met citaat reageren
Oud 21-08-2004, 19:17
Balance
Balance is offline
Ik krijg de basis thuiswonende beurs à 70 euro en nog een beetje.

Mijn broer heeft ooit een aanvullende beurs van 2 cent per maand gehad
Het jaar erop kreeg hij wederom elke maand 2 cent extra, maar aan het eind van het jaar kreeg hij toen een rekening van 24 cent aangezien hij die 2 cent elke maand onrechtmatig zou hebben gekregen. De postzegel om die brief te sturen kostte nog meer
Oud 22-08-2004, 21:49
MieX
MieX is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 18-08-2004 @ 16:11 :
Volgens mij kan dat alleen als je in het buitenland gaat studeren. Dan mag je kiezen: standaard OV-vergoeding of die vergoeding afzeggen en je OV aanvragen.
en als je je opleiding/stageplek niet met het OV kan bereiken
Oud 22-08-2004, 23:01
Zonnebloempje
Zonnebloempje is offline
Citaat:
Balance schreef op 21-08-2004 @ 20:17 :

Mijn broer heeft ooit een aanvullende beurs van 2 cent per maand gehad
Het jaar erop kreeg hij wederom elke maand 2 cent extra, maar aan het eind van het jaar kreeg hij toen een rekening van 24 cent aangezien hij die 2 cent elke maand onrechtmatig zou hebben gekregen. De postzegel om die brief te sturen kostte nog meer
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 23:04
Verwijderd
Citaat:
destina1984 schreef op 16-08-2004 @ 17:12 :
Ik krijg 74 euro stufie in de maand, ben wel thuis wonend....
ik vind het nogal weinig....want nu ik geen bijbaantje heb en sowieso nie veel bij kan verdienen want ik moet ook studeren....vind ik 74 TE WEINIG!!!
gelukkig heb ik lieve ouders en betalen die mijn opleiding enzo..anders had ik de hele vakantie fulltime kunnen gaan werken...! en geen vakantie gehad....

hoeveel stufie krijg jij?
Jij wilt echt niet weten hoeveel je moet betalen als je uitwonend bent. Dan heb je met 74 euro niks te klagen.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 23:17
Verwijderd
Citaat:
destina1984 schreef op 17-08-2004 @ 09:18 :
daar heb je ook wel gelijk in, maar wij wonen nou eenmaal niet in die landen...hoe zou ik moeten studeren als mijn ouders NIETS zouden betalen en ik 5 dagen in de week naar school moet en 74 euro per maand krijg...kan ik wel in het weekend een beetje werken maar ik moet wel over de 2000 euries betalen voor school? hoe kan ik dan ooit gaan studeren als dat allemaal zo duur is????
Jouw ouders zijn volgens de wet gerechtigd de zorg op zich te nemen tot jij 21 bent. Als ze weigeren iets voor jouw te betalen dan zullen zij gedwongen worden of dan krijg jij een extra toelage (ik weet niet precies hoe dat zit). Verder kan je dan echt nog wel een dag of twee werken en je kunt altijd nog een heleboel geld lenen dus zo onmogelijk is het nu ook weer niet.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 23:23
Verwijderd
Citaat:
djunk88 schreef op 17-08-2004 @ 20:03 :
10 euries per maand.
ben er niet mee eens werk me de tering in.
Jij pas stufi als je 18 bent
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 09:49
~sweetgirl~
~sweetgirl~ is offline
Ik ben nu nog thuiswonend en krijg 93, volgende maand ben ik uitwonend en krijg ik 228.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 10:17
Verwijderd
Citaat:
**SoMeOne schreef op 23-08-2004 @ 00:17 :
Als ze weigeren iets voor jouw te betalen dan zullen zij gedwongen worden of dan krijg jij een extra toelage (ik weet niet precies hoe dat zit).
Ik weet ook niet hoe dat zit, maar ik ken veel mensen die niks/weinig van hun ouders krijgen en die ouders worden echt niet gedwongen om iets te betalen en die extra toelage kan je ook vergeten als je ouders te veel verdienen. Tenzij ze afstand van je doen, maar dat is voor de meesten (dan bedoel ik de kinderen dus) toch een stapje te ver voor die paar centen. En ja, dat kan je stom en 'eigen schuld' noemen, maar ik begrijp het wel.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 10:24
Shadina
Shadina is offline
Ik heb als tegemoetkoming voor juli 145 euro gekregen en voor augustus 225 euro. Maar het rare is dat ik alleen maar een basisbedrag als stufi ga krijgen. Is dat niet een beetje heel erg raar? En ja mijn moeder verdient weinig.. dus ik moet wel een aanvullende beurs krijgen. Dit kan volgens mij niet..

Ik ben trouwens thuiswonend.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 10:30
Verwijderd
Citaat:
Shadina schreef op 29-08-2004 @ 11:24 :
Ik heb als tegemoetkoming voor juli 145 euro gekregen en voor augustus 225 euro. Maar het rare is dat ik alleen maar een basisbedrag als stufi ga krijgen. Is dat niet een beetje heel erg raar? En ja mijn moeder verdient weinig.. dus ik moet wel een aanvullende beurs krijgen. Dit kan volgens mij niet..

Ik ben trouwens thuiswonend.
Dat kan idd niet, dan heb je, denk ik, waarschijnlijk toch iets van een aanvullende beurs of een lening of iets dergelijks...anders zou ik het ook niet weten. Het basisbedrag voor thuiswonenden is iig een heel stuk lager dan 145/225 euro.

Als je er zelf niet uitkomt hoe het zit, dan kun je altijd nog de IB-Groep bellen om het te vragen.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 10:39
Shadina
Shadina is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 29-08-2004 @ 11:30 :
Dat kan idd niet, dan heb je, denk ik, waarschijnlijk toch iets van een aanvullende beurs of een lening of iets dergelijks...anders zou ik het ook niet weten. Het basisbedrag voor thuiswonenden is iig een heel stuk lager dan 145/225 euro.

Als je er zelf niet uitkomt hoe het zit, dan kun je altijd nog de IB-Groep bellen om het te vragen.
Ja dat ga ik morgen ook doen.. maar dan moet ik wel op tijd uit zijn op school. Pff door die roosters kun je echt niks meer. En met mijn mobiele telefoon in de tussenuren bellen is ook niks.. ze laten je altijd een eeuw wachten voor ze opnemen.
Je kent toch wel die ene reclame op het vliegveld.. volgens mij gaat het precies zo.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 10:40
Verwijderd
Citaat:
Shadina schreef op 29-08-2004 @ 11:39 :
Je kent toch wel die ene reclame op het vliegveld.. volgens mij gaat het precies zo.
De IB-Groep is een klote 'organisatie', dat is niet het enige wat ze 'verkeerd' doen.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 11:08
Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 29-08-2004 @ 11:30 :
Idd, 94 euro.

Maar het salaris van je moeder is niet veranderd in de tussentijd?
Oud 29-08-2004, 11:20
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Ik krijg iets meer dan 70 Euro. En daar ben ik blij mee.
Oud 29-08-2004, 11:36
Shadina
Shadina is offline
Citaat:
Balance schreef op 29-08-2004 @ 12:08 :
Idd, 94 euro.

Maar het salaris van je moeder is niet veranderd in de tussentijd?
Nee.. iig niet meer geworden ofzo.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 11:42
Briseïs
Briseïs is offline
Ik krijg 74 euro. Beetje weinig als je het vergelijkt met de 93 euro tegemoetkoming scholieren die ik eerst kreeg.
Oud 29-08-2004, 12:00
Suey
Suey is offline
Ik ga krijgen ongeveer 290 euro, thuiswonend. Ik moet dalijk dan ook alles zelf betalen.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 13:05
Unexplained
Unexplained is offline
0 Euro. Ondanks het feit dat ik een hbo opleiding volg (in de avonduren), heb ik ook nog een voltijd baan welke mij van alle middelen voorziet. Ik ben tevreden.
Oud 29-08-2004, 13:18
Verwijderd
Citaat:
Suey schreef op 29-08-2004 @ 13:00 :
Ik moet dalijk dan ook alles zelf betalen.
Zoals zoveel mensen. Dat is echt niet zo bijzonder.
(Veel mensen zijn uitwonend en krijgen minder. )
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 13:53
Bartje
Bartje is offline
74 euro, ik moet daarnaast hard werken om het collegegeld op te hoesten. Het lukt wel gelukkig al is het soms even eindjes aan elkaar knopen.
Gelukkig heb ik waar is stage gelopen heb een ruime vergoeding gekregen, en kan ik daar over een jaar fulltime beginnen. En die financieren dan ook mijn vervolgopleiding
Oud 29-08-2004, 15:01
Briseïs
Briseïs is offline
Ik hoef trouwens van die 74 euro alleen persoonlijke aankopen te bekostigen (kleding etc.). Mn collegegeld en boeken worden door mijn ouders betaald.
Oud 30-08-2004, 08:56
Delifrena
Delifrena is offline
Ik ben vast een hele verwende studente of eentje met heel idealistische ouders. Mijn moeder riep van de week
Citaat:
"ach meisje, jij hebt niet voor het leven gekozen, dat hebben wij je gegeven dus nu moeten we jou ook alle kansen geven om gelukkig te worden en daar hoort studeren met alles wat er bij komt ook bij."
Toen ik vroeg of ze het niet raar vond om mijn huur te betalen zij ze
Citaat:
"Nee natuurlijk niet dat hoort er bij en het is belangrijk om een veilige woonplek te hebben in je studiestad, zodat je optimaal al je colleges kunt volgen."
Ik hoef dus helemaal niets voor mijn opleiding, boeken en huur te betalen (wat ik zelf als heel verwend beschouw en ontzettend dankbaar voor ben) en mijn ouders willen zelfs nog bijdragen in mijn voedselvoorziening, wat ik dus absoluut niet wil want dat ga ik wel redden met 220 stufi en een bijbaantje.

Maar wat ik me afvraag je ouders zijn toch tot je 21ste levensjaar financieel verantwoordelijk, ik ken namelijk mensen vanwie de ouders tot 3 maanden geleden altijd de schijn ophielden dat ze de studie betaalden en toen op eens riepen dat die persoon alles zelf moest betalen. Kon die persoon die laatste 3 maanden nog eens knetterhard gaan werken om alles bij elkaar te sprokkelen ( ik zou woest worden, maar goed niet alle mensen zijn zo ). Hoe zit dat dan?
Oud 30-08-2004, 09:44
iedje
iedje is offline
ik kreeg als thuiswonende zo'n 270 euro. was er erg blij mee. mn ouders betaalde grotendeels mn studie en ik kreeg van hen 200 in de maand erbij en ik had nog een baantje omdat ik in totaal maar zo'n 2 dagen op school zat.
voel me nu wel een btje schuldig en ga alles terugbetalen aan mn ouders. vond uiteindelijk de studie ook niet leuk en ga nu een mbo opleiding doen bbl (jaja logisch van wo naar mbo). nu krijg ik nix, geen stufi en geen ov omdat ik zogenaamd werk. waar ze echter niet aan denken is dat je als bbler stage loopt en dus maar een stagevergoeding krijgt...... maarja... laten we maar blij zijn
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 09:58
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Daydream-ster schreef op 19-08-2004 @ 09:27 :
Ik krijg 55.85, de basisbeurs, en mn OV natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 10:00
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
iedje schreef op 30-08-2004 @ 10:44 :
waar ze echter niet aan denken is dat je als bbler stage loopt en dus maar een stagevergoeding krijgt...... maarja... laten we maar blij zijn
Bij een BBL opleiding werk je vier dagen per week en heb je één dag school. Niks geen stage maar gewoon werk waar je ook gewoon voor betaald wordt.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 16:04
Verwijderd
74 euro, thuiswonend. Zelfs met meerdere bijbaantjes is het te weinig, je moet als student wel kunnen leven vind ik. Jammer hoor. Maarja, de gratis ov kaart compenseert het weer een beetje
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 16:15
Verwijderd
€220,- geloof ik, basisbeurs uitwonend. En ja, 't is niet super veel, maar wel ok.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten