Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-08-2004, 18:07
Verwijderd
Ik wou hier een lap tekst neertypen, maar aangezien dit topic door een theo-meeloper is gestart weiger ik dat pertinent.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-08-2004, 19:39
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
Snees schreef op 26-08-2004 @ 13:40 :
Drums zijn erg afhankelijk van het stuk en bovendien heb ik niet al te veel verstand van ritme. De bas heeft vooral een harmonische functie (hier ga ik kogelbrieven voor ontvangen van rancuneuze bassisten). De bas geeft dus de akkoorden aan, en dan vooral de grondtoon. De grondtoon is namelijk HEEL BELANGRIJK. Natuurlijk speelt de bassist ook tussen de grondtonen in, om het geheel vloeiend te laten klinken, maar zonder grondtoon zijn jullie als band helemaal verloren.
Dachten godverdomme de bassisten maar zo. Als bassisten gewoon een simpel baslijntje spelen die de melodielijn completeerd klinkt het vaak zoveel beter als dat ze moeilijk gaan doen en egotrippen.
Daarom ben ik ook nooit zo voor om een liedje op een baslijn te baseren (tenzij de bassist gewoon met een accoordenschema komt)
Oud 26-08-2004, 21:59
Reserv
Reserv is offline
Ga door, dit soort dingen wilde ik horen indeed.

Citaat:
ALX schreef op 26-08-2004 @ 19:07 :
Ik wou hier een lap tekst neertypen, maar aangezien dit topic door een theo-meeloper is gestart weiger ik dat pertinent.
Neen, ik heb het hele weekend consequent mn bek gehouden of er 'gayo' van gemaakt. Dus steekt van wal zou ik zeggen.
Oud 26-08-2004, 23:30
botulismf
botulismf is offline
elke keer anders

ik heb maar een heel soms in één keer een heel nummer geschreven: muziek, tekst en zang. Eén keer had ik ineens echt een compleet nummer in mijn hoofd. ik was in londen en had geen instrumenten, maar toen ik thuiswas heb ik meteen uitgezocht hoe ik het moest spelen. ik heb het de hele vakantie zitten neuriën en zingen om het maar niet te vergeten.

Maar meestal wordt het nummer in stappen opgebouwd en dan begin ik haast altijd met de muziek. Meestal een rifje of accoordenschema dat ik op gitaar, piano of bas bedenk.

In m'n band gaat het meer van 'het wordt eens tijd dat we een nummer schrijven' en dan komt iedereen met rifjes of dingetjes die ze nog hadden liggen. Daarvan worden er een paar uitgezocht en die worden aan elkaar gebreid. En er worden nog nieuwe stukjes bij geïmproviseerd. Na een middagje zijn we dan wel klaar met de muziek.

Als de muziek af is, gaan we een tekst schrijven. Dit duurt helaas veel en veel langer, maar het idee is hetzelfde. We gooien met zinnen die we nog hebben liggen en daar maken we een tekst van. En de tekst wordt opgevuld met dingen die ter plekke worden bedacht. Ik bedenk er dan al improviserend en proberend een zanglijn bij en pas dingen zo aan dat ze in het ritme passen. Daarna blijven we nog een jaar of twee aan de tekst sleutelen en dan is het nummer af
Oud 28-08-2004, 18:28
Metal
Metal is offline
Citaat:
birthmark schreef op 26-08-2004 @ 12:02 :
Iemand begint op de gitaar te raggen, dan volgt de bas en dan gaan we met z'n allen tegen de drummer schreeuwen dat ie was leuks moet doen omdat ie daar zelf niet op komt.
Teksten volgen enkele maanden daarna. Eerst de zanglijn perfectioneren met loos gebrabbel...
volgens mij wordt er meer gezopen dan gespeeld maar goed

maak es een filmpje van zo'n jam sessie van jullie
Oud 28-08-2004, 18:46
Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
Metal schreef op 28-08-2004 @ 19:28 :
volgens mij wordt er meer gezopen dan gespeeld maar goed

maak es een filmpje van zo'n jam sessie van jullie
Ik heb zondag als alcoholvrije dag tegenwoordig. Omdat ik met de auto ga. Bovendien moest ik het afgelopen jaar op maandag werken. Ik denk dat er binnenkort weer verandering in gaat komen.

Maar we hebben idd oefensessie dat er praktisch niet gespeeld wordt.
Oud 28-08-2004, 19:08
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
vroeger schreef ik een nummer (1 gitaarpartij, plus wat ideeen voor 2e gitaarlijn) altijd thuis en ging daar de band mee lastig vallen. Tegenwoordig jammen we alleen maar, zingen daar wat klanken overheen die uiteindelijk woorden vormen. Onze teksten zijn daardoor ook vrij onsamenhangend
Oud 05-09-2004, 14:09
Reserv
Reserv is offline
En als je nou echt wat te melden hebt...

Maar ff iets anders: ik weet dat de bas wordt gebruikt als body en om de grondtoon aan te geven, maar als je als gitarist (bijvoorbeeld) niet in staat bent om die toon goed te horen en als noot te benoemen, heb je daar vrij weinig aan, toch? Omdat je zeg maar geen idee hebt wat er wordt gespeeld, en dus alleen het ritme als leidraad gerbuikt...? Of is er een handigere manier om de bas het 'stuur' van de muziek te laten zijn?
Oud 05-09-2004, 14:28
Verwijderd
Citaat:
®obin schreef op 05-09-2004 @ 15:09 :
En als je nou echt wat te melden hebt...

Maar ff iets anders: ik weet dat de bas wordt gebruikt als body en om de grondtoon aan te geven, maar als je als gitarist (bijvoorbeeld) niet in staat bent om die toon goed te horen en als noot te benoemen, heb je daar vrij weinig aan, toch? Omdat je zeg maar geen idee hebt wat er wordt gespeeld, en dus alleen het ritme als leidraad gerbuikt...? Of is er een handigere manier om de bas het 'stuur' van de muziek te laten zijn?
Ten eerdste maak je in principe, bijv. in de jazz, afspraken over welke akkoorden er gespeeld gaan worden. Anders worden de muziek gewoon te onvoorspelbaar. Daar kan je dus ten eerste mee werken/oefenen. Bovendien moet je je 'relatieve' gehoor toch op een gegeven moment gaan trainen. Je kan vrij goed (leren) aanvoelen of een bepaalde noot over een bepaald akkoord kan of niet kan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten