Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-08-2004, 10:54
Reserv
Reserv is offline
Aangezien zon 90% van jullie in een bandje speelt en volgens eigen zeggen zeer succesvol bezig zijn aan de opnamen van het derde album

Hoe is jullie proces van muziek schrijven? Ik bedoel, het begint met inspiratie, maar dan? Eerst de melodie uitwerken, of eerst een tekst schrijven en dan daarop een melodie verzinnen...? En daarna: hoe pas je de ritmesectie aan op de melodie (dat vind ik over het algemeen nog wel het vaagst; waarschijnlijk omdat ik totaal geen ervaring heb met ritme-instrumenten...)? Wat zet je ertoe aan om te kiezen voor dié bepaalde bas/drumline? Of heb je teksten, en ga je jammen om vervolgens het goed op de tekst aan te passen... Of kun je het ook alleen zonder jammen?

Aangezien hier nogal wat muzikanten zitten, kunnen jullie dit vast wel beantwoorden... Ik ben nl. op zoek naar een efficiente manier om dit met wat anderen te doen, die (net als ik) heel beperkte ervaring hebben met nummers uitwerken en het spelen onder begeleiding van anderen.

Oja: Daevrem, hou het Nederlands aub
Oud 26-08-2004, 11:02
Blenderhead
Blenderhead is offline
Iemand begint op de gitaar te raggen, dan volgt de bas en dan gaan we met z'n allen tegen de drummer schreeuwen dat ie was leuks moet doen omdat ie daar zelf niet op komt.
Teksten volgen enkele maanden daarna. Eerst de zanglijn perfectioneren met loos gebrabbel...
Oud 26-08-2004, 11:06
Reserv
Reserv is offline
Citaat:
birthmark schreef op 26-08-2004 @ 12:02 :
Iemand begint op de gitaar te raggen, dan volgt de bas en dan gaan we met z'n allen tegen de drummer schreeuwen dat ie was leuks moet doen omdat ie daar zelf niet op komt.
Teksten volgen enkele maanden daarna. Eerst de zanglijn perfectioneren met loos gebrabbel...
Hehe, oke.

Maar das in de stijl van 'we doen maar wat', of niet? Op zich is een improvisatiebandje ala The Bays ook wel koel, maar ik zou het graag toch op papier willen zetten, en dan ook nog es kunnen verklaren waarom je voor een bepaalde ritmelijn kiest, snapfschstdu?
Oud 26-08-2004, 11:06
Mr.Gibson
Mr.Gibson is offline
Mijn band schrijft eigenlijk op een hele bijzondere, maar handige manier nummers. De bassist en de andere gitarist (ben zelf leadgitarist) schrijven de nummers, dwz de akkoordschema's, melodie bridge coupl refr etc. Ze nemen dit thuis op met 1 gitaar en en baspartij, via cool edit pro om snel ff een grof geheel op te nemen. Ze gooien er met verschillende drumprogramma's de ritmesectie in, soms zelfs met het oubollige "Hammerhead"
Dat geeft iig gelijk een goed beeld van het nummer hoe zij het voor ogen hebben. Dan sturen ze het nummer per msn of iets dergelijks naar de zangeres, die met een tekst komt en een melodielijn. Tenslotte als iedereen het basisconcept heeft geluisterd, gaan we met zijn allen repeteren, douw ik er nog een leadpartij en kleine toevoegingen in, passen we dingen aan die nog niet lekker lopen, en zo komen in 1 middag soms 2 nummers tot stand, inclusief alle melodielijnen en alles af.

Maar het nummer krijgt pas echt "soul" als iedereen precies weet wat zijn partij is, die vlekkeloos kan spelen, en de opbouw en de dynamiek van het nummer perfect gaan. Dan is IMHO een nummer ECHT af voor mij, en bij een optreden straal je dat ook uit.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 11:29
Verwijderd
euh onze gitarist zegt: "hee ik heb iets vets", gaat vervolgens 2 uur solo's spelen, wij zeggen:"dat is echt kut, speel es normaal", hij speelt normaal, de bassist speelt wat mee, de drummer improviseerd een beetje mee, ik drink wat bier, ik kap een al dan niet beschreven blaadje en kijk of de tekst past, zo niet, dan maak ik het passend, dan gaan we met zn allen lawaai maken en aankloten, dan molt iemand een snaar of drumvel, dan gaan we wer bier drinken en roken, vervolgens passen we wat aan, we spelen het een paar keer, we drinken en roken weer en vervolgens gaan we slap ouwehoeren. de volgende keer veranderen we wat dingetjes zodat het in geen enkel opzicht lijkt zoals het eerst was, en dan beginnen we weer opnieuw.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 11:44
Carn
Carn is offline
ik vind me in het verhaal van Dr Aep.

meestal komt er iemand met een riff. en daar frot ik een drumpartij onder. En dan wachten totdat er iemand komt met een volgende riff.
Oud 26-08-2004, 11:46
FaceTheTruth
FaceTheTruth is offline
Ik luister naar nummers, jat de structuur... speel hetzelfde nummer maar met andere akkoorden. en ga het dan een beetje verbouwen....

of ik piel wat op mn gitaar en soms komt er wat uit.

in mijn huidige bands schrijven de gitaristen alles, en passen we het met zn allen aan (overgangen, volgordes, eventuele riffs)
Oud 26-08-2004, 11:47
Reserv
Reserv is offline
Jammen dus... Thanx.

Maar wat ik ook wilde weten (daar zul je wel muzikaal voor moeten zijn): de drums en bas zijn bedoeld als ritmische ondersteuning van de melodie (meestal dan). Dus zou je -als je een melodie hebt- bij wijze van spreken theoretisch kunnen zeggen hoe de drum en bas daaronder moeten zijn, voor een goede begeleiding. Toch?
Oud 26-08-2004, 11:48
Verwijderd
hmm zeer concreet kun je al in 2 stappen tegelijkertijd beginnen

1a tekst bedenken
1b melodie bedenken

2 melodie op ritme van de text zetten

3 accoorden eronder

klaar
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 11:49
Verwijderd
Citaat:
®obin schreef op 26-08-2004 @ 12:47 :
Jammen dus... Thanx.

Maar wat ik ook wilde weten (daar zul je wel muzikaal voor moeten zijn): de drums en bas zijn bedoeld als ritmische ondersteuning van de melodie (meestal dan). Dus zou je -als je een melodie hebt- bij wijze van spreken theoretisch kunnen zeggen hoe de drum en bas daaronder moeten zijn, voor een goede begeleiding. Toch?
je moet gewoon kijken wie het hardst kan rammen. dat is de leidende partij, de rest ondersteunend. Maak het jezelf niet zo moeilijk joh
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 11:50
Reserv
Reserv is offline
Citaat:
Dr. Aep schreef op 26-08-2004 @ 12:49 :
je moet gewoon kijken wie het hardst kan rammen. dat is de leidende partij, de rest ondersteunend. Maak het jezelf niet zo moeilijk joh
Don't blame me, ik wil het begrijpen. Als ik het makkelijk wilde houden zou ik het niet vragen.
Oud 26-08-2004, 12:05
konflict
konflict is offline
ik speel in een band met mijn computer

dan ga ik eerst geluiden maken, daarvan maak ik dan beats of melodietjes of baslijnen, dan zet ik ze onder elkaar en dan doe ik dat nog een paar keer en dan heb ik af en toe een track gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 12:20
Verwijderd
Ik zou hier een heel verhaal neer kunnen kalken dat voor niemand hier van toepassing is en dat mij alleen tijd kost en RSI oplevert. Dat laten we dus maar achterwege!
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 12:20
timp
timp is offline
bij ons is het zo: ik ram wat op de bas, en als ik wat leuks bijelkaar rag, dan neem ik dat mee naar de oefenruimte (of ik jam het in de oefenruimte bijelkaar), vervolgens komt de drum erbij, dan de gitarist, die het kunstje afkijkt bij mij en tot slot de zang
dit met een willekeurige tekst van de stapel
soms is er echter ook weer de uitzondering op de regel, dus een vast patroon is het niet, maar vaak gebeurt het wel zo
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 12:25
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 26-08-2004 @ 13:20 :
Ik zou hier een heel verhaal neer kunnen kalken dat voor niemand hier van toepassing is en dat mij alleen tijd kost en RSI oplevert. Dat laten we dus maar achterwege!
Dachten meer mensen maar zo
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 12:26
Eresh'kigål
Eresh'kigål is offline
De enige muziek die ik produceer gaat zo:

Ik een een flinke lading mexicano's, ik pureer een frietje stoofvlees met m'n kaken, en ik wacht geduldig af totdat ie komt...
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 12:40
Verwijderd
Citaat:
®obin schreef op 26-08-2004 @ 12:47 :
Jammen dus... Thanx.

Drums zijn erg afhankelijk van het stuk en bovendien heb ik niet al te veel verstand van ritme. De bas heeft vooral een harmonische functie (hier ga ik kogelbrieven voor ontvangen van rancuneuze bassisten). De bas geeft dus de akkoorden aan, en dan vooral de grondtoon. De grondtoon is namelijk HEEL BELANGRIJK. Natuurlijk speelt de bassist ook tussen de grondtonen in, om het geheel vloeiend te laten klinken, maar zonder grondtoon zijn jullie als band helemaal verloren.

Je kan het beste een aantal artikelen zoeken over dit onderwerp op internet. Er zijn tientallen goede te vinden. Of koop/leen een boek. Of stel een specifieke vraag.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 12:42
konflict
konflict is offline
Citaat:
Snees schreef op 26-08-2004 @ 13:40 :
Drums zijn erg afhankelijk van het stuk en bovendien heb ik niet al te veel verstand van ritme. De bas heeft vooral een harmonische functie (hier ga ik kogelbrieven voor ontvangen van rancuneuze bassisten). De bas geeft dus de akkoorden aan, en dan vooral de grondtoon. De grondtoon is namelijk HEEL BELANGRIJK. Natuurlijk speelt de bassist ook tussen de grondtonen in, om het geheel vloeiend te laten klinken, maar zonder grondtoon zijn jullie als band helemaal verloren.

Je kan het beste een aantal artikelen zoeken over dit onderwerp op internet. Er zijn tientallen goede te vinden. Of koop/leen een boek. Of stel een specifieke vraag.
of kloot gewoon wat aan, en onthoud de dingen die leuk klinken
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 12:46
Verwijderd
Citaat:
konflict schreef op 26-08-2004 @ 13:42 :
of kloot gewoon wat aan, en onthoud de dingen die leuk klinken
Dat werkt helaas niet voor lieden met een theorie-verslaving.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 12:46
little nemo
little nemo is offline
ik (bassist) of de gitarist hebben een lame loopje, daar maken we dan een liedje van door t te combineren met wat andere loopjes en dan spelen we t en dan drumt de drummer er toch wel iets vets bij. oh en de txt komt daarna, die moet wel bij t nr passen dus die wordt meestal deels ter plekke geschreven ...

..of we prutsen gewoon wat tot er iets leuks uitkomt...oh well, hoe bijzonder
Oud 26-08-2004, 12:48
Carn
Carn is offline
tja. Qua ritme partij zou je kunnen zeggen dat je bepaalde accenten mee wil nemen die ook in de melodie lijn zitten. maar vaak is dat niet nodig; of je krijgt het effect dat het gewoon niet fijn loopt. Voor de meeste moderne (lees relatief simpele) muziek is gewoon een backbeat het beste. Als drummer hoef je vaak de zaak niet aan te kleden, je bent verantwoordelijk voor het feit dat het nummer strak doorloopt, dat de overgangen goed klinken en dat je de basis vormt voor de rest van de band.
Oud 26-08-2004, 12:53
Artus
Artus is offline
nou meestal heb je gewoon in je hoofd de basis van hoe t geheel moet worden (drums+basismelodie+zangmelodie) en dat ga je dan uitwerken, simple as that
Oud 26-08-2004, 12:53
Verwijderd
http://www.devilducky.com/
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 12:55
Carn
Carn is offline
ja die is stoerrr!
Oud 26-08-2004, 14:09
Reserv
Reserv is offline
As simple as it can be...
Oud 26-08-2004, 14:17
Back Door Man
Back Door Man is offline
Bij mijn bandje gaat het meestal zo van; De bassist/gitarist/toetsenist verzint iets ( thuis, of in de repetitie ruimte ) Wat diegene dus laat horen aan de rest, als we er tevreden mij zijn maken we er met zn allen wat van, We spelen sommige stukjes continu ( We hakken liedjes in stukjes ) En daar komt de zanger met een tekst op.

Het is niet bij ons dat de muziek al klaar is op de zang na, we beginnen er samen aan, en maken het samen af, soms gaat dat snel, soms duurt dat weken.

( De beste liedjes gaan vakk het snelst )
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 14:21
konflict
konflict is offline
Citaat:
Back Door Man schreef op 26-08-2004 @ 15:17 :
( De beste liedjes gaan vakk het snelst )
jep bij mij ook, als ik een track niet binnen een paar dagen af heb is de kans groot dat ie ook nooit af komt.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 14:23
Back Door Man
Back Door Man is offline
Of dat het 1 van de mindere nummers word ja.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 14:24
Reserv
Reserv is offline
Je kunt toch ook maanden kloten op een nummer om m perfect te krijgen...?
Oud 26-08-2004, 14:25
Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
®obin schreef op 26-08-2004 @ 15:24 :
Neen, dat kan niet.
Oud 26-08-2004, 14:29
Reserv
Reserv is offline
Citaat:
birthmark schreef op 26-08-2004 @ 15:25 :
Neen, dat kan niet.
Wel.
Oud 26-08-2004, 14:30
Back Door Man
Back Door Man is offline
Ja, ik zeg ook meestal.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 14:51
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
®obin schreef op 26-08-2004 @ 15:24 :
nah de leukste songs kloppen altijd in 1x, als je zolang met een chanson bezig bent dan wordt t waarschijnlijk tog nix

nouja tenzij de basis van t liedje al af is en je er gewoon heel veel kleine variaties ed in wil
Oud 26-08-2004, 14:54
Blenderhead
Blenderhead is offline
Na telkens heroverwegen en wijzigen is het enthousiasme er vaak van af. Iets dat een nummer juist leuk maakt.
Oud 26-08-2004, 14:57
Carn
Carn is offline
krek. meeste goeie ideën zijn impulsief
Oud 26-08-2004, 15:22
Verwijderd
Citaat:
Carn schreef op 26-08-2004 @ 15:57 :
krek. meeste goeie ideën zijn impulsief
Dat is waar. Maar als je er een goed nummer van wil maken, om live te spelen of om op een demo te zetten, moet er toch wel iets meer aan gebeuren. Kijk, je hoeft het geheel niet voor een symfonieorkest te arrangeren, maar je snapt mijn punt wel.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 15:26
Carn
Carn is offline
mwah. Meeste bands doen niet aan uitgebreide arrangementen

Vaak is het gewoon het achter elkaar plakken van goede ideën, en vaak word als er eigenlijk al een nummer "is" pas gekeken wat er nog aan veranderd/verbeterd kan worden. Opzich is het wel handig als je mensen in de band hebt die thuis complete nummers uitwerken maar dat is niet mijn ding.
Oud 26-08-2004, 15:46
Verwijderd
Lijkt mij juist wel tof, om alles goed op papier te hebben staan.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 15:46
Carn
Carn is offline
tja, als ik iets bedenk ga ik niet eerst met een papiertje zitten
Oud 26-08-2004, 15:55
Haligh
Haligh is offline
Citaat:
Back Door Man schreef op 26-08-2004 @ 15:23 :
Of dat het 1 van de mindere nummers word ja.
We zijn onderhand ook al een eeuw bezig met 'In the End'.
Oud 26-08-2004, 15:57
Verwijderd
text, dan een rifje, en kijken of het past, dan het volgende rifje en het volgende stukje text erop passen, en zo wandelen we door een nummer heen
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 16:00
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Haligh schreef op 26-08-2004 @ 16:55 :
We zijn onderhand ook al een eeuw bezig met 'In the End'.
ditchen dan

t gaat zeker zo:

and in the end
it doesnt even matter
Oud 26-08-2004, 16:00
Artus
Artus is offline
dat vind ik dus gaar, eerst een tekst bedenken en kijken of ie toevallig ergens bij past

als je een melodie bedenkt is t gewoon relaxt als je er al een zanglijn bij in je hoofd hebt, en dan komt de tekst vanzelf wel
Oud 26-08-2004, 16:04
Haligh
Haligh is offline
Citaat:
little nemo schreef op 26-08-2004 @ 17:00 :
ditchen dan

t gaat zeker zo:

and in the end
it doesnt even matter
Ja kut!
De demo is al gelekt
Oud 26-08-2004, 16:10
Verwijderd
Citaat:
Artus schreef op 26-08-2004 @ 17:00 :
dat vind ik dus gaar, eerst een tekst bedenken en kijken of ie toevallig ergens bij past

als je een melodie bedenkt is t gewoon relaxt als je er al een zanglijn bij in je hoofd hebt, en dan komt de tekst vanzelf wel
ja da's leuk, maar texten schrijven kan ik dus echt niet, en als wij het zo proberen dan duurt het 80 jaar..
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 16:11
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Haligh schreef op 26-08-2004 @ 17:04 :
Ja kut!
De demo is al gelekt
nah lame song lijkt me
Oud 26-08-2004, 16:15
Haligh
Haligh is offline
Citaat:
little nemo schreef op 26-08-2004 @ 17:11 :
nah lame song lijkt me
Schijn bedriegt, live funkt dat nummer als de neten.

Oud 26-08-2004, 16:16
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Haligh schreef op 26-08-2004 @ 17:15 :
Schijn bedriegt, live funkt dat nummer als de neten.

komen jullie binnekort nog in nijmegen eo dan ?? dan kom k t wel beluisteren...
Oud 26-08-2004, 16:17
Haligh
Haligh is offline
Citaat:
little nemo schreef op 26-08-2004 @ 17:16 :
komen jullie binnekort nog in nijmegen eo dan ?? dan kom k t wel beluisteren...
Onze hobo speler heeft griep...zit er de komende maand niet in
Oud 26-08-2004, 17:00
Verwijderd
Veel hangt af van de muzikanten waarmee je werkt. In mijn vorige bands was het altijd, iemand komt met idee, een riff een beat, whatever en daar werd dan op doorgewerkt. Maar zoiets werkt alleen als je goeie muzikanten heb die intuïtief en degelijk kunnen spelen. Maar als je 1 zwakke schakel hebt (op de bassist misschien nog na ) valt het in elkaar, bij mijn vorige groepen was dat telkens de drummer.
Na dat gesukkel ben ik nu zelf begonnen met schrijven samen met een bassist en we helpen ons voorlopig verder met Drumkit From Hell 2 (wat mits wat tweaken beter klinkt dan een echte drummer ). Alleen gaat het allemaal een pak trager, maar we schrijven nu wel perfect wat we willen, zonder compromissen te moeten doen, maar wat een tempo...tjeeezis!! I would kill for a decent drummer.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten